Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg steikte klippfisken i passelege bitar i olivienolje. Så steikte eg ein lauk og nokrefå fedd kvitlauk saman med ein tredjedels chili og eit par skeider raud pesto frå botnen av eit glas eg hadde ståande. Deretter heiv eg oppi potenene frå helgas fest, og varma det opp. Deretter heiv eg oppi klippfisken.
    Heilt grei mat.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dagens frokost: Omelett med choritzo, tomat, chili og bladpersille. Toppes med trøffelolje til slutt. Mycket bra.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Salma-laks,asparges hjemmelagd potetmos. Med litt Creme Fresh og vann i glasset.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Med litt Creme Fresh og vann i glasset.
    En norsk variant av lassi?

    Salmaen er fin, spiser den titt og ofte rå og kuttet i tynne skiver med litt soya på, som snacks. Slik japanere kan finne på. Ferske hvita asparges er suverent som tilbehør ti dette. De er overlegen de grønne når man skal spise dem rå.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Aberdeen Angus entrecôte. Oppvokst under lykkelige omstendigheter på min søsters gård. NAM!

    Mvh
    Sniff
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Pasta med saus av sautert, finhakket sopp, løk og hvitløk, hvorpå jeg surrer frisk asparges, en "putt" vegetabilsk havrefløte og to never grovhakket frisk basilikum. Havsalt og grovkvernet pepper. Vender i pastaen, serverer med litt god olivenolje over og hvitløksbaguette.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Rømmegraut og fenalår
     
    N

    nb

    Gjest
    I serien "ting Emokid ikke ville finne på å spise" :p presenterer vi her dagens lunch, klassikeren spaghetti carbonara. Laget på standard vis med sprøstekt bacon, tykk saus kokt på kremfløte og revet parmesan, godt med nykvernet pepper og en rå eggeplomme for å toppe det hele. Parmesanflak til pynt. En liten twist basert på oppskrift fra Hr. Hellstrøm er å bruke noen blader hakket, fersk salvie. Det funket faktisk veldig bra.
     

    Vedlegg

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Gulp!

    Sitter og drikker en lunsjsmoothie i påskesola. Juicet appelsiner, lime, selleristang og en bit ingefær.
    Blendet med avacado, banan, havre, spinat, frosne blåbær og jordbær.

    Skal vi sammenligne næringsinnhold? ;D

    Til middag i dag blir det Chole Palak, kikerter og spinat i en herlig saus, veldig lik den jeg har laget i DIY-matkroken.. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27351.40

    Har dog funnet en enklere og bedre metode for å lage denne.

    Tror jeg skal dra til med Naan med kokos, mandler og sultaner...også en med shitloads hvitløk selvfølgelig.



    Kanskje ta en dessert med vegan vixens?

     
    N

    nb

    Gjest
    emokid skrev:
    Gulp!

    Sitter og drikker en lunsjsmoothie i påskesola. Juicet appelsiner, lime, selleristang og en bit ingefær.
    Blendet med avacado, banan, havre, spinat, frosne blåbær og jordbær.

    Skal vi sammenligne næringsinnhold? ;D
    Jeg vinner hands down på antall kalorier i alle fall;)

    Så bra ut den kikertsaken din, skal prøves en gang. Det blir nok noe indisk på meg også en av de første dagene, men skal bruke opp restene fra påskens lammelår, så satser på en lam rogan yosh eller hvordan det nå skrives.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    ..Med gåselever og trøfler til forrett ble det and i leirgryte i dag.. pytt pytt man tar hva man har..
    Jeg tar ikke æren for dette...Det er greit men en kone som kan lage mat..
    Og vinen ?. det be noe rose greier vi kjøpte på Chateau Reva i sommer.. nå er det tid for xxxxx.. ;D og så litt sjøltappet årgangs spirituosa fra utlandet... og så zzzzz 8)
    Og musikken er Melody Gardot!!
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Ser bra ut, skal selv ha and i form av confiterte lår om en times tid.

    Litt fisk mens vi venter kanskje?


    Salma i tynne skiver med en teriyaki-type saus og frisk koriander.
     

    Vedlegg

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    du vet du er middelalndrende når matlysten er større enn sexlysten.... ;) ;)
    God middag
    Sleiven

    ps confit de canard er snadder!!
     

    interman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Innlegg
    481
    Antall liker
    1
    I dag blir det rimelig fancy, indrefilet av hjort, ris med safran, honningglaserte gulerøtter, og sikkert en eller annen saus.

    Dessert blir "macaron"-ene jeg lagde tidligere i dag. Fransk greie. Veldig godt.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Mye fancy saker her ja 8)

    Selv kjører jeg den enkle og velsmakende og ikke minst sunne stilen hele tia.

    Det sunneste alternativet består av den øverste boksen sammen med ferdikokt ris og grønnsaker som brokkoli, gulerøtter og erter oppi ei steikepanne med olje noen få minutter.

    De to andre boksene er til når jeg skal kose meg ekstra og unne meg noen ekstra kalorier.
    Krydrer gjerne alle rettene med ferdigpillede reker og krepsehaler i lake



    (jeg spise mye annet også altså ;D )
     

    Vedlegg

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Fårikålgryta er i gang akkompagnert av Darkthrone.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld lagde jeg for meg noe nytt av lammekjøtt, enkelt og særs smakfullt;

    Ca 1 1/2 l vann
    Masse hakkede tomater (ca 6 store, godt modne)
    Masse løk (ca 2 store)
    En dæsj kanel (ca 1ts)
    En dæsj ingefær (ca 1ts)
    En dæsj salt
    En dæsj pepper
    Fersk "Fårikålkjøtt" av lam (viktig at det er lam)

    Kokes opp og småputrer i 3 timer.
    Smakes til underveis. Det ferdige resultatet tåler godt at det smaker MYE under koking.
    Kjøles ned, la det stå kjølig over natten. (funker også å servere etter 3 timer, men slikt smaker alltid best når det får stått og blir tatt igjen)
    Kokes så opp igjen en liten time før servering.

    Serveres med blandingsris/vill-ris, lettdampede små gulrøtter og ditto brokoli. (passe på at begge deler er krispi ved servering)

    Til dette slo jeg opp et par glass av en god og rimelig vin - Domaine La Bastide( 2003).
    Tok en sjanse med den, og den fungerte overraskende nok meget fint. Mulig det var smaken av mørke bær og kanel/ingefær som gikk sammen.
    Ja, ja- godt måltid ble det :)

    Utrolig hva en får lært av å snakke med naboer på den lokale butikken.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Kjempebønnegryte a'la ungkarslatsabb:

    2 bokser Borlottibønner
    2 bokser Cannelinibønner
    2 bokser grovhakkede tomater
    1 boks maiskorn
    3 røkte kjøttpølser, skåret i passende biter
    3 middels store løk, grovhakket
    Diverse (det som måtte ligge i bunnen av kjøleskapets grønnsakskuff og som fremdeles ser halvveis spiselig ut)
    Krydder etter smak (i mitt tilfelle salt og pepper, Ancho, Anaheim og Chipotle chili og Chef Paul's Vegetable Magic Seasoning)

    Fres løken i stor panne til den er blank og myk, hiv i resten, bland godt og kok opp. Spises når du synes den har kokt lenge nok (den behøver strengt tatt ikke kokes i det hele tatt, men smaker best om den får putre i 15-20 minutter). Sett i kjøleskap når den er avkjølt og du har middag i dagevis, samt god tid til å fundere på hva du skal lage neste uke.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En kilo tomater, 30 wienerpølser, en sjkoladekake og potetstappe av et par tre kilo poteter. Enkelt og godt.
     
    A

    AK27

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    En kilo tomater, 30 wienerpølser, en sjkoladekake og potetstappe av et par tre kilo poteter. Enkelt og godt.
    Var det du som hadde en gravid kone?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    sautert villsvin med brekkbønner og rosmarin/rødvinsaus


    hmmm

    bra at det ble noe til overs ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Linguini med potetstaver, aspargesbønner og pesto.

    Fres noen fedd hvitløk i olivenolje, kast hvitløken.
    Kok linguini, poteter skjært i lange staver og aspargesbønner i lettsaltet vann.
    Det er bra med ferske aspargesbønner på jalla-butikkene nå.
    Finn gjerne pestoen der og, så slipper du unna en del av de fæle i kjede(lige)butikkene.

    Hell av vannet, la bittelitt av kokevannet være igjen, ha oljen samt pesto i kjelen sammen med masse sort pepper, salt og en anselig mengde parmesan. Kokevannet gjør at det ikke tørker inn for mye.

    Meget godt.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har ikke laga i dag enda - det er jo midt i lunchpausen nå...men på menyen står det stekt seifilet m. surret løk ( MASSE løk! ), nypotet, revet gulrot. Enkel, norsk kystmat. Og jævlig godt! Må følges av godt kildevann og ei rolig stund i go'stolen etterpå ;D

    Mvh. VilhelmW
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    I dag blir det ishavsrøy med bakt potet. Jobben er delegert til eksperten...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvalbiff for 3. dag på rad (litt store pakker i frysen)

    O hildrande du så godt kjøtt dette er hvis det stekes riktig: Hard varme med 1/2cm stekeskorpe utenpå og helt rått inni. Som den ypperste indrefilet av vilt. Tuller ikke.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Hvalbiff er nydelig, spesielt om man får kjøpt den av fiskere og den er fersk slik at man slipper tran smaken som er på en del av dem man får kjøpt på rema o.l.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Milenko skrev:
    Hvalbiff er nydelig, spesielt om man får kjøpt den av fiskere og den er fersk slik at man slipper tran smaken som er på en del av dem man får kjøpt på rema o.l.
    Nyfisket hval?
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Grillribbe på grillen ute på verandaen. sol og sommer på sørlandet i dag må skjønne
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    noruego skrev:
    Milenko skrev:
    Hvalbiff er nydelig, spesielt om man får kjøpt den av fiskere og den er fersk slik at man slipper tran smaken som er på en del av dem man får kjøpt på rema o.l.
    Nyfisket hval?
    Jepps. Kjøpte en kasse for en tid tilbake på Manger mens hvalbåten fra Fedje lå til kai en noen dager for å slakte og pakke kjøttet. Så det var ferskt nok det. Men det tåler fint å ligge nedfryst en tid før det spises. Tines det langsomt i kjøleskap over minst et døgn så kan ikke jeg oppdage at det har mistet mye kvalitet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    Milenko skrev:
    Hvalbiff er nydelig, spesielt om man får kjøpt den av fiskere og den er fersk slik at man slipper tran smaken som er på en del av dem man får kjøpt på rema o.l.
    Nyfisket hval?
    Jepps. Kjøpte en kasse for en tid tilbake på Manger mens hvalbåten fra Fedje lå til kai en noen dager for å slakte og pakke kjøttet. Så det var ferskt nok det. Men det tåler fint å ligge nedfryst en tid før det spises. Tines det langsomt i kjøleskap over minst et døgn så kan ikke jeg oppdage at det har mistet mye kvalitet.
    kjøttet er vel såpass at det tåler noen måneder dypfryst?
    edit. skulle stått magert etter såpass
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    kjøttet er vel såpass at det tåler noen måneder dypfryst?
    Hvalkjøtt er også magert, noe som er gunstig med tanke på holdbarhet ved frysing. Jeg synest hvalkjøtt er best rått, forsåvidt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn