Hva plate spiller anbefaler dere?

lycanthrope

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Bergen
Hei. Har omsider kastet meg på hi fi lasset igjen, og funnet frem det gamle anlegget.

Har en doxa 70 signatur, patos lyric 301 (må ha nye elementer, noen som vet?) og doxa 07 forforsterker.

Hva platespiller kan funke på dette opsettet?

Har "bestilt" gavekort på hifi klubben, og der fant jeg en nad spiller til 3500. Den hadde visst arm og drivverk fra rega.

Ka dykk sei? ps kor kan man få tak i nye elementer til mine patos høytt.? Bassene er sprengt.
 

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
142
Antall liker
40
Elementer er det vel enklest å skaffe direkte fra patos, www.patos.no
Har selv en gammel rega planar 3 fra 1991, og den virker bra fortsatt. Hvordan er det med Riaa på forstekeren din, mulig du trenger det utenom. Vil kanskje anbefale å kjøpe det brukt, gjerne halv pris da, og det er jo ikke ting som slites spesielt.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

har hatt Doxa pre 07mkII.denne hadde ikke innebygd RIIA.

HCK selger nå en Goldring platespiller til 2500 kr.dette er en noe forenklet Rega.Hi-Fi-klubben har sin Argon bygd over samme lest til samme pris.

mvh. s,
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
En Dual 1225/1228/1229 eller 1219 banker en standard Rega P3! Disse får du fra 100 kroner og oppover.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=372
Det er ingen ting i artikkelen som underbygger din påstand her, men det kan vel eventuelt Audiophile-Arve kommentere selv.

En Rega P3 med en grei pickup knuser disse Dual-modellene ytelsemessig, spesielt er armene dårlig på Dual-ene sammenlignet med Rega-armen. EE-avfallet fra Dual må også renoveres ganske kraftig for å få akseptabel ytelse og driftssikkerhet.

Du vil også kunne få vesentlig bedre lyd enn en gammel Dual med de rimelige variantene fra NAD/Goldring/Argon alternativt en rimelig Project, vel å merke hvis man koster på seg en bedre pickup enn det som sitter på originalt.

Det finnes mye bra brukte platespiller på markedet, men man bør velge spiller etter ambisjonsnivå og ikke minst fingerferdighet. Det er forskjell på å ha gammel platespiller som hobby og å kjøpe seg noe som skal være driftssikkert og bra, særlig hvis man har ti tommeltotter eller ikke ønsker å skru for mye selv.
 
J

jukes

Gjest
.

En Rega P3 med en grei pickup knuser disse Dual-modellene ytelsemessig, spesielt er armene dårlig på Dual-ene sammenlignet med Rega-armen. EE-avfallet fra Dual må også renoveres ganske kraftig for å få akseptabel ytelse og driftssikkerhet.

Du vil også kunne få vesentlig bedre lyd enn en gammel Dual med de rimelige variantene fra NAD/Goldring/Argon alternativt en rimelig Project, vel å merke hvis man koster på seg en bedre pickup enn det som sitter på originalt.

selv.  

Du kan ikke ha hørt en Dual som er 100% i orden. Jeg har hørt disse Rega og Prosject og de er ikke så gode som Dual lydmessig.

Så det du skriver er tull. Har en 166bc her hjeme med Rega arm så direkte sammeligning er gjort flere ganger.
Denon 47 med denon pickup er heller ikke så god som 1228 den heller.

Direkte sammeligning må til og under like forhold og gjerne med flere tilstede. :) Dette er gjort hos meg med en som ikke ar noe forhold til Dual.

Mvh Roar
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
En Rega P3 med en grei pickup knuser disse Dual-modellene ytelsemessig, spesielt er armene dårlig på Dual-ene sammenlignet med Rega-armen. EE-avfallet fra Dual må også renoveres ganske kraftig for å få akseptabel ytelse og driftssikkerhet.

Du vil også kunne få vesentlig bedre lyd enn en gammel Dual med de rimelige variantene fra NAD/Goldring/Argon alternativt en rimelig Project, vel å merke hvis man koster på seg en bedre pickup enn det som sitter på originalt.
 
Dette er rett og slett feil. A-Arve har kommentert testen sin, og det jeg skriver stemmer med det han skriver. En standard Rega P2, P3 eller Goldring/Argon/NAD må bite i gresset for en av de nevnte Dual-spillerene.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Man trenger litt over middels interesse for å lete opp, pusse opp og vedlikeholde slike gamle spillere vil jeg tro. En ny eller nyere brukt spiller har sine fordeler i så måte.

En brukt Rega P3 med en Audio Technica PU etter lommebokens ønske og Cambridge 640(1000,-)eller Gram Amp 2 SE(2850,-) riaa er ikke dumt (hvor sistnevnte utgjør en annen lydmessig liga enn førstnevnte).

Men hva er egentlig det totale budsjettet her PU, spiller og riaa?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Hva med å avbestille dette gavekortet inntil videre?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Koster ikke så mye å prøve med andre ord.

Hva ville du matche en slik spiller med i forhold til PU og riaa?
 
O

om.s

Gjest
For noen år siden fantes det en ProJect Wood Classic (eller noe slikt) den hadde jeg føre SMEén og den gjorde interressen for vinyl så stor at man ville videre, den kostet ny ca 5K og burde om den finnes å få tak i, kunne fåes med en anstendig pu for under 5K idag..

mvh
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Koster ikke så mye å prøve med andre ord.

Hva ville du matche en slik spiller med i forhold til PU og riaa?
Pu: De Shure-elementene som sitter på er bra, men på 5000 så sitter det vel Ortofon. Jeg foretrekker Shure M 75/95 gjerne med ed-nål, men andre nåler er også bra. Noen liker Ortofon, og en myk Ortofon passer bra. De har en klang som ikke passer min smak.

Riaa: Jeg har god erfaring med NAD 3020 series 20 som jeg har brukt før, og nå: en Croft rørpre av det virkelig seriøse slaget.
 
Topp Bunn