Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Vi har spist porchetta idag med ovnsbakte grønnsaker og nystekt brød. Utover det så har det putret i diverse gryter her idag med kraft og forberedelser til ukens meny
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Dagens forberedelser til fremtidige middager.
    Melanzane sott'olio! (syltet aubergine i olje)

    DSCN5742.jpg

    kanskje det beste produktet man kan ha stående i kjøleskapet.
    pleier som regel å bruke det i pasta, så er ekstra raus med hvitløken :cool:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke middag men et mateksperiment.

    Kjøpte 3 tine plastpakkede edamere rundt juletider i fjor for å lagre dem. Har bare en matbod i 1. etg. som holder 15-20 grader gjennom året så det ble der de havnet på en hylle. Snudde dem av og til.

    Åpnet en i går.

    Oi. Mye veske der og et lett slimete lag rundt osten. Skyller den godt under springen og tørker av den. Men absolutt ingen vond lukt overhodet, og ingen tegn til mygling eller feile organismer som har hatt hjemmealenefest. Skjærer den opp og smaker på et stykke. Nydelig smak. Men lar det vøre med det i fall jeg blir dårlig.

    Ny dag, ingen dårlighet og osten er bare så satans god nå. Ren magi. Konsistensen er mer løs og den lar seg bryte opp og smuldre lett, men ingen tegn til hardhet eller krystallisering.

    Så et stykke ristet brød, med denne osten på, og et strø på toppen av en blanding av rå løk, bladpersille og sitron... damnit. Hva skal man med middagsmat?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Salami og grønnsaker og Ciabatta først og en bilig rest av en vin...

    Pasta med Bolognesesaus til hovedrett, med resten av den billige økovinen.

    Sjokoladeis til dessert og litt Grappa og pulverkaffen til kona og Anthon Berg jordbærmarsipan..

    Pulverkaffen fra Nescafe irriterer meg men den andre er finito...


    Jeg har begynt å koke pastaen uten olje, lærte ikke det her men googlet meg etter diskusjoner her inne...

    Og å koke uten olje er bra, skjønner det med pastavann, kokt pastavann lukter digg, og smaken er sikkert også digg på resturant klokka 16.00
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Å bruke pastavann i saus/avslutning når man skal gjøre pastaretten ferdig er altavgjørende for sluttresultatet.
    Ser masse videooppskrifter der man heller av alt vannet fra pastaen, lar vannet gå i sluken og pastaen dampe seg tørr før man har det i en allerede tyknet saus. Er det kremet saus så knudrer den seg, og er det tomatsaus så blir det mer en oppgradert versjon av ala capri. Æsj!

    Har fått en tørket, hjemmedyrket chilli-blanding av en kollega med mye sødme og smak. Noe av det bedre jeg spiser om dagen er en enkel men meget potent tomatbasert pasta hvor jeg freser chilliflakes fra denne blandingen og løvtynne hvitløkskiver til det får farge i olivenojle, har i et par ss italiensk tomatpure og knuste tomater, ikke mer. Lar det frese ned, har i litt pastavann. Lar det få så mye tid med varmen som mulig.
    Dette vendes inn i nykokt pasta, sper med pastavann til pasten "skinner". Den skal være ovveraskende våt. Har over ferske urter fra hagen. Litt flaksalt, fersk pepper og god olje over. Behøver ikke mer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor dra opp den saken for endte gang 3 uker på overtid? Spesielt siden ingen har motsatt seg poengene du kommer med
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    fordi vi er veldig glad i pastavann, og man kan aldri snakke nok om dets fortreffelige egenskaper.
    pastavann.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Den har fortsatt bare 3 egenskaper + at det bare ble krangling sist.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og i serien hfs klarer ikke å slippe tak i saken:

    IMG_1406[1].jpg

    Gårsdagens kjøttbit. Fant jaggu ei skive entrecote av billigste sort, med litt marmorering, til og med skjært riktig vei, for 159,-/kg hos Rema.

    Røykvarsleren begynte å ule, men ellers syntes jeg det gikk fint. Den hadde fortjent bedre følge enn rester av ovnsbakte poteter og søtpoteter fra kjøleskapet...
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jaja, hvis du føler at pastavann ikke er ferdigdebattert så gjerne for meg.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Idag har vi hatt tre retters, med kalv på hovedmenyen, hadde øko cider eple til forrett og Monte Garbi Ripasso 2015 til kalventrecote.

    Px Sherry til vaniljeis med banan, og Cognac fra Delamain til kaffen som ikke blir pulverkaffe ikveld [emoji4]

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hval er digg, håper de har i Sandefjord.. Hellstrøms vri på hval er godt.

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Er det denne du bruker som utgangspunkt Danke? hvalbiff_med_grnn_peppersaus
    Ja stemmer, vi synes det er godt. Og ikke minst til bra pris i Norge.

    Den er i Hellstrøm boka, vi har noen favoritter i den. Men mye av det ellers er litt komplisert og sløsing med matvarer synes vi.

    Estragon kylling er en annen favoritt, vi bruker en kylling som heter kronfogl. Det er en litt bedre kylling i Sverige.

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Tagliatelle med en kremet saus (smør, hvitløk, sjarlottløk, hvitvin, fløte, kyllingkraft, pepper), stekte reker, mangold og bladpersille. Skulle selvsagt brukt en skalldyr- eller fiskekraft men det er et noe anstrengt forhold til blåskjell og hvit fisk i familen. Godt ble det uansett. Og veldig kjapt og enkelt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ble rester av pastasaus og nykokt spaghetti.. står på FP at den er produsert i Italia.

    Noen som vet hva det står på svensk Barillia?

    Bare nysgjerrig, ønsker ikke en krangel om pasta igjen.

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.896
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har kommet litt på utur her, så i stedet for fredagstaco i aften, sliter jeg fortsatt med tirsdagsmiddagen. Medisterkaker i løksaus med ertestuing og kokte poteter. Lirer litt på hvordan jeg skal klare å ta inn dagene???
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Ble rester av pastasaus og nykokt spaghetti.. står på FP at den er produsert i Italia.

    Noen som vet hva det står på svensk Barillia?

    Bare nysgjerrig, ønsker ikke en krangel om pasta igjen.

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
    Barilla, ikke Barillia.
    Tenker du på Bilia? De selger biler. :cool:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Barillapasta i Sverige er laget i Italia. Selv om Wasa er endel av Barilla konsernet lager de ikke pasta på knekkebrødfabrikken
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er på hytta, så vi skrur ned litt på kompleksiteten. I dag ble det tandoori-kylling, ris, nan-brød og chutney.

    Johan-Kr
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    IMG_0674.jpg

    Til middag var det baccalao, men så kveldsmat, Gilde urøkt skinke, finnes bedre tror jeg, men kan spises, og så flatbrød da.??? Oppvokst med det, men er det godt,? usikker på det. Nordlandsøl og Oppland gammel, hører til. Ok, musikk Mr.Bojangles i bakgrunn, endelig helg, men i morgen er det skogsarbeid + planlegging for hjortejakt. God helg til alle
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kamskjell med mangosalsa
    Svineknoke, grillet potet, løkkompott, saus og syltet nepe
    Creme brulée
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    I dag var det hjorte-kalv, skutt i fjor, ytrefilet i gryterett, veldig mørt kjøtt, lett å tygge. Jeg hadde løk og chili i gryten, må dempe viltsmaken da jeg er så skrullete at jeg ikke setter så stor pris på vilt, selv om det vel er noe av det beste vi har.
    Til drikke var det Barolo 2011.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    P1010378.jpg

    Dette er en ung råbukk født i mai -16, og den var her på torsdag kveld og i går kveld, spiser nedfallseple. Jeg tenkte å spare den men sist natt har han gått til angrep på mitt nyplantede plommetre+ ny syrinbusk, så da har jeg bestemt meg for å straffe den strengt i kveld hvis den kommer tilbake.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Stekt sopp fra Østmarka på surdeigsbrød.
    Langrøykte shortribs fra harryhandel med fries, bbq-saus, coleslaw og salat.
    Har litt creme brulee på utgått fløte og melk til overs fra i går men spørst om jeg orker dessert.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Idag spiste jeg en sykt god kokt Sabau med svinekjøtt og mye krydder og grønnsaker. En skikkelig bitter og smakfull suppe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bbq-glaserte kyllingvinger med rester:
    - coleslaw
    - stekte poteter
    - salat med korianderdressing
    - aioli til potetene
    - fruktblading (mango, melon, agurk, paprika) i små terninger.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I dag kommer sesongens høydepunkt på middagsbordet, norsk bluefin tuna. De har fått inn et stykke hos Gutta fra Havet i Sandvika og kona har kjøpt inn halvparten. Det er fortsatt en bit igjen hvis man er rask nok.:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Neste gang tar du frem den 20 l. Høyang kjelen du arvet etter bestemor, og så ringer du! Hjemmelaget lapskaus er sanseløst godt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Sen middag i dag. Kjører følgende:

    Grillet mørbrad av svin fra Svartskog.

    Saltbakte beter, smørstekte gulrøtter med litt timian, fritert svartkål og salat med rå fennikel. Alt fra egen hage. Kokte og grillede nypoteter.

    Saus på innkokt svinekraft, sennep ymse urter.

    Oster og portvin til dessert.

    Tror det blir bra.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.896
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sen middag i dag. Kjører følgende:
    Kortreist Pizza Eboli Hot fra den lokale pizzabakeren, levert med elbil på 185/55-15 Firestone Fuel saver, stålfelg og ladet fra solcelleanlegg levert fra Rec Porsgrunn, sjåføren, tyrkisk for anledningen, kjekk, 173cm høy, atletisk, men med kulemage og kun B førerkort på åttende året. Tørr asfalt og dugelige kjøreforhold i nærområdet jmf 0175
    Påsmurt pizzabakeriets håndlagde hvitløksrømmedressing. Servert med NRK1 lørdagsunderholdning. Verdict: Pizzaen var best!


    IMG_8528.jpg
     
    Sist redigert:
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Sen middag i dag. Kjører følgende:
    Kortreist Pizza Eboli Hot fra den lokale pizzabakeren, levert med elbil på 185/55-15 Firestone Fuel saver, stålfelg og ladet fra solcelleanlegg levert fra Rec Porsgrunn, sjåføren, tyrkisk for anledningen, kjekk, 173cm høy, atletisk, men med kulemage og kun B førerkort på åttende året. Tørr asfalt og dugelige kjøreforhold i nærområdet jmf 0175
    Påsmurt pizzabakeriets håndlagde hvitløksrømmedressing. Servert med NRK1 lørdagsunderholdning. Verdict: Pizzaen var best!


    Vis vedlegget 455573
    ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn