Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    131
    Laga spekesalta svineribbe til jul, vart servert i dag.Meget velsmakande,ikke en bit igjen.Blir gjentatt neste år.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Et par flasker Champagne
    Litt ørret og rogn til forrett
    Noe elg til hovedrett
    Litt Tingvoll-ost og sterkvin
    Plus hjemmelaget fiken til dessert

    Livet blir ikke bedre – dette er det du har fått tildelt..

    001.JPG

    002.JPG

    003.JPG

    004.JPG

    005.JPG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke laget den ennå men litt spenstige planer for i kveld. Får vegatariansk besøk og da tar man jo utfordringen på strak arm (var veggis jeg også noen år så jeg er ikke usympatisk med dette).

    Valget falt på en suppe fra Iran etter inspirasjon fra Norges beste oppskrifts- og inspirasjonsside for ny mat:

    Asj resjteh: Kongen av persiske supper | Verdensmat

    Asj resjteh. En rik persisk suppe med bønner, kikerter, kinser, hauger med urter og krydder, grønnsaker, iranske nudler og en helt spesiell topping basert på myse. Tror den passer nå om vinteren.

    Vis vedlegget 474020

    En viktig ingrediens er kasjk. Ikke noe de har på Rema så da er det besøk i importbutikkene. Det er et fermentert myseprodukt som er tørket og bløtt opp igjen med en karakteristisk smak av geit (i følge Verdensmat). Ukjent for meg men det var greit å få fatt i. Kasjk kommer egentlig i pulverform, som en større klump, eller mer eller mindre flytende. Den skal blandes ut i vann (helst varmt) til den får en konsistens minst like flytende som norsk jogurt. Og du vil merke: Kasjk er virkelig brukelig til en mengde matretter og gir nye uante muligheter for sauser og kjøttretter! Så dette må du prøve! Det kan også gå under navnet 'Iranian Sauce', for det var det det sto på glasset jeg fant i kjøleskapet i butikken.

    kashk.jpg

    "Salty, sour and creamy texture. Kashk is fermented aged yoghurt cooked on low heat for hours to remove all moisture, hence leaving a thick sour and creamy paste. Salt is used as a natural preservative."

    Den neste ingrediensen som hører med er resjteh. Dette er noen spesielle iranske nudler som tåler lang koketid og oppvarming uten å gå i stykker. Det gikk også helt greit å få tak i.

    nud.jpg

    Krydderblandingen som Verdensmat forslår derimot var ikke å finne, men damen i butikken bare ristet på hode av den. ("advie" betyr bare krydder på farsi) ... det var ikke slik det skulle gjøres. Derimot var det mange flere urter som skulle i og hun kom med en pose av dem. Kok med disse sier hun, så da skal jeg gjøre det. Sabzi Ash heter den blandingen, og jeg mistenker at det betyr suppeurter eller noe slikt. (ellers er fersk bladpersille, koriander, spinat, grønnsaker og slikt er handlet inn, og bønner og kikerter har ligget i bløt over natten.

    as.jpg

    Damen i butikken synes det var moro at jeg ville lage denne. Det er en vanskelig rett du prøver deg på ... men sååå god, sier hun og er mer enn behjelpelig med å finne det jeg behøver.

    Den ser ikke så vanskelig ut da, men litt tidkrevende og krever litt timing og rett rekkefølge.

    Tilbehøret blir vel noen hjemmelagde nan-brød tenker jeg. De er grei å lage i "pizzaovnen" som står inne i et skap som oftest. (klarer riktig så høy varme en G3 Ferrari)

    61NrUvS9wjL._SY355_.jpg

    Retten dekoreres og pyntes ofte med fine mønstre.
    ash-e-reshteh.jpg

    Vi får se hvordan det går. Første forsøk for min del, men ser for meg at dette kan bli bra!

    ashe_reshte_bbe580ab41_416.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Lager ofte Ash Resteh her hjemme, noen av mine venners (også ikke-vegetariske) favoritt. Det ligger noen videooppskrifter på youtube som kan være greie å se på når det gjelder metodikk. Lang koketid både før og etter man har i nudlene er selvfølgelig viktig, og litt meljevning for å få en litt tykk, grøtete konsistens. Shitloads med langtids-karamelisert løk og hvitløk med mynte og gurkemeie has oppå eller røres inn rett før servering. Omtrent halvparten av familien til min iranske venn liker kashk, så den servedes ved siden av hos ham.

    Lykke til, dette får du til. Mora til min iranske venn så rart på meg da jeg ville ha oppskriften og insisterte på at jeg ikke kunne lage denne selv. Men, dette er langt mer tilgivende matlagning enn f.eks autentisk indisk, det handler bare om rekkefølge og tid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lager ofte Ash Resteh her hjemme, noen av mine venners (også ikke-vegetariske) favoritt. Det ligger noen videooppskrifter på youtube som kan være greie å se på når det gjelder metodikk. Lang koketid både før og etter man har i nudlene er selvfølgelig viktig, og litt meljevning for å få en litt tykk, grøtete konsistens. Shitloads med langtids-karamelisert løk og hvitløk med mynte og gurkemeie has oppå eller røres inn rett før servering. Omtrent halvparten av familien til min iranske venn liker kashk, så den servedes ved siden av hos ham.
    Bønner og kikerter ligger i bløt, men jeg skal bruke linser fra kartong og ikke tørre, slik at de skal gå i oppløsning og tykne suppen. Men om det ikke funker helt så er jo meljevning et greit tips. Skal ha mye og velbrunet løk både i suppen og oppå. Starter med masse løk og karamelliserer den, halvparten går i suppen og resten spares til toppingen.


    Lykke til, dette får du til. Mora til min iranske venn så rart på meg da jeg ville ha oppskriften og insisterte på at jeg ikke kunne lage denne selv. Men, dette er langt mer tilgivende matlagning enn f.eks autentisk indisk, det handler bare om rekkefølge og tid.
    Tror og håper det skal gå bra, og jeg kan ikke helt se hvordan det skal kunne skjære seg. De nudlene tåler jo og skal la lang koketid og skal jo ikke på noen måte være al dente eller noe slikt.

    Ingredienser er løk, hvitløk, vårløk, bønner, kikerter, linser, nudler, kashk, persille, koriander, dill, tørket urteblanding, mynte, gurkemeie, salt, pepper, olje, spinat, vann og muligens noe mer krydder men her er jeg litt usikker.

    Har sett på et par youtubevideoer, og selv om de alle er litt forskjellig så ser jeg gangen i det hele.
     
    Sist redigert av en moderator:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ser ut til at du har alt på stell. Meljevning tror jeg brukes uansett om linsene forsvinner i sauen eller ei, det skal være ganske.....grøtaktig.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nyttårsaftan vart det repetisjon av julemiddagen, bortsett frå at eg juksa litt med fromasjane. Julekvelden er fromasjen laga frå botnen, med eggedosis, piska eggekvite, piska krem, gelatin og favorittbær på toppen. Men i går brukte eg sitrongelepulver (og bringebærgelepulver på oppfordring) som utgangspunkt. Det går mykje fortare (og er billegare) på den måten.
    Ribba var som vanleg av 3 år gammal gjeldbukk, og vart laga heilt i pakt med tradisjonen, bortsett frå at eg også brukte nakke og rygg. Før vart desse heldne utanom, men no gidd eg ikkje lage pølse eller saltkjøt, og så er det så mange kjøtetarar rundt bordet at det er greitt å ha ekstra bitar.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går spiste jeg middag to ganger. Først inviterte mine foreldre på en utrolig mør og god biff relativt tidlig, så spiste jeg skinkesteik sent på kvelden sammen med min bror og venner. Begge deler fortreffelig, men det er rart hvor lite ståhei det blir når barn ikke er tilstede og vi er for gamle til å gå på ravfylla. :rolleyes:

    Det var faktisk godt å snobbe ned i dag med stekte kjøttpølser fra Snørteland slakteri i Skudeneshavn. Det er de samme pølsene som brukes av legendariske Kanutta pølsebod på Åkrehamn, velsignet og likt av vår frodige statsminister. :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Stekte rundbiff av kalv fra en lokal gård til roastbiff. Serverer med enkelt tilbehør. Syltet rødløk/agurk og litt rømme. En god, dobbel ipa passer sikkert.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Slørhalet pungfestegnager. Flatfisk fra Agderkysten. Sjelden fisk å få på denne tiden av året, ref. artsnavnet.. C.Alshus er notorisk isbader.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jordskokksuppe med gressløk og Chorizo. Lammecarré i massaman-curry med ris til. Ingen dessert.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Lager ofte Ash Resteh her hjemme, noen av mine venners (også ikke-vegetariske) favoritt. Det ligger noen videooppskrifter på youtube som kan være greie å se på når det gjelder metodikk. Lang koketid både før og etter man har i nudlene er selvfølgelig viktig, og litt meljevning for å få en litt tykk, grøtete konsistens. Shitloads med langtids-karamelisert løk og hvitløk med mynte og gurkemeie has oppå eller røres inn rett før servering. Omtrent halvparten av familien til min iranske venn liker kashk, så den servedes ved siden av hos ham.
    Bønner og kikerter ligger i bløt, men jeg skal bruke linser fra kartong og ikke tørre, slik at de skal gå i oppløsning og tykne suppen. Men om det ikke funker helt så er jo meljevning et greit tips. Skal ha mye og velbrunet løk både i suppen og oppå. Starter med masse løk og karamelliserer den, halvparten går i suppen og resten spares til toppingen.


    Lykke til, dette får du til. Mora til min iranske venn så rart på meg da jeg ville ha oppskriften og insisterte på at jeg ikke kunne lage denne selv. Men, dette er langt mer tilgivende matlagning enn f.eks autentisk indisk, det handler bare om rekkefølge og tid.
    Tror og håper det skal gå bra, og jeg kan ikke helt se hvordan det skal kunne skjære seg. De nudlene tåler jo og skal la lang koketid og skal jo ikke på noen måte være al dente eller noe slikt.

    Ingredienser er løk, hvitløk, vårløk, bønner, kikerter, linser, nudler, kashk, persille, koriander, dill, tørket urteblanding, mynte, gurkemeie, salt, pepper, olje, spinat, vann og muligens noe mer krydder men her er jeg litt usikker.

    Har sett på et par youtubevideoer, og selv om de alle er litt forskjellig så ser jeg gangen i det hele.
    Ble det bra?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lager ofte Ash Resteh her hjemme, noen av mine venners (også ikke-vegetariske) favoritt. Det ligger noen videooppskrifter på youtube som kan være greie å se på når det gjelder metodikk. Lang koketid både før og etter man har i nudlene er selvfølgelig viktig, og litt meljevning for å få en litt tykk, grøtete konsistens. Shitloads med langtids-karamelisert løk og hvitløk med mynte og gurkemeie has oppå eller røres inn rett før servering. Omtrent halvparten av familien til min iranske venn liker kashk, så den servedes ved siden av hos ham.
    Bønner og kikerter ligger i bløt, men jeg skal bruke linser fra kartong og ikke tørre, slik at de skal gå i oppløsning og tykne suppen. Men om det ikke funker helt så er jo meljevning et greit tips. Skal ha mye og velbrunet løk både i suppen og oppå. Starter med masse løk og karamelliserer den, halvparten går i suppen og resten spares til toppingen.


    Lykke til, dette får du til. Mora til min iranske venn så rart på meg da jeg ville ha oppskriften og insisterte på at jeg ikke kunne lage denne selv. Men, dette er langt mer tilgivende matlagning enn f.eks autentisk indisk, det handler bare om rekkefølge og tid.
    Tror og håper det skal gå bra, og jeg kan ikke helt se hvordan det skal kunne skjære seg. De nudlene tåler jo og skal la lang koketid og skal jo ikke på noen måte være al dente eller noe slikt.

    Ingredienser er løk, hvitløk, vårløk, bønner, kikerter, linser, nudler, kashk, persille, koriander, dill, tørket urteblanding, mynte, gurkemeie, salt, pepper, olje, spinat, vann og muligens noe mer krydder men her er jeg litt usikker.

    Har sett på et par youtubevideoer, og selv om de alle er litt forskjellig så ser jeg gangen i det hele.
    Ble det bra?
    Nei ikke egentlig. Jeg klarte å kludre det til på ymse vis.

    Brukte for mye av urteblandingen, så det bli litt rar smak. De røde bønnene var for harde, selv etter natten over i bløt og 3-4 timers koking totalt. (velger nok andre bønner en annen gang, eller bruker hermetiske. Hadde kashk i suppen til slutt, slik jeg så mange oppskrifter gjorde. Men tenkte ikke på at den var salt den og så totalen ble for salt. Var egentlig heller ikke så fornøyd med kashk i suppen, så litt på toppen får rekke neste gang. Den er litt spesiell på smak. Tror kanskje den er bedre om jeg tynner den med litt skummet kulturmelk eller noe.

    Konsistensen ble tykk og fin uten jevning. Omtrent som stuing, så linsene gjorde jobben der. Kunne sikkert vert litt mer vann i også. Ikke helt fornøyd med toppingen av mynte, olje og hvitløk heller. Neste gang siler jeg ut mynten før bruk. (Eller bruker fersk mynte i stedet for tørket. Skal også lage dobbelt så mye løk neste gang, for den forsvant mer enn jeg så for meg etter en tid i pannen. Tror jeg startet med et kilo eller så og endte opp med en liten haug i en krok i pannen.

    Men men, kommer ikke å gi meg så lett, for jeg ser også potensialet her for at dette kan bli mye bedre enn hva jeg klarte nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er veldig godt. Pass på at du bruker et øl med ralativt lav bitterhet, når det blir kokt inn forsvinner ikke bitterheten og den vil etter hvert blir veldig fremtredende om det er mye av den i ølet.

    Storfekjaker eller svinekjaker er svært smakfulle og koster nesten ingen ting. Trenger lang koketid.

    Kan også dras i en mer asiatisk retning om du ønsker.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Takk for tips.
    Da er kjaker bestilt og Trappistes Rochefort 8 kjøpt inn :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke tid for midag ennå men planen er klar. Var på torget i går og kjøpte et stykke persetorsk. Det er en bergensk spesialitet. Sukkersaltet torsk lagt i press en stund. HAr ikke spist dette før, så nå er det på tide. Tror jeg sous vider den en time på 55 grader eller så sammen med gulrøtter, poteter og litt smør. (mulig jeg hare trekker den også, kan kanskje bli litt salt med SV ... må lese litt)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Idag blir det rødvin og tapas med brød, og pasta med tomatsaus bolognese..

    Tomatene jeg har spist i det siste har vært svært gode, fra samme firma Sense, men nå fra Spania.

    Desverre er det ikke så mye olivenolje igjen, men jeg har en god slump igjen av den jeg liker best.

    Ekstra pluss idag er at jeg har fått tak i den osten jeg liker så godt.

    Grappa skal smake også igjen...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Kringle og gratinerte reker sammen med spekedilldall til forrett.

    Z0133450.JPG

    En generøs mengde Champagne.

    Z0233911.JPG

    Kveite og smørdampede poteter etter en stund, vil til sammen si en god middag.

    Z0383641.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Måtte frem med snømåken for å få grillet i går, det er lenge siden sist det var så mye snø mellom kjøkkenet og grillen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Hva har skjedd med fisken?
    Nei si det. Kveite er jo ren og tørr fisk så jeg vet egentlig ikke hva bildet forteller.
    Det må være noe med hvordan iPhone behandler kveite?
    Jeg vet faktisk ikke, jeg kjenner meg heller ikke igjen i dette.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    For meg ser det bare ut som grøt men vi har vel allerede fått avklart at det er bildet som lyver og ikke representerer resultatet.

    Å ta bilder av mat er hat, jeg får det hvertfall ikke til. Liker heller ikke at andre tar bilder av min mat med mindre de virkelig vet hva jeg gjør.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jukser i dag siden foglarna vet når ungene sovner. Indrefilet av elg. Skal ha rødbeter, gulrot, persillerot og svidd rosenkål til samt en rødvinssaus. Setter sousviden på 46 grader. Etter en strafferunde i panna og litt hvile bør det bli bra.

    F8FFB9D5-D2E2-4290-9F41-42F0B391F5E0.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn