Hva lytter du til i dag: Hardrock&Metal

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Piotrek Gruszka fra polen er mannen bak enmannsbandet Gru, han lagde for et par år siden instrumental albumet Cosmogenesis, musikken er innenfor Prog metal genren og kan for bare $5 lastes ned i flac format her grumusic


    Hele albumet ligger visst også på tuben, så sjekk det ut om du ikke har hort dette før, synes ihvertfall selv det var verd alle $5 og vel så det!

    [video=youtube;ygiq6AMBGko]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ygiq6AMBGko#![/video]
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Ble litt skjebnesvangert da jeg så DVD med The Big four konserten. Metallica gjor så dårlig figur bare fordi Lars Ulrich hørtes ut som en karaoketrommis. Man kan jo lure på om han i det hele tatt trener. Det er kanskje blitt et problem at tromissene innenfor progressiv/metall sjangeren holder så sinnsykt høyt nivå at gammelkara ikke lenger holder mål. Ser da bort fra Peart som befinner seg i en egen dimensjon både i rom og tid.
    Jaggu bra det er flere som får med seg dette. For selv om jeg selv nesten ikke klarer å se Metallica lenger pga Ulrich virker det som at trommespillinga hans går veldig mange hus forbi.

    Jeg så big four konserten som var i Tsjekkia for et par år siden og jeg kan ikke si annet enn at Ulrich nådde faktisk nye lavpunkt.
    De startet med Creeping Death (så vidt jeg husker) og han klarer ikke den første rulla si engang. Det er jo ikke at det er vanskelig, han bare klarer ikke. Han må jo ha tidenes dårligste rytmesans for en trommeslager.

    På låter som Battery (mot slutten med de doble basstrommene) og Dyers Eve så prøver han ikke engang. Slår bare et basstrommeslag i starten av hver takt og holder seg til skarp resten. Det synes jeg faktisk er så patetisk at jeg har ikke ord.

    Når det er sagt så er jeg ikke en Ulrich hater forsåvidt. Jeg synes det han spiller på album er veldig passende og oppfinnsomt. Det hender det er et slag i ny og ne som faktisk hangler litt på studio-innspillingen og, men det er pirkete.

    Det blir jo nevnt spørsmål om han i det hele tatt øver, og det kan jeg vel med 99 % sikkerhet svare nei på. Så en gammel dokumentar om de hvor han selv sier at hva er vitsen med å øve utenom når bandet spiller sammen. Helt utrolig. De brukte 2 måneder EKSTRA tid for å spille inn bare trommene på Ride the lightning pga at han ikke kunne / fikk til det han skulle spille. Jeg skjønner ekstremt godt at Hetfield har vært forbanna på han opp gjennom åra :)

    Så til det tråden egentlig handler om:

    Sitter på jobb og hører den flotte love? sangen til Strapping Young Lad.
    Gene Hogland på trommer som, ydmykt nok, kaller seg selv "the atomic clock", haha.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fin tråd det her, med mange musikktips å sjekke ut. Selv sitter jeg på jobb og hører på gammel Ministry. Dark Side Of the Spoon.

     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

    Nå begynner fan ta meg YT linken å bære seg gærn også.

    /jan
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jepp dette ang Ulirich har jeg fått med meg for lenge siden,nedsiget startet kraftig på St Anger(forferdelig plate).En som derimot er helt i andre enden av skalaen er Iron Maiden's Nicko McBrain.Han fylte 60 år i sommer! og er fortsatt i prima form! På den siste plata er han kansje ikke som på det beste,men når jeg så dem på Lerkendal i 2009 så var han tilbake på Live After death-nivå! Iron Maiden er forøvrig den bandet som tåler tidens tann aller best.De er jo noen fysiske mastodonter og tar slikt meeget seriøst.

    Ble litt skjebnesvangert da jeg så DVD med The Big four konserten. Metallica gjor så dårlig figur bare fordi Lars Ulrich hørtes ut som en karaoketrommis. Man kan jo lure på om han i det hele tatt trener. Det er kanskje blitt et problem at tromissene innenfor progressiv/metall sjangeren holder så sinnsykt høyt nivå at gammelkara ikke lenger holder mål. Ser da bort fra Peart som befinner seg i en egen dimensjon både i rom og tid.
    Jaggu bra det er flere som får med seg dette. For selv om jeg selv nesten ikke klarer å se Metallica lenger pga Ulrich virker det som at trommespillinga hans går veldig mange hus forbi.

    Jeg så big four konserten som var i Tsjekkia for et par år siden og jeg kan ikke si annet enn at Ulrich nådde faktisk nye lavpunkt.
    De startet med Creeping Death (så vidt jeg husker) og han klarer ikke den første rulla si engang. Det er jo ikke at det er vanskelig, han bare klarer ikke. Han må jo ha tidenes dårligste rytmesans for en trommeslager.

    På låter som Battery (mot slutten med de doble basstrommene) og Dyers Eve så prøver han ikke engang. Slår bare et basstrommeslag i starten av hver takt og holder seg til skarp resten. Det synes jeg faktisk er så patetisk at jeg har ikke ord.

    Når det er sagt så er jeg ikke en Ulrich hater forsåvidt. Jeg synes det han spiller på album er veldig passende og oppfinnsomt. Det hender det er et slag i ny og ne som faktisk hangler litt på studio-innspillingen og, men det er pirkete.

    Det blir jo nevnt spørsmål om han i det hele tatt øver, og det kan jeg vel med 99 % sikkerhet svare nei på. Så en gammel dokumentar om de hvor han selv sier at hva er vitsen med å øve utenom når bandet spiller sammen. Helt utrolig. De brukte 2 måneder EKSTRA tid for å spille inn bare trommene på Ride the lightning pga at han ikke kunne / fikk til det han skulle spille. Jeg skjønner ekstremt godt at Hetfield har vært forbanna på han opp gjennom åra :)

    Så til det tråden egentlig handler om:

    Sitter på jobb og hører den flotte love? sangen til Strapping Young Lad.
    Gene Hogland på trommer som, ydmykt nok, kaller seg selv "the atomic clock", haha.

     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Nå er jeg ikke så veldig begeistret for en konstant dobbelpedal ala Joey Jordison, men når dette er benyttet med litt finesse så blir saken en helt annen. De progressive trommeslagerene har evnen til å benytte dobbelpedal som effekt samt ekstra fill i overganger. Når man lytter for eksempel til Gavin Harrison, Neil Peart, Mike Portnoy, Mike Mangini og hører den enorme variasjonen de leverer så blir det fort stusselig når Lars Ulrich klimprer på slagverk. Så en kommentar på Liljekvist i Katatonia om at han var blitt bedre teknisk(det har han sikkert blitt), men jeg synes at det at stilen til Katatonia heller mot mere Progrock enn Progressiv Metall og dermed får han større frihet til å variere.

    Nå ruller Gojira - From Mars To Sirius og det er mye dobbelpedal her, men de har tilsvarende høy morrofaktor så det her er stas. Er vel bare In Flames og Nevermore som jeg mener har like høy morrofaktor.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    352
    Antall liker
    321
    Sted
    South of heaven
    Ulrich har vel aldri vært noen stor trommis. Men synes han spiller noe bedre på den Nimes dvd'en faktisk. Lyden er bedre enn big four konserten også.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Finner verken på Spotify eller YT ... hva gjør jeg galt Vermin ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn