Hva med Marantz, McIntosh, etc

svendsen

Medlem
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
11
Antall liker
0
De fleste trådene her gjelder Tandberg receivere fra 70 tallet. Personlig sikler jeg etter klassiske Marantz, McIntosh eller Japanske (Sansui, Luxman. etc) fra 70 tallet. Det var de som var drømmen dengang. Noen som har slikt oppe og spiller? Og hvordan er lyden?
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har en integrert sansui fra 60-tallet...

AU-555 med tilhørende tuner TU-555, kjøpt nytt av pappa i '68. Det var visst veldig dyrt utstyr den gangen.

Jeg lekte mye med denne og forskjellige tandberg når jeg var liten, 10-12år...
Idag har jeg bare sansui'en igjen. Syns denne spiller ringer rundt de tandbergene jeg hadde, no offence til dere tandberg elskere ::)

A
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har en Marantz 2270. Kjøpte den litt brukt i 1976 eller -77. Fra den tiden da Marantz med stolthet sa: "We sound better". Den er spesifisert til 2 x 70 watt / kanal. Ved full effekt i begge kanaler trekker den 500 watt fra nettet. Bruker den fortsatt en time hver morgen.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har en Marantz 2270. Kjøpte den litt brukt i 1976 eller -77. Fra den tiden da Marantz med stolthet sa: "We sound better". Den er spesifisert til 2 x 70 watt / kanal. Ved full effekt i begge kanaler trekker den 500 watt fra nettet. Bruker den fortsatt en time hver morgen.
like gammel som meg jo.... sier bare "they don't make 'em like that anymore" ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
like gammel som meg jo.... sier bare "they don't make 'em like that anymore"  ;D
Det meste er håndarbeid.
Jeg kjøpte trekabinett til min etter noen år. Originalt kom den med perforert metall boks. Siden har jeg pusset og lakket. Så blank at knottene speiles i lakken. Bortsett fra skalalamper er det bare et problem med disse. Et rele som kobler inn høyttalerne kan bli dårlig i kontaktene. Dette er så stort og gammeldags at det kan tas ut for vedlikehold. Puss kontaktflatene med papir og sprit. Så holder de mange år til. Tror jeg har gjort dette tre ganger i løpet av nesten 30 år. Såpass med vedlikehold må en finne seg i på en vintage.
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Accuphase E202, fra ca 1980, spiller som en kule hos meg. Sølv finish, 20 kilo, og mye knapper og glansbilder. På mine Black Diamond høyttalere var det en befrielse å bli kvitt 3020bee, den gamle haugen har en helt annen kontroll i bassen. Men, nå er jo ikke Black Diamond fryktelig korrekte da.
 
R

Roar

Gjest
:)
Har en Luxman r 1500 på 2/75 og den spiller med skikkelig fet lyd.

Mvh Roar
 

Stereofreak_nr.1

Fersking
Ble medlem
11.09.2005
Innlegg
1
Antall liker
0
Jag har en Matrantz 2265b fra 1978. Den gir strålende lyd!
Problemet når man skal kjøpe sånne gammle Marantz'er er at det er lite av det i Norge. Da må man ofte importere, og det kan bli dyrt. Keg kjøpte min på tysk Ebay
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tysk e-bay hadde over 400 Marantz produkter for et par dager siden. Både gammelt og "nytt".
Med fare for å fornærme en del personer, vil jeg påstå at disse klassiske Marantz produktene er i en helt annen klasse enn f.eks. Tandberg. Det merker en fort når det kommer til vedlikehold og reparasjoner. De var i en annen divisjon prismessig også. Et lite sidesprang:
Før det ble "ordinær" import av Marantz til Norge, var det ikke nødvendig med NEMKO godkjenning. Det mente i hvert fall importøren. Dette var produkter for proffesjonelle! Altså ikke noe husholdningsprodukt.
 

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
En som jeg kjener godt har Luxman PD 350 platespiller med vakuum og separat strømforsyning. Tung kvalitets vintage av beste sort! Spiller fletta av det meste untatt NAS(kremt, host, hark ;) ;))
Helge
 

rveum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2005
Innlegg
298
Antall liker
21
Torget vurderinger
3
Jeg har en Kenwood KA 9100 fra 1978 som jeg bruker som effekt trinn, spiller som en drøm og ser kul ut.
:) :) :) :)
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Har et sett med 3300/250 som står på stua og gjør jobben til både film og musikk. De som mener at gamle transistorforsterkere låter skarpt burde høre dette sette ;-)
 

Aroed

Fersking
Ble medlem
19.10.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Alltid gøy med gammelt utstyr,bruker selv sansui utstyr fra 70-tallet daglig,og har gjort det de siste 10år.

Har følgende opsett:

Sansui
CA-2000
BA-2000
TU-9900

Spiller som en drøm enda,har vært brukt daglig i 30år nå, made to last :D
Hvis noen har noe Sansui utstyr fra Defenition Series stående,så si ifra.
Se bilde :

 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Hvis noen har noe Sansui utstyr fra Defenition Series stående,så si ifra.
Se bilde :

Har en integrert AU 20000. Fantastisk byggekvalitet. Men jeg selger den aldri, altså. Fin radio du har, hadde passet godt til min forsterker..
 

Aroed

Fersking
Ble medlem
19.10.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Wow, en AU-20000 er spessielt, meget sjelden og verdt ganske mye penger :)
Hvor har du fått tak i den?
Og kan godt forstå at du aldri selger den,det syns jeg heller du aldri skal gjøre, jeg kommer aldri til å selge det jeg har heller. Skulle bare likt å få tak i en BA-2000 amp til ,eventuelt den store drømmen som er en BA-5000,men tipper at den ikke finnes i norge.

Det sprøe her er at TU-9900 tuneren jeg har er verditakstert på amerikanske websider til mere en au-20000,så den må være sjelden. Er jo regnet som en av værdens beste fm tunere noen sinne. Så faktisk en TU-9900 som gikk for 1500.- på en norsk webside for noen år siden,synd du ikke så den da :/
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Wow, en AU-20000 er spessielt, meget sjelden og verdt ganske mye penger :)
Hvor har du fått tak i den?
Og kan godt forstå at du aldri selger den,det syns jeg heller du aldri skal gjøre, jeg kommer aldri til å selge det jeg har heller.  Skulle bare likt å få tak i en BA-2000 amp til ,eventuelt den store drømmen som er en BA-5000,men tipper at den ikke finnes i norge.

Det sprøe her er at TU-9900 tuneren jeg har er verditakstert på amerikanske websider til mere en au-20000,så den må være sjelden. Er jo regnet som en av værdens beste fm tunere noen sinne.  Så faktisk en TU-9900 som gikk for 1500.-  på en norsk webside for noen år siden,synd du ikke så den da :/
Jeg kjøpte den brukt i 1977, som 16 åring. Jeg var egentlig på utkikk etter høttalere til min Akai 2600 forsterker, som jeg akkurat hadde kjøpt. Men når jeg så Sansuien bare MÅTTE jeg ha den. En av de ansatte på butikken hadde kjøpt den ny. Det hører med til historien at jeg solgte den i 1980 til en kamerat. For ca. 5 år siden tok jeg kontakt for å evt.kjøpe den tilbake. Han hadde for mange år siden fått feil på den(alle utg.tr.burna) og levert den til rep. Han fant det ikke lønnsomt å reparere. Det var det siste han så til den. Jeg kontaktet verkstedet og fikk beskjed om at den var nok kastet. Skuffelse! Ca. 6 mnd etterpå fikk jeg det for meg at det gikk ikke an, de kunne ikke ha kastet den. Fikk da kontakt med innehaveren og neida, den var så stor og tung at de syntes det ble for dyrt å kaste den. Den lå i sine enkelte faktorer i kjelleren. Jeg fikk for ca. en høvding, mannen til å sette den sammen og sende den til meg. Bestillte skjema fra New York, utg. transistorer fra Sverige og fikk en elektronikklærer med lang fartstid til å bygge den opp på nytt. Så jeg har slitt litt, men bra historikk? Du snakker om tunere, jeg solgte en relativt strøken TU-X1 ifjor, for ca. kr.5000- til en svenske. Etter å ha gitt opp å få tak i AUX 1(som jeg også hadde på 80 tallet). Synes at disse tunerne gjør seg best sammen med matcende forsterkere :)Jeg tror jeg kan få tak i en TU 9900 her i byen, men tror desverre at den ikke er strøken. Mye tror her, men sånn blir det når det er via via kompiser.
 

Aroed

Fersking
Ble medlem
19.10.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Wow,for en historie :) Utrolig at den har overlevd i det hele tatt. Den TU-9900 som jeg har er strøken,eneste er at jeg mangler orginal føttende på den,men men..

Gøy med gammal hifi, og så funker det for alltid og har bra lyd også :D
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Gjennom 20 år med hifi interesse har jeg hatt utallige forsterkere i mitt anlegg. Det er kun èn jeg stadig savner: Harman Kardon Citation 16. Ingen forsterkere jeg har hatt har hatt en lyd som den. Den var himmelsk.
Desverre var den desto mindre pen å se på.
En artig liten byggteknisk detalj på den, var at transistorene var montert utenpå kabinettets bakside.
Fin måte å få bedre kjøling på, sant? Men sikkert ikke greit etter dagens CE regler.

Leif A
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Om man går inn og ser på kretsløsningene i mange av de Kina-produserte produktene som markedsføres, så vil man kunne finne at de er kopier av tidligere velspillende produkter.  Komponentvalget er kraftig nedskalert, og utseendet er endret.
Bla. Ming Da har en preamp med lik kretsløsning som Marantz sin legendariske model7.

Som trådstarter nevner....det er nok mer enn nostalgi som gjør disse klenodiene verifulle. De spiller så bra at de kan måle seg med mye av det som produseres i dag. Om man ser på hva et par Marantz mono pramps, eller stereoutgaven for den del, omsettes for i USA, så sier det seg selv at det dreier seg om mer enn mimring om gamledager.
 
M

Mulelid

Gjest
I sommer fant jeg en Marantz 2216 på dynga. 2 x 16 Watt, men låt som om det var over det doble. TEITE meg la den ut for salg på QXL og fikk kun 500,- for den. Bytta kun skalalamper og ristet ut en nål som lå og irriterte inni der. Dritgod lyd, men ikke fullt så gode måledata for tunerdel som på Tandberg. Tror de som samler på Tandberg bør se litt etter Marantz, ja. Veldig bra gjennomført opplegg hele veien. :)
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Har en Pioneer SX 939, fikk den med orginale høyttalere og kassettspiller(CT-F7171 tror jeg), samt ett sett pioneer hvite øreklokker(som tåler mere enn de burde), høytalerne er sprengt, spolen på den ene subbet når jeg fikk de, forsterkeren tok kvelden her, men fikk den fikset og hentet den i går.
Vet om en SX-1980 jeg vil prøve å få tak på, det hadde vært noe.
 
L

LA3WMA

Gjest
Jeg har en Marantz 2215BL fra 1977, og det er ganske utrolig at det "bare" er 2 X 15W i denne........
 
E

espenj2005

Gjest
Hei!
Kjøpte en Mcintosh MC250 fra statene. Var nyfiken på hvordan "referanse?"vintage var og ble ikke skuffet. Spillte på fulltonehorn uten delefilter og var først plaget med skarp og sssshingrende øvre mellom og diskant som gjorde det slitsomt å høre på. Fikk tak i skjema for innmaten og byttet ut/oppgraderte kondensatorer i signalgangen. Ble til slutt en varm og bra forsterker med høy soulfaktor. Desverre var det ikke penger nok til å beholde den...Er nå på utkikk etter vintage rørutstyr for utprøving.
Espen
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
McIntosh fra 70-tallet havnet det nok ikke mye av i Norge, men hadde vært artig å hørt.
Har selv Luxman R-1500, Marantz 2275 og B&O 4400, alle klasikkere, men ikke i det øverste skiktet...............
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Glemte den viktigste:
Tandberg 3080A, sjelden stjernereceiver : )
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Jeg har en Marantz 1070 2 x 35 W integrert forsterker som spiller flott til radio/TV/'hjemmekino'-bruk sammen med et par lettdrevne KEF Coda 7se. Fin å se på er den også :) Klangen er vel det jeg vil kalle fyldig.
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Hei. Har en Luxman D90.
Vet ikke om det er noe å samle på?
Noen som er kjent med den?
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg har en Citation 19 som jeg prøver og fikse, den ene kanalen er gåen. Den andre virker men det smeller litt i høyttaleren ved påslag. Husker at lyden var svært bra når jeg koblet den rett i en cd spiller med høykvalitets potmeter på utgangen. Er noe vanskelig og skaffe nye transistorer, eneste firma jeg fant var: Rotor i Amsterdam.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Har en Luxman L-80V som jeg har hatt siden den var ny i 1978. Den er en integrert sak på 2x50W. Har kun hatt mindre rep på denne. Har en fet og herlig lyd som er perfekt til gammel 70-talls Genesis og Yes! ;D



Andre med Luxman ting her inne ?
Er ute etter en Luxman platespiller !
 

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
115
Antall liker
155
Re: Hva med Marantz, McIntosh, etc + Luxman

Hei alle, morsomt å se at det er andre som setter pris på gammelt utsyr. Jeg hadde endel Luxman komponenter tidligere, nå har jeg bare en Luxman T12 tuner igjen, den bruker jeg ennå, avansert tuner med mekanisk låsing (med solenoid) av "svinghjulet" bak tuning hjulet/knappen når stasjonen er riktig innstilt. Husker jeg fallt pladask for denne gadgeten da jeg såg den på Molde Hifi senter, den kosta kr 6500,- i 1980 vips der forsvant det studielånet...

Have fun
Jubb
 
Topp Bunn