Hva skjer i 2011?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spådommer for 2011?

Jeg tipper følgende:

- Flere går over til harddisk baserte løsninger. Vil komme flere som tilbyr nedlasting i lossless. Streaming tjenester (Wimp/Spotify) vil også øke sine markedsandeler. Både CD og vinyl vil gå tilbake. Vinyl har hatt en oppblomstring en tid, men jeg tror det vil stoppe opp og man får heller en tilbakegang p.g.a. overgang til PC/Mac løsninger.

- Klasse D vil få et større gjennombrudd og bli mer akseptert. Både fordi flere kjente merkenavn vil selge klasse D, det har kommet og vil komme ytterligere forbedringer og fordi flere vil ha prøvd det når det har vært en stund på markedet.

- Flere høyttalerprodusenter vil tilby aktive kontruksjoner med korreksjons muligheter. Noe alá det Meridian gjør. Det vil fortsatt være et nisje marked, men vil vokse.

- Ulike korreksjonsløsninger vil bli mer utbredt og selge mer.

- Vi vil se konturen av noe revolusjonerende innenfor høyttaler utvikling, men det vil ikke bli sluppet på markedet i 2011.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke se for meg at noen av dine spådommer for 2011 vil oppfylles hos meg.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.628
Torget vurderinger
7
ikke hos meg heller, eneste jeg har på listen foreløpig er at cornwall lll skal inne døra jeg tror en mc c220 eller en pj kan være neste ting ut hos meg
ellers håper jeg 3d m/briller dør ut ;D

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Sett fra et generelt stå sted er nok første punkt riktig.
I punktene som følger tror jeg du har delvis rett. Vi vil nok se mer av både rom-korreksjon, klasse-D og aktive høyttalere, men ikke blant svorne high-endere :)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Personlig, nytt lytterom, Cardas rca caps, evt. ny strømkabel til driv verk og muligens nytt driv verk...
Ingen store utskiftinger (har sagt det før da) om ikke lotto rekka skulle gå inn ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hensikten bak tråden var ikke å dele hva man personlig skal gjøre, men hvilke generelle trekk man tror vi vil se i markedet i 2011.

Jeg tror man i tillegg vil se:

- Typiske high-end markedet vil minske enda mindre. Blandt annet p.g.a. forum og internett så vil flere og flere være skeptiske mot deler av hifi bransjen. De på baserer seg i stor grad på eksotiske merker, dyre kabler og tweak vil få et enda større knekk.

- High-end bransjen vil innta datamarkedet. Vi vil se mer av kostbare nettverksspillere, dyre USB/firewire kabler og den slags. De vil nå sine kunder, men ikke de store massene.

- En viss tilbakegang med rør i 2011. På litt sikt tror jeg flere produsenter av rør vil begynne å slite, men 2011 vil være litt for tidlig for konkurs og den slag. Årsaken tror jeg vil i stor grad skyldes bedre høyttalere, bedre klasse D forsterkere og korreksjon til å jevne ut frekvensgangen. P.g.a. dette vil flere se hvor god lyd man får uten rør og bevege seg vekk ifra det.

- 3D vil få et visst, men noe begrenset gjennombrudd. Spesielt på spillfronten, men også til dels til film og sport sendinger da det vil komme større utvalg (Viasat har f.eks lansert 3D kanal i sport).

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
Markedet er såpass konservativt at jeg tror 2011 blir akkurat som 2010.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Kanskje du har rett. Det virker dog ut om den yngre garde har en litt annen innstilling, er mer skeptisk og er generelt mer åpen for nytt. På avforum, selv bland de som bruker store summer av penger, så er valgene ofte ganske annerledes.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Tipper orso vil få mye rett her. Men dette(bortsett fra tilbakegang fra vinyl) begynnte allerede i slutten av 2010.

Fremover vil nok mange tradisjoner brytes. Og RK kombinert med klasse d og aktiv deling kan nok bli forferdelig bra. :)

Geir Arne

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror mye av dette kommer til å skje. Tidsperspektivet (1 år) er nok i korteste laget.

Når det gjelder vinyl tror det er såpass marginalt nå at jeg tviler på at det blir noen særlig tilbakegang. Jeg gjetter at det stabiliserer seg på nåværende nivå.

L

lasse5214

Gjest
Jeg skal kjøpe meg en bra platespiller i 2011.
Det savner jeg virkelig..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kommer til å skje fint lite nytt i 2011. HDD-basert avspilling og streaming fra nettet kommer til å bli enda mer utbredt, både blant vanlige konsumenter og gærninger. Den største nyheten kommer den dagen lars_erik går over til HDD som drev til hans Puccini-DAC.

Forsterkerprinsippene kommer til å fortsette med samme utbredelse. Jeg tror absolutt ikke på noen nedgang i rør, for jeg merker at såkalt vanlige folk også begynner å bli obs på det. Rør kommer neppe til å få noen nedgang, og flere av de i mellomklassen kommer til å leke med rør. Jeg tror at det vil bli lansert en god del hybridforsterkere som følge av at flere har blitt observant på teknologien, men ønsker enklere drift uten å måtte tenke på bias etc. Jeg spår altså en økning i bruk av smårør, mens større rør står på stedet hvil. Når det gjelder klasse D og T tror jeg kanskje vi kommer til å se dem mer brukt i hybridforsterkere enn det som er tilfellet i dag. En forskjell i holdningen til klasse D kommer til å være at produsentene kommer til å ta PSU mer på alvor. Blant andre Rowland har jo vist at klasse D kan tilfredsstille kritikerne hvis PSU overdimensjoneres skikkelig. I dag er det helst i high end at PSU til klasse D tas på alvor, men den filosofien kommer også til å prege mellomklassen etterhvert.

Men teknologisk kommer vi ikke til å se noen særlige forandringer i hverken utbredelse eller nyskaping. Status Quo blir nok resultatet når status gjøres opp om et år. Den eneste produkt-typen som kommer til å oppleve en økt omsetning i forhold til 2010 er rimelige DAC-er og dyre streaming/HDD-systemer.

Personlig kunne jeg tenkt meg å se hybridforsterkere basert med Tripath i effektdelen. En integrert hybridversjon av KingRex kraftige effektforsterker hadde vært et ideelt produkt, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er kommet enda.

De som spår nedgang for rør har ikke bred erfaring med rør og mange forskjellige høyttalerprinsipper. For det er mer enn eq og forvrenging som betyr noe i tilfeller av ekstreme høyttalere. Det er ingen tvil om at en "røretterligning" av typen som har vært diskutert i det siste ikke er løsningen i alle tilfeller. Rør har spesielle teknologiske egenskaper som favoriseres av enkelte høyttalere. Det er min erfaring etter i årevis ha forsøkt å matche spesielt min brors Sequerra Met 7 II. Mange forskjellige transer har fått prøve seg, men ingenting har gitt helt tilfredsstillende resultater før det kom rør i huset. Kanskje det er rørforvrengingen som matcher høyttalerne spesielt godt, og det finnes flere andre tilfeller av det fenomenet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg tror mye av det du skriver vil slå til, Orso. Men det vil ta noe lengre tid enn "bare" i 2011. Og i likhet med enkelte andre, håper jeg at 3D med disse idiotiske brillene, forsvinner. Jo før,dess bedre!

Jeg tror også at flere vil "oppdage" vinylens verden, og kommer til å anskaffe seg vinylspillere av god kvalitet.

Så vil det garantert dukke opp noen "må-ha" duppeditter, bare for å holde salgstallene oppe.. ;D

For egen regning er jeg godt tilfreds med det jeg har. Mulig at jeg kjøper et armrør til Vpi'en, slik at jeg kan svitsje mellom to p.u'er på en rask og grei måte. Og mulig at jeg prøver ut noen høyttalerkabler, får se hva som byr seg!
For øvrig blir det nok handla inn en del ny vinyl i løpet av året, og ei og anna sølvskive, vil jeg tro.

mvh. VilhelmW

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror nok dette mer blir en tråd om hvordan de fleste antar at sine egne foretrukne løsninger får sterkere fotfeste...

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
No kidding. 2012 blir nok mye av det samme også, forresten;)

"Den nye vinen" (dvs PC/HDD osv) har vært her i 10 år allerede. I motsetning til hva man kan få inntrykk av er dette på ingen måte noe nytt. Foobar kom f.eks i første utgave i 2002. For de som følger med i timen har det vært mulig å spille av via datamaskin lenge. Det latterlige lave prisen pr GB gjør det riktignok enkelere enn før, men nytt er det på ingen måte. FLAC kom forresten i 2001.

Jeg vet ikke når studioer begynte å spille inn musikk på datamaskiner men jeg mistenker at det er lenge siden.I følge Wikipeida kunne ProTools spille inn 48 spor med 24 bits oppløsning i 1997.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg produserte på HDD fra 1998. 27gb plass var ikke verst på den tiden, og holdt til flere samtidige produksjoner. Samtidige spor begrenset seg et sted over 20 i redbook, men det meste jeg har brukt av spor i en låt er vel rundt 50. Så dette er absolutt ingen nyhet, det er bare utbredelsen som er forskjellen.

Da vi startet opp var det kun noen få studioer i Bergen som jobbet på HDD, men det forandret seg kjapt.

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Jeg produserte på HDD fra 1998. 27gb plass var ikke verst på den tiden, og holdt til flere samtidige produksjoner. Samtidige spor begrenset seg et sted over 20 i redbook, men det meste jeg har brukt av spor i en låt er vel rundt 50. Så dette er absolutt ingen nyhet, det er bare utbredelsen som er forskjellen.

Da vi startet opp var det kun noen få studioer i Bergen som jobbet på HDD, men det forandret seg kjapt.
Regnet med det ja, fordelene er jo rimelig opplagte for innspilling i alle fall. Eneste nye som har skjedd på hjemmeunderholdningsfronten er at noen av en eller annen merksnodig grunn har fått for seg at USB er stas for å koble datamskinen til HiFien. Jeg kjøper dog poenget med at det er mer praktisk nå som harddisker kommer i store størrelser for ingen penger, men når man ser hva enkelte er villige til å gjøre for å spille vanlige sølvskiver er det litt rart at PC/Mac-avspilling ikke ble poppis tidligere om det er så store fordeler med det som enkelte vil ha det til. Hardwaren har jo vært tilgjengelig for proffmarkedet lenge.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Jeg tror faktisk at 2011 blir det året som på en måte blir vinylens oppstandelse.Signalene har i 2010 bare blitt tydeligere og tydeligere.Platekompaniet,CD on ,butikker annonserer platespillere o.s.v. I fjor (blir det nå) var jeg i København og var innom Fona og de var i gang med å bygge opp en relativt stor vinylavdeling.
Så jeg mener bestemt at 2011 blir vinylens år. ;D

N

nb

Gjest
Et lite trivia forresten: Livin' la vida loca er den første nr. 1 hiten som i sin helhet er tatt opp, mikset og produsert på harddisk. Den kom i 1999.

http://mixonline.com/mag/audio_recordin_la_vida/

"La Vida" is a milestone of technology: the first Number One record to be done completely within a hard disk system. In addition to changing the course of mainstream pop music, "La Vida" may also turn out to be a pivot point in how records are made.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Et lite trivia forresten: Livin' la vida loca er den første nr. 1 hiten som i sin helhet er tatt opp, mikset og produsert på harddisk. Den kom i 1999.

http://mixonline.com/mag/audio_recordin_la_vida/

"La Vida" is a milestone of technology: the first Number One record to be done completely within a hard disk system. In addition to changing the course of mainstream pop music, "La Vida" may also turn out to be a pivot point in how records are made.
Vi fikk nok ikke noen nummer 1, dessverre. Men i 2000 hadde vi en hit på strikt rotasjon på P3. Den solgte også bra internasjonalt. Men da var den blitt remikset analogt, så den versjonen teller ikke. Så det gikk fort de årene.

Jeg husker det var deilig å få en ferdig glassmaster ut av pc-en. Men nå er vi totalt OT, noe som delvis er min skyld. Igjen. :-[

V

vredensgnag

Gjest
Markedsrelatert adferd behøver ikke være utelukkende, den kan være inkluderende.

Det er ungdom som driver vinylbølgen, ikke voksne. Og det er ungdom som har hatt pc/mac avspilling fra lenge før hifi-bladene oppdaget det. Så jeg betviler at vinyl vil gå tilbake, tvertom.
Av samme grunn betviler jeg at rørløsninger vil gå i retrett. Årsaken er et uttalt ønske fra mange i disse segmentene om å "se musikken bli avspilt." noe man får en mer sanselig opplevelse av med nevnte løsninger. Og akkurat dette markedssegmentet er voksende, ikke fallende. Men det er ikke boreplattformer og kraftverk de ønsker, for å si det slik.

Netflix, ATV, Pandora, nettradio, nett-tv og Spotify o.l. er derimot i ferd med å skape betydelige adferdsendringer, som har konsekvenser for alle fra artister/produsenter til tradisjonelle formidlere. Og i den grad den nye måten å bruke a/v på blir enklere og hendigere vil den kanskje fortrenge tid avsatt til mer tungvinte måter å gjøre det på, hvem vet.

Høyoppløsning nevnes ikke. Dette markedet sliter nå, fordi så mange av tilbyderne svindler sine kunder. Svindel innen hifi er ikke nytt, men i de fleste tilfeller er kundene uvillige til å akseptere at de handler med skurker. Innen høyoppløsning blir det derimot vanskelig å kunne påstå at man hører forskjell når en kjapp analyse viser at filen er hentet fra Redbook. Og dette blir høyoppløsningsmarkedets akilleshæl. Forslag om at filens proveny må vises er plukket opp av enkelte tilbydere, men som trådene på CA viser er det utrolig hva enkelte prøver å ta betalt for.

Markedet for direkte nettoverføring av opptredener vil øke, innen en rekke ulike underholdningsformer.

I våre dager, med den ekstreme tilgjengeligheten av musikk som streaming tilbyr, er man en dårlig musikkelsker om man lytter til den samme musikken/innspillingen mer enn en gang i året - men Kari Bremnes posisjon som referanse er ikke truet med det første.

Skulle ønske det ble et marked for Wavefield Simulation i lytterommet, men det forutsetter en helt ny måte å gjøre opptak på, og det markedet er i strid med hovedtrenden.

Når det gjelder vinyl og rør, i forhold til totalmarkedet, er det viktig å huske at disse er som myggstikk på rumpa til et neshorn, så markedets fremtid står og faller ikke på disse.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
orso skrev:
- Typiske high-end markedet vil minske enda mindre. Blandt annet p.g.a. forum og internett så vil flere og flere være skeptiske mot deler av hifi bransjen. De på baserer seg i stor grad på eksotiske merker, dyre kabler og tweak vil få et enda større knekk.

- High-end bransjen vil innta datamarkedet. Vi vil se mer av kostbare nettverksspillere, dyre USB/firewire kabler og den slags. De vil nå sine kunder, men ikke de store massene.
Vi vil få enda flere rike mennesker i 2011, spesielt i land som Russland, Kina, og også India. Dette sikrer omsetning i det øverste high-end markedet. Ingen av disse kundene har noensinne lest eller skrevet et innlegg på et eneste foum, og vil heller aldri gjøre det. Hva noen (velmenende?) hifi-freaker mener vil aldri noensinne påvirke dette markedet.

High-end bransjen vil innta datamarkedet, men det vil ikke skje i løpet av ett år. Det er mulig vi vil se forsøk på nye interfaceløsninger fordi dette er nødvendig.

Vi vil se enda flere løsninger basert på kl. D pga de lave produksjonskostnadene og sitt "grønne" rykte. Disse vil sikkert bli basert på switchede strømforsyninger.

Vinyl vil temmelig sikkert forbli et nisjeprodukt også i 2011. Det er heller ingen mulighet for at rørbaserte løsninger forsvinner.

Volummarkedet vil falle i pris og designmarkedet vil øke pga kl D løsninger. Størst tilbakegang vil det bli i mellomsegmentet.

Topp Bunn