^He he, ikke enig. På 70-tallet var kara så full av dop at de knapt gjorde annet enn rølpe. Musikken er enorm, framføringen crap. Nå får jeg vel alle mulige slags utøy etter meg, men det er uansett min mening.
Litt upresist, lars_erik: I perioden 69 til 75 når de var "the greatest band in the world" så brukte de sikkert kokain, og røykte cannabis, men ikke mer og ikke værre enn det var "vanlig" i de sfærer hvor de beveget seg. I den grad rusmidler ødela for bandet live (og ellers) så var det alkohol. Både John Paul Jones og spesielt John Bonham ble tunge alkiser på den tida, og var i tillegg skikkelig mannevonde å ha med å gjøre.
Den destruktive bruken av heroin som reduserte Jimmy Page tok til senere på 70 tallet så på de to siste studioalbumene (spilt inn i Abba studioet) kan man "høre" heroinets negative innflytelse.
På begge de to offisielle livealbumene med materiale fra 72 og 73, og på studioalbumene til og med Physical Grafitti klarer i alle fall ikke jeg å påpeke noen negativ innflytelse av rusmidler, og ikke høres de særlig sausa ut heller.
Om det er sunt for et bands kreative nerve å bli så store som de ble, og være omgitt av hyklere og spyttslikkere, kunne gjøre det en ville, få det en pekte på, og sjelden eller aldri møte motstand; se det er noe annet. De ville i såfall ikke være de eneste til å bli "broken by fame og ny rikdom"..
mvh
Brent Utøy