Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.415
    Torget vurderinger
    23
    Knallbra! Nå fikke jeg seriøs vasskjeft her - ser for meg den knubne lille saken der roterende på grillen.....
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    i dag ble det en skikkelig latmannsmiddag bestående av klippfiskboller og tomatsalat.
    enkelt og godt.

    DSCN6259.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.074
    Antall liker
    1.070
    Sted
    '
    Etter vårrullene ble det restemat - ribbe og kalkun.

    RA0908.JPG

    På grunn av noe nedsatt almenntilstand og sviktende dømmekraft gikk pærebrusen rett i ananasen.

    RC0906.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sesongens middag med sesongens grønnsaker. Mmmnydelig :rolleyes:
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ovnsbakt torskeloin med potet/pastinakkpurè, gulrøtter, chorizopølse- og kongereke-salsa m/granateple.

    Fisken og kongerekene var fra Rema1000 (fersk fisk)
    Chorizopølsene var fra Meny (Hot Tapas 200g fra Serrano)

    IMG_20180308_181440305.jpg
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    3 halve margbein steikt i ovnen.

    Sitronsaft, zest, salt, pepper, revet hvitløk og fersk timian på toppen. På ristet brød. Kanskje det blir en strek med balsamicosirup så siste skiven?

    Enkel snaddermat.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her blir det meksikansk aften med carnitas, chicharrones, chipotlesalsa, avacado og tomatillo salsa, maistortillas osv
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvit bakalao, som stort sett er bakalao hvor tomatene er byttet ut med fløte.
    (litt merkelige fargestikk på bildet, har vel kanskje med månen å gjøre)

    Vis vedlegget 483732
    Dette med bakalao og tomat er fyrst og framst norsk. Variasjonane går mellom Hågensen (Ålesundsversjonen, med potetene ved sida av, og utan kvitlauk) og Kristiansundvarianten (vågar ikkje seie noko om dette i frykt for å få Karl-Erik på nakken...) I Spania har eg fyrst og framst sett tomatvariantar, der også, men i Portugal er bacalhau synonymt med klippfisk av torsk, som serverast på minst 1000 (eg overdriv ikkje) måtar. Det vart sagt at ei jente ikkje var gifteferdig før ho kunne lage bacalhau på minst 365 ulike måtar - ein må ha variasjon i kosten. Få tak i ei portugisisk kokebok.
    Ein av variantane som er veldig god, og litt annleis er "Bacalhau a bras". "Bacalhau a natas" er også ein fin sak.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvit bakalao, som stort sett er bakalao hvor tomatene er byttet ut med fløte.
    (litt merkelige fargestikk på bildet, har vel kanskje med månen å gjøre)

    Vis vedlegget 483732
    Dette med bakalao og tomat er fyrst og framst norsk. Variasjonane går mellom Hågensen (Ålesundsversjonen, med potetene ved sida av, og utan kvitlauk) og Kristiansundvarianten (vågar ikkje seie noko om dette i frykt for å få Karl-Erik på nakken...) I Spania har eg fyrst og framst sett tomatvariantar, der også, men i Portugal er bacalhau synonymt med klippfisk av torsk, som serverast på minst 1000 (eg overdriv ikkje) måtar. Det vart sagt at ei jente ikkje var gifteferdig før ho kunne lage bacalhau på minst 365 ulike måtar - ein må ha variasjon i kosten. Få tak i ei portugisisk kokebok.
    Ein av variantane som er veldig god, og litt annleis er "Bacalhau a bras". "Bacalhau a natas" er også ein fin sak.
    Ikke så rart egentlig, ettersom bacalhau bare betyr torsk på portugisisk, og ikke en rett som i Norge
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Forbereder til kveldens middagsgjester.
    Og krydderblandingen Dukkah var ikke å oppdrive i noen butikker her så da var det å lage den selv. IMG_20180317_094509540.jpg IMG_20180317_094505858.jpg
    Har også kokt plommer med kanelstang, sukker og stjerneanis som skal med til den hjemmelagede iskremen.
    IMG_20180317_095658554.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Og sånn ble forretten:

    Oksecarpaccio med reddik og granateplekjerner, dressing av syltede sitronskall/granateplesaft/olivenolje/rødvinseddik og krydret med hjemmelaget dukkah.

    IMG_20180317_185736169.jpg IMG_20180317_185742984.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøttkaker med ertestuing, potet, gulerot og rørte tyttebær. Tradisjonelt, ekte og med så mye nostalgi at det er umulig å ikke lage det fra tid til annen. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjøttkaker med ertestuing, potet, gulerot og rørte tyttebær. Tradisjonelt, ekte og med så mye nostalgi at det er umulig å ikke lage det fra tid til annen. :)
    Vi lagde karbonadesmørbrød på gamlemåten til middag. Med steikt lauk, sylteargurk, raudbetar og eit strøk sennep. På heimebakt grovbrød. Herleg med nostalgi!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Innvandrarajappa hadde fått inn kalv og hatt visdom nok til å kutte entrecôte i fine stykker på ca fem cms tykkelse. Så da blir det en slik på grillen med grillete grønnsaker, påmmfri og en salsa på tomat, olivenolje og friske urter som saus. Og selvsagt påmmfri og en majo å dyppe de i.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Restematgryte.

    1/2 skål med tabbouleh, røde linser, kraft, litt rester av beinmarg, restesnabber av tysk spekemat (blodpølse, salami), gulrot, løk, hvitløk og en boks med tomater. Smakt til med ungarsk paprika og spisskummen, oregano og gurkemeie.

    Ble en helt ok gryte med gode smaker. (Men selvsagt rester av dette også, så da blir det lunsj, middag eller frysen noen ganger til).

    I dag er planen å lage en batch med Kimchi. Ikke prøvd det før med det ser ikke så vanskelig ut, og kan smake riktig bra som tilbehør til å mangt.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Som noen kanskje har sett så har jeg beveget meg ut på planken "vi gjør ting på kjøkkenet vi vanligvis ikke har gjort tidligere..." :)

    Nå er jeg kommet til det punktet at jeg må se på maskinparken der. Har hittil klart meg med en stavmikser type kr 99 fra et eller annet sted.
    Det ble litt tricky når jeg skulle lage is, men det gikk forsåvidt greit.

    I går kom den første nyvinningen, en Philips mikser med bolle/stativ og da ble det en helt annen fart på eggedosis+krem > iskrem.

    Men så var det veien videre. Ikke vakum-maskiner osv, mere basis-maskiner. Og budsjettet er forsåvidt "magert" :)

    Foodprosessor? Bør jeg ikke ha det, og holder det med en Philips/Bosch/Braun/Kenwood til rundt kr 1000,-
    Kjøkkenmaskin? Er det et must når jeg nå har mikser og muligens en foodprosessor - og ikke skal jeg bake mye, max 1 brød pr gang.

    Jeg har forsåvidt god erfaring med "verdens enkleste brød" som ikke krever noe maskinpark, og som ble stekt i jerngryta og smakte fortreffelig.

    Noen tanker fra forsamlingen (som sikkert har kjøkkenet fullt opp av high-end maskinvare...) :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Hvit bakalao, som stort sett er bakalao hvor tomatene er byttet ut med fløte.
    (litt merkelige fargestikk på bildet, har vel kanskje med månen å gjøre)

    Vis vedlegget 483732
    Dette med bakalao og tomat er fyrst og framst norsk. Variasjonane går mellom Hågensen (Ålesundsversjonen, med potetene ved sida av, og utan kvitlauk) og Kristiansundvarianten (vågar ikkje seie noko om dette i frykt for å få Karl-Erik på nakken...) I Spania har eg fyrst og framst sett tomatvariantar, der også, men i Portugal er bacalhau synonymt med klippfisk av torsk, som serverast på minst 1000 (eg overdriv ikkje) måtar. Det vart sagt at ei jente ikkje var gifteferdig før ho kunne lage bacalhau på minst 365 ulike måtar - ein må ha variasjon i kosten. Få tak i ei portugisisk kokebok.
    Ein av variantane som er veldig god, og litt annleis er "Bacalhau a bras". "Bacalhau a natas" er også ein fin sak.
    Ser frem til å tilbringe store deler av påsken i Porto i år. Første gang på på det euopeiske sørvestlandet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er litt dumt å ende opp med masse maskiner som kun kan gjøre en ting, eller som man fint kan klare på andre måter. Damp, frityr etc kan man klare med en wok og et termometer. Kjøkkenmaskin er greit om du bruker den til elting etc. En blander er jo kjekt, men en god stavmikser gjør ofte samme nytte.

    De jeg bruker mest:

    Sous vide sirkulator
    Mikro med god grill og varmluft
    Stavmixer og blender
    Brødrister
    Kaffemaskin

    ..

    Ting som blir mindre brukt:
    kjøkkenmaskin, food processor, suppekoker, oppskjæringsmaskin, riskoker, dampkoker, Slow Cooker, Mix master, juicer, kjøttkvern med pølsetut, pizzasteker, vaffeljern, cupcake maskin, dehydrator, trykkoker

    Det meste blir brukt ved anledninger, de har sine anledninger, men mye kunne jeg klart meg uten også.


    Men det kommer an på hva slags mat du lager mest av, og hva du liker å spise.

    Ellers, lest tester og let på Finn før du går på Elkjøp. Mange som har kjøpt en dings, brukte den et par ganger og så er det boden eller innerst i skapet, inntill man skal rydde. Et annet tips er å se på finn under Næringsvirksomhet/storkjøkken, hvor man ofte kan finne proffe utgaver av maskiner til en grei pris.

    Det jeg bruker kjøkkenmaskin til er stort sett deig og elting. Kunne klart meg uten for jeg baker ikke så mye.

    Man behøver ikke egentlig maskiner til noe som helst, man kan gjøre det meste manuelt og ofte like enkelt og raskt. Men spiser du mye fritert mat så er en frityrkoker helt klart gull, spiser du mye asiamat og liker ris så er en riskoker rimelig og lurt, blender/mikser kommer man ikke utenom, vaffeljern må man ha,

    Har forøvrig en slik i bestilling:
    PRINCESS 263000 SOUS VIDE & MULTICOOKER
    Trenger en enkel sous vide vannbad til småting i det daglige, men denne gjør også flere jobber som slowcooker, dampkoker, etc. og det er god effekt på den.

    Brukthandlere type misjonsforeningens utsalg, har ofte skikkelig rimelige maskiner i hyllene.


    ---
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Takk for svar, Gjestemedlem. Veldig riktig at man bør tenke seg om så man ikke ender opp med et maskin-regime :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Da er en slik en på vei med PostNord :)

    Screenshot_20180320-210456.jpg

    Mandolinjern skal jeg nok klare å finne i en lokal butikk her.

    Takk for gode råd.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Husk at den ikke skal vaskes, bare å skylde "staven" i varmt vann umiddelbart etter bruk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Jeg bruker eltemaskinen og stavmikser mest. Sous-vide-sirkulatoren brukes innimellom, add-ons til kenwood chef'en brukes sporadisk, men er kjekke når det trengs. Stavmikser løser dog det meste av slikt. Støtter deffe - unngå ting med kun ett bruksområde. Jeg friterer en del påmmfri og slikt, det løses enkelt med gryte + termometer.

    En Thermapen (svært raskt og svært nøyaktig termometer) er også et must synest jeg. Og så en mandolin. Og en gassbrenner.



    Noen gode kjeler, en grillpanne, et par gode stekepanner hører med. Og selvsagt skarpe kniver. Trenger ikke så mange, men de må være skarpe.

    Jeg bor dog i enebolig, så kan alltids sette ting som brukes mer sporadisk i kjelleren om det ruver. Det gjelder spesielt vannbaljen til sousvide-sirkualtoren.

    Men ingen ting slår grillen i "må-ha".
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvit bakalao, som stort sett er bakalao hvor tomatene er byttet ut med fløte.
    (litt merkelige fargestikk på bildet, har vel kanskje med månen å gjøre)

    Vis vedlegget 483732
    Dette med bakalao og tomat er fyrst og framst norsk. Variasjonane går mellom Hågensen (Ålesundsversjonen, med potetene ved sida av, og utan kvitlauk) og Kristiansundvarianten (vågar ikkje seie noko om dette i frykt for å få Karl-Erik på nakken...) I Spania har eg fyrst og framst sett tomatvariantar, der også, men i Portugal er bacalhau synonymt med klippfisk av torsk, som serverast på minst 1000 (eg overdriv ikkje) måtar. Det vart sagt at ei jente ikkje var gifteferdig før ho kunne lage bacalhau på minst 365 ulike måtar - ein må ha variasjon i kosten. Få tak i ei portugisisk kokebok.
    Ein av variantane som er veldig god, og litt annleis er "Bacalhau a bras". "Bacalhau a natas" er også ein fin sak.
    Ser frem til å tilbringe store deler av påsken i Porto i år. Første gang på på det euopeiske sørvestlandet.
    Porto er ein flott by. I sommar fekk eg beste grilla lammeribba eg har hatt nokon gong. I uterestauranten ved sida av Sandemans vinhus. Trekolgrill, og fantastisk kvalitet.
    Og prøv kombinasjonen mørk sjokolade + portvin (ruby, likar eg best i den samanhengen). Då skjønar du vitsen med portvin.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kniver trenger heller ikke være så dyre. Kjøp heller en "rimeligere" kniv og en god 1000/5000 slipestein. Fra min tid i restaurantbransjen var vi titt å ofte hjemme hos folk å lagde mat. Type valentines og slikt kan må få leid inn folk fra sin favorittrestaurant.. fikk flere ganger beskjed om at kniver det trengte jeg hvertfall ikke drasse med meg, det hadde de kontroll på ja. Gikk aldri på den selvsagt, som regel sa var det 3-4k tamahagane kniver de skrøyt av.... med egg som en kam.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kniver trenger heller ikke være så dyre. Kjøp heller en "rimeligere" kniv og en god 1000/5000 slipestein. Fra min tid i restaurantbransjen var vi titt å ofte hjemme hos folk å lagde mat. Type valentines og slikt kan må få leid inn folk fra sin favorittrestaurant.. fikk flere ganger beskjed om at kniver det trengte jeg hvertfall ikke drasse med meg, det hadde de kontroll på ja. Gikk aldri på den selvsagt, som regel sa var det 3-4k tamahagane kniver de skrøyt av.... med egg som en kam.
    De spanske Arcos-knivene koster lite og er lette å holde skarpe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn