Hva slags kabler bør jeg gå for?

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Heisann, er helt nye på forum og dette med lyd. har lenge brukt en gammel surround forsterker på min Torens plate spiller med dynaudio dm 2/6. helt greit nok en stund. men så syns mor jeg måtte unne meg noe nytt så jeg endte med en yamaha a-s 1000 også har jeg bestilt dynaudio focus 160. ikke helt sikker på den komboen så kanskje noen har noen mening om dette? også lurer jeg på hva slags kabler jeg bør velge? på det gamle oppsettet var bilrema kabler mer en godt nok, men vil ikke "miste" noe underveis på grunn av bilrema kabler. noen gode meninger? :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei og velkommen til HFS :)
Vi har forskjellige inndelinger her inkl. et eget kabelhjørne. Tråden flyttes dit.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

td160

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2006
Innlegg
161
Antall liker
74
Heisann, er helt nye på forum og dette med lyd. har lenge brukt en gammel surround forsterker på min Torens plate spiller med dynaudio dm 2/6. helt greit nok en stund. men så syns mor jeg måtte unne meg noe nytt så jeg endte med en yamaha a-s 1000 også har jeg bestilt dynaudio focus 160. ikke helt sikker på den komboen så kanskje noen har noen mening om dette? også lurer jeg på hva slags kabler jeg bør velge? på det gamle oppsettet var bilrema kabler mer en godt nok, men vil ikke "miste" noe underveis på grunn av bilrema kabler. noen gode meninger? :)

HØYTTALERKABLER - Blir lyden bedre med superkabler til 180.000 kroner? - tu.no/it
:confused:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Først og fremst må kablene være lange nok. Er de ikke det taper du mye av lyden.
Prøv først med kablene du har.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Dette er et tema som har veldig delte meninger og gjerne det som skaper mest temperatur i diskusjonene her. Les i gjennom et par kabel-tråder og gjør deg opp en mening. Ellers kan du jo også bruke ørene for å bestemme deg.
Velkommen til Hifisentralen, en plass til "deg og meg":)
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
aha, den er god :)
nei det kanskje ikke så viktig med hva slags kabler man bruker? er som sagt litt grønn på det her :p
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Takk for det :) er en farlig hobby og begynne med det her tror jeg :p gleder meg som en unge til focus`ene kommer i hus så jeg får hørt hvordan det opp mot a-s 1000. noen meninger om det oppsettet? håper ikke jeg har bomma totalt, ellers er det kanskje ikke for seint og avbestille :p
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er du grønn, begynner du med billige kabler. Dette vil du sansynligvis høre liten forskjell på.
Det er mer godlyd å hente ut ved å legge penger i noe annet i jakta på god lyd.
Eks. å få kontroll på frekvensrespons i rommet er noe du vil høre mye bedre ved relativt små endringer når det gjelder bruk av penger. Les: romkorreksjon og akustiske remedier.
B
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Dette kommer sikkert til å ta helt av som vanlig. Synes folk burde tenke seg om når de poster her. Viktig å ta godt hånd om nye aspiranter, det er tross alt ikke alt for mange av de.

Edit:
Mitt råd er å bruke det du har og evt teste noe annet når du har blitt godt kjent med lyden. Da kan du gjøre deg opp din egen mening.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei og velkommen til forumet :)

Ta en kikk på bruktbørsen her,ligger mye bra kabler til en grei penge

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
jeg bestilte nå ett sett til under tusen lappen ferdig terminert. 3*3 så det holder sikkert i massevis :) om ikke får jeg oppgradere etterhvert.. :p takk for tips til tråd. skal lese meg opp der etter gode tips :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Siden du er relativt fersk så antar jeg at platesamlingen ikke er så veldig stor. Bruk pengene på å øke musikksamlingen fremfor dyre kabler.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvor holder du til? Bor du i Oslo, så kan kanskje noen - i allefall jeg - låne deg noen sett med kabler i forskjellige prisklasser så du kan sammenligne med egne kabler. Så kan du danne egen mening i omgivelser du kjenner, uten å bli "forvirret" av all gnålinga og fråtsinga her når kabel-temaet tas opp..
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
nei platesamlingen er jeg nøgd med :p men jeg har lenge ønska bedre lyd. men som småbarns far er jeg sist i rekken på pengebruken så jeg har "holdt ut" en stund :p men nå var det vist min tur mente frua :D så håper jeg ikke bommer med kjøpet. helt håpløst og få vettug hjelp i butikk da deres eget produkt så klart er best. fant ikke dette forumet før idag :) men nå skal jeg få lest meg opp på gode tips:)
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Hvor holder du til? Bor du i Oslo, så kan kanskje noen - i allefall jeg - låne deg noen sett med kabler så du kan sammenligne med egne kabler. Så kan du danne egen mening i omgivelser du kjenner, uten å bli "forvirret" av all gnålinga her når kabel-temaet tas opp.
takk for tilbudet :) men bor på vestlandet så blir vel langt og reise :p nå bestilte jeg som sagt ferdig terminert så er vel som det blir sagt her at det holder (hvertfall til jeg blir enda mer kresen) :p
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
nei platesamlingen er jeg nøgd med :p men jeg har lenge ønska bedre lyd. men som småbarns far er jeg sist i rekken på pengebruken så jeg har "holdt ut" en stund :p men nå var det vist min tur mente frua :D så håper jeg ikke bommer med kjøpet. helt håpløst og få vettug hjelp i butikk da deres eget produkt så klart er best. fant ikke dette forumet før idag :) men nå skal jeg få lest meg opp på gode tips:)
He-he...ok. Etter min mening er det myyyye bedre å lytte til noen nyinnkjøpte plater enn nyinnkjøpte kabler.

Snill frue du har.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
hehe jo hu er ikke så værst ;) der har du vel bevis på at forum er gull verd når det gjelder sånne ting. i butikken var det et absolutt must med kabler til mangfoldige tusen for bra lyd. fort gjort og la seg lure av godt trente selgere. (glad jeg ikke gjorde det nå ja) men nå er jo det begrenset hvor mye kroner jeg kan bruke så jeg må si at konklusjonen med at jeg klarer meg med kabler til fornuftig sum letter godt på :) kanskje nok til en ny plate eller to før jul også nå da ;)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei og velkommen til HFS. Mitt råd er å bruke Torget om du tenker på å kjøpe kabler/utstyr.Vi har en flink kar her på HFS som lager kvalitets-
kabler etter hvor lange du ønsker.Dette er gode kabler som passer til det meste.Ellers er det mye fint utstyr ute på Torget som frister.
Når du bygger opp et anlegg tenk på plassering og akustikk.Lag litt rom for høyttalerne slik at du kan flytte på de fra vegger og frem på gulvet.
På så vis vil du kunne finne rette plassering for best lyd.Forsøk å plassere anlegget i midten av den lengste veggen i rommet.Da er det enklere
å få til god lyd.Et godt rack for plassering av komponentene må til men dette behøver ikke bli så kostbart.
Ellers er det bare å søke råd her på HFS så skal vi prøve å hjelpe deg.
Lykke til T-1.
Mvh Kenneth
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
436
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
nei platesamlingen er jeg nøgd med :p men jeg har lenge ønska bedre lyd. men som småbarns far er jeg sist i rekken på pengebruken så jeg har "holdt ut" en stund :p men nå var det vist min tur mente frua :D så håper jeg ikke bommer med kjøpet. helt håpløst og få vettug hjelp i butikk da deres eget produkt så klart er best. fant ikke dette forumet før idag :) men nå skal jeg få lest meg opp på gode tips:)
Men uansett hva du gjør, så ta godt vare den frua som holder så god orden i køen av nødvendige investeringer!
Og velkommen til HFS!
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Hei , og velkommen til Hifisentralen ! Mitt tips når det gjelder kabler : IKKE les alle diskusjonene om kabler !!! Det er like mange meninger om hvilke kabler som er best , som det er medlemmer på Hifisentralen ! Du blir bare forvirret !! :confused::)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hei og velkommen til forumet mitt råd er og begynne med noen billige kabler , så kan du selv etterhvert teste ut kabler og høre om du hører forskjell. Jeg har testet en del oppi gjennom årene men endte opp med monster sin kabel for 55 kr meteren.

Imagine
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Det beste er å prøve få lånt forskjellige kabler i ulike prisklasser og teste selv, så finner du ut hva du foretrekker uansett og liker lydmessig.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Endelig en ny kabeltråd. Kjøp kabler som er lange nok og de får du rimeligst hos Clas Ohlson og Biltema.
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
hehe skjønner at dette er et litt "betent" tema :p det var nå ikke meningen og fyre igang en popcorn tråd som den første jeg posta her på forumet :p men kjekt med litt forskjellige meninger rundt dette og takker for gode tips. kjekt for meg og ha litt og putle med nå som vi nærmer oss trist vinter så blir nok og prøve litt forskjellig om muligheten byr seg.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg gav opp HTT kabler etter første og eneste test etter mine "gamle", og lever lykkelig med div utvalg av gråe "grøfte-kabler".. har div 2.5 og 4kvadrat, solidcore. stygge som juling, stive som morgenbrød og ikke noe greie å ha med å gjøre, men liker lyden jeg har og sparer til/bruker inntil videre penger på mere avgjørende komponenter! :)
Du har mere igjen for f.eks et par akustikkplater elns enn å svi av mynten på kabler, før evt akustikk og utstyr er på plass!
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1
M

MusicBear

Gjest
Hei og velkommen til HFS. Mitt råd er å bruke Torget om du tenker på å kjøpe kabler/utstyr.Vi har en flink kar her på HFS som lager kvalitets-
kabler etter hvor lange du ønsker.Dette er gode kabler som passer til det meste.Ellers er det mye fint utstyr ute på Torget som frister.
Når du bygger opp et anlegg tenk på plassering og akustikk.Lag litt rom for høyttalerne slik at du kan flytte på de fra vegger og frem på gulvet.
På så vis vil du kunne finne rette plassering for best lyd.Forsøk å plassere anlegget i midten av den lengste veggen i rommet.Da er det enklere
å få til god lyd.Et godt rack for plassering av komponentene må til men dette behøver ikke bli så kostbart.
Ellers er det bare å søke råd her på HFS så skal vi prøve å hjelpe deg.
Lykke til T-1.
Mvh Kenneth

Jøss, visste jeg ikke. Kan du tipse om hvem her på sentralen som lager kablene du sikter til?

Jeg er også veldig interessert i tips til selv å lage strømkabler, dvs. 220 V apparatkabler, jeg trenger flere faktisk. Eller er Dynabel sine kabler/støpsler for selvbygg greie nok?
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Sliter seriøst med å holde kjeft med spørsmålene som stilles om kabler i denne tråden.

Kan jeg oppsummere de viktigste kabelrådene som finnes på en ærlig måte?

(1) Viktigst - at samtlige kabler er lange nok (rekker mellom komponentene) - da er du i mål. Med en hake - høyttalerkabler kan bli for korte for enkelte forsterkerdesigner (noen anbefaler faktisk at høyttalerkabler er 3.6235m eller noe).

(2) Høyttalerkabler anbefales å ha et minimum tverrsnitt i forhold til lengde. Har du derimot bare 3.6235m kabel, er ikke dette veldig tykt....de fleste kabler oppfyller dette. Høyttalerkabler trenger i utgangspunktet ikke skjerming.

(3) Signalkabler er fint om ikke er lenger enn nødvendig og har gode konnektorer. De bør være godt skjermet.

(4) Strømkabler har ingen effekt på ytelsen, gitt at kabelen er tykk nok til komponenten den forsyner med strøm (Hint: de aller aller fleste er det). Det viktigste med en strømkabel i et hifianlegg er funksjonell jording og god skjerming (så den ikke påvirker signalkabler den evt kommer inntil)

(5) Knekker/brekker og oksidering kan redusere kablene over tid. Puss de om nødvendig.

(6) Kablingen de fleste glemmer er jordingskabel (eller jordet strømkabel) mellom alle komponentene. Komponenter med europlugg har dobbelt isolert chassis, og kan i utgangspunktet glemmes - men personlig kobler jeg de komponentene inn med toslink i mitt oppsett (apple airport express). Strøm finner minste motstands vei for å utjevne potensialforskjeller mellom komponenter - det er mye bedre at det skjer gjennom chassisjording/jordkabel enn via signalkablene.

Utover det - finn noe annet å bruke penger på først.....
 
Sist redigert:

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hva hvis det er en stor gulvstående høyttaler med lange strekk innvendig mellom elementene? Jeg syntes dette høres merkelig ut, men lærer gjerne noe nytt.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
(noen anbefaler faktisk at høyttalerkabler er 3.6235m eller noe).
Den elektrisk og lydmessigt optimale lengde for en ht-kabel er 244 cm uansett forsterkerdesign.
dette må du gjerne begrunne litt mere, tror denne er svært forsterker og høytaler avhengig.
Hehe - jeg har ingen formening om hvilken lengde det er snakk om - og jeg er helt sikker på at både forsterker, høyttalere og kabelen avgjør. Den egenskapen som mange mener kan velte lasset er kapasitans.

Det som faktisk er en grei sak, er at for korte kabler kan gi uønskede effekter i sammenheng med noen forsterkerdesigner. Husker ikke hvilke merker/forsterkere, men det er en kjent sak. Beklager at jeg uttrykte meg noe flåsete - jeg trodde kommentaren "eller noe" var et hint.

Skrev engang noe slikt:
Om jeg skjeler til de mer vitenskapelige tilnærmingene til HT kabel og egenskaper, vil en nok si at sålenge en har tilstrekkelig tykk kabel (liten motstand) vil et hakk tykkere kabel ha lite å si.
Det som derimot har mer å si for lyden er kabelens induktans (som bør være så lav som mulig) - og ikke minst kapasitans (som må være passe). Hvordan kabelen er isolert og om lederene er tvinnet vil påvirke.
Når det kommer til kapasitans kan en enkelt si at kapsitans demper refleksjonene i kabelen som oppstår i kabelen mellom ledere/komponenter med ulike egenskaper. Overgangen mellom HT kabel og HT er her den viktigste. For lite kapasitans kan gi for lite dempning av refleksjoner, som igjen kan gi en hørbar endring av lyden. Skulle jeg tatt den helt ut mtp kabler, hadde jeg studert og målt egenskapene til både HT og forsterker - og på bakgrunn av det funnet en kabel med de egenskapene som jeg tror gir minst refleksjoner og best overføring. Jeg tror det meste skal la seg regne på - men det er fryktelig lenge siden jeg regnet på noe slikt sist.

Men - hvilken av disse egenskapene, og hvilke grenseverdier en har, som utgjør hørbare forskjeller aner jeg virkelig ikke. Spør Asbjørn. Han kan for den saks skyld være helt uenig med meg...

PS: Hvis Larkus har en god forklaring på 244 cm er jeg veldig interessert i å høre den....
 
Sist redigert:

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
sånn løst og ledig fra hukommelsen:
induktans gir mere motstand ved høye frekvenser, kapasitans gir mindre motstand ved høye frekvenser.

skulle dermed tro at ingen av delene var særlig ønsket da forsterkeren skal gjøre jobben med å dempe eventuelle refleksjoner som ht generer
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Heisann, er helt nye på forum og dette med lyd. har lenge brukt en gammel surround forsterker på min Torens plate spiller med dynaudio dm 2/6. helt greit nok en stund. men så syns mor jeg måtte unne meg noe nytt så jeg endte med en yamaha a-s 1000 også har jeg bestilt dynaudio focus 160. ikke helt sikker på den komboen så kanskje noen har noen mening om dette? også lurer jeg på hva slags kabler jeg bør velge? på det gamle oppsettet var bilrema kabler mer en godt nok, men vil ikke "miste" noe underveis på grunn av bilrema kabler. noen gode meninger? :)
Du vil altid miste noget undervejs. Nogle kabler mister mindre end andre.
Lad være med at lytte til alle dem, der påstår der ikke er forskel på kabler, for det er der og meget. Jeg undrer mig over, dem der ikke kan høre forskel. Om du kan forbedre lyden med dit opsæt er det kun dig der kan afgøre ved at prøve.

1. Det vigtigste er placering af lytte positionen.
2. Derefter højttalernes placering, som bør placeres præcist.
3. Så rummets akustik.
4. Apparater og er alt det i orden er der voldsom forskel på
5. strøm kabler og andre. Er det ikke i orden vil det masker forskellen, så du får sværere ved at høre forskel derpå.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Biltema-kabler med et tverrsnitt på 4 mm2 er mer enn godt nok, men bananpluggene deres griner jeg på nesen av. Tilkoblingen til terminalene virker ikke god nok. Er det noen som har tips til rimelige og gode bananplugger i det norske markedet?
 
L

Larkus

Gjest
PS: Hvis Larkus har en god forklaring på 244 cm er jeg veldig interessert i å høre den....
Ok, skal gjøre et forsøk. Også her er det Boltzmanns konstant, K som gjør seg gjeldende.
Den ble først brukt til å beskrive termisk energi i gasser, men på 1960-tallet ble det gjort forsøk i Tyskland og Frankrike som beviste at K også gjelder for å beskrive energioverføring i ht-kabler. Også konstanten π (gode gamle pi :)) kommer inn i bildet i og med at signalet i ht-kabelen er analogt og består av sinuskurver.
En kan dermed regne ut den optimale lengde for en ht-kabel når det gjelder avtemming for minimal energi-refleksjon og maksimal undertrykking av indre resonnans etter følgende formel.


π = 3,14
K = 1,38 x 10
̄ ²³


Optimal lengde uttrykkes ved denne formelen:


π x K/10 ̄²³

√3.14 x (1,38 x 10 ̄²³)/10 ̄²³ = 2,44m.

Det er altså ingen tilfeldighet at den mest vanlige lengde på ht-kabler ligger rundt 8 fot.
Jo større avviket fra denne lengden er, jo mer hardhet og manglende presisjon i lydbildet.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: I_L

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
PS: Hvis Larkus har en god forklaring på 244 cm er jeg veldig interessert i å høre den....
Ok, skal gjøre et forsøk. Også her er det Boltzmanns konstant, K som gjør seg gjeldende.
Den ble først brukt til å beskrive termisk energi i gasser, men på 1960-tallet ble det gjort forsøk i Tyskland og Frankrike som beviste at K også gjelder for å beskrive energioverføring i ht-kabler. Også konstanten π (gode gamle pi :)) kommer inn i bildet i og med at signalet i ht-kabelen er analogt og består av sinuskurver.
En kan dermed regne ut den optimale lengde for en ht-kabel når det gjelder avtemming for minimal energi-refleksjon og maksimal undertrykking av indre resonnans etter følgende formel.


π = 3,14
K = 1,38 x 10
̄ ²³


Optimal lengde uttrykkes ved denne formelen:


π x K/10 ̄ ²³

√3.14 x (1,38 x 10 ̄ ²³)/10 ̄ ²³ = 2,44m.

Det er altså ingen tilfeldighet at den mest vanlige lengde på ht-kabler ligger rundt 8 fot.
Jo større avviket fra denne lengden er, jo mer hardhet og manglende presisjon i lydbildet.
Takk! Men - beklager - den kjøper jeg ikke....

Men nå vet jeg i alle fall sånn ca hvordan en kommer frem til 2.44 (riktignok ikke i lengde) så da kan jeg google videre...
 
Topp Bunn