Hva lytter du til i dag ? - Country

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Det er jo lørdag og da må det bli en relevant klassiker som musikalsk
    oppvarming før kveldens konsert på Cosmopolite....

    Saturday Night Shuffle!!!!

    Her er originalen...



    - og en kontemporær utgave, country klassiker uansett
    Drita bra sound på den Fender Vibrolux øksa!!
    Pineau har forøvrig flere bra "pickin' style" låter på YT



    Til slutt.... en av dagens mestere innen denne sjangeren






     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Det største jeg har opplevd var på countryfestivalen I Stavanger sånn rundt 1986-1987. I 1987 så var det Emilly Lou Harris, David Allen Coe, Jerry Lee Lewis, Tanya Tucker og David Allen Coe tror jeg det var som var på den festivalen. Året før så var det George Jones, Johnny Cash. Janie Fricke, New Grass Revival. Rattlesnake Annie osv.
    Har noen minner fra disse festivalene. Mye bra på en gang :) . Noen LP's og et banner skerf.
    En av årsakene til at jeg var på den ene festivalen med Emmylou Harris, var Gitaristen Frank Rechard. Han var med i hennes Hot Band etter James Burton og Albert Lee. Han var en helt annen type gitarist med Gibson Les Paul TV og B-bender. Han var egentlig advokat og ble betraktet som en intellgent gitarist i Guitar Player Magazine. Har bakgrunn på klassisk gitar. Bassisten i Hot Band mente han var mere fleksible enn de 2 andre.
    Kan også nevne at jeg har vært en gang på Vinsta Country festival. Da var det gitaristen Redd Volkaert jeg måtte høre sammen med Oslo gruppa A-11. Fremragende gruppe som fikk mye skryt av amerikanske country interesserte. De trodde ikke dette kunne være så bra i Norge ;)
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det største jeg har opplevd var på countryfestivalen I Stavanger sånn rundt 1986-1987. I 1987 så var det Emilly Lou Harris, David Allen Coe, Jerry Lee Lewis, Tanya Tucker og David Allen Coe tror jeg det var som var på den festivalen. Året før så var det George Jones, Johnny Cash. Jenny Fricke, New Grass Revial. Rattle Snake Anny osv.
    Har noen minner fra disse festivalene. Mye bra på en gang :) . Noen LP's og et banner skerf.
    En av årsakene til at jeg var på den ene festivalen med Emilly Lou Harris, var Gitaristen Frank Rechard. Han var med i hennes Hot Band etter James Buton og Albert Lee. Han var en helt annen type gitarist med Gibson Les Paul TV og B-bender. Han var egentlig advokat og ble betraktet som en intelligent gitarist i Guitar Player Magazine. Har bakgrunn på klassisk gitar. Bassisten i Hot Band mente han var mere fleksible enn de 2 andre.
    Kan også nevne at jeg har vært en gang på Vinsta Country festival. Da var det gitaristen Redd Volkaert jeg måtte høre sammen med Oslo gruppa A-11. Fremragende gruppe som fikk mye skryt av amerikanske country interesserte. De trodde ikke dette kunne være så bra i Norge ;)
    Var også på countryfestivalen i Stavanger i 1987. Vanvittig flott opplevelse.

    Mvh
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Det er jo lørdag og da må det bli en relevant klassiker som musikalsk
    oppvarming før kveldens konsert på Cosmopolite....

    Saturday Night Shuffle!!!!

    Her er originalen...



    - og en kontemporær utgave, country klassiker uansett
    Drita bra sound på den Fender Vibrolux øksa!!
    Pineau har forøvrig flere bra "pickin' style" låter på YT



    Til slutt.... en av dagens mestere innen denne sjangeren






    Richard Smith er i en klasse for seg.

    TE er heller ikke borte. 😊

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Morsomt - trodde jeg var "den eneste" her inne som liker country. Lyst til å dele med country venner at man MÅ til Nashville i Tennessee minst en gang i livet. Siden 2005 er det kun tre år jeg ikke har vært i Nashville - regner det som vår by min bedre halvdel og jeg. Tør påstå verdens råeste musikk-by uansett type musikk! Tipper det finnes en 70 - 80 live music country barer i, og i tilknytning til, Nashville bysentrum, de fleste av dem i området Broadway (musikk-gata der). Gratis inngang alle steder, spilles live musikk 364 dager i året (stengt kun nyttårsaften) fra formiddag til seint på natta på samtlige steder. De siste årene har vi vært der en måned i slengen, du hører ikke én musiker spiller feil en eneste gang, samtidig som det virker som alle kan spille alt, samtidig som byen huser musikere også av andre sjangere. Langs hovedgata Broadway kan én enkel bygning (og alle er i gammel stil fra slutte av 1800 tallet/begynnelsen av 1900 tallet) huse opp til fire etasjer med forskjellige band på alle plan. Og det er fullt trøkk i byen på alle sjapppene og i gatene absolutt hver eneste dag utenom nyttårsaften (hvor de holde stengt). UMULIG, å forklare utelivet i Nashville - må oppleves. Heller ikke lange kjøreturen til Jack Daniels eller Jim Beem Whisky destilleryer, hver av dem "USA-turen" verdt. For ikke snakke om Elvis sitt Graceland (med dette også blues byen Memphis, med sin musikkgate Bale Street, her må man også besøke byens jakt & friluftslivbutikk, som å komme inn på Odd Reitans hotell i Trondheim etter å ha sovet på et herberge ei uke), hvor man på veien bortover fra Nashville passerer både Corvette fabrikken og Corvette muséet, samt ranchen/fødestedet til Loretta Lynn, USAs desidert største kvinnelige country artist ever. Jeg har også vært med på en plateinnspilling i Nashville, over en hel uke, med noen av de råeste folka i en av de råeste studioene der - en opplevelse bare det like stor som den gang ungene kom til verden. Direktefly fra Heathrow til Nashville, forresten, var i hvert fall det før koronaen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nashville står høyt på lista, for meg er det et par ting jeg så gjerne skulle hatt med meg en gang. Det ene er den årlige CAAS (Chet Atkins Appreciation Society) og den andre er Tommy Emmanuels guitar camp. Sistnevnte har vært mange steder, men i fjor og i år i Nashville. Richard Smith er med, rundtur på Rhyman Auditorium bare for å nevne noe. Prestasjonsangsten ville vel vært påtagelig, men uansett er det en drøm. :)

    Du nevner flere ting jeg ikke engang har tenkt over, men som gjør Nashville til et enda mer attraktivt reisemål. (y)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg er ikke superfan av country, og spesielt ikke av den veldig kommersielle countryen, men det er noe ekte og jordnært med musikken. Også er det litt deilig rett og slett etter en periode med lytting til mer avansert musikk som klassisk og jazz å sette på litt country. Det er noe forløsende ved å høre en ren C-akkord i første posisjon på en akustisk gitar :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er forresten på gjennomspilling av Johnny Cash' American Recordings-platene. Rick Rubin blåste nytt liv i mannens karriere, men sånn i ettertid er jeg litt usikker på om jeg liker de platene så godt, spesielt lydmessig.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20220402_212919312.jpg


    IMG_20220402_212939567.jpg

    Er det noen som har denne på LP ?En plate som er like mye Rockabilly som country. Steve Earl er en god låtskriver også. Nå ser han mere ut som skjeggete komunist. Tror ikke han er noe Trump tilhenger:)
    Denne svinger det virkelig av. Hærlig gitarlyd på denne:love: Tror denne kom ut etter Guitar Town! Tror dette er mere et samlealbum?
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Sluket - Har spilt noen av de gamle Chet-platene fra 60-tallet i det siste. Overraskende gode innspillinger! Fantastisk fin gitarlyd, og gitarteknikken til Chet var bare helt vilt bra på den tiden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Chet overlot ikke lyd til tilfeldige kløner akkurat. Han var perfeksjonist så det holdt, både på
    egne vegne og når han var involvert i andres produksjoner.


    Her er et par låter med countrygitarenes Benny Hill - Roy Clark!!


     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Her er en artist og et album jeg oppdaget bare for et par dager siden. Synes det låter bra, både musikalsk og lydmessig.

    1648934519888.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Atister fra Stavanger Countryfestival 87.jpg

    Her er to plater jeg kjøpte på Stavanger Country festival 87. Dær kan dere å se hvorfor navnet Rattlesnake Annie har sin opprinnelse:) Ser også ut til at jeg fikk signert plata;) Kan sende flere plater for å se om dere kjenner til disse. Har ikke så stor samling av country musikk, men det har min kamerat som kjenner til allt som er verdt å vite. Han har vært på flere konsert som har hatt stor betydning. Noe som jeg gjerne skulle ha vært på. Er ikke så glad i mange av de nyeste country artistene.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Ricky skaggs.jpg

    Hær er en en artist jeg verdsetter! Live konserten tror jeg var i Oslo på sin tid. Lars var der, med stor stemning og folk sang med :) Blir siste innlegg for i kveld. Skal på arbe i morgen;)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Grammy utdeling pågår nå. To av mine favoritter har allerede fått priser…
    A634975E-0140-437E-ACCE-B2560B04153C.jpeg
    63936D13-00D4-448F-875D-666EE9031C1C.jpeg
    534C5E2C-651A-4566-A274-45CA7FF78245.jpeg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Spøk til side, nesten. Det jeg egentlig ville vise er dette. Kanskje ikke så bra, men at Nigeriansk country i det hele tatt finnes !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn