Hva slags Doxa pre er dette.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har tidligere hatt flere utgaver av Doxa 07 og 012, men denne modellen her har jeg ikke vært borti før..
Det står ikke noe spesielt på den som kan indikere modell, så jeg tror dette er første pre som KØL lagde..
Takker for all info som du kan bidra med..

Også noe spesielt med RIAA trinnet..

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Ikke godt å si, men det er noe kjent ved den. ;)

R

Rojoh

Gjest
Nei, det er nok ikke 06. Vet dog ikke hva denne preen er for noe.

Mvh. Johan

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
er nok ikke den første preampen til lauvland. Heller ikke den andre, ser alt for proft ut til å være det.

Tipper at dette er en eller annen sak som ble laget på begynelsen av 90 tallet. Kanskje i sammenheng med Doxa 40?

Men dette er bare tipping fra min side.

MVH

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
er nok ikke den første preampen til lauvland. Heller ikke den andre, ser alt for proft ut til å være det.

Tipper at dette er en eller annen sak som ble laget på begynelsen av 90 tallet. Kanskje i sammenheng med Doxa 40?

Men dette er bare tipping fra min side.

MVH
Får nesten bli en julenøtt for oss dette da ;)
Tror denne ble kjøpt sammen med Doxa 70B en gang mellom 90 og 95.?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Får nesten bli en julenøtt for oss dette da ;)
Tror denne ble kjøpt sammen med Doxa 70B en gang mellom 90 og 95.?
Kan godt stemme. Gain kontrolene er jo kjente ting fra Doxa 02 MK2 som i sin tid stort sett ble produsert av malmin.

MVH

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Kan godt stemme. Gain kontrolene er jo kjente ting fra Doxa 02 MK2 som i sin tid stort sett ble produsert av malmin.

MVH
Kom ikke det meste fra malmin da (doxa altså) ?

/jan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Nei, ikke i følge RM selv hvertfall..
Det er jo litt historier rundt dette med RM og KØL, men jeg tror vi lar den/dem historiene ligge..
Men at RM har assistert KØL en del er det ingen tvil om..

Bare sånn for å ha det veldig klart, så er det STORE forskjeller mellom pre og effekt som RM lager og de som KØL lager, lydmessig så er det ekstreme forskjeller..
Begge lager glimrende komponenter som passer til forskjellige høyttalere og spillere, så i mine ører passer ikke Doxa der Musical Innovation spiller som en drøm, og visa versa..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ingen som har kjennskap til hva dette er.?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Min første Doxa forsterker het 01 og var laget av Rolf Johansen. Den var svart og hadde et helt annet kabinett. Dette var rundt 1980 om jeg ikke husker helt feil...

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Kom ikke det meste fra malmin da (doxa altså) ?

/jan
Alt er vel mer eller mindre Lauvland sine kretser etter hva jeg har forstått. Hvem som har laget hva er ikke lett å vite. Men stort sett alle bokser som er svarte og i normal rack størrelse (Audio 60, Doxa 70, Doxa 70 MK2) er laget av Malmin. Alle effektforsterkere fra Doxa 70 spesial og Doxa 70 B i nytt kabbinett er vel utelukkende Lauvland som står bak. Men Lauvland har vel hele tiden hat folk til å hjelpe seg med sammenskruingen.

MVH

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Mener å huske den prampen der annonsert sammen med Adyton amp (en flat luring, var det XP1 eller no?) samt de flate men ikke usynlige Multicell høyttalerne i gamle nr av Audio. Husker ikke navn men kan grave litt i morra

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hadde satt pris på om du gravde litt dypt ;)
Syns det er merkelig at ingen vet hva dette er ???

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
hvor er det mulig å kjøpe og finne info om doxa egentlig for tiden!?
husker der var en haugalandaudio nettside, som ikke er oppe lenger...

merket har dårligere reklameverdi enn trusene til sputnik

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
hvor er det mulig å kjøpe og finne info om doxa egentlig for tiden!?
husker der var en haugalandaudio nettside, som ikke er oppe lenger...

merket har dårligere reklameverdi enn trusene til sputnik
Hva med denne fantastiske hjemmesiden? ;)
www.doxa.no

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
En stor takk til Johan Andorsen som holder Soundmaster oppdatert med alt innen Norsk Hi-Fi.!
Dette er det største biblioteket som jeg vet om Norsk Hi-Fi historie, det meste her er helt unikt og mye av dette er spennende lesestoff..

http://home.online.no/~jandors/

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hadde satt pris på om du gravde litt dypt ;)
Syns det er merkelig at ingen vet hva dette er ???

hmmmmm, må nok til kjeller eller loft for å finne såpass gamle blader....men det var jo gøy å se hva som har skjedd i grafisk design innen norske audioblader fra 1993 og frem til i dag. Minner om KK fra 60-70 tallet  :D :D Kom plutselig på hvor stusselig Audio så ut i 93, da var blekka til og med skandinavisk!

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Mener å huske den prampen der annonsert sammen med Adyton amp (en flat luring, var det XP1 eller no?) samt de flate men ikke usynlige Multicell høyttalerne i gamle nr av Audio. Husker ikke navn men kan grave litt i morra

........jeg er ganske sikker på at det var Oslo Hificenter som hadde den annonsen, mulig sammen med Bergen musikkhandel?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
hmmm....svært så fort åra går, men tror denne pre-ampen må være fra slutten av 80-tallet. Mener at Oslo HiFi Center hadde salget på denne på den tiden.

Mener å kjenne igjen dippe-duttene for grammofon inngangen.

Det kan være en 05, det var en passiv pre-amp.

mvh

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Noen som kan be Lauvland om å lage en produktoversikt neste gang de ringer ham? Det er ikke akkuratt få tråder her på sentralen om ukjente Doxa produkter...

MVH

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ti poeng til deg, Costello. Det er en 05 fra 86-87, såvidt jeg husker. Fikk svært bra test i Audio den gang i tidlig steinalder.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
http://home.online.no/~jandors/audio.html
Denne forsterkeren er med untak av navnet utseendemessig helt lik en doxa 70 jeg nylig solgte. Men det er samme type skrift. Audio 60 var byttet ut med Doxa 70. Men Doxaen veide dog ikke 30 kg.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Ti poeng til deg, Costello. Det er en 05 fra 86-87, såvidt jeg husker. Fikk svært bra test i Audio den gang i tidlig steinalder.

Riktig, en 05. Hadde en slik i kombinasjon med Adyton Symfonie no 1, ca 1990 +-, støyet en del, hørbart sus i høyttalerne ved tomgang, men det skulle visst være slik, ifølge Tømmervik, så da så....

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Ti poeng til deg, Costello.
;D
Og premien er??

Husker danske HF testet Doxa og det var effekttrinnet til Lauvland de var mest begeistret over. "Rent som norsk kildevand" kalte de lyden fra Doxa.

mvh

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
;D
Og premien er??

Husker danske HF testet Doxa og det var effekttrinnet til Lauvland de var mest begeistret over. "Rent som norsk kildevand" kalte de lyden fra Doxa.

mvh
Premien er 24 timers konstant lytting på ett jvc "alt i ett" anlegg fra europris ! ;D

Godt dere fant ut av det her,flinke gutter ;)

/jan

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Premien er 24 timers konstant lytting på ett jvc "alt i ett" anlegg fra europris ! ;D

Godt dere fant ut av det her,flinke gutter ;)

/jan
;D

Så flott! Det blir sikkert en opplevelse å høre Mahler, Shostakovich og Miles Davis på dette!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ja, dette blir garantert en opplevelse.!
Men om den er positiv eller negativ vil jeg ikke si noe om ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
For å la costello slippe den grusomme opplevelsen med JVC fra Europris, så må jeg dessverre meddele at impulse og costello tar feil..
Det er egentlig små marginer ute å går, så de fortjener en applaus, men JVC skal de få slippe.!
Vi har ikke råd til å ha enda flere på psykiatrisk avdeling her i Norge, husk vi er et fattig land som ikke har råd til å ta vare på de som faller litt utenom.!

Men fra OT alvor og til Hi-Fi alvor..
Fikk en mail fra KØL i dag, regner med at han vet hva han snakker om ettersom han er sjefen i gata der..
Håper bare jeg har tillatelse til å lime inn svaret her, hvis ikke så får han tilgi meg :-[

Hei

Det ble laget 2 – 3 stk varianter av Doxa 02 preamp for salg i England i 1983, dette er en av disse.
Men dette salget ble det ikke noe av.
Noen ansatte i Doxa på den tiden, har muligens overtatt prototypene og muligens solgt disse videre.
Dumt og forvirrende for markedet 24 år etter, men typisk sånn som skjer.

Mvh
lauvland

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Skikkelig samlerobjekt da.
Du har sikkert gjort ett kjempekupp. ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Noen som gidder å samle på Doxa da.?
Greit nok at dette er "one of a kind" men jeg tviler på at dette har noe verdi for andre en veldig spesielt interesserte, hvis de finnes.?

Blir nok å selge denne ut på våren en gang når en rør pre er på plass, men inntil den tid så får den nok stå å kose seg med rør før og etter, tror nok ikke den har så mye imot det ;)

Hvis noen har veldig lyst på denne, så bytter jeg gjerne mot en rør pre som virker, samma hva det er..

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Noen som gidder å samle på Doxa da.?
Greit nok at dette er "one of a kind" men jeg tviler på at dette har noe verdi for andre en veldig spesielt interesserte, hvis de finnes.?

Blir nok å selge denne ut på våren en gang når en rør pre er på plass, men inntil den tid så får den nok stå å kose seg med rør før og etter, tror nok ikke den har så mye imot det ;)

Hvis noen har veldig lyst på denne, så bytter jeg gjerne mot en rør pre som virker, samma hva det er..
Bare en spøk. ;)

Kanskje noen på vintage-avdelingen som trenger en makker til sine Tandberg-prod. :)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Galgenhumorsk ment fra min side :eek: 8)

Topp Bunn