Hva med zyx?

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Det er skrevet svært lite om zyx-pu`er i norsk hifi-presse. Jeg har nå hatt flere zyx-pu`er (10- 100- og 1000-serie) i mitt oppsett, og må si at jeg er svært imponert. Min påstand er at disse pu`ene faktisk ligger et hakk foran andre pu-produsenter, både konstruksjonsmessig og i lydkvalitet! Dette er en frisk påstand, og jeg kjenner selvsagt ikke til eller har lyttet til veldig mange andre pu`er som er på markedet i dag!
Likevel mener jeg zyx har noe ingen andre pu`er jeg har hørt greier å formidle, de har en svært realistisk og detaljert gjengivelse! Og ikke minst flyter musikken lett og luftig, som god musikk gjør "live"!
Spørsmålet mitt blir derfor om andre her på forumet har lyttet til noen av disse pu`ene og har tilsvarende eller andre erfaringer!
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Minst 2 fra Oslo Vinyl Klubb bruker zyx, men jeg er ikke en av dem (er en av OVK'rne, men bruker ikke zyx i mitt vinyloppsett)
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
OK, jeg innrømmer det. Jeg er en fornøyd 4D-eier.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Til Rudi: Jeg vil gjerne høre om andres erfaringer med zyx! Hva mener du med et slikt svar?
Jeg har lyttet til flere kjente pu-er: Varianter av Benz, Denon, Dynavector, Ortofon osv., men jeg synes zyx har
kvaliteter disse ikke har. Derfor: Har noen tisvarende erfaringer, eller er jeg helt på jordet?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fint at du tester pickuper i stort antall, Rudi. Jeg vet knapt om noen andre som kan vise til en tilsvarende bredde og dybde innen dette spesielle området.

Når det er sagt.... Du er pokker ta meg så arrogant at jeg uansett sliter med å ta deg på alvor.


Edit: Note to self. Glem aldri å sitere det man kommenterer fra Rudi....
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg er ingen ingeniør og kan ikke uttale meg om konstruksjonen, bare forholde meg til fabrikkens spec. I alle fall er det
noe konstruktøren kaller "Real stereo generator system", hva nå det betyr! Det er uvanlig grundig forklart i papirene som følger med, men jeg ser ingen hensikt i å gjenta det her.
Zyx`s pu-er kan heller ikke retippes eller bygges opp igjen av andre enn konstruktørene (noe som selvsagt ikke er en fordel for oss forbrukere!). Dette kan jo da tyde på at konstruksjonen er nokså spesiell!
Det viktigste er selvsagt musikkgjengivelsen, og jeg mener altså at disse pu-ene har kvaliteter som ikke åpenbarer seg på sammme nivå ved lytting til andre pu-er (detaljert, realistisk, luftig og lettflytende, dynamisk). Forbehold: Jeg har ikke lyttet til alle pu-er på markedet! Det fins helt sikkert flere i dette landet som har et forhold til zyx, og min subjektive oppfatning av disse pu-ene kan kanskje da korrigeres av seriøse lyttere. Det var det jeg ville vite!
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
My Heaven, as per today :D




Av respekt for andres valg og meninger/oppfatninger, vil Grumpy uttrykke det slik at ZYX henter frem
det aller, aller meste fra rillene. At det er forskjeller innad i ZYX-familien er også korrekt. Disse forskjellene
gjenspeiles i prisen. Det er heller ikke uvanlig på andre fabrikater. Det største skillet hos meg, gikk ved
ZYX R100 Fuji X. Her begynte det virkelig å lukte fugl. Hakesleppet kom ved 4D, mens haker og ører ramla helt
av på ZYX Omega X. De ultradyre storebrødrene til Omega har jeg foreløpig ikke hatt i hus.

Men, bevares det finnes også andre meget gode PUer som har andre lydsignaturer, om man foretrekker det.
For egen del, har jeg inntil nå styrt litt unna de som jeg har opplevd som i overkant varme og mellomtone-
fokusert tildels på bekostning av topp og bunn. Allikevel ønsker jeg å prøve etpar andre fabrikater i arm #2,
nettopp for å dyrke frem en annen egenart i lyden og danne meg min egen oppfatning av hvilke jeg trives best ilag med.
Sålangt har jeg ikke falt pladask for noen av de andre profilerte fabrikatene, men kanskje det kan endre seg en vakker dag.
Om det ikke er helt OT, så er Grumpy lysten på å prøve et japansk trehus som begynner på "M", men er åpen for å låne
øret til det meste. Sånn sett er det deilig å ikke være fanatisk menighets-forutinntatt. Ergo, det finnes mye bra!

Jeg tror ikke at jeg gjør en stor feilbedømming om jeg forsiktig hevder at PUer fra ZYX holder meget god standard som tåler
vurdering opp mot de antatt aller beste. Det viktigste må være at hver enkelt trives med prestasjonene fra egen PU.
Ofte er det lommeboken som bestemmer begrensningene. Det ville jo være ille om man skulle mistrives med det valget
man har gjort, fordi man ikke ønsker å betale mer enn man har anledning til. Jeg har flere andre PUer som også gir
musikalsk glede på samme måte som ZYX gjør, selvom jeg oppfatter at ingen av de leverer den samme kvaliteten,
rent lydmessig.

Jeg oppfatter at trådstarter nettopp har funnet gleden i sin PU. Det skal han bare fortsette å nyte fremover med
rettmessig lov til å uttrykke. Kos deg du btolli. Det gjelder også Lyranikere, Kuetsuanere og you name them all!
-En PU kan sometimes spre glede ...ta vare på den! :D

Hilsen
Jan P.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her fant jeg jaggu et gammelt billedbevis fra 2009; at musikken spøkefullt kan "eksplodere" med visse PU'er ;D ;D ;D




Kanskje man skal holde seg unna ZYX om man ikke ønsker eksplosiv dynamikk ::)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det kan se ut som om vi må kikke nærmere på disse her, ja... ;)
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Jeg har en ZYX Omega S og er meget fornøyd med den.
Jeg har desverre ikke hørt de beste fra noen andre merker så jeg vet ikke hvor god min Omega er i fofhold til andre bra Puer.
Men den er mange klasser bedre enn min gammle Lyra "Mother of Lyra" pu.
Jeg skulle gjerne ha hørt en sammenligning mellom ZYX Omega og Lyra titan i og Lyra Kleos.
 

Vedlegg

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Det er klart at ZYX er små på det norske markedet og får liten omtale i forhold til feks.Lyra, Benz Micro. Vet ikke helt om det er fortjent, men her det mange forhold som spiller inn bl.a.antall forhandlere og hvor lenge det har vært i Norge.
En annen ting er at det virker som som mange som spiller vinyl liker litt varm og kanskje mellomtone-fokusert lyd.
Denne lydsignaturen får de ikke med ZYX. Jeg hadde tidligere bl.a.en Benz Micro Ruby II, som låt varmt og en aning udynamisk. Jeg har nå en XYX 4D som gir en klart mer dynamisk og transparent lyd men flott flyt og nerve. Nå sitter f.eks.stortrommer med full tyngde og kraft som treffer deg i mellomgulvet. Dette er kanskje ikke noe for alle, og det er som Grumpy skriver man får gjøre sin egne valg ut fra ens egen smak.
Men er man ute etter å få med seg detaljene og dynamikken fra platerillene, så går man imo ikke veldig feil hvis man velger ZYX.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
btolli skrev:
Zyx`s pu-er kan heller ikke retippes eller bygges opp igjen av andre enn konstruktørene (noe som selvsagt ikke er en fordel for oss forbrukere!). Dette kan jo da tyde på at konstruksjonen er nokså spesiell!
Hei.

Jeg pleier ikke å kommentere så mye her på Hifisentralen, men tenkte jeg skulle si et par ord i tilknytting sitat ovenfor.

Jeg vil jo våge å påstå at det er nettopp forbrukerne som tjener på at ZYX pickup'er blir bygget opp igjen på ZYX. Forbrukerne vet da nøyaktig hva som kommer tilbake.
Dette gjelder jo ikke bare klangkarakter, men også levetid før ny oppbygging. Den rimeligste ZYX, R50 Bloom, har ca 2000 timer brukstid som er ca dobbelt så lenge av de fleste andre merker i denne prisklassen. Fra R100-02 og oppover i seriene kan man trekke ut opptil ca 5000 timer, noe som er ca 5 ganger normal levetid av en ren re-tip hos de fleste andre merker. Dette gjør en oppbygging hos ZYX til en stor fordel for kundene vil jeg påstå.

Kunder som kjøper ZYX gjennom forhandlere i Norge, får også mulighet til å få 40% av veil pris på gjeldende pickup som innbytte ved kjøp av samme pickup eller dyrere. Kjøper man da samme pickup, betaler man altså noe mer enn hva oppbygging koster men man får ny med en gang.

Tid er jo også en viktig faktor på annet vis. Jeg vet f eks at man får re-tippet en Benz Micro Glider for 1500,- men jeg vet også om kunder som har ventet opptil 1 år for å få pickup'en tilbake. Men man er også klar over dette, kunden ønsker en rimeligst mulig re-tip og da tar det tid. Levetiden på re-tippen er etter hva jeg vet ca 1200 timer. En ZYX R50 koster 3000,- for en oppbygging og tar gjennomsnittlig 1 måned. Levetiden er ca 2000 timer. Man betaler dobbelt så mye, men levetiden er også ca dobbelt så mye. Ventetiden er derimot en del kortere. Og det eneste som er igjen av den gamle pickup'en er huset.
Ønsker man ikke vente, betaler man 3600,- og får med seg ny pickup ut døra av butikken.

Så ja, jeg vil påstå at det er en fordel for kunden å måtte forholde seg til ZYX.
I tilfellet som nevnt ovenfor, på 2 pickup'er som koster det samme i utgangspunktet(jfr prisliste importør Benz-Micro Hifi Guiden) så koster altså re-tip/oppbygging det samme når man tenker levetid men man sparer opptil 22 måneder ventetid, evt man betaler 600,- mer og sparer opptil 24 måneder ventetid.
For meg ville det ihvertfall vært en fordel dersom jeg var kunde.

Mvh
Hifi Stasjonen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hifi Stasjonen skrev:
Tid er jo også en viktig faktor på annet vis. Jeg vet f eks at man får re-tippet en Benz Micro Glider for 1500,- men jeg vet også om kunder som har ventet opptil 1 år for å få pickup'en tilbake. Men man er også klar over dette, kunden ønsker en rimeligst mulig re-tip og da tar det tid. Levetiden på re-tippen er etter hva jeg vet ca 1200 timer. En ZYX R50 koster 3000,- for en oppbygging og tar gjennomsnittlig 1 måned. Levetiden er ca 2000 timer. Man betaler dobbelt så mye, men levetiden er også ca dobbelt så mye. Ventetiden er derimot en del kortere. Og det eneste som er igjen av den gamle pickup'en er huset.
Ønsker man ikke vente, betaler man 3600,- og får med seg ny pickup ut døra av butikken.
Først av alt synes jeg bransjeaktører skal være forsiktige med å sammenligne seg med andre aktører på denne måten, men tydeligvis tenker vi ikke likt der.

Du sier at "etter det du vet" er levetiden på en re-tip fra Benz 1200 timer. Har du det fra Benz (Lukachek), og hvis ikke; hvem er kilden?

Du sammenligner med en Glider. Hva med å sammenligne top-of-the-line pick up'ene fra hhv Benz og ZYX. Hvordan forholder det seg da. Tipper det ser temmelig anderledes ut ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
FZ skrev:
Først av alt synes jeg bransjeaktører skal være forsiktige med å sammenligne seg med andre aktører på denne måten, men tydeligvis tenker vi ikke likt der.
Merkelig at innlegget ikke er blitt moderert. Noen som sover i timen?
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
FZ skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Tid er jo også en viktig faktor på annet vis. Jeg vet f eks at man får re-tippet en Benz Micro Glider for 1500,- men jeg vet også om kunder som har ventet opptil 1 år for å få pickup'en tilbake. Men man er også klar over dette, kunden ønsker en rimeligst mulig re-tip og da tar det tid. Levetiden på re-tippen er etter hva jeg vet ca 1200 timer. En ZYX R50 koster 3000,- for en oppbygging og tar gjennomsnittlig 1 måned. Levetiden er ca 2000 timer. Man betaler dobbelt så mye, men levetiden er også ca dobbelt så mye. Ventetiden er derimot en del kortere. Og det eneste som er igjen av den gamle pickup'en er huset.
Ønsker man ikke vente, betaler man 3600,- og får med seg ny pickup ut døra av butikken.
Først av alt synes jeg bransjeaktører skal være forsiktige med å sammenligne seg med andre aktører på denne måten, men tydeligvis tenker vi ikke likt der.

Du sier at "etter det du vet" er levetiden på en re-tip fra Benz 1200 timer. Har du det fra Benz (Lukachek), og hvis ikke; hvem er kilden?

Du sammenligner med en Glider. Hva med å sammenligne top-of-the-line pick up'ene fra hhv Benz og ZYX. Hvordan forholder det seg da. Tipper det ser temmelig anderledes ut ;)
Jeg har ikke sammenlignet meg med en annen aktør, jeg tok simpelthen et eksempel av 2 likt prisede produkter og valgte et merke som er godt kjent for å gi et greit sammenligningsgrunnlag da de aller fleste kjenner merket.
Priser og levetid er opplyst fra importør.
Skal man sammenligne 'top of the line' så kan man jo ta f eks LP fra Benz når du spør om dette.
I fjor kostet en re-tip for LP kr. 4500,- opplyst fra importør. med utgangspunkt i ca levetid må man gange denne prisen med 4, dvs kr. 18000,- og man får da et reelt sammenligningsgrunnlag ang levetid ca 4800 timer.
En Airy 3 fra ZYX som har ca samme pris som LP, vil oppbyggningskostnad være 15750,- ca 5000 timer.
Totalt sett blir det litt rimeligere med ZYX men ikke så mye. Så det blir ikke så veldig annerledes når man tenker re-tipping. En annen ting blir jo om man tar med antall timer man i utgangspunktet kan bruke pickup'en ved første gangs kjøp. Tenker man slik, blir ZYX straks veldig billig selv på de dyrere pickup'er.
Et annet merke for å gi mer sammenligningsgrunnlag og dersom noen føler det er dårlig å sammenligne med et kjent merke, f eks London Decca modell Reference som koster ca det samme prismessig,veil 27500,-, koster komplett overhaling 13750,- . Dette er heller ingen ren re-tip, men altså en komplett overhaling likt hva ZYX gjør og det eneste som er igjen av den 'gamle' pickup'en er huset.

Som sagt, jeg sammenligner ikke meg og mitt firma med en annen aktør. Men når det blir påstått at det er en ulempe for ZYX kunder av å nettopp være ZYX kunder, synes jeg at jeg må få lov til å vise enkle regnestykker og faktiske kostnader. Det enkleste blir da å vise faktiske kostnader mot et merke som de aller fleste kjenner, men som man også ser er det vist eksempel på et ganske så ukjent merke også, ihvertfall i nyere tid.

Om det er det ene eller det andre merket, og selv om man kjøper en dyr pickup uansett merke, burde man heller fokusere på hvilken glede man faktisk har av denne hobbyen. Og ikke minst, man har glede av denne hobbyen hver eneste dag om man ønsker.
Tenker man kun på pris, må man også huske på at selv om komponentene kan være dyre, blir timesprisen for bruk svært rimelig sett i forhold andre hobbyer.
Jada, spiller man kun Ludo blir hifi dyrt ;)

Er det noe som bør sensureres, er det bare å gjøre det. Og jeg skal heller ikke ta opp mer plass i denne tråden enn jeg allerede har.

Mvh
Hifi Stasjonen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Dette med levetid på diamanten er et spørsmål som ofte kommer opp. Her er det store ytterpunkter. Noen snakker om max 1000 timer, andre så mye som 5000 timer. Har aldri fått oppgitt noen levetid direkte fra Lukachek, med den amerikanske importøren Musical Surroundings (som sannsynligvis er den som har solgt flest PU'er) oppga på spørsmål fra meg at forventet levetid på en Benz nål i den dyre ende var 1500-2000 timer avhengig av arm, riktig innstilling, platehygiene etc.
Så med min arm (Ekos SE) og pinlig rene plater bør jeg i følge Lehrer (eier av MS) kunne forvente 2000 timers spilletid ut av min Benz LP, dvs det samme som ZYX. Da blir regnestykket noe anderledes.
Da jeg spurte den norske importøren for et par år siden om re-tipping av min Benz Ruby 2, fikk jeg opplyst at prisen på denne også var 1500,-. En pris jeg syntes var rimelig. Litt overrasket over at prisen på re-tipping av LP er 3 ganger så høy, men hvis han har fortalt deg det er det sikkert riktig. Forøvrig er amerikanske priser hhv $500 (Glider) og $800 (LP). Da er forholdet 1,6 i USA og 3 i Norge. Noe merkelig for samme jobben. Forøvrig er $500 vesentlig mer enn NOK 1500 så prisingen i USA kontra Norge er temmelig i utakt. Spesielt med tanke på at vi har 25% mva og prisene til MS sannsynligvis er uten avgifter siden disse er forskjellig fra stat til stat.

Oppgir virkelig ZYX en levetid på 5000 timer for de dyrere modellene før re-tipping? Hva er årsaken til at de skal holde så mye lengre enn andre PU'er i samme prisklasse? Bedre diamant, gunstigere sliping, eller hva?

Angående begrepet aktør må det vel sies at både Benz og ZYX er aktører i PU markedet. Jeg ville ikke sammenlignet merkene på samme måte som du gjorde hvis jeg importerte ett av merkene. Men som sagt, folk tenker forskjellig og det som er riktig/feil for noen oppfattes ikke nødvendigvis riktig/feil for andre.

Jeg vil forøvrig gi deg et poeng til; en re-tip er ikke det samme som en flunka ny PU. Det er andre ting i en PU som også er utsatt for slitasje/eldingsprosess.....

Edit: Sjekka litt rundt på nettet og fant at det var oppgitt 2000 timer for noen av PU'ene fra ZYX, men hvor finnes det opplysninger om 5000 timer? Har ZYX noen web-site?
 
P

Parelius

Gjest
Parelius skrev:
Hva er egentlig prisene på ZYX nå for tiden?

«Vi matcher alle nettpriser»

Betyr det at vi betaler det vi av rent tilfelle greier å finne frem til på nettet, slik at pris er en funksjon av vår nettnese?

Needledoctor:price: $4,580.00

http://www.needledoctor.com/ZYX-4D-S-Phono-Cartridge?sc=7&category=25275
PhonoPhono: 2.900 Euro

(http://www.phonophono.de/Yzyx_4d.php3?Kennung==

Forespørsel til Sorasound: 2.500 USD

(Sorasound kjører den samme politikken; spør om pris. Jeg har personlig lite sans for slikt.)

Det gjelder å søke litt rundt. Da er det godt at norsk forhandler matcher priser. God ting!

Min erfaring med ZYX er UNIverse; Udelt positivt! Liten grunn til å tro at ikke resten av utvalget også holder fint nivå.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
I mine manualer er levetiden oppgitt til 2000 timer (ZYX airy 3 S, Zyx 4D). Det er mulig at flere timer er mulig ved svært
"petimetisk" bruk. Jeg har også en av de billigste utavene (RS 20), og her skal levetiden være 1000 timer, noe som nok med har med en enklere mer tradisjonell konstruksjon å gjøre (den har jeg hørt kan retippes hos Soundsmith!) Jeg regner med at det er dette fabrikken står for! Men som importøren hevder kan kanskje levetiden fordobles, men jeg tror vel da i tilnærmet ideelle miljøer!

Levetid er ikke mitt argument for ZYX, men selvsagt realismen og lettheten i lydgjengivelsen! Dessuten sporer pu-en på en slik måte at til og med nokså slitte plater nesten blir støyfrie, altså ikke "knitring fra peis"!
Dessuten har jeg hatt ulike erfaringer med retipping osv. når det gjelder andre pu-er. Da er det kanskje bedre å bytte til ny, eller la fabrikken gjenopppbygge et utslitt/ødelagt eksemplar, slik som ZYX tilbyr til en relativ (?) lav pris!
Her er jeg helt enig med importøren, men for mange forbrukere vil nok en billigere løsning være mer attraktivt når en pu er utslitt eller ødelagt!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein pickup med rimeleg god lydkvalitet (som eg likar) og ei garantert levetid på 5000 timar (endåtil tusen mindre, om så skal vere), har salsargument som berre må takast alvorleg. Sjølv om han kostar inntil 3 gonger så mykje som konkurrentane. 2000 er også svært interessant ut frå andre konkurrentane som seier eg kan rekne med 1500.

Retipping er ein vitskap for seg sjølv. Du kan i visse høve få ein betre pickup enn kva som var utgangspunktet (Denon 103 innlevert til VdH er ein slik kandidat), men du får ein ANNAN pickup. Innbyte med gunstige mellomlegg er det sikraste. Men når ZYX totalrenoverar utslitne pickupar er det vel like bra, vil eg tru.

Dette vert vansklegare enn å rekne ut kva mobiltelefonabonnement det løner seg å ha....
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Men hvor står det i fabrikkens spesifikasjoner at PU'ene er garantert en levetid på 5000 timer. Jeg har googla litt rindt og finner ikke annet oppgitt enn 2000 timer.Noe som samsvarer mer med endre PU'er i denne klassen.
Når det gjelder re-tipping av Benz hos Benz forventer jeg at den spiller som en....Benz.
 
Topp Bunn