Hva slags hørselvern på konsert?

KvennaMekaniske

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2016
Innlegg
108
Antall liker
65
Sted
Sandsvær
Kanskje dette er OT, men da får Høvdingen eller andre administratorer flytte den. Det har ihvertfall med konserter å gjøre.

Jeg går en del på konsert, og har erfart på den harde måten at man bør passe på hørselen sin. Derfor er gule øreplugger (hørselvern) standardutstyr i bukselomma. De tas fram når det behøves, og ofte på konsert. Men nå på fredag var jeg på Spidergawd og erfarte at lyden som ble filtrert gjennom mine gule 3-kroners engangs E.A.R plugger (som jeg kjøpte 500 par av for noen år siden) ble irriterende mye dårligere enn uten plugger, og mye verre enn det pleier å være.
Så her må noe gjøres. Jeg ser for meg å kjøpe noe som musikere bruker selv, det må vel være bra?

Det jeg er ute etter er altså:
-Hørselvern (ikke øreplugger med lydkilder i).
-Jevnest mulig demping av hele frekvensspekteret opp til 12Khz (over der hører jeg ikke stort uansett).
-Best mulig lydgjengivelse.
-Justerbart dempingsnivå (om det er mulig å få til på en god måte). Jeg har noen jeg kjøpte i Kongsbergs siste musikkbutikk, de har tre ulike innsatser som skal gi ulik demping, men jeg er ikke imponert over kvaliteten på lyden som slipper gjennom.
-Jeg er åpen for å møte opp et sted for tilpasning.

Har dere noen erfaringer / forslag?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Bruker øredildo som jeg ruller sammen og putter inn i øret. De ekspanderer etter hvert. Greit, men lyden kan bli ullen :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg fikk støpt et tilsvarende produkt for 15år siden. Har og bruker disse fortsatt. dB filtre kan byttes om ønskelig. Valgte den "mellomste" filteret ved kjøp, og har kun brukt dette.
Jeg bruker 15dB filtre til Mc og 10dB til konsert. Jeg synes for mye demping ødelegger live følelsen. Det er noe helt annet en disse gule skumgummi geiene.
 
Sist redigert:

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Jeg bruker formstøpte både når jeg spiller selv og når jeg hører på konsert. Helt overlegent alt annet jeg har brukt, som er fra gule ekspanderende saker til de med 2-3 riller på til 3-400 kroner.

De formstøpte demper mye jevnere så det ikke blir ullen lyd.

Når jeg spiller selv bruker jeg 25 db filter, men det er for mye når man selv er på konsert. Da er 10-15 bedre.
Jeg kjøpte de fordi jeg selv spiller, men nå som jeg har de er jeg ikke i tvil om at dette er noe alle som frekventerer rock/metal-konserter med høyt volum burde ha.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Jeg bruker disse konsertproppene, og har bestilt flere ganger og til hele familien. https://www.orepropper.no/produkt/clear-ear-20/

Synd det er nødvendig, men det er det. På forsterkede konserter, på jobbarrangementer og på skolen (den kulturelle skolesekken).

Jeg liker å gå på konsert, og med konsertproppene blir det ganske bra lyd, dempet ca 20 dB
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg bruker av og til disse proppene fra Alpine, både som utøver og som publikum.
De har regulerbar demping, ved utskiftbare filterplugger, og bevarer delvis forskjellige frekvenser.

Alpine MusicSafe Pro. Kjøpt hos en musikksjappe (instrumentbutikk).
Skjermbilde 2019-02-25 kl. 21.38.47.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.662
Torget vurderinger
23
Kommer litt an på musikken og lokasjon. Var på konsert med 45 mann sterkt kor (halvparten kvinner egentlig) som senest og der var peak nivå 82-82 dB ved noen få anledninger... ingen PA selvsagt. Unplugged, både konserten og ørene! Denne uka er det Konserthuset på onsdag, Rachmaninoff pianokonsert, tror heller ikke det blir nødvendig med beskyttelse selv om vi sitter på 1.rad.

Men til Slayer, Megadeth etc... da blir det både plugger og det som verre er... subsidiært en plassering hvor en ikke har spetakkelet fra PA riggen rett inn.

For Stedje, Bremneskonserter osv. anbefales Dewalt øreklokker med innebygget radio :D
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Jeg bruker de juletresakene med riller, synest de er svært mye bedre enn den ekspanderende skiten i alle fall. Generelt bruker jeg ikke ørepropper på konserter, synest de stort sett er relativt flinke til å holde lyden på et nivå som gjør at det ikke trengs, men jeg har de alltid med i tilfelle behovet melder seg.

Et unntak for Oslo Rektum - selv om det ikke er for høyt kan propper faktisk hjelpe til å gjøre noe med den stort sett helt grønnforjævlige lyden som ofte oppstår i det lokalet.
 

JohntravoltaFan

Fersking
Ble medlem
26.02.2019
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg bruker av og til disse proppene fra Alpine, både som utøver og som publikum.
De har regulerbar demping, ved utskiftbare filterplugger, og bevarer delvis forskjellige frekvenser.

Alpine MusicSafe Pro. Kjøpt hos en musikksjappe (instrumentbutikk).
Vis vedlegget 531558
Jeg har også brukt disse før. De er veldig gode. Can confirm!
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.366
Antall liker
9.328
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Hantek sine er meget gode. Billige og man velger selv dempning. Bruker 15dB. De demper uten at det blir ullent og er behagelige å bruke. Man kan enkelt konversere med dem på plass. Man må imidlertid finne tid til avstøpning.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Finnes audiografer rundt om i de fleste kriker og kroker av landet, mulig ikke alle tilbyr nettopp dette merket, men de fleste som støper til høreapparat tilbyr også støpte ørepropper. Er også mulig å få støpt og sende denne til produsent. Husk at hvis du får beskjed om å gape opp når støpingen foregår er det for å simulere at du synger, noe du neppe gjør hvis du betaler deg inn på konsert... Ev hvis du pleier å sitte å gape når du er på konsert kan det selvsagt være en fordel...
 

KvennaMekaniske

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2016
Innlegg
108
Antall liker
65
Sted
Sandsvær
Takk for alle gode svar. Da blir det nok en tur til Hantek neste gang jeg er i Oslo. Det finnes sikkert audiografer nærmere enn det, men ingen på Hanteks liste over samarbeidspartnere.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Propper fra Flare Audio funker bra for meg. Sikkert ikke på samme nivå som proffe, formstøpte, men samtidig ikke samme pris heller. :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Takk for alle gode svar. Da blir det nok en tur til Hantek neste gang jeg er i Oslo. Det finnes sikkert audiografer nærmere enn det, men ingen på Hanteks liste over samarbeidspartnere.
Du kan jo bare ringe dem, mulig ikke alle alternativene er listet opp på nettsiden. Veldig hyggelige folk forresten:)
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Jeg jobber med konserter som stagehand og rigger, og booker konserter på Sub Scene i Oslo, så jeg har en del erfaring med problemstillinga.. Har alltid ørepropper i lomma. Ett sett med formstøpte (fra Hantek, men har hatt fra en annen leverandør før) med 9db demping, synes 15db blir for mye, og så har jeg ett sett med sånne billige plastpropper som ser ut som juletre. Anbefaler formstøpte for høy og aggressiv musikk som ikke har veldig mye "romklang/reverb" i lydbildet eller f.eks gitarstøy i lydbildet, og også til støyete arbeid. Anbefaler sånne billige juletreforma propper til det meste ellers da jeg synes de tar litt mindre av toppen i lydbildet og ikke dreper så mye av lydbildet(stereoperspektiv, reverb, toppen av gitarene etc..) . Mulig det bare er ørene mine som er sånn så man får bare teste litt. Uansett en billig investering for de fleste her om man ikke roter bort proppene mellom hver gang man trenger det.. 1500-2000kr for noen formstøpte og en tier til 200kr for noen sånne juletre er ingenting når alternativet er ødelagt hørsel. Om du kjøper formstøpte anbefaler jeg å skaffe et etui som er smått nok til at de er enkle å ha i lomma hele tiden.. Etuiet som f.eks Hantek leverer med proppene sine er irriterende stort og førte til at jeg droppet å ta de med i en lang periode etter jeg kjøpte de.
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
..forresten så er det mange leverandører av formstøpte propper og enda flere som kan ta seg av støpinga av formen og sende til Hantek eller andre som leverer propper. Bare å google eller kontakte Hantek eller andre for hvordan man kan få ordna det om man bor langt unna f.eks Hantek.
 
Topp Bunn