Hva skjedde og hva tror dere er skadet

R

Roysen

Gjest
Anlegget for tiden består av følgende:
Kilde 1 - Goldmund Eidos Reference

Kilde 2 - MBL 1621A
Zanden Model 5000 Signature

Preamp - Connoisseur Definitions 3.0
Trafomatic Audio Experience 3000

Forsterkere - Krell Master Reference Amplifiers

Høytalere - Audio Physic Cerubin
Audio Physic bassforsterker og delefilter

Trafomatic strømrenseren har bare forforsterkeren tilkoblet. Forforsterkeren er laget for det japanske markedet (100V) og Trafomatic'en fungerer både som omformer og strømrenser for preampen.

Jeg satt og hørt musikk til temmelig sent i går kveld. Under en liten pause mens jeg gikk i kjøleskapet for å hente noe å drikke mens anlegget stod fullt påslått, hørtes et smell fra anlegget og strømmen forsvant i hele huset. En titt ut gjennom vinduet og jeg kan konstatere at strømmen er borte i hele området.

I mørket kjenner jeg på basselementene og mellomtoneelementene i høyttalerne og de virker OK. Når strømmen kommer tilbake to timer senere forsøker jeg å skru på anlegget igjen. Alt lar seg skru på bortsett fra Trafmatic strømrenseren og da naturlig nok den tilkoblede forforsterkeren. Et øyeblikk tror jeg Trafomatic'en har avgått med døden. Så kom jeg på at den står på en dedikert strømkurs. Ganske riktig har sikringen slått ut bare på denne kursen. Etter å ha slått over sikringen igjen lar også både Trafomatic'en og den tilkoblede forforsterkeren slå på.

Når jeg slår på alle komponentene igjen er det et temmelig godt hørbart sus/brus fra både mellomtone og diskant fra begge høytalerne. Jeg skrur av alt og går til sengs.

I dag har jeg skrudd av og på alle komponentene flere ganger uten at suset/bruset forsvinner.

Jeg begynner derfor å skru av en og en komponent. Ingen forandring å høre når jeg etter tur skrur av bassforsterker/delefilter, kilde 1 og kilde 2. Ingen forandring å høre ved å skru volum ned fra normalt lyttenivå til null. Når jeg skrur av forforsterkeren forsvinner imidlertid suset/bruset.

Hva er skadet tro? Jeg håper og tror det er Trafomatic'en og ikke preampen da preampen ikke kan repareres samtidig som jeg tror/håper at sannsynligheten for at begge kanalene har fått samme skade er liten.

Hva tror dere?

Jeg skjønner imidlertid ikke helt hva som skjedde med strømmen og hvorfor dette kunne skje når jeg har installert overspenningsvern og jordfeilbryter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lynnedslag?

Overspenningsvern hjelper vel lite mot lynnedslag?

Hvis det er en feil hos strømleverandøren som har ødelagt utstyret, kan du kanskje få en eller annen erstatning av dem?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.118
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Uansett årsak, så vil vel dette dekkes av en ordentlig innbo forsikring?

R

Roysen

Gjest
Det var intet lynnedslag. Jeg ringte vakttelefonen til strømselskapet umiddelbart etter at jeg hadde sjekket elementene og ble møtt sv en telefonsvarer som informerte om at strømbruddet skyldtes en teknisk feil.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Begynne bakfra!

Koble fra signalkablene på Krell og hør om det suser da - hvis det suser uten signal tilkoblet så er problemet i KRELL.
Koble deretter til preamp uten kidler, så den 1 kilden så den andre!
Når suset kommer har du funnet problemet!

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Dersom Connoisseur preampen er skadet kan den ikke repareres og ingen erstatning kan derfor plastre et slikt sår.

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
Dersom Connoisseur preampen er skadet kan den ikke repareres og ingen erstatning kan derfor plastre et slikt sår.
Sett stikket i veggen utenom Trafomatic, så vet du om det er strømrenseren.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
vredensgnag skrev:
Roysen skrev:
Sett stikket i veggen utenom Trafomatic, så vet du om det er strømrenseren.
Ikke lurt - den er bygd for 100V!

Mvh
OMF

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kanskje en kjapp tur på Claser'n etter en omformer til 110V kan gjøre susen (I USA har de vel 60HZ AC, men vet ikke om disse omformerne bryr seg om det. Ei heller vet jeg om 110V er trygt på utstyr bygget for 100V, men det går kanskje an å finne ut?) så du får testet?

R

Roysen

Gjest
Da har jeg forsøkt OMFs metode. Det er nok preamp eller Trafomatic'en som suser/bruser. Jeg har en slik Claes omformer, men litt av problemet med den er at den også suser/bruser på noe tilsvarende måte.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kjipt.

hvis det bruser med clas-omformeren også, så er det mest sannsynlig preen som har køyet.

hvorfor kan den ikke repareres?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
R

Roysen

Gjest
Beklager at jeg var uklar. Jeg brukte Claeseren før jeg kjøpte Trafomatic'en og Claesern hadde lignende sus/brus selv om forforsterkeren fungerte. Jeg tror derfor ikke den kan brukes for å finne ut hvor feilen befinner seg. Den beste måten er sannsynligvis å prøve Trafomatic'en med en annen komponent da den har en bryter som gjør at jeg kan switche mellom 100V og 240V ut. Jeg har dog ingen annen preamp inne i øyeblikket slik at når Connoisseuren ikke kan benyttes rett i veggen og ikke i Trafomatic'en som er koblet om til 240V ut og til en annen komponent vil jeg ikke kunne kunne spille fordi jeg ikke har noen preamp jeg kan benytte.

All support på preampen er avsluttet og den inneholder stort sett bare customer komponenter som ikke tilgjengelige lenger. I tillegg er kretsene bygget i et patenterte 3D-design (altså i dybden/høyden både over og under printkortene) for å korte ned signalveiene. Jeg vet ikke om hvem som helst er i stand til å fikse på det.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
å prøve en annen pre på trafomaticen høres risikabelt ut.
hvis det er noe feil med den, så kan den fort sende enda en pre til hifihimmelen.

kanskje best å prøve en annen omformer i første omgang.

jeg har en tufvassons pfm 440 som du kan hooke opp på preampen din.

send pm hvis du vil låne.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Innbildning? Nervøsitet? Øresus? Lytting etter unoter med øret klint inntil elementet?
Ta det ikke ille opp Roysen, men siden du ikke sier noe om nivået på dette suset, vet man jo aldri. Kanskje du bare kan glemme hele greia? Fortsette å leve i sus og dus, så å si.

Hva? Er jeg helt på jordet? (godt mulig men i slike saker bør man ta frem og lufte alle tenkelige muligheter og husk at jeg har ikke vært tilstede og observert feilen selv).

Det er for øvrig lite trolig at forsterkerkretsløpene i forforsterkeren er skadet (uten at jeg vet det spøtt om akkurat denne forforsterkerne). Hvorfor skulle det oppstå feil i begge kanaler av en så uvanlig karakter. Bortfall av lyd, skurring, forvregning, brum… javel, men sus og brus? Og hvis det er forforsterkerens strømforsyning som har sviktet, hvorfor skulle den ikke kunne repareres? Hvis jeg skifter ut generatoren i (Rolls) Roysen min med en som har samme spesifikasjoner (men som altså ikke er original), hvorfor skulle den ikke virke perfekt? Strømforsyninger er enkle greier, i prinsippet.
No

R

Roysen

Gjest
Det er ikke sus/brus av typen du må inn mot elementene for å høre. Det er snakk om et nivå som man hører fra lytteposisjonen mens man spiller musikk.

Det mystiske er at i dag klarer jeg ikke å provosere frem samme symptomer uansett hva jeg kobler til og fra. Suset/bruset er borte nå.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.798
Torget vurderinger
49
Det var bra :)
Men da kan du jo risikere at det kommer tilbake igjen , eller ?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Godt å høre Roysen. Tviler på at det kommer tilbake, hvis det har funnet på å forsvinne av seg selv. (men det er sef ren gjetning). No

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sånn litt på siden, men relatert: Er det egentlig nødvendig å kjøre anlegget på to kurser, Roysen?

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Sånn litt på siden, men relatert: Er det egentlig nødvendig å kjøre anlegget på to kurser, Roysen?
Du mener på eget sikringsskap med en separat kurs til hver komponent (7 kurser)? Det sier seg vel selv at de ikke er nødvendig for å få lyd, men det ga absolutt et løft i ro, dynamikk og lavere støygulv. Man må dog vokte seg for jordsløyfer.

Jeg har en 32A kurs med 16kvadrat kabel i veggen til de tre forsterkerne. Kablene er 3meter lange. De fire andre 16A kursene benytter en spesiell sølvkabel fra Oyaide i veggen. Jeg husker i tversnittet, men den er også grovt overdimensjonert. De er også tre meter lange.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Valentino skrev:
Burde ikke bry meg, men...............
Det ender jo i skapet alt sammen. Med solide kabler spiller det ingen rolle. IMHO
Den seriøse bør finne litt ut om dynamikken i strømtrekket og om den har en karakteristikk som gjør at andre enheter kan påvirkes. Strømforsyningen i hver enkelt enhet spiller en stor rolle. Riktig designet skal det my ytre påvirkning til før lyden påvirkes.

M

Mr-T

Gjest
Hmmm ... kan det være "ghosts in the machine" her?

Når strømmen en skjelden gang går her hjemme så må jeg ofte restarte datautstyr som PC'er, routere og switcher, da disse av en eller annen mystisk grunn ikke fungerer som de skal etter at strømmen kommer på igjen.

Moderne hifiutstyr inneholder ofte microprosessorer og annen digital logikk. Det er ikke helt utenkelig at noe av dette kan ha fått seg en kilevink, og trenger noen rebooter for å bli friske? Bare en ide.

Lyn og torden er ekstremt skjeldent vinterstid i Norge. Det er neppe årsaken.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Sjeldent ja. Men det lynte og tordnet ordentlig i Oslo for en uke - 10 dager siden. Ikke akkurat vanlig vintervær.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Wergeland skrev:
Mr-T skrev:
Sjeldent ja. Men det lynte og tordnet ordentlig i Oslo for en uke - 10 dager siden. Ikke akkurat vanlig vintervær.
Her også. Lyn, torden og snø! Ganske spesielt.

M

Mr-T

Gjest
Jøss. I hvertfall svært uvanlig her oppe ved Mjøsa med torden vinterstid. Vi har et uttrykk her som er "tolvær og hølke", hvilket betyr torden og hålke. Det er noe som egentlig ikke kan skje.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Wergeland skrev:
Mr-T skrev:
Sjeldent ja. Men det lynte og tordnet ordentlig i Oslo for en uke - 10 dager siden. Ikke gvanli vintervær.
Midt i snøføyka kom det et kjempesmell her på Kongsberg torsdag for ei drøy uke siden noe over kl 20.
Direkte treff i tårnet på Jonsknuten.
Bakke nettet ble slått ut og kom ikke i drift før neste dag. Mye annet utstyr ble også ødelagt. Flere turer med helikopter for å få ting på plass dagen etter.
Sikkert en mindre utgave utladning som har skjedd hos Roysen.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Du mener på eget sikringsskap med en separat kurs til hver komponent (7 kurser)? Det sier seg vel selv at de ikke er nødvendig for å få lyd, men det ga absolutt et løft i ro, dynamikk og lavere støygulv. Man må dog vokte seg for jordsløyfer.

Jeg har en 32A kurs med 16kvadrat kabel i veggen til de tre forsterkerne. Kablene er 3meter lange. De fire andre 16A kursene benytter en spesiell sølvkabel fra Oyaide i veggen. Jeg husker i tversnittet, men den er også grovt overdimensjonert. De er også tre meter lange.
Støtt din lokale elektriker.....
;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Ok.

;D

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Jeg har opplevd det samme selv, bare at strømbruddet var min egen feil.

Etter dette var det susing som kunne høres fra lytteposisjon, men bare så vidt. Jeg fant aldri ut av det, men jeg ble irritert, så jeg prøvde det meste. Til og med kortslutte samtlige innganger og sette den i et hjemmelaget faradaybur.

At du hørte sus/støy med en 150-kroners step-down tror jeg så gjerne. Laber kvalitet på komponenter, dårlig design og slurvete produksjonslinjer (som alltid i kina).
Når det mest sannsynlig er en i/e kjerne uten skjerming skal det ikke alltid så mye til.

Om jeg skal gjette, så oppsto det et lite brudd i en lodding/del når strømmen gikk og utstyret kjølte seg ned. Det hadde nok skjedd uansett, neste gang du slo det av. Varmt og kaldt om hverandre lager fort krøll om man har en lodding som ikke er 100% eller det er et komponent som har en svakhet.
At lyden nå er borte tyder på nettop dårlig kontakt en plass.

En idé kan være å gå over alt av loddepunkter. Det har løst mange rare problemer for meg ihvertfall.
Om du ikke vil gjøre det selv, så finnes det sikkert noen med kunnskaper og nøyaktighet nok der ute. Men er det preampen, så hadde jeg absolutt ikke latt nærmeste elektro-rep eller visse "forsterker-rep/byggere" få ta i den.

At du hørte et smell er litt skummelt, men på en annen side er det ikke uvanlig at de som designer high-end dropper litt "protection" til fordel for lyden.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Har opplevd noe lignende for en god stund tilbake. Periodisk og uforklarlig sus og støy.
Etter lange strømbrudd var det verst en stund for så å gå tilbake til normalen etter alt fra noen timer til en dag. Hos meg kom det jevnlig tilbake.
Hadde utstyr til service uten at det var noen feil - utstyret sto og gikk i lang tid uten antydning til problemer.
Reparatørens arbeidsteori ble dermed at ting var ømfintlig for nærliggende industri som hadde støykilder som dessverre mitt utstyr ble skadelidende av.

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
H.R skrev:
Reparatørens arbeidsteori ble dermed at ting var ømfintlig for nærliggende industri som hadde støykilder som dessverre mitt utstyr ble skadelidende av.
Byttet han kondensatorer og gikk over alle loddinger?
Da tenker jeg på loddebolt, og ikke lupe el.

Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at stråling eller grums på strømnettet er synderen, men det kan godt være noe annet. Jeg fikk ihvertfall eliminert den muligheten med faradaybur, strømrensere, UPS og gud vet.

Om problemet forsvinner etterhvert som komponentene blir varme, tør jeg sette en bananplugg på at det ikke har noe med industri eller eksterne støykilder å gjøre :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
forman skrev:

Etter dette var det susing som kunne høres fra lytteposisjon, men bare så vidt. Jeg fant aldri ut av det, men jeg ble irritert, så jeg prøvde det meste. Til og med kortslutte samtlige innganger og sette den i et hjemmelaget faradaybur.

At du hørte sus/støy med en 150-kroners step-down tror jeg så gjerne. Laber kvalitet på komponenter, dårlig design og slurvete produksjonslinjer (som alltid i kina).
Når det mest sannsynlig er en i/e kjerne uten skjerming skal det ikke alltid så mye til.

Om jeg skal gjette, så oppsto det et lite brudd i en lodding/del når strømmen gikk og utstyret kjølte seg ned. Det hadde nok skjedd uansett, neste gang du slo det av. Varmt og kaldt om hverandre lager fort krøll om man har en lodding som ikke er 100% eller det er et komponent som har en svakhet.

En idé kan være å gå over alt av loddepunkter. Det har løst mange rare problemer for meg ihvertfall.
Om du ikke vil gjøre det selv, så finnes det sikkert noen med kunnskaper og nøyaktighet nok der ute. Men er det preampen, så hadde jeg absolutt ikke latt nærmeste elektro-rep eller visse "forsterker-rep/byggere" få ta i den.

At du hørte et smell er litt skummelt, men på en annen side er det ikke uvanlig at de som designer high-end dropper litt "protection" til fordel for lyden.
Hei du. Du må gjerne påstå for min del at alt som lages i Kina er ræl men jeg har nå hatt min kjære Krell S 300 I som er skrudd sammen i Kina forøvrig i 2 år, og den går som en klokke den ;D Forøvrig måtte Krell tilbakekalle en del produkter fra KAV serien for noen år siden pga fare for kortslutning / brannfare, så Made in US er ikke alltid nødvendigvis garanti for at produktet er feilfritt ser du ;D God jul :)

Mvh :)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
forman skrev:
H.R skrev:
Byttet han kondensatorer og gikk over alle loddinger?
Da tenker jeg på loddebolt, og ikke lupe el.

Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at stråling eller grums på strømnettet er synderen, men det kan godt være noe annet. Jeg fikk ihvertfall eliminert den muligheten med faradaybur, strømrensere, UPS og gud vet.

Om problemet forsvinner etterhvert som komponentene blir varme, tør jeg sette en bananplugg på at det ikke har noe med industri eller eksterne støykilder å gjøre :)
Nei - loddinger og målinger var som de skulle de. Den sto i over 4 uker da jeg allerede hadde handlet nytt komponent og ikke en gang oppførte den seg slik. Jeg var å hørte den flere ganger i perioden. Da forforsterkeren kom hjem så var den likedan som før og jeg oppfatter et komponent som oppfører seg slik som feilkonstruksjon.
Solgte den videre, og ja - jeg ga beskjed når den ble solgt hvorfor jeg solgte den. Ny eier fikk låne en 3 ukers tid før penger skiftet eier.

Poenget mitt er vel at utstyr kan bli påvirket (Sier ikke at det må bli påvirket) av ting i omverdenen som man ikke har kontroll over, ei heller være klar over og komme kun periodisk i i serie hendelser som ikke lar seg forklare/undersøke på en enkel måte, med resultater som dette.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DoMentor skrev:
forman skrev:

Hei du. Du må gjerne påstå for min del at alt som lages i Kina er ræl men jeg har nå hatt min kjære Krell S 300 I som er skrudd sammen i Kina i 2 år, og den går som en klokke den ;D Forøvrig måtte Krell tilbakekalle en del produkter fra KAV serien for noen år siden pga fare for kortslutning / brannfare, så Made in US er ikke alltid nødvendigvis garanti for at produktet er feilfritt ser du ;D God jul :)

Enig. Bare fordi at de aller biligste produktene og ofte de som holder dårligst kvalitet kommer fra kina, fordi det er der det er billigst å produsere slikt, betyr ikke det at alt derfra er dårlig. I Kina får man produsert den kvaliteten man betaler for. Helt opp til det absolutte toppsjiktet, og det er billigere å produsere det der enn andre steder. ...Noe vesten burde få opp øynene for litt fort, så ikke all produksjon blir outsourcet til Kina før vi får sukk for oss.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Dazed skrev:
DoMentor skrev:
forman skrev:

Hei du. Du må gjerne påstå for min del at alt som lages i Kina er ræl men jeg har nå hatt min kjære Krell S 300 I som er skrudd sammen i Kina i 2 år, og den går som en klokke den ;D Forøvrig måtte Krell tilbakekalle en del produkter fra KAV serien for noen år siden pga fare for kortslutning / brannfare, så Made in US er ikke alltid nødvendigvis garanti for at produktet er feilfritt ser du ;D God jul :)

Enig. Bare fordi at de aller biligste produktene og ofte de som holder dårligst kvalitet kommer fra kina, fordi det er der det er billigst å produsere slikt, betyr ikke det at alt derfra er dårlig. I Kina får man produsert den kvaliteten man betaler for. Helt opp til det absolutte toppsjiktet, og det er billigere å produsere det der enn andre steder. ...Noe vesten burde få opp øynene for litt fort, så ikke all produksjon blir outsourcet til Kina før vi får sukk for oss.
Nemlig, jeg tar det faktisk som en selvfølge at f. eks Krell har meget strenge produksjons / oppfølgings og kvalitetetssikringsrutiner ;) Highend markedet er vel såpass "tøft" at heller ikke de har "råd" til å tape markedsandeler vil jeg tro ;) God jul :)

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
H.R skrev:
Nei - loddinger og målinger var som de skulle de. Den sto i over 4 uker da jeg allerede hadde handlet nytt komponent og ikke en gang oppførte den seg slik. Jeg var å hørte den flere ganger i perioden. Da forforsterkeren kom hjem så var den likedan som før og jeg oppfatter et komponent som oppfører seg slik som feilkonstruksjon.
Solgte den videre, og ja - jeg ga beskjed når den ble solgt hvorfor jeg solgte den. Ny eier fikk låne en 3 ukers tid før penger skiftet eier.

Poenget mitt er vel at utstyr kan bli påvirket (Sier ikke at det må bli påvirket) av ting i omverdenen som man ikke har kontroll over, ei heller være klar over og komme kun periodisk i i serie hendelser som ikke lar seg forklare/undersøke på en enkel måte, med resultater som dette.

Skjønner.
Men da er det jo greit, og jeg er helt enig med deg. Det finnes problemer man gjør best i å overse.

DoMentor:
Ingen regel uten unntak, og ingen jul uten grøt.

Det lar seg selvsagt gjøre å produsere kvalitet i Kina, men det krever litt. Oppfølging er bare forbokstaven ;)
Vi kan ta den diskusjonen i en egen tråd. Interessant med tanke på at vi handler mer og mer fra dem.

God jul ja :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
forman skrev:
H.R skrev:

Skjønner.
Men da er det jo greit, og jeg er helt enig med deg. Det finnes problemer man gjør best i å overse.

DoMentor:
Ingen regel uten unntak, og ingen jul uten grøt.

Det lar seg selvsagt gjøre å produsere kvalitet i Kina, men det krever litt. Oppfølging er bare forbokstaven ;)
Vi kan ta den diskusjonen i en egen tråd. Interessant med tanke på at vi handler mer og mer fra dem.

God jul ja :)
Ikke sant du, og forts. god jul :)

Topp Bunn