Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Foreløpig Klaus Wunderlich som fremfører liedere av Schubert, Schumann og Beethoven. Etterpå blir det Chet Baker.



    For avvekslingens skyld illustrerer jeg med et daguerrotypi av Schumann fra 1850. Elegant dandy den karen der. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner ingen annen plate av Blue Nile enn ...Rooftops. Hvordan har de utviklet seg? Digget debut-en noe kolossalt da den kom ut. Det var en lærer fra gymnaset som jeg fortsatt hadde kontakt med som presenterte den for meg. Jeg opplevde det som genial popmusikk, og lyden fra helt glimrende i sin tid. Det var vel den som var starten på Linn Records, eller husker jeg feil? Det kan jo hende at de kom ut med noe før det.

    Her er wunderbare Fritz ferdig med sine liedere, så nå er det Chet som svinger hornet i en deilig, tilbakelent stil.
    Baby Breeze er ifølge taggingen fra 1964, så da stoler jeg på det (selv om minnet sa 65 tidligere i kveld).

     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    baluba skrev:
    Kjenner ingen annen plate av Blue Nile enn ...Rooftops. Hvordan har de utviklet seg? Digget debut-en noe kolossalt da den kom ut. Det var en lærer fra gymnaset som jeg fortsatt hadde kontakt med som presenterte den for meg. Jeg opplevde det som genial popmusikk, og lyden fra helt glimrende i sin tid. Det var vel den som var starten på Linn Records, eller husker jeg feil? Det kan jo hende at de kom ut med noe før det.
    Jeg kjenner i utgangspunktet til bare "...Rooftops" og "Hats" fra 80-tallet som kom på Linn ja (og det er nok de som er "must have" her). Jeg har "Hats" på Linn vinyl, og den er definitivt gitt ut før 180g. kom på mote. Veldig "tynn" vinyl, får meg til å lure på om dagens 180g.-plater er bare gimmick :)

    Men jeg fikk omsider rotet meg til å bestille to nyere cd-er fra Amazon.co.uk (de koster jo nesten ingenting lenger); "Peace at Last" fra 96 og "High" fra 2004. De har ikke utviklet seg mere enn at du lett hører det er dem. "Peace at Last" er kanskje litt mere folk og gospel(!)-aktig, mens "High" er pretty close 80-talls. Om det har skjedd noe etter 2004 vet jeg ikke.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    baluba skrev:
    Kjenner ingen annen plate av Blue Nile enn ...Rooftops. Hvordan har de utviklet seg? Digget debut-en noe kolossalt da den kom ut. Det var en lærer fra gymnaset som jeg fortsatt hadde kontakt med som presenterte den for meg. Jeg opplevde det som genial popmusikk, og lyden fra helt glimrende i sin tid. Det var vel den som var starten på Linn Records, eller husker jeg feil? Det kan jo hende at de kom ut med noe før det.
    Jeg kjenner i utgangspunktet til bare "...Rooftops" og "Hats" fra 80-tallet som kom på Linn ja (og det er nok de som er "must have" her). Jeg har "Hats" på Linn vinyl, og den er definitivt gitt ut før 180g. kom på mote. Veldig "tynn" vinyl, får meg til å lure på om dagens 180g.-plater er bare gimmick :)

    Men jeg fikk omsider rotet meg til å bestille to nyere cd-er fra Amazon.co.uk (de koster jo nesten ingenting lenger); "Peace at Last" fra 96 og "High" fra 2004. De har ikke utviklet seg mere enn at du lett hører det er dem. "Peace at Last" er kanskje litt mere folk og gospel(!)-aktig, mens "High" er pretty close 80-talls. Om det har skjedd noe etter 2004 vet jeg ikke.
    Takk for oppdateringen. :)

    På åttitallet begynte standarden på vinylutgivelser å bli stadig dårligere, med tynnere og tynnere plater. De ble jo nesten gjennomsiktige på det verste. Og stadig dårligere vinyl var blant faktorene som gjorde at endel valgte å konvertere til CD, for det så ut til at stemoderlig behandling av mediet førte til en snarlig død. Og det stemte jo nesten, selv om det i ettertid har blitt snudd på flisen. Som med slike utgivelser du nevner på 180 g. Og det fantes jo også på åttitallet, men du måtte betale for det. Akkurat som i dag.

    (Skal jeg være ærlig så er det faktisk tekno/rap/dj-kulturen på nittitallet som reddet vinylen, ikke diggere av jazz eller klassisk-elskere. Volum er nødvendig for at mediet skal overleve, og alle de som hadde en dj-drøm i magen for ti-femten år siden gikk over til vinyl. Og så deres venner etc etc. Takk og pris for at dj-ene foretrakk vinyl til miksingen, også etter at cd var blitt et modent medie, for uten hadde det neppe vært samme grunnlag for renessansen som vi i dag ser.)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hørte akkurat en vakker electronicalåt fra "Digitonal", snowflake et-eller-annet. Skulle gjerne kjøpt skiva hvor den låten finnes. Noen som har gode anbefalinger til chilled electronica? Ikke glad i electronica som er på syre.
    Har noen buddha bar skiver, bra det. Men liker iblant å spille noe som er fritt for vokal også.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.726
    Torget vurderinger
    4
    All Things Must Pass tidligere i kveld, så da passer det å roe ned de samme låtene, men de akustiske demoversjonene:
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.726
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Trane skrev:
    All Things Must Pass tidligere i kveld, så da passer det å roe ned de samme låtene, men de akustiske demoversjonene:
    Bra inspirasjon i natten. Den akustiske har jeg ikke hørt? Hvordan er den?
    Den surret i bakgrunn en gang mens jeg var fordypet i single malt og Murikama....så jeg har nok ingen vektig "dom" just nu ;-)

    (men det endte jo bra da ...hehe)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Ble det noe napp da, Lars_erik?


    Slutter av selv med denne nå. :)


    Tony Rice - Night Flyer -The Singer Songwriter Collection





    Samples


    Spotify
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rumath skrev:
    Hørte akkurat en vakker electronicalåt fra "Digitonal", snowflake et-eller-annet. Skulle gjerne kjøpt skiva hvor den låten finnes. Noen som har gode anbefalinger til chilled electronica? Ikke glad i electronica som er på syre.
    Har noen buddha bar skiver, bra det. Men liker iblant å spille noe som er fritt for vokal også.
    Har nevnt det før, men UForb av The Orb (finnes på Spotify) er en all time-favoritt innen ambient tekno. Litt vokalsamples av den kule sorten, men ingen direkte vokal. Og samplingen er ikke av sexy damestemmer og annet dill. Du må nesten høre det selv, så fram med Spotify-en. Orker ikke finne den for deg, for nå må jeg pinadø sove! Godt besøk og noen små brune får meg til å glemme tid og sted.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rydde-i-bunkers-musikk





    Cd.

    Nevnte jeg at det er ei jævlig bra skive.

    /jan
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    JanR skrev:
    Rydde-i-bunkers-musikk





    Cd.

    Nevnte jeg at det er ei jævlig bra skive.

    /jan
    Får kjøpe den inn da 8)

    Siste par kvelder har jeg sovnet til Cirque fra Biosphere (hodetlf + ipod)


     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Sitter på hybel'n i Trondheim, og absolutt alle ellers i huset er borte. Derfor blir det denne på full guffe:



    Steven Wilson - Insurgentes.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    vargen skrev:
    Sitter på hybel'n i Trondheim, og absolutt alle ellers i huset er borte. Derfor blir det denne på full guffe:



    Steven Wilson - Insurgentes.
    Ikke kimse av den skiva der, knallbra !



    Tror jeg setter på den før jeg rusler og lager mat til mine små.



    Vinyl.

    /jan
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    JanR skrev:
    vargen skrev:
    Sitter på hybel'n i Trondheim, og absolutt alle ellers i huset er borte. Derfor blir det denne på full guffe:



    Steven Wilson - Insurgentes.
    Ikke kimse av den skiva der, knallbra !



    Tror jeg setter på den før jeg rusler og lager mat til mine små.



    Vinyl.

    /jan
    Nydelig skive, må vite. Blir spennende når neste skive kommer i september!
    Denne er neste ut her:

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Disc 2 fra boksen - The sensual world.
     

    Vedlegg

    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn