Hva skjer?

Steinawarjar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.05.2011
Antall liker
0
Sted
Sør Trøndelag
I går kjøpte jeg Melissa Horns "innan jag kände dig" på vinyl til samboer'n. I dag morges satt jeg meg og lytta til plata og la merke til en svak "skurring" på de lyse tonene spesielt på vokalen i de to siste låtene på A-sida. Det plaget meg såpass at jeg satt meg til å høre på de samme låtene via Sonos (fra Wimp). Ingen skurring. Jeg er da ganske sikker på at det er enten plata eller noe med platespiller'n. Om det er plata mkan jeg skaffe ei ny, og om ikke, hva kan det være med platespiller'n?
Er det noe jeg kan prøve for å undersøke hva det er?

Jeg har nettopp hatt muligheten til å anskaffe meg et anlegg jeg har drømt om i mange år, og platespiller'n er det nak ganske sikkert flaskehalsen i dette. Men, har jeg nå kommet dit at jeg må skifte ut den?

Platespiller'n er en Pro-Ject Debut III, forsterker McIntosh MA7000, høyttalere JBL Array 1000.

Takk for svar!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
(For) Høyt nivå i diskanten i kombinasjon med økende sporingsfeil inn mot midten? dvs ganske normalt.

mvh
KJ

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hei,
har du sjekket ut hvorvidt det uønskede fenomenet finner sted på andre plater også? Selv på mitt gamle ræl opplever jeg ikke det som beskrives her...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
1) dersom det er plata så er det enten matsteringen/kuttingen eller selve pressingen. Dersom det er masteringen/kuttingen - dvs for høyt nivå i diskanten på spirene inn mot midten, evt også i kombinasjon med rester av maksimeringssyken som herjer populærmusikken. Deersom det er en feilpressing kan det hende det blir bedre ved å bytte plata dersom det er en «spontan» feil.

2) dersom det er sporingsfeilene i platespilleren (dvs at feilen går igjen på flere plater) så er det et puslespill mht armgeometri og PU/nålesliping. Først og fremst: Vanlige radialarmer har alltid ulike grader av sporingsfeil, unntatt to tangeringspunkter ift. platerillene - løsningen her er tangentialarmer som har sine egne utfordringer ... Det første du kan gjøre er å trippel sjekke oppsettet av PU (armgeometrien) - det er ikke snakk om «mikrometer» presisjon (vinkler og overheng >> tangeringspunkter). Dersom geometrien er i orden, kan du evt vurdere en PU/nål med skarpere sliping, de sporer som regel bedre på de innerste sporene.

mvh
KJ

Topp Bunn