Hva skjedde nå? Støy på grunn av fjernsynet...?

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Hei alle sammen

Har fulgt forumet en god stund, kjøpte nylig "ny" forsterker her også. Ser at der er kunnskap i massevis, her kan jeg lære mye!

Spørsmål: I dag har jeg koblet opp Gryphon-settet, en solid oppgradering fra min gamle Denon. Har sittet og spilt plater i noen timer her nå. Men så... skulle jeg bruke HTPCen et øyeblikk, fungerte strålende som vanlig. Helt til jeg skrudde på fjernsynet, da begynte det å støye. Det ligger en jevn dur, ikke veldig ulikt det en kamerat en gang presenterte som 50Hz-støy, men jeg aner ikke... Det eneste jeg vet er at dette aldri har vært noe problem tidligere. Vi ser jo rett som det er en film eller litt serier, og denne lyden er uutholdelig.

Noen som vet hva dette kan være?


Mvh
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
155
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Säkert jordloop genom antennen.
Sätt in en galvanisk avskiljare på antennsladden till tvn.
Prova att dra ur antennen först för att höra...
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Takk for tipset, men det var ikke antennen... Forsøkte å dra ut antennekabel i begge ender, har også forsøkt å tre ut kabel for internett. Flere tips, anyone?

A
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Når jeg drar ut HDMI fra PC til fjernsyn brytes kontakten de i mellom, da slutter også denne støyen. Men jeg vil jo gjerne kunne ha fjernsynet på med tanke på film og serier...

A
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Slikt kan være litt vrient å fikse.
Det er opplagt at fjernsynet er årsaken. Før det kom var alt bare velstand.
Det kan også tenkes at din forsterker ikke er spesielt godt beskyttet mot slik uønsket innstråling.
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Finnes det noe form for skjerming for HDMI? Kan det tenkes at det lan løses ved å tappe lyd fra PC via USB og DAC, eller vil slik støy følge hele veien uansett?
Skulle tro at noen flere hadde vært borte i samme problemstilling...
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
70
Sted
Sørnorge
Kan hende switchet strømforsyning i TV ikke kan bli av med støyen sin. Er det jordet støpsel på TV? Er det jordet støpsel på HTPC? Er ny platespiller jordet? Plukker pickupen opp høyfrekvent støy fra TV? Jordete støpsler følger ikke med uten grunn; mye elektronikk "kopler av" høyfrekvent støy ved å lede den til jord.

Min TV har jordet støpsel, også PC og musikkserver. Jeg har derfor sørget for at stikkontaktene ble byttet til jordet type for de forbrukerne.

Som nevnt i tråden kan man da likevel gå i fella om alt er jordet...man får en "loop" mellom antenne jord og 230V jord, og man setter inn galvanisk skille i antenneinngang for å løse problemet. En jordloop betyr at pluselig har man to forskjellige jordinger tilkoblet samme elektronikk, med forskjellig potensiale, og det begynner å gå uønskede strømmer i jordledningene.

Ingen løsning her, kaster bare inn noen forslag og erfaringer fra jobb og fra hifi fritid.

PS: USB vil jeg aldri bruke til audio. Alt for mange usikre faktorer. Jeg har og fått så til de grader jordlooper med USB lagring med ekstern strømforsyning til PC, at det har tatt knekken på PC'ens BIOS. Eller var det operativsystemet? Husker ikke lenger, men skygger unna USB til alt annet enn joysticks, minnepinner og mus.
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Både tv og HTPC er tilsynelatende jordet ok.
I forhold til antennen så har jeg forsøkt med å fjerne antennekabelen helt, støyrn er der likevel, og jeg antar at det da har med kun tv-en å gjøre, men fremdeles usikker. Det som er rart er jo at det eneste jeg har byttet er forsterker. Med min forrige hadde jeg dette oppsettet i et år og fungrrte perfekt. Koblet opp ny forsterker i går; støy!
Støyen er vel og merke bare tilstede når jeg bruker forsterkerkanalen HTPCen er koblet til (har prøvd å bytte kanal også uten hell) og når tv er på.

Helt enkelt er det koble slik: HTPC----(rca)---Forsterker
|
(hdmi)
|
TV

Ser at for eksemepl HiFiKlubben selger noe de kaller ground loop isolator, er dette noe relevant å prøve mellom HTPC og forsterker, eller er det et bomskudd?

http://www.hifiklubben.no/produkter...lkooclick&utm_term=ARGON Ground Loop Isolator
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Konklusjonen må bli:
Det finnes en mengde apparater med uønsket utsråling.
Tilsvarende er det mange som ikke er immune nok mot innstråling.
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
HH skrev:
Etter å ha kjøpt ny tv og forsterker har jeg ikke problemet lenger og bruker dermed ikke Isotek boksen, så hvis det er av interesse kan jeg kikke inn i skapet og se om jeg finner den?
Det ser slik ut :) Ønsker å prøve ut litt til først, men plutselig får du en PM.

A
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Er Gryphon-settet jordet? Denon har vel neppe jordet stikk så er det er forskjell her fra tidligere?

Har du forsøkt å enten koble TV eller Gryphon via f.eks. ei ujordet strømpadde?
 

Ranger

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.07.2011
Innlegg
92
Antall liker
25
Sted
Freiøya i Kristiansund.N
Torget vurderinger
1
Er det plasmatv du har eller? Hvis det er så,så er det ikke noe rart at du har støy. De sender ut noe jævlig med støy. Har flere venner som er radioamatører som meg,og de som bor i byen har bare måttet gi opp radiohobbyen på grunn av at det har dukket opp plasmatv`er i nabolaget. Bare støy ifra tv`ene å få inn på mottakeren.
Kanskje Gryphon er ekstra følsom for sånn støy også?

mvh R
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Glemte å oppdatere denne tråden... Det viste seg at det enkle ofte er det beste, som elektro-sivingen påpekte. Problemet viste seg å være veldig greit å fikse, n å har det vært støyfritt i en uke :)
 

Vedlegg

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Kan jeg spørre hvilket apparat du fjernet jordingen til?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Audiomix skrev:
Konklusjonen må bli:
Det finnes en mengde apparater med uønsket utsråling.
Tilsvarende er det mange som ikke er immune nok mot innstråling.
Det er stor forskjell på stråling og jordsløyfer. Her var det tydeligvis jordsløyfe. Og det er lett å gjøre noe med.
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
96
Antall liker
12
Sted
Oslo
Barbaresco skrev:
Audiomix skrev:
Konklusjonen må bli:
Det finnes en mengde apparater med uønsket utsråling.
Tilsvarende er det mange som ikke er immune nok mot innstråling.
Det er stor forskjell på stråling og jordsløyfer. Her var det tydeligvis jordsløyfe. Og det er lett å gjøre noe med.
Ja heldigvis, jeg fryktet at det skulle gå med noen ekstra lapper her. Godt med alt som er spart si :)
 
Topp Bunn