Hva skjer hvis...

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
...jeg bruker dette delefilteret:

Overnight%20Sensation%20Bipole%20Surround%20XO.jpg

I stedet for dette:

OvernightSensationXOv1.5.jpg


I en prototype med en enkel mellomtone og en enkel diskant av samme type som i det første filteret?

Det "riktige" filteret er også til HiVi diskanten.

Jeg har i dag noen Overnight Sensation Bipoler (som det første filteret hører til) men har lyst til å bygge noen nye bak og atmoshøyttalere av de med enkle drivere i hver ht.
Det nederste filteret er til en vanlig OS som jeg har tegnet om kabinettet til relativt kraftig, men har beholdt volumet, samt tverrsnitt og lengde på porten (går fra rund til slot)

Tanken er da om det er mulig å bruke filterene jeg har for å høre om dette låter helt dynge før jeg handler inn nye komponenter.

Edit: byttet bilde til ett leselig...
 

Vedlegg

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Takk for svar, men hva mener du med det?
Jeg forstår ikke helt dette med kapasitiv last...
Forøvrig så er jo eneste forskjellen at C4 blir 10uf istedet for 6.8uf. Er det kritisk?
 
S

Syncrolux

Gjest
Begge disse filtrene vil kortslutte forsterkeren ved høye frekvenser, så ingen av de er egentlig brukbare. Det må være noe feil med begge skjema-tegningene.. ?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Dette er jo tegninger som har lagt ute lenge, over 8år og som mange har bygd etter...

Det øverste til bipolene har jeg selv 4 høyttalere med som har spilt i noen mnd uten problemer.

Jeg synes det høres rart ut at de skal kortslutte da?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.190
Sted
Ytterst i havgapet...
Uten å ha regnet på det eller simulert, så er det da et 3.ordens HP filter og et 2.ordens LP.... ikke noe merkelig med dette. Nokså kraftig demping av diskanten i bipole versjonen, med den 6 ohms motstanden. Hva det aktuelle resultatet blir bør kanksje simuleres. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har vel den gode Carmody hatt litt av hvert for seg på DIYAudio....
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Men vil det funke å bruke bipol filteret i en monopol for å "testlytte" eller vil det gi ett dårlig resultat uansett?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.190
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva slags diskant skal du bruke? Lavpassfiltret i bipol-versjonen er tydelig beregnet til 4 ohm ( parallell 2 x8 ohm) mens basisversjonen er 8 ohm - derfor litt forskjellige L og C verdier. Du kan evt koble en god 8 ohms motstand i parallell med den enkle bassen for å få ca. 4 ohm... i diskantleddet er det en 10 ohmer i parallell med det enkle elementet som du vel også trenger - ellers er verdiene i HP filteret identiske. Blir kanskje ikke helt rett, men gir deg vel en pekepinn....
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Så det enkle svaret er å lage nye filtre med andre ord?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.190
Sted
Ytterst i havgapet...
Egentlig -ja :) Men som en test, trenger du som sagt bare et par motstander ... men den sånn ca 8 ohm for å korrigere basselementet bør nok være rundt 10W dersom du ikke skal teste med full blæs.... denne får da ca 50% av det du blåser ut...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Må bestille komponenter uansett, så da kan jeg like godt bestille komplette filtre.

Takk for svar.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette er jo tegninger som har lagt ute lenge, over 8år og som mange har bygd etter...

Det øverste til bipolene har jeg selv 4 høyttalere med som har spilt i noen mnd uten problemer.

Jeg synes det høres rart ut at de skal kortslutte da?
Siden den kondisen som er over seriespolen er så liten så får dette ikke så stor effekt likevel ser jeg nå....
Men den kondisen ser jeg ikke pointet med, den har ingen funksjon egentlig.
 
Topp Bunn