Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Oi, jeg leste første og siste innlegg i denne tråden. Hehe, nesten som hviskeleken ;D
For en vidunderlig bra observasjon over forums diskusjoner!

K

kbwh

Gjest
Hehe.
Denne tråden handler ikke om det denne tråden egentlig burde handle om. Fysj og føy. ;D
Jeg synes at off off-topickjøret fra Snickers-is og knutinh er det mest interressante her jeg da!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Joda, den er på rett spor.
Ett forum er hviskeleken med pc som formidler...

Hihi :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Dette er da tross alt "Off Topic", det er vel ikke da meningen vi skal holde oss til topic, er det vel?

B

bamsemann

Gjest
Hva skjer egentlig med hi fi sentralen da ???

bamsemann.. :)

K

knutinh

Gjest
Etter uendelige antall krangler om hvordan ting "egentlig er" så er sentralen spredt i flere fraksjoner:
1. De som primært ønsker å utveksle subjektive erfaringer og meninger (kabel-hjørnet).
2. De som ønsker å få og gi konkrete råd som ikke gir de helt store debattene ("hvordan er pin-outen på en balansert xlr-kabel")
3. De som ønsker å diskutere dypere spørsmål som inkluderer fysikk, vitenskapsteori, psykologi og så videre ("hører vi egentlig forskjell på kabler")
4. De som er lei begge deler og henger på o.t. hjørnet.

Ved å velge avdeling og tråd-topic kan man stort sett spå hva trådens innhold er ut ifra disse 4 grove kategoriene, så harme og sinne over at "hifisentralen dreier seg i feil retning" egentlig handler om at folk vil at alle skal diskutere ting man selv er interessert i. På samme måte er det litt rart å skrive heftige innlegg i en "subjektivist vs objektivist-debatt" for så å klage på at det er alt for mye filosofisk debatt og for lite hifi-erfaringer her inne :)

Unntaket fra dette er de som prøver å starte en filosofisk debatt midt inni en teknisk eller subjektiv tråd, men heldigvis skjer dette relativt skjeldent (?)

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Tror du er inne på et poeng med den kategoriseringen du gjør, knutinh.

Men kommer man her for å frelse verden, eller fortelle at sånn er det bare, da er du ute i en umulig misjon, for misjonering er det uansett hva som er vitenskapelig korrekt, religiøs oppfatning om lyd og fixfaxerier eller forskansethet i egne erfaringer...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Er det ikke snart på tide å komme videre fra denne subjektivist/objektivist-splittelsen? På den ene siden kan det være veldig underholdende med krangler ("diskusjoner"), og det får tiden til å gå. Men monotoni og hakk-i-plata blir kjedelig i lengden.
Mener å huske fra filosofileksa at de gamle filosofer strevde med lignende ting (vel å merke ting som ikke er så viktige som hifi, som viten og erkjennelse, metafysikk, etikk, religion og vitenskap osv.) En smarting som het Kant fant på noe som ble kalt for transcendental idealisme, som skal ha bygget broer og integrert de gamle leirene subjektivisme og realiteter, opplevelse og vitenskap. Eller det det sånn at subjektivisme og objektivisme uttrykker paradokser ved hifi som vi (eller noen av oss ;)) bare får leve med?
Nå ligger filosofien for langt unna min hukommelse, men regner med at det finnes smartinger her på HFS som kan utvikle dette eller noe lignende for hifi også :) Om vi _ønsker_ utvikling er selvsagt en helt annen sak ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Etter uendelige antall krangler om hvordan ting "egentlig er" så er sentralen spredt i flere fraksjoner:
1. De som primært ønsker å utveksle subjektive erfaringer og meninger (kabel-hjørnet).
2. De som ønsker å få og gi konkrete råd som ikke gir de helt store debattene ("hvordan er pin-outen på en balansert xlr-kabel")
3. De som ønsker å diskutere dypere spørsmål som inkluderer fysikk, vitenskapsteori, psykologi og så videre ("hører vi egentlig forskjell på kabler")
4. De som er lei begge deler og henger på o.t. hjørnet.

Ved å velge avdeling og tråd-topic kan man stort sett spå hva trådens innhold er ut ifra disse 4 grove kategoriene, så harme og sinne over at "hifisentralen dreier seg i feil retning" egentlig handler om at folk vil at alle skal diskutere ting man selv er interessert i. På samme måte er det litt rart å skrive heftige innlegg i en "subjektivist vs objektivist-debatt" for så å klage på at det er alt for mye filosofisk debatt og for lite hifi-erfaringer her inne :)

Unntaket fra dette er de som prøver å starte en filosofisk debatt midt inni en teknisk eller subjektiv tråd, men heldigvis skjer dette relativt skjeldent (?)

-k
Tror du er inne på noe vesentlig her.

Det som fikk meg til å starte tråden var det at jeg synes det er veldig merkelig fokus her inne. Innbrenning av kabler får masse oppmerksomhet og skaper opphetede diskusjoner, mens de mer viktige ting gjerne forbigås i stillhet. Litt merkelig for et nettsted som er dedikert til max lydkvalitet.

U

utgatt60135

Gjest
Ja det har jeg lagt mye merke til. Når jeg legger ut en tråd om anbefalinger blir det liten aktivitet.
OT og provokasjoner gir mye aktivitet. Hvorfor er det så liten diskusjon og beskrivelser av lydkvaliteten av produkter  ???.
Jeg synes virkelig dette burde være det mest vesentlige med et HiFi Forum.

Dette har forundret meg helt siden jeg ble kjent med HS (og skuffet meg). Særlig fordi det er mange her inne som har hatt en mengde produkter og sitter på mye erfaring. Altfor ofte kommer det kun innlegg om at denne er bra med bare noen få parametre nevnt.

K

knutinh

Gjest
Tror du er inne på noe vesentlig her.

Det som fikk meg til å starte tråden var det at jeg synes det er veldig merkelig fokus her inne. Innbrenning av kabler får masse oppmerksomhet og skaper opphetede diskusjoner, mens de mer viktige ting gjerne forbigås i stillhet. Litt merkelig for et nettsted som er dedikert til max lydkvalitet.
Jeg kan bare svare for egen del:
Når jeg ser en (i mine øyne) fornuftig diskusjon om valg av høyttalere eller noe annet så poster jeg kanskje et innlegg med min mening og følger med på tråden.

Når jeg ser en diskusjon om noe som i mine øyne er irrelevant, som valg av strømkabler så poster jeg normalt ikke - de som abonnerer på denne overbevisningen må få gjøre det i fred.

Når det derimot dukker opp en tråd hvor disse to meningene settes opp mot hverandre, hvor noen har et hjertesukk over "alle disse døve ingeniørene som forpester forumet vårt", hevder at kabler låter bedre pga elektronmolekyler som går med ca 1,5x lyshastigheten, eller lignende... Da har jeg veldig lett for å hive meg med og prøve meg på argumentasjon eller flagge min mening - selv om jeg vet at det ikke endrer noe som helst.

Forklar det den som kan.

-k

U

utgatt60135

Gjest
Eller det det sånn at subjektivisme og objektivisme uttrykker paradokser ved hifi som vi (eller noen av oss ;)) bare får leve med?
Verden er full av paradokser! Alt er sant (de har begge rett). Det størte paradokset av alle; Alt er, alt er ikke..

O

om.s

Gjest
Det er vel egentlig et tankekors at så mange medlemmer på en HI-FI sentral for det meste skriver på Off Topic om saker som slettes ikke har noe med HI-FI å
Godt poeng!! både VG og Dagbladet(?) har jo også forums for å diskutere alt mulig, men kanskje ikke det er så høyt under taket der som her?....

mvh

O

om.s

Gjest
Tydeligvis ingenting. Alt er som før. En liten gjennomtrekk av personer, som det alltid vil være.
Sant nok! og det som er ett tankekors og en smule irriterende er at de som forsvinner ofte dukker opp igjen under nye nick, ikke sant Ka..mmm...Gjest

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Slik er det. They are addicted!

Topp Bunn