Hva skjer her?

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei!

Driver med noen REW målinger etter jeg byttet høyttalere nylig. Jeg sliter veldig i 100 Hz regionen. Også etter at Dirac har gjort sitt.

Jeg forsøkte å flytte mikrofonen et par fot forover, og problemet forsvant nesten, men det flytta seg til lavere frekvenser. Om ikke så voldsomt som først.

Hva skyldes dette? Er det rommet? Legger ved et bilde av stuen. Som dere ser er den helt åpen til høyre. Bak lytterposisjon er det en skyvedør i glass ut til balkongen.

Har forsøkt å plastre glasset bak med Ecophon plater i lag på lag for å teste, men ga ikke rare utslaget. Så lurer på om det er åpningen til høyre som kødder det til?

Legger også ved REW målinger. Rød er venstre kanal, grønn høyre kanal og blå begge. Har også en REL sub i dette oppsettet. Men å koble den fra gjorde ingenting fra eller til.

Jørn

Vedlegg

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.895
Torget vurderinger
1
Ved 100Hz har man en bølgelengde på ca 3,5 meter. Du får nok noen kanselleringer der, refleksjoner fra vegger, tak, gulv spiller inn her også. Ved å flytte litt unna på deg så får man andre bølgelengder som blir kansellert. Så man flytter bare problemet med kansellering av en frekvens til en annen. Prøv å juster litt mer på toe-in/toe-out og hvor langt unna bakvegg høyttalerne står. Avstand på hvor man sitter kan også avgjøre mye der. Det er vel bare å flytte irundt på ting og se om man får det bedre, selv om det kan være vanskelig å få til.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.198
Sted
Horten
Det var en ordentlig dip der i det kombinerte signalet fra begge høyttalerene. -Tydelig at de faser hverandre ut i det rommet. :unsure:
For å kanskje få en enklere verden å måle/teste i, så hadde jeg nok slått av subwoofer og satt full båndbredde på de to fronthøyttalerene. Også målt litt uten romkorreksjon, da vet man mere hva som er rommet/plassering, etc.

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Takk for svar begge :) Det er ikke mye å gå på ved å trekke høyttalerne frem. Det blir kompromisser i ei stue dessverre. Men skal forske litt på vinklinga på de. Men er samtidig strålende fornøyd med lydbildet som males frem. Ordentlig bredt og dypt "sound stage". Litt redd for å gå på bekostning av det. Kunne evt ha noen akustikk løsninger. Men igjen er det en stue. Og i de lave frekvensene så må det så tykke plater/feller til. Har ingen anelse hvor jeg skal begynne. Desuten skrår taket opp til 5 meters høyde på maks.
@Powercon, det er en NAD pre jeg jobber med nå, og har ingen crossover utenom vrideren på selve REL subben. Bruker speakon fra forsterker terminaler til sub. Har ikke bass management i Dirac for NAD. Kun for Marantz receiveren min. Hvis ikke kunne jeg lekt meg litt med crossover der. Har forsøkt å måle både med og uten sub. Samme resultat. Legger ved skjermbilde der Dirac er slått av (hvit graf).

Men nå er høyttalerne så nye at de kun har 30-40 timers spilletid. Og de er ikke innspilt enda. Men disse problemene er vel uavhengig av det vil jeg tro. Uansett så syns jeg selv at jeg har fått en fantastisk lyd i stua, Bassen er stram og fin med deilig kontant thump i brystkassa. Men OCD'en slår inn når jeg ser slike grafer.

Vedlegg

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.348
Torget vurderinger
2
Kansellering pga reflekser ja. Jeg gikk systematisk til verks. Målte med REW med høyttalere flytter 10 og 10cm frem fra vegg, med en gitt lytteposisjon. Gjenta med ny lytteposisjon 30cm frem og tilbake. Totalt 15 høyttalerposisjoner og 6 lytteposisjon = 90 målinger! Så kan du legge på variasjon an posisjon til sidevegg … så er du oppe i 200-500 målinger. Da har du kartlagt rommets effekter. Gjenta gjerne på tvers av rommet om praktisk mulig..ogs så med og uten sub , så er du ferdig til sommeren. Lykke til. Det er verdt innsatsen så slipper du å lure på hva som foregår. Noen dipper og topper kan være upåvirket av høyttaler posisjon , men påvirket av lytteposisjon og motsatt

Ellers så så det jo veldig bra ut under dippen, jeg hadde det mye verre da jeg knotet som værst, dvs før jeg endret fra høyttalere på kortveggen til langveggen

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.198
Sted
Horten
Er grafene for høyre og venstre kanal (rød og grønn linje) målt med eller uten Dirac?
-For om det er uten Dirac, det er jo nesten litt fasinerende hvordan høyttalerene i seg selv oppfører seg ganske bra i rommet, men sammen så rotes det kraftig til i lytteposisjon når de spiller sammen.

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
@Balle Clorin Det må jeg si! Imponerende Blir pensjonist før jeg er ferdig. Hehe! Spørs om jeg er tålmodig nok. Kunne vært interessant og leid inn en akustikk ekspert en gang... Men det er et merkelig rom dette. Sideveggene er ikke høyere enn 130cm på sidene av lytteposisjon før de skrår oppover. Veggen der høyttalerne står er 5 meter høy på det meste. Så det er mye kubikk her. Men har lest at slike rom kan ha sine fordeler da refleksjonene kan ta andre veier. I tillegg har jeg med vilje mye tunge møbler, langhåra tepper og tunge gardiner. Er fornøyd i det store og hele. Men når man investerer litt over snittet på lyd så er tilfredsstillende å ha det på stell også.

@Powercon Det er med Dirac. Men det er kun peaker.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.522
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg ville sjekka om dette faktisk er hørbart. Noen ganger kan du få litt fønky grafer av sånne REW-sveip med høyre og venstre kanal samtidig, uten at det lar seg overføre direkte til åssen det låter.

Prøv noen av disse sveipene på den sida her og sjekk om det høres ut sånn som grafen ser ut: https://www.audiocheck.net/testtones_sinesweep20-200.php

hifiEivind

Medlem
Ble medlem
19.01.2025
Antall liker
31
Sted
tønsberg
jeg fikk samme type kanselering når jeg fikk nye høytalere, nå kjører jeg full range på høytalerene, noe jeg ikke gjore før.
nå har jeg to subwoofere i stereo og dsp så jeg fikk ordnet det digitalt. mitt problem var sterkere men også over en mindre båndbredde.

jeg bruker https://www.szynalski.com/tone-generator/ for lytting, noen ganger ting ikke hørbart med mindre man går sakte over frekvensene. kan da være skjeldent man hører en effekt på musikk.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.602
Sted
Kongsberg
Synes ikke det gir mening at høyre og venstre oppfører seg såpass brukbart hver for seg, og at det tryner såpass når de spiller sammen. Jeg ville prøvd å se hvordan det måler uten noen dirac. Kanskje den har gjort noe veldig rart med fasen rundt 100Hz?

hifiEivind

Medlem
Ble medlem
19.01.2025
Antall liker
31
Sted
tønsberg
uten dsp og symetrisk plasering it et symetrisk rom, har jeg en sånn dipp rundt 70hz, er ganske sikker på det er rommets akustikk. samme kan da gjelde for trådstarter. enig med at det er rart. viss man har subwoofer som spiller opp til dipp frekvensen er vel letteste løsning å justere på.

hifiEivind

Medlem
Ble medlem
19.01.2025
Antall liker
31
Sted
tønsberg
får å setter sammen mine verktøy og tips til en lett fordøyelig metode for analyse og fiks.
sitt i lytteposisjon, bruk tone generatores jeg linket tidligere, hør etter frekvensen som er problematisk, la den tonen spille kontinuerlig, nå gjør justeringer med plasering og/eller justering av kontroller du har tilgjengelig, best vis du har fjernkontroll, eller må du få noen til å hjelpe deg so du kan sitte i stolen å lytte men det skjer.

Myndighetene

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2015
Antall liker
34
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
jeg fikk samme type kanselering når jeg fikk nye høytalere, nå kjører jeg full range på høytalerene, noe jeg ikke gjore før.
nå har jeg to subwoofere i stereo og dsp så jeg fikk ordnet det digitalt. mitt problem var sterkere men også over en mindre båndbredde.

jeg bruker https://www.szynalski.com/tone-generator/ for lytting, noen ganger ting ikke hørbart med mindre man går sakte over frekvensene. kan da være skjeldent man hører en effekt på musikk.
Veldig interessant! Små bevegelser frem og tilbake i sofaen gjør store endringer. Jeg målte 67db med et håndholdt db meter når jeg bøyde meg frem. Også det samme når jeg presser hodet helt tilbake mot nakkestøtta. Men midt i mellom der målte jeg 25db mindre. Samme sted som målemic'en var plassert i går. Artig å få det manifestert på den måten og ikke bare visuelt.

Topp Bunn