Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    639
    The Hold Steady - Heaven Is Whenever

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Diverse herlige artister - Shine On Sweet Starlet
    En del fine band her, blant annet hjemmefavoritten Detroit Cobras.
    Kunne tenkt meg å sett filmen som dette er soundtracket til.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Billy Bragg & Wilco - Mermaid Avenue
    Übergod plate, pahf. Den har vært mye spilt her på gården også i det siste. Fin plate for sesongen, faktisk. :)
    Jeg spilte "Salisbury" før jeg satte på den platen jeg spiller nå, Jan. Hvilken liker du best av de to du har spilt i kveld? Jeg holder en knapp på "Salisbury", som jeg også har valgt som eneste representant for deres musikk i min samling. Jeg hadde en mildt sagt ujevn samleplate i huset for en uke siden, men valgte å ikke rippe den. Uriah Heep er såpass perifert for meg at det holder med det beste, og det er de to du har nevnt på denne siden som jeg alltid har holdt høyest. Men har jeg valgt riktig plate, hvis vi går ut fra at jeg bare skal ha en av dem? Jeg er ikke av typen som samler på titler, og forsøker faktisk å holde antallet litt nede. Hyllefyll er ikke noe jeg liker lenger.

Uriah Heep til side. Jeg fikk besøk av denne platen for en god tid tilbake, men har ikke hatt anledningen til å høre på den enda. Costellos samarbeid med Allen Toussaint "The River In Reverse" viser nok Costello fra en snill side som kan ha en oppdagende effekt på skeptikere, som det faktisk finnes endel av. Blues av denne typen kler Costello, men etter kun noen få låter kan jeg enda ikke si om det er en plate som har slitestyrke. Jeg vet likevel at jeg kommer til å la den få litt spilletid i ukene fremover, for her er det flere flotte låter. Jeg håper helheten står seg like godt som enkelte av låtene virker å ha kvalitetene til å gjøre. Når jeg virkelig liker noe av Costello får det sterk slitestyrke, og tåler endel spilling.

Costello er en flink samarbeidspartner. Det er ikke uten grunn han er en musikernes musiker, en diger musikalsk blekksprut med tentakler som kommer til både her og der. Jeg har en misstanke om at dette er en plate som egner seg best til å overbevise noen skeptikere om Costellos storhet. Kanskje platen kan få folk til å glemme at han bruker hornbriller, og faktisk høre at han musikalsk ikke har noen spesiell kobling til Buddy Holly? Et par coverbilder for 30 år siden har avstedkommet den merkeligste og minst treffende karakteristikken jeg kan huske i farten, og det er den dumme påstanden om at han lider av et "Buddy Holly"-kompleks. Fremdeles, 30 år etter, er det folk som slenger den ut for å forklare hvorfor de ikke liker Costello. At folk for 30 år siden kunne si slikt uten å ha hørt platene kan forstås, i og med at han var en relativt ny artist. Men en mannsalder etterpå så bør alle ha hørt nok til å vite at et par briller er eneste fellesnevner. Jeg tror det er en påstand som enkelte synes hører innsiktsfull og treffende ironisk ut. Jadda jadda jadda.

Nok ergrelse nå, det forstyrrer rett og slett lyttingen nå. Jeg kan multitaske, men er ikke flink i det. Jeg er jo mann, for pokker! Det hadde vært litt morsom å lese hva andre som takler synet av hornbriller synes om dette verket, for jeg har vanskelig for å gjøre meg opp en skikkelig mening etter en lytt. Av og til kan jeg være litt ukritisk til favoritter som Costello.

S

Supertramp

Gjest
    Fint med litt Heep, så jeg kjører på med det siste albumet Ken Hensley var med på:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Fint med litt Heep, så jeg kjører på med det siste albumet Ken Hensley var med på:
    Heep uten Hensley har ingen interesse for meg. Det er et av de banda som jeg har et mest nostalgisk forhold til, og skifte av vokalist passer dårlig i et slikt verdensbilde. Og så oppfatter jeg som sagt den samleplaten jeg lånte i forrige uke som veldig ujevn, og det er spesielt åttitallet som ødelegger bildet for meg. Jeg må rett og slett ha ignorert dem på den tiden, eller rett og slett ikke kjent dem igjen når det har blitt spilt for meg.

Jeg er ferdig med Costello i New Orleans. Etter en spilling aner jeg konturene av en perle, men er ikke helt sikker. Det er jeg med den platen som spilles nå. Da Bill Evans bydde Debby opp til vals stemte absolutt alt, for dette er mer en edelsten enn en "simpel" perle. Enkelt og greit nydelig musikk på en grå og litt regntung Bergens-aften.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vargen skrev:
    no-man - wild opera.

Få bilder liggende ute av denne reissuen.:p
    Er det så fryktelig stor forskjell, da? Det er jo musikken som teller, og da er vel originalomslaget helt ok illustrasjon?

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    baluba skrev:
    vargen skrev:
    no-man - wild opera.

Få bilder liggende ute av denne reissuen.:p
    Er det så fryktelig stor forskjell, da? Det er jo musikken som teller, og da er vel originalomslaget helt ok illustrasjon?
    Helt riktig.:) Synes bare det var så vakkert omslag på den nye. I tillegg er denne reissuen en 2CD-versjon, der Dry Cleaning Ray følger med, pluss noen ekstra spor.:) Orginalomslaget ser slik ut:

S

Supertramp

Gjest
    Baluba: Hensley i Heep var aldri hovedvokalist men hoved-låtskriver/produsent/bandsjef og deltagende vokalist.

Enig i at tiden etter ham så forsvant mye av de gode låtene, men helt elendig var det ikke.

Abominog, bl.a. er et sterkt album.

Å bytte vokalist var en dyd av nødvendighet da Byron(69-76) var på sitt verste med fyll/rus. Lawton(76-79)kom inn og gjorde en svært god jobb i årene det varte. Så ble det mye "rart":
    Sloman (79-81)
    Goalby (81-85)
    Fontaine (86)
    Før Bernie Shaw etablerte seg som en dyktig og populær vokalist (86-)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Baluba: Hensley i Heep var aldri hovedvokalist men hoved-låtskriver/produsent/bandsjef og deltagende vokalist.

Enig i at tiden etter ham så forsvant mye av de gode låtene, men helt elendig var det ikke.

Abominog, bl.a. er et sterkt album.

Å bytte vokalist var en dyd av nødvendighet da Byron(69-76) var på sitt verste med fyll/rus. Lawton(76-79)kom inn og gjorde en svært god jobb i årene det varte. Så ble det mye "rart":
    Sloman (79-81)
    Goalby (81-85)
    Fontaine (86)
    Før Bernie Shaw etablerte seg som en dyktig og populær vokalist (86-)
    I stand corrected. Mitt forhold til Heep er typisk "storebrors musikk". Som ung gutt likte jeg coverkunsten deres, og Salisbury var jo knalltøff visuelt. Musikalsk har derfor bare den platen skikkelig satt seg, for under punken var jeg ikke særlig mottakelig for prog av denne typen. Det er derfor jeg stiller spørsmålstegn med mitt valg, for det er et svært perifert orkester i min egen bevissthet. Det er mer et spørsmål om familiesmak har, der det drypper litt i alle retninger. Kjekt å være tre brødre med passelig aldersforskjell, og variasjon i smak og erfaring.

Selv hopper jeg glad og leken videre til "Class Of '55", albumet som gutta boys fra Sun (minus Elvis + Orbison) gav ut på midten av åttitallet. Her er en smakebit som kjapt beskriver hendelsene som gav oss den første definisjonen på rock'n'roll.

"Well Nashville had country music but Memphis had
    the soul Lord, the white boy had the rhythm and
    that started rock and roll. And I was here when it
    happened don't you all think I ought to know. I
    was here when it happened, yeah, yeah, yeah I
    watched Memphis give birth to rock and roll, Lord,
    lord yeah.
    "

Den teksten fikk enkelte femisosialistiske plateanmeldere til å hevde at Perkins og Orbison hadde rasistiske tendenser.
    Tenk den utrolige frekkheten det er å fortelle mannen som skrev den første rockehit-en og definisjonen på rock'n'roll at han ikke vet hvilke komponenter han satt sammen i sin egen låt. Det er femisosialistisk kultursyn av den mest vemmelige typen, det som er basert på langhårede musikklærere på syttitallet som hatet det hvite USA. Alt godt måtte nødvendigvis være stjålet fra afroamerikanerne i deres logikk. ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Litt påvirket av Supertramp ;)

Og selvsagt en av mine favo skiver fra de gutta;

Vinyl.

/jan

U

utgatt60135

Gjest
    Lastet ned Wavves - King Of the Beach;

Men klarer ikke å like den noe spesielt. Middels bra.

Så tar en ny runde med Crazy For You av Best Coast.

Slett ikke så værst .... ::). Men tror det er en fin og frisk plate man kan gå fort lei av.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Petty's første album siden 2006 ,og det første med "The Heartbreakers "siden 2002
    Bluesinspirert med aner til Muddy Waters, Howlin' Wolf etc etc

Vedlegg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn