Hva mener dere "virker" best under komponentene?

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Det er veldig mange alternativ, som ellers i Hi Fi verden, men hva mener dere "virker", og hva gir best valuta igjen for pengene?

Noen mener å kappe en tennisball i to, gir en god oppgradering, noen mener soundcare gir god valuta for pengene, og andre mener at dette kun er vooodooo greier!

Har prøvd veldig mye, men gir dere muligheten til å utale dere først.

Ta gjerne med forskjeller/oppgraderinger både under CD/DVD, forsterkere, høytalere, platespillere, eller annet 8)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Hvis orginalføttene er av gummitype, syns jeg faktisk de som regel låter best..! ;) Har prøvd Pulsar Points, BCD, noen Audioquest myke føtter, Base etc.. Men vender som oftest tilbake til orginalføttene. Under høyttalere syns jeg alltid at Pulsar Points låter best..! :)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Bruker de her ---> http://www.hoium.no/abcsuper1/vibrapod/vibrapod.htm under cd spiller og Dac.
Pre var ferdig "modifiserte" føtter på når jeg fikk den i hus.
Mellom glassplaten og komponentene sitter det en 12-13mm mdf plate med "møbelknotter" under.
Koster ikke skjorta og var ett løft/forbedring her hos meg.
Under HT's bruker jeg noen puter fra Eltek,billig og fungerer bra syns jeg.

/jan
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Brukte de putene under høytallerne før jeg og. De lyder bra, men steike å nervøs jeg blei for at de skulle velte.. :eek:
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Heldigvis ikke noe problem her hos meg.
2 puter foran og en bak.Relativt stor "fotavtrykk" på de her så ikke noe problem.

/jan
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det mulig å bruke for eksempel TEMA ISOLATOR fra Eltek under cdspiller? Har hatt problemer med at cd'n hopper når jeg spiller høyt. Har planlagt å bygge sandkasse, men hvis det er noen føtter som gjør samme nytten så slipper man jo å ha sand i stua.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
el_mariachi skrev:
Er det mulig å bruke for eksempel TEMA ISOLATOR fra Eltek under cdspiller? Har hatt problemer med at cd'n hopper når jeg spiller høyt. Har planlagt å bygge sandkasse, men hvis det er noen føtter som gjør samme nytten så slipper man jo å ha sand i stua.
Hvis det er mykt og i stand til å absorbere litt bevegelse så vil det fungere. Ear føtter http://www.partsconnexion.com/catalog/isolationfeet_dampeningmaterials.html til den nette sum av $0,75 / stk fungerer meget bra.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
el_mariachi skrev:
Er det mulig å bruke for eksempel TEMA ISOLATOR fra Eltek under cdspiller? Har hatt problemer med at cd'n hopper når jeg spiller høyt. Har planlagt å bygge sandkasse, men hvis det er noen føtter som gjør samme nytten så slipper man jo å ha sand i stua.
Hvis det er Rega spilleren vi snakker om så bør den være isolert fra underlaget/dempet godt.
Drivverket er skrudd rett i chassi ;D
Merker ikke noe her.Originale føtter + vibrapods gjør susen ser det ut for.
TEMA ISO. fra Eltek er vel verdt å teste ut ?
Er de jeg bruker under HT's og 2A3 ampen.

/jan
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
JanR skrev:
el_mariachi skrev:
Er det mulig å bruke for eksempel TEMA ISOLATOR fra Eltek under cdspiller? Har hatt problemer med at cd'n hopper når jeg spiller høyt. Har planlagt å bygge sandkasse, men hvis det er noen føtter som gjør samme nytten så slipper man jo å ha sand i stua.
Hvis det er Rega spilleren vi snakker om så bør den være isolert fra underlaget/dempet godt.
Drivverket er skrudd rett i chassi ;D
Merker ikke noe her.Originale føtter + vibrapods gjør susen ser det ut for.
TEMA ISO. fra Eltek er vel verdt å teste ut ?
Er de jeg bruker under HT's og 2A3 ampen.

/jan
Planeten har jo skikkelig myke føtter orginalt også, bilr det ikke smør på flesk? Jeg har såkallt "flytende" gulv i lytterom/stue og jeg tror det er årsaken. Problemet blir vel ikke mindre når subbene blir satt inn i annlegget heller? Og sandkasse frister ikke så mye. Så her er jeg åpen for forslag
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Av "gratis"-variantene fungerer faktisk "What Hi-fi?"-tipset med halve squashballer overraskende bra på cd-spillere i hvert fall.

Pulsar points har jeg i et svakt øyeblikk en gang anskaffet, men disse synes jeg ikke gir noen særlig effekt.

Edit: Har kun prøvd Pulsar points under elektronikk. Bruker Soundcare under HT, synes disse fungerer fint.
 
Y

ymir

Gjest
Robert Harley anbefaler å prøve med sykkelslange som pumpes halveis opp til å ha under komponentene.det finnest mindre slanger til barnevogner som passer bedre mht.størelse.anbefalingen står i the complete guide to high-end audio,en bok som mange flere audiophile burde lese.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Under cd-spiller bør du prøve "cones" fra sound dynamics (selges av hifiguiden på hamar). Det er trekoner fylt med sand. Hos meg var det forbedring i "hakeslepp-klassen".

Ellers demper jeg mykt under rørapparater, med puter e.l. Holfi funker fint. Noen ganger (f.eks med tunge rørapparater) funker base-plattformene ekstremt bra.

Under høyttalerne (jbl k2 s9800 - 90 kg) har jeg lagt gummipucker kjøpt hos torshov bilrekvisita. De brukes egentlig til å legge mellom en garasjejekk og bilen. Hadde et litt nasty bassresonansproblem som nesten forsvant med disse.

OBS! Dette er mine erfaringer (IMHO og alt det der) Jeg trenger egentlig ikke en masse sikkert velmente råd om at jeg egentlig ikke hører forskjell - særlig av folk som ikke har hørt anlegget mitt engang. Så det så ;)
 
K

kbwh

Gjest
Oslo Hificenter solgte meg 4 sorbotanføtter til CD-spilleren jeg kjøpte der for 10 år siden. Meget effektivt ved dans og løpende barn. Så det er faktisk hørbar forskjell på originalføtter og sorbotanføtter hos meg... Myke gummiputer fra Biltema/Clas O gjør sikkert samme nytten.
Øvrig elektronikk står på originalføtter. Alt er plassert i en Montanareol som står på filtputer på gulvet.

Til høyttalerne bruker jeg en slags porøse gummiputer (filtputealternativ) fra Biltema under parkettskånerne. Dette gir en ok avkopling fra gulvet. (Det er vanskelig å unngå spikes med Sonus faber, de er en del av det akustiske designet, gir høyttaleren korrekt vinkel, og gir eieren mulighet for EQ i mellomtonen.)

Grammofonen skal opp på veggen etterhvert. Nå står den på Montanareolen.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg bruker IsoClear fjærdempere fra Svenske IsoTek. Kjøpt av Rottenes herre Paul Mortensen. Her kan man hoppe, danse spille så fletta fyker. Aldri et eneste hopp ;)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Jeg har lest ett sted at dette skal være det beste...
Måtte tegne prinsippet... (Se vedlegg)

I alle fall så ble det vist til hvordan vibrasjoner virket på både gulv og vegger (gulvet var mest kritisk stod der å lese - vet ikke om jeg er helt enig da i alle fall her så synes jeg veggene rister mer enn gulvet).... Uansett, en plate skulle være festet til veggene så alt var hengende (hva den er festet med vites ikke, om det er tau, metallwire eller gud vet hva...

I alle fall skulle det hele stå i ett annet rom av høytalerene innenfor veggen høytalerene stod ved, i eksempelet jeg så var det bygget i "etasjer" like innenfor veggen med kabler gjennom veggen. Om slikt er praktisk er nå en annen ting, for meg er slikt galskap i alle fall...
 

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Gulv er ganske greit å ha har jeg hørt ;D
Kjøpte meg nettopp et solidsteel rack med MDF plater, har allerede tenk på hvordan dette ville se ut/lyde hvis jeg byttet til betong eller stein plater...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja gulvet er bra... men så var det støygulvet da... ::)

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det beste underlaget er ikke rack spikes eller noe slikt... det er selve gulvet!!
ca 10cm brede planker som ikke limes men legges ved siden av hverandre på høykant slik at de danner gulvet.
Så skal dette oljes og poleres.

Hva slags treslag? Si det...

Dette kalles ofte scenegulv eller studiogulv.
Rimelig vill vekt blir det jo av dette, og man legger ikke slikt selv! Da erru gæern!
Dette må legges profft! Olje kan man gjøre selv selvsagt...

Men, når man nå setter ett rack eller ett sett med spikes eller pads på dette... da blir det musikk ja!!!

Dette er det beste underlaget!!! BASTA!!!

mvh
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Jeg personlig ville sakt gulv selv, om jeg ikke las om prinsippet jeg prøvde å gjenngi her (vet ikke link til hvor jeg så det) - men der ble det beskrevet at resornanser fra gulv preget lyden mer enn resornanse fra vegg (eks en vegghylle) - ikke spør meg hvorfor da jeg ikke vet mer og spør dere meg så vil jeg aldri legge ressureser i dette uansett foruten ett ok rack (vegghylle, rack, å ha ting på gulvet etc. betyr lite for meg og jeg kan gå for alt det etter hva som tar seg ut utseendemessig og praktsik - stativer til småhøytalere eventuelt spikes på større samt plassering o.l. er ting jeg derimot kan gå for selv og som betyr mer for meg enn den rette dempingen)...

Snickers-is eller noen andre kan kanskje mer om hva som best demper resornanser. Sikkert mange måter å gjøre det på, men den så ganske gjennomtenkt ut den måten jeg kom over på nettet og forsøkte med enkle middler å beskrive.... Andre som har lest om prinsippet (sett siden) forresten, eventuelt andre prinsipper (jeg har sett mange slike tweaks og det er underholdende lesing i det minste).
 
T

theStig

Gjest
Jeg hadde et par lyse øyeblikk da jeg bygde lytterom, og støpte en separat betongplate til anlegget som ikke har kontakt med resten av gulvet....
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Holmium skrev:
Av "gratis"-variantene fungerer faktisk "What Hi-fi?"-tipset med halve squashballer overraskende bra på cd-spillere i hvert fall.
Squashball = tennisball eller?
 
B

brand-x

Gjest
Hva menes med låter best ???? Og hvor i lydgjengivelsen detekteres forskjellene ????

mvh
Kjell P...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vet ikke, poenget for meg var å få slutt på hoppingen ved høyt lydtrykk.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Etter at Cardas golden cuboids ble prøvd under komponentene mine har ihvertfall de kommet for å bli under all elektronikk. Jeg bruker Cardas golden cuboids (3 stk.) under komponenten, så en Ikea slakterblokk og så Tema Isolatorer imot Ikea benken, fungerer knall. Største forbedringen sto definitivt Cardas golden cuboids for, opplevde forbedring på alle områder, men spesielt en my større klarhet...
Litt rart at noen tre-klosser skal gjøre underverker men....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For dere som har "hoppende spillere"......hvor høyt spiller dere egentlig og hvilke drivverk har dere? ::) ;)
Om jeg skal få noen av spillerne mine til å "hoppe" (ja, det gjelder faktisk platespilleren min også...) så må jeg fysisk bort å sparke i boksene!

Selv bruker jeg div. underlag på mine komponenter.
Noen får hard avkobling mens andre får myk avkobling.
Felles for dem alle, er at de har flere aluplater med foam mellom, under selve komponenten.

Dette med underlag og hva som virker eller ikke virker, er ikke så enkelt.
Jeg selv har ingen teoretisk kunnskap om temaet, har bare prøvd å suge til meg noen råd og testet ut. Noe av det blir muligens "hybridløsninger". Så det bir PLBFP
(prøv, lytt, bestem, forkast, prøv på nytt igjen metoden)
Med et gulv som ligger på fast grunn, har jeg minimalt med feilmargin den veien i hvert fall......

Men som med kabler, synes jeg at dette med underlag (om en ikke har åpenbare problemer da) er en siste fintuning av et oppsett.
 
T

theStig

Gjest
Det eneste "hoppe-problemet" jeg har hatt selv er i hjemmekinoen. To 350-liters bassrefleks sub'er med 18" element og 1200W foran på full blæst i et 14 m2 rom klarer å få DVD-spilleren til å havne "out of orbit". Problemet har jeg løst ved å sette spilleren på to skumgummiputer, så jeg antar det er vibrasjoner i gulvet som var kilden til problemet.

Vibrasjonsavkobling av platespilleren er jeg med på siden den er en akustisk device, men dette med vibrasjonsproblemer i elektronikk og sånt er jeg ikke helt sikker på er et stort problem. Alt er i prinsippet mikrofonisk, men det løser man best ved å plassere ting i et annet rom!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
johna skrev:
For dere som har "hoppende spillere"......hvor høyt spiller dere egentlig og hvilke drivverk har dere? ::) ;)
Har ikke målt, men det er omtrent det satelittene mine klarer å levere. Jeg har en Rega Planet I, den har Sony drivverk(tror jeg) og det er festet rett i chassiset på spilleren.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
theStig skrev:
Problemet har jeg løst ved å sette spilleren på to skumgummiputer, så jeg antar det er vibrasjoner i gulvet som var kilden til problemet.
Er nok gulvet som er problemet her også, det er et slik som ligger "flytende"på 15mm skumgummi. Ettersom jeg ikke har noe lyst til å legge nytt gulv nå så får jeg prøve å finne et eller annet å legge under cdspilleren, inntil da får jeg bare moderere volumet litt.

Er også redd at problemet vil øke med sub'er.
 
K

kbwh

Gjest
Har du ikke liggende noe skumplast da, en gammel madrass eller noe, som du kan skjære til og kle med et passende stoff, f.eks. fra Marimekko? ;D
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har ikke noe liggende men jeg må jo handle dempemateriale til subbene så da kan jeg jo ta med en ekstra bit. Har også vurdert et større innkjøp av de "gummi" møbelknottene fra Biltema.
 
T

theStig

Gjest
Skum er billig. Jysk har sengemadrasser til 200 spenn for 200x90 i 15 cm tykkelse.
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Planetsnapa har fått inn noen gåsehudfremkallende fine rack og dempeføtter fra japanske TAOC. Jeg fikk teste noen fryktelig tunge og solide føtter som jeg plasserte under rørforforsterker (3 stk.). Disse resulterte i en "mørk stille bakgrunn", og en fasthet i bass og dynamikk. Fikk også prøve et rack i ultraklassen fra TAOC med samme resultat.
 
O

omholt

Gjest
theStig skrev:
Det eneste "hoppe-problemet" jeg har hatt selv er i hjemmekinoen. To 350-liters bassrefleks sub'er med 18" element og 1200W foran på full blæst i et 14 m2 rom klarer å få DVD-spilleren til å havne "out of orbit". Problemet har jeg løst ved å sette spilleren på to skumgummiputer, så jeg antar det er vibrasjoner i gulvet som var kilden til problemet.
Du kan bytte de subene med to stk. av sånne ;D

 
T

theStig

Gjest
Haha Omholt. Jeg kan også skru av sub'ene mine, det skulle ha ca. samme effekt...
 
O

omholt

Gjest
theStig skrev:
Haha Omholt. Jeg kan også skru av sub'ene mine, det skulle ha ca. samme effekt...
Hehe. Det ville jeg tro. I mikro Velodynen sitter det 3 (2 slaver) 6,5"ere drevet av 650w klasse D. Hadde vært fryktelig artig og lyttet til både hjemmekinoen din og minst hifi anlegget ditt en dag.
 
Topp Bunn