Hva med akustikken da?

T

theStig

Gjest
Hvis en ønsker å komme nærmere målet med god lyd, så er vegg til veggteppe et must. Det med allergi er bare tull så lenge teppet i seg selv ikke er allergifremakallende.
:) Ekko mellom gulv og tak blir da minimalisert.
Ikke med hele taket dekket med akustikkplate... ;D Jeg har IKKE teppe, og takk for det. Ingen ulemper med bart gulv rent akustisk, under forutsetning av at vegger og tak er dempet skikkelig.

R

RODA

Gjest
Ikke med hele taket dekket med akustikkplate...  ;D Jeg har IKKE teppe, og takk for det. Ingen ulemper med bart gulv rent akustisk, under forutsetning av at vegger og tak er dempet skikkelig.
LESTE du sitatene mine fra Ingeniör Öhman !! ??

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Hva med mangel på interesse?
Kan bare snakke for meg selv, men interessen er der! Det mangler mer på kunnskaper og praktiske ferdigheter. Særlig for meg som helst vil unngå å sette en spiker i veggen ;D

Og noen leier stedet de bor i....
Ja, nettopp! Dette begrenser både mulighetene og lysten til å gjøre så mye ut av det.

Siden kunnskapene ikke er på topp; hvilke enkle grep er anbefalt?
For meg, som de fleste, går det grenser for hva en har på veggene og gulvet i stua.

W

Wilson

Gjest
Et pent tykt gulv-teppe gjør nytten , selv har jeg i tillegg et håndknyttet tykt ensfarget teppe på bak-veggen med et klippet mønster i relieff. Det er i ull naturfarge og veggen er malt i samme fargenyanse. Det ser faktisk riktig bra ut. Som jeg nevnte titligere kan mye gjøres uten at det ser ut som et lyd-studio.

T

theStig

Gjest
LESTE du sitatene mine fra Ingeniör Öhman !! ??
Ja. Men ikke noe sier meg at det er noe som helst hold i dette. Kan du backe det opp med noe teori?

R

RODA

Gjest
Nope!

Nok "tørrprat", kom igjen med dine
"En enkel vei til bedre akustikk i dagligrom" tips. ;D

R

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Absolutt et område å jobbe med, men det er vanskelig å få det slik man vil, spesiellt om man har en kone som er interiør konsulent  ;D Har da fått gjort noe, men på langt nær nok, må ta det litt om gangen, det tar laaaaaaaang tid å få aksept. Har i dag kombinert tv og stereo rom, med den berømte tv'en mellom høyttalerene  :p

Koteng

Fersking
Ble medlem
12.03.2003
Antall liker
0
Hei theStig,

Det er jo uansett morro å prøve hvis det ikke koster for mye.

Hva konkret anbefaler du å kjøpe av akustikkplater.
Hvis jeg drar innom Byggmaker eller Maxbo imorgen. Hva heter disse akustikkplatene for betjeningen der? ???

Roger

T

theStig

Gjest
Rockwool Akustikkplate heter de .. det er egentlig plater for nedsenket himling. De er som regel ikke kantforseglet, derfor bør du tape kantene for å unngå rockwool-støv over hele huset. De fleste byggevaresjapper har de i 120x60 cm, og 3 eller 5 cm tykkelse.
Sjekk her:
http://guide.rockwool.no/sw14613.asp

5 cm er grei tykkelse, de funker godt nedover i frekvens også. 3 cm er billigere per plate, men greit til eksperimentering.

T

theStig

Gjest
En gang så målte jeg refleksjonen som kom tilbake fra ALLE Rockwool sine akustikkplater (fikk samples fra Rockwool), og den helt vanlige akustikkplaten var faktisk den beste- og den billigste! :)

T

theStig

Gjest
Så var det plasseringen da.

De såkalte "speilpunktene" er det viktigste, sjekk denne:
http://www.hifisentralen.no/cgi/album/album.cgi?photo=nicolai/Refleksjoner.jpg

Bruk en medhjelper (kona?) med et speil. Sett deg i lytteposisjonen, og få medhjelperen til å legge speilet inntil en vegg og flytt speilet til du ser den ene høyttaleren i speilet. Merk dette punktet. Gjør dette med begge sidevegger, tak, bakveggen, frontveggen (her ser du baksida av høyttaleren...) og helst gulvet også (her kan et teppe brukes i stedet). Gjenta for den andre høyttaleren! De avmerkede punktene bør dekkes med en akustikkplate på minst 60x60 cm, i 5 cm tykkelse. Da vil du ha en effektiv refleksjonsdemping ned til ca. 2-300 Hz.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Sitat:

2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.

............

Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar.
Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom.

http://www.sonicdesign.se/oeint9.html
:) :) :)
Det er vigtigere at dæmpe loftet, RoDa, end at dæmpe gulvet.
Gulvet kan ses som en svingende masse. Det samme kan loftet. Men forskellen er, at på gulvet står der en sofa, en lænestol, man står derpå osv. Det gør at vibrationer bliver dæmpet. Man kan som forsøg tage en stor plade, og sætte den i svingninger, for derefter at lægge en hånd derpå. Og vupti så dør vibrationerne.
Mvh. Sven Palvig
:)

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Jeg har kikket gjennom alle bildene folk har lagt ut av anleggene sine her. Det er mange pene kabler og duppedingser, vel og bra det. Men det er kun to (2) som later til å ha realisert at kanskje det viktigste for å oppnå god lyd er akustikken i lytterommet. Hva skyldes dette? Mangel på kunnskap om emnet? Mangel på vettuge akustiske produkter å kjøpe? Eller rett og slett mangel på aksept fra fruen til å gjøre noe med saken? Vi som har syslet litt med dette vet at det er utrolig mye å hente på svært svært enkle tiltak. Det forundrer meg at ingen gjør det...
Hadde vært gøy og fått vite hvem de to utkårede er......

For min del og sikkert mange andre her også,
så er flere ellementer i godstua ganske nøye plassert for god lyden........
mange ting som ser ganske troskyldige ut,kan unrette store ting......
For meg er særlig en tykkere duk på stue boret for å dempe refleksjoner til veldig stor hjelp......
Ja ja,traps eller akustikk plater hjelper jo det,men sove posen som jeg hengte på veggen duger også til sitt;D

X3

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Populær tråd gitt. Har dessverre ikke noe eget lytterom,- bare liten stue,- den er imidlertid helt innrettet til mitt formål,- ingen problemer egentlig,- med mindre man har vanskelig kone naturligvis. Jeg valgte å legge tykt heldekkende teppe;- ja,- noe støvplager blir det,- men ikke verre enn at Nilfisk ordner opp;- jeg har et nokså dempet værelse,- noen vil sikkert like tingene mer livlige,- selv foretrekker en relativt død situasjon.

Dette med å kommentere bilder er forresten ikke noen ny aktivitet her;- klart man kan gjøre seg visse refleksjoner av og til,- syns imidlertid det er vanskelig, og kanskje utidig å skulle mene noe om hvorledes noe måtte fungere, sett på bagrunn av utlagte bilder.

T

theStig

Gjest
Gulvet kan ses som en svingende masse. Det samme kan loftet. Men forskellen er, at på gulvet står der en sofa, en lænestol, man står derpå osv. Det gør at vibrationer bliver dæmpet. Man kan som forsøg tage en stor plade, og sætte den i svingninger, for derefter at lægge en hånd derpå. Og vupti så dør vibrationerne.
Mvh. Sven Palvig
Nå snakker vi om to HELT forskjellige ting her. Vibrasjoner i strukturen (huset) er noe annet enn refleksjoner og "etterklang" i rommet.

Vibrasjoner i rommets flater KAN være noe posistivt faktisk, men kun hvis man klarer å presse resonansfrekvensen langt ned i frekvens. Dette krever tunge tykke vegger, 2-3 lag gips f.eks. En slik vegg, korrekt dimensjonert, er en svært svært effektiv bass-absorbent, og kan temme stående bølger meget effektivt. Rommet mitt er designet på denne måten. Gulvet er dog ikke "tunet", det er av solid betong..

T

theStig

Gjest
Dette med å kommentere bilder er forresten ikke noen ny aktivitet her;- klart man kan gjøre seg visse refleksjoner av og til,- syns imidlertid det er vanskelig, og kanskje utidig å skulle mene noe om hvorledes noe måtte fungere, sett på bagrunn av utlagte bilder.
Det var ikke meningen å beskylde noen for ikke å ta dette seriøst, men vurdert ut fra bildene så jeg bare to som viste fram noe akustisk regulering. Tydeligvis er det flere som har fått med seg poenget, og det er gledelig!

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Nå snakker vi om to HELT forskjellige ting her. Vibrasjoner i strukturen (huset) er noe annet enn refleksjoner og "etterklang" i rommet.

Vibrasjoner i rommets flater KAN være noe posistivt faktisk, men kun hvis man klarer å presse resonansfrekvensen langt ned i frekvens. Dette krever tunge tykke vegger, 2-3 lag gips f.eks. En slik vegg, korrekt dimensjonert, er en svært svært effektiv bass-absorbent, og kan temme stående bølger meget effektivt. Rommet mitt er designet på denne måten. Gulvet er dog ikke "tunet", det er av solid betong..
JA vi snakker om forskellige ting her. Man kan kun bruge sine penge engang. Ligeledes kan man kun dæmpe rummet en gang. På et tidspunkt er det for meget dæmpet. Derfor skal man dæmpe de rigtige steder først.
Indlægget jeg svarede på, var at gulvet skulle dæmpes 100 %.
Når du har beton gulv, kan det være et problem, hvis der ikke er isolering imellem beton og gulv. Her kan det være bedst med et tæppe. Lydens vandring igennem gulvet og til betonnen, som sender det næsten fuldt tilbage, kan give en uklar lyd.
Men er gulvet lavet rigtig godt, med f.eks. Rockwool under gulvbrædderne der omdanner meget af lyden til varme, vil det være bedre med et tæppe kun i den gyldne trekant og samtidig akustikplader under loftet.
Din kommentar om at sætte resonansfrekvensen lavt, kan vi ikke være uenige om.
Mvh. Sven Palvig
:D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hei TheStig

Har du sluttet i TopGear  ;)

Såfremst man har et eget rom, så kan det gjøres mye.
De som har anlegget i stua, må jo bli enige med de andre som disponerer rommet.

Selv valgte jeg gjesterommet på kun 10kvm, og løste det sånn:
LITE LYTTEROM

Kommentér gjerne

R
Om du skulle bli sliten, er det vel bare å brette ut feltsenga. Gjesteseng har du også.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Mvh. Sven Palvig
Det er nok situasjonsavhengig. Hos oss består gulvet av 12 mm laminat, laminatunderlag, 10 cm betong og 10 cm isoporisolasjon nederst. Veggene er vanlige 10 cm lettvegger i halve rommet, og yttervegger med 20 cm isolasjon. I taket er det mer enn 30 cm isolasjon. Størst har effekten vært på å dempe gulv, deretter vegg og så taket til slutt.  

1. refleksjonspunkt på vegg er også svært viktig. Men selv her vil det hjelpe godt med tynne blondegardiner eller lignende (husholdningspapir...  ;))

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har fuktighetssperren som vanligvis finnes i trevegger og som oftest består av plast, noen negativ innvirkning på lyden?

T

theStig

Gjest
1. refleksjonspunkt på vegg er også svært viktig. Men selv her vil det hjelpe godt med tynne blondegardiner eller lignende (husholdningspapir...  ;))
En slik løsning har i praksis ingen effekt i mellomtoneområdet (under ca 2 kHz) Skal du ha effektiv demping ned mot 2-300 Hz, må det mer til for å si det slik.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Mvh. Sven Palvig
Du virker å ha større kunnskap om dette enn Ingvar Öhman.... eller har du smakt på påskebrennevinet? ;D

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Har fuktighetssperren som vanligvis finnes i trevegger og som oftest består av plast, noen negativ innvirkning på lyden?
Ja! Jeg læste det i en bog om akustik, før jeg byggede til. Det skyldes at de høje frekvenser bliver sendt tilbage, istedet for at blive dæmpet i Rockwoolwen.
Jeg valgte da vi byggede til med lette vægge, at have udv. gipsplade, 150 mm Rockwool, dampspærre, 50 mm Rockwool, 2 lag 13 mm. gipsplader.
Mvh. Sven Palvig

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Du virker å ha større kunnskap om dette enn Ingvar Öhman....  eller har du smakt på påskebrennevinet? ;D
Nej, jeg har ikke smagt påskebrændevin!
Jeg har ikke læst det han har skrevet endnu, men jeg er så småt begyndt på det. Altid interessant, da akustik interesserer mig meget. Jeg så at Ingvar öhman mente, at det var bedst med et sofabord, og her er jeg direkte uenig! Sofaborde skal ikke være der.
Mvh. Sven Palvig

T

theStig

Gjest
Ja! Jeg læste det i en bog om akustik, før jeg byggede til. Det skyldes at de høje frekvenser bliver sendt tilbage, istedet for at blive dæmpet i Rockwoolwen.
De høye frekvensene kommer aldri inn til dampsperren uansett, så dette er ikke noe problem. Med gipsvegger sendes nesten all energien tilbake i rommet. Ved høye frekvenser er det svært svært lite som trenger gjennom en 13mm gipsplate.

Ved 1 kHz er transmisjonstapet i en 13 mm gipsplate over 50 dB, HVER VEI. Altså hvis noe reflekteres tilbake gjennom gipsplaten ved 1 kHz vil det dempes mer enn 100 dB. Problem? Antagelig ikke!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Nej, jeg har ikke smagt påskebrændevin!
Jeg har ikke læst det han har skrevet endnu, men jeg er så småt begyndt på det. Altid interessant, da akustik interesserer mig meget. Jeg så at Ingvar öhman mente, at det var bedst med et sofabord, og her er jeg direkte uenig! Sofaborde skal ikke være der.
Mvh. Sven Palvig
Sofabordet er ment å ta vekk gulvrefleksen, det må vel være bra? Uten sofabord så får du en refleks uansett hvor mye du demper, eller hva? Det er også verdt å merke seg at høyttaleren ikke skal ha mulighet til å speile seg i sofabordet sett fra lytteplass. Ser du høyttaleren speile seg i sofabordet, så er vel det i bunn og grunn en opphøyd gulvrefleks, eller hur?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Ser du høyttaleren speile seg i sofabordet, så er vel det i bunn og grunn en opphøyd gulvrefleks, eller hur?
Da er man like langt ja...

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En slik løsning har i praksis ingen effekt i mellomtoneområdet (under ca 2 kHz) Skal du ha effektiv demping ned mot 2-300 Hz, må det mer til for å si det slik.
Er enig i at tykkelse på dempingen må endres ved lavere frekvenser. Men "ulyder" i 1-3 khz er det som smerter mest og dermed viktigst å dempe først.

Avstanden mellom dempemateriale og bakvegg eller tak, er imidlertid svært viktig. Tynnere materiale må lenger ut fra vegg (eller fra tak) for å få effekt. Husholdningspapir tapet rett på veggen har begrenset effekt, mens et eller to lag plassert 1-3 cm fra vegg har betydelig større effekt.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
De høye frekvensene kommer aldri inn til dampsperren uansett, så dette er ikke noe problem. Med gipsvegger sendes nesten all energien tilbake i rommet. Ved høye frekvenser er det svært svært lite som trenger gjennom en 13mm gipsplate.

Ved 1 kHz er transmisjonstapet i en 13 mm gipsplate over 50 dB, HVER VEI. Altså hvis noe reflekteres tilbake gjennom gipsplaten ved 1 kHz vil det dempes mer enn 100 dB. Problem? Antagelig ikke!
Reiste spørsmålet i forbindelse med en tanke om å bruke eksisterende vegg med tykk isolasjon som bassabsorbering og hva som evt. må til.

(hjemme oss blir det garantert forbud mot å bruke f.eks. sammenleggbare gjestesenger som bassabsorbenter i hjørekrokene).

R

RODA

Gjest
(hjemme oss blir det garantert forbud mot å bruke f.eks. sammenleggbare gjestesenger som bassabsorbenter i hjørekrokene).
Hi-hi Ho-ho Ha-ha :D :D

Man tager hvad man haver, og har man "gutterom" så bryr ikke kjærringa seg ;)

R

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre med de som har gjenklang ved 260hz? Skjønner ikke helt hva du kan gjøre med det heller.....

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Tact.......... ;D
Meget godt poeng, men siden så få har hørt hva denne kan gjøre så ??? Mange tror det blir det samme med Behringer dsp: Think again..............

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
0
Jeg har jo ikke hørt med Behringer, så jeg kan vel ikke uttale meg..... Men har vanskelig for å tro at den gjør samme nytten... Har likevel planer om å prøve.... Dac'en i RSC 2.0 er uansett meget bra og værdt en del alene.... ;)

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
En "gammeldags" tv mellom høyttalerne dreper stereo perspektivet!!. Det vet jeg alt om da jeg i en årrekke hadde tv'n mellom høyttalerne. Jeg visste ikke hva jeg gikk glipp av før tv'n fikk en annen plass. Det flotte steroperspektivet med høyde,dybde og bredde jeg har i dag hadde jeg ikke med tv kassa i midten. Husk at tingene i rommet også spiller inn på akustikken.

Stereo

ChriSka

Medlem
Ble medlem
24.05.2003
Antall liker
0
Meget godt poeng, men siden så få har hørt hva denne kan gjøre så ??? Mange tror det blir det samme med Behringer dsp: Think again..............
Hva er egentlig forskjellen på Behringer og TacT? ja bortsett fra at du får noe sånt som 10 Behringer til prisen av en TacT...
Har såvidt fått testet en Behringer, husker ikke mod., men syntes den virkelig fungerte utmerket.

Mvh

R

RODA

Gjest
Hva er egentlig forskjellen på Behringer og TacT? ja bortsett fra at du får noe sånt som 10 Behringer til prisen av en TacT...
Har såvidt fått testet en Behringer, husker ikke mod., men syntes den virkelig fungerte utmerket.

Mvh
Hvis jeg husker rett, så er Behringer en EQ, mens TacT også jobber i tidsdomenet ??

R

Topp Bunn