Hva skal man satse paa ved kjoep av vinylspiller

styrmannen

Medlem
Ble medlem
26.01.2010
Antall liker
1
Blir helt i svett i paera her, er saa mye aa velge imellom, og hva skal man legge seg paa prismessig?
Sitter og kikker paa et systemdek II, men hva skal en nybegynner paa vinyl kikke etter.
Liker det jeg leser om Lenco 75/78 og Garrard 401, har en Sansui hjemme paa loftet... Hva er fordelen med mellomhjul kontra remdrift kontra direkte? Og er jo et mylder med armer oppi alt dette.. :)
Vet at dette er "Smaken er som baken" og ser jo at det er delte oppfatninger her om mange ting...
Tenkte mest paa generell opplysning, og har lest litt her inne, mye flott aa se av egenbygde plint/modifiserte spillere! :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eit ganske krevjande spørsmål.....
Eg trur det vil vere gunstig å gjere sine eigne erfaringar, men mi subjektive oppleving går på at:
- mellomhjul har litt støy, men har dynamiske fordelar.
- beltedrift er lett å få til.
- direktedrift har ein slags eigenlyd (noko "metallisk" over seg, iallfall i nokre samanhengar, som kan reduserast ved bruk av platematte), men fungerer veldig greitt ut over dette, føresett at du har ein god spelar.
- tangentialarmar er best, men av og til litt krøkkete å få til.
-unipivoterande armar er merkelege, men eigentleg lette å få til.
- lange armar er betre enn standard, dersom du har spelar til dei.
- Vegghylle er viktigare enn materialval på platespelarkabinettet.
- skal du ha ny spelar, er det lurt å sjå etter ein beltedriven (eller ein VPI med rimdrive). Skal du kjøpe brukt, er det fleire gode alternativ.
Heilt subjektivt, altså!

styrmannen

Medlem
Ble medlem
26.01.2010
Antall liker
1
Takker for et hyggelig og informativt svar.
Hva slags sum maa man ut med for aa begynne aa nyte lyden...? (i stedet for aa irritere seg... ;D )
Tenker da paa brukte spillere.
Har faatt med meg at det er x antall forskjellige innfestninger paa armer ogsaa, i tillegg til at det som du skrev ogsaa er forskjellige lengder paa armene..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
styrmannen skrev:
Takker for et hyggelig og informativt svar.
Hva slags sum maa man ut med for aa begynne aa nyte lyden...? (i stedet for aa irritere seg... ;D )
Tenker da paa brukte spillere.
Har faatt med meg at det er x antall forskjellige innfestninger paa armer ogsaa, i tillegg til at det som du skrev ogsaa er forskjellige lengder paa armene..
Brukt 2000 kroner, nytt 10 000 kroner :)

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.270
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Kan være lurt å skrive litt om hva slags anlegg du har og foretrukket musikksmak.

Jeg startet som du gjør nå, men for et halvt år siden. Mye å lese seg opp på for de som er interessert i det.
Erfaringen min ble til ved å kjøpe en eldre brukt Dual, så gikk veien til en Thorens 160 som ble moddet ganske mye. Fikk bra lyd i begge, men jeg likte Thorensen best, både utseendet og lyden. Kjøper du så gamle spillere som jeg gjorde må du være forberedt på litt mekking sånn etterhvert.

Uansett ble Thorensen så bra lydmessig at oppgraderingsspøkelset slo til igjen når jeg så en Well Tempered tilsalgs. Så nå har jeg to gamle spillere som står og samler støv.
WT'en spiller meget bra, så en slik kan anbefales, men de er sjelden å se på brukten til rimelige priser.

Har tidligere vært innom Rega P3, og de er enkle å få til å spille bra.

Hvis du er i budsjettklassen, sånn som jeg er, så er det lurt å tenke pickup allerede nå, og her er det like mange meninger som medlemmer på forumet. Erfaring jeg har er at Ortofon 2M Blue spiller meget bra og gir deg lett rockefot. 2M Black har jeg også hatt, dyrere men mer oppløst. Jeg foretrekker selv Dynavector DV-10x5 over Ortofon :)

Noen timer foran skjermen her på sentralen gjør deg ikke nødvendigvis klokere, selv om det er mange gode råd. Jeg har selv lest maaaaange tråder fra start til stopp, men hvis du har en kompis i nærheten med vinylspiller, så blir valget litt enklere, for da kan du høre om det er lyd du selv liker eller ikke.

/Per Olav

styrmannen

Medlem
Ble medlem
26.01.2010
Antall liker
1
Jaja, da ble det handlet ERA MK6 paa flea-bay med SME cut out ;D
Noen som har noe greie paa denne? :)
Evt anbefalinger paa arm...tas imot med takk.

Vedlegg

styrmannen

Medlem
Ble medlem
26.01.2010
Antall liker
1
Burde vel legge til at den er tenkt sammen med en Nakamichi CA5E som bare staar og samler stoev, og den skulle det vel vaere en grei RIAA paa, hvis det er det det heter..:) Var naa det som ble meg fortalt naar den ble handlet for leeenge siden... og effektforsterker har men vel noen av ogsaa, saa lyd skal det vel bli. ;D

styrmannen

Medlem
Ble medlem
26.01.2010
Antall liker
1
Er dette noe noen av dere drar kjensel paa?
Fleabay er falig moro...jaja, faar se naar det dukker opp ;D
Er ikke mer enn en kvart kveld paa byen uansett... ::)

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Lenco, lurt! Godt utganspunkt for vinylheaven 8)

styrmannen

Medlem
Ble medlem
26.01.2010
Antall liker
1
Syntes pick up armen saa ut som en SME arm, saa jeg tok risken og handlet den spilleren...vel vel.. ;D ::)
Som sagt, var ikke den store summen det var snakk om... :)

monolake

Medlem
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
0
Hej jeg kan varmt anbefale acoustic signature challenger fra germany, kører selv med netop den model den har et meget rolig lydbillede med masser af dynamik.

Topp Bunn