Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.407
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ovnsbakt pigvar med litt ovnsbakte grønnsaker til.

Papaya med limejuice til dessert.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    I går ble det "kokt" bløyta tørrfisk med bacon og poteter. ( ingen ting annet for å berge smaken)
    I dag blir det nok plukkfisk av det samme , bare med enda mer bacon. Dette er snaddermat de luxe ;) :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.080
    Sted
    Bergstaden
    I går ble det ytrefilet med ris og brokkoli, tilberedt av en sliten blitzkrieg etter x antall timer på jobb, siden det var "min tur til å lage middag", og Prinsessa ville ha "ordentlig" mat. Grandis er visst ikke ordentlig mat, ifølge noen. :p

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Karbonader, brun saus med løk, potetstappe, rosenkål.

'Dats right!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    1 del havregryn, 1 del soyafarse, et par ss glutenmel, litt muskat, ingefær, salt, pepper og vann. Eltes som "vanlig" farse og stekes på vanlig sett.

Hadde nok lurt en og annen med disse, selv om det ut fra ingredienslisten høres litt vel tamt ut.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.552
    Torget vurderinger
    24
    Idag; feite svinekoteletter med tommetjukt spekklag. Brun saus basert på hvitt mel og ekstrasaltet meierismør. Aspargesbønner med bacon surret rundt. Pommes frites med Bearnaise. To glasskola dertil..

Glemte det i farta; en stor røkt kjøttpølse, kald, mens kotelettene stektes...

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Elggryte! på tomatbasis A'la østblokk med grønnsaker, urter og en rømmedæsj i midten. Varme ostesmørbrød ble servert ved siden av :)

M

G

Gjestemedlem

Gjest
    Blåskjell, aioli og ristet brød, og så resten av boblevannet til dessert.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.379
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    schweinshaxe (eisbein) stekt i vedovn med hjemmelaget sauerkraut og serviettenknødel ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.552
    Torget vurderinger
    24
    - der kom haxen ja! BTW, hva slags tilbehør er optimalt til Kalbshaxe?

V

vredensgnag

Gjest
    Himmelføde.

Ferske torsketunger, hentet hos fiskehandleren i dag.

Skylles med vann i en bolle, vannet helles ut.

Skjære en god bit Setesdalsmør fra smørblokken, og legge den i pannen på litt over medium temperatur.
    Finhakke hvitløk, opp i pannen. Pannen må ikke være så varm at smøret brunes.
    Arabiata - fire spiseskjeer, opp i pannen.
    Det hele røres rundt.

Nå oppi med torsketungene. Steke på samme varmen, de skal surre, sausen skal redusere litt, men pass på så torsketungene forblir myke og ikke stivner. Vendes noen ganger.

Superfinhakket chili, eller noen dråper tabasco. Vende torsketungene noen ganger til.

Helles over i tallerkener. Man kan selvsagt spise noe annet til, men hvorfor det? Gudeføde.
    Ikke stekes for meget! De skal være myke - ikke østers, men akkurat så faste som du drømmer om å få kamskjell, ikke mer. Og aldri pakke dem inn i brødsmuler og mel/egg, rene torsketunger i pannen.

Tok ikke bilde, det skulle jeg gjort.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og aldri pakke dem inn i brødsmuler og mel/egg, rene torsketunger i pannen.
    Finnes det i det hele noe som smaker bedre panert?

Torsketunger er for øvrig digg.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.649
    slartibartfast skrev:
    schweinshaxe (eisbein) stekt i vedovn med hjemmelaget sauerkraut og serviettenknødel ...
    Fikk for mange år siden servert Schweinshaxe ved Honeckers stambord i en restaurant jeg ikke lenger husker navnet på. Fatet var om mulig enda mer skrekkinngytende enn damen som serverte, som så ut som hun i det minste hadde vært kretsmester i diskos i gamle DDR...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Sleiven skrev:
    hvor fåru taki sånn lakkris a? heromkring er jei heldi om jæj får tak i Panda lakris..
    http://www.arnika.no/Produkter/Natur-Drogeriet_A_S/Lakris_pastiller_ekte_italiensk_(uten_sukker)_100g_vnr_N30375.aspx
    Den regnes som den beste, ja. Har fortsatt en uåpnet stor boks (den gule som var avbildet i Dephs forrige innlegg)

noruego skrev:
    slartibartfast skrev:
    Fikk for mange år siden servert Schweinshaxe ved Honeckers stambord i en restaurant jeg ikke lenger husker navnet på. Fatet var om mulig enda mer skrekkinngytende enn damen som serverte, som så ut som hun i det minste hadde vært kretsmester i diskos i gamle DDR...
    Antar at det var den som ligger nær Berlinerensemble, som var et favorittsted for partipamper. Spiste der i 1988. Grådressfolket rundt oss så stygt på gjengen med langhårede og uflidde rockere som gomlet i seg det dyreste på menyen, skyldt ned med mengder av den beste rødvin restauranten kunne oppdrive. ;D

I går spiste jeg wienere fra den hollandske slakteren i Albir. I dag har jeg foreløpig ingen planer utover smertestillende, for kroppen er ikke slik den normalt skal være for tiden. Takket være speilblanke og nyvaskede fliser i kombinasjon med Desert Boots (med rågummisåle, seff). ::) Skal ikke se bort fra at noen glass rom og cola også hadde en viss innvirkning... Det er godt kodein finnes. ;)

N

nb

Gjest
    Lammebogen er i ovnen. Kjører enkel stil med pastinakkpuré og glaserte gulrøtter til og en rødvinssausrest jeg har i fryseren. Et hint av hvitløk og rosmarin hører selvsagt til. Lammensesongen er på hell, jeg klokker inn på en 15-20 kilo lammekjøtt så langt i høst. Det er vel anstendig for to voksne og et barn på snart 2 år?

Litt ost til dessert.

Fint å ha Jacob's på Holtet innen kort avstand, forresten.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.407
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jobber på en stor byggeplass i Oslo i natt, så middagen består av en Fjordland SweetandSour horet opp med hvit pepper. Damp/smørkokt grønn asparges og brokkoli. Helt greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
    50 krabber bestilt til i morgen formiddag. Blir en travel dag på kjøkkenet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Kjøkenet?
    Du må då vere ein som som kan ha ein hage med krabbekokeavdeling?
    Nope, bor i leilighet så ingen hage. Kunne sikkert rigget til noe i bakgården, men det går helt greit på et kjøkken også. To panner med 6-8 krabber i hver så er det gjort på 3-4 omganger. Et par timer etter at vannet et kokt opp mao. Går nok mer tid til å lage dipper, sauser og majoneser.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.379
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ble ribbe med rødkål, ertestuing, medisterkake og -pølser i dag...

må nyte det så lenge jeg orker å spise det- går ut ifra at jeg blir lei denne maten i løpet av søndagen når vi har solgt de første 100kg (ferdig stekt) ribbe siden igår.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Entrecote med salviesmør. Litt feltsalat ved siden av sammen med bifftomater og gul paprika. Litt villris i tillegg, burde vært hjemmelagd chips. Godt ble det.

U

utgatt60135

Gjest
    Vegetarmat som vanlig :)!

Skivet auberginer pakket sammen med mozarellaskiver, tomatskiver, frisk oregano. Ovnsbakt. Dressing av olivenolje, balsamicoedikk, tomatpure og sitron. Ristet pinjekjerner.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.926
    Sted
    Holmestrand
    Entrecote med et obskurt kryddersmør, hasselbakte poteter og salat. Parallelt lagde jeg bacalao til et lite gjestebud i morgen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.646
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Kjøkenet?
    Du må då vere ein som som kan ha ein hage med krabbekokeavdeling?
    Nope, bor i leilighet så ingen hage. Kunne sikkert rigget til noe i bakgården, men det går helt greit på et kjøkken også. To panner med 6-8 krabber i hver så er det gjort på 3-4 omganger. Et par timer etter at vannet et kokt opp mao. Går nok mer tid til å lage dipper, sauser og majoneser.
    Lenge sidan eg har kokt krabbe no, men gjer det som regel på bål nattetider utandørs, etter å ha raka nok krabbe. Men november vert nok i seinaste laget, sjølv om temperaturen i går kveld var 16 grader...
    Ein kan bli svolten av mindre. Trass i at moderen inviterte på sosakjøt torsdag....

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    I dag lager jeg 10liter lapskaus, håper det holder til 1 mann ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Salvieplanten måtte brukes opp, da ble det saltimbocca alla romana med ovnsstekte amaldinepoteter til.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.687
    Sted
    Hus
    Hjemmelaget ertesuppe med røkt knoke, øl og Gammel Opland :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ALLTID sein "middag" / kosemåltid her i huset med familien på lørdan'....

Hadde tenkt lutfisk i kveld, men det blir ovnsstekte creolsk-marinerte kyllinglår ( spennende, ikke smakt tidligere, MEN det lukter jækla lovende...), villris og en enkel salat i kveld. Sammen med Ladegaards Bryggehus' mørk lager, for de av oss som er gamle nok ( og vel så det.. ). Ungjenta må nok klare seg med Pepsi'en, eller kildevann..

I morra blir det lutfisk med det meste av tilbehør. Lutfisken er av rundfisk, produsert hos L. Berg Sønner AS i Svolvær - den er heilt fantastisk! Ikke mye gele der i gården, nei. Traust, fint luta fisk av ypperste kvalitet tørrfisk. Nesten samme konsistens som boknafisk. For sammenlikninhens skyld, skal jeg hive på en pose fra REMA1000 også - men det blir liksom en heilt anna sak, og det veit jeg jo!! Jeg gleder meg stort allerede... ;D

PS: Jeg har allerede åpna ei mørk fra Lade Gaards Brygghus, og den er faktisk steikanes god!! Prøv!

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.379
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jan_I skrev:
    I dag lager jeg 10liter lapskaus, håper det holder til 1 mann ;)

lagte 40l i dag :eek:

men folk kjøpte heller "ribbetallerken" ::) blir vel nok Lapskaus til de neste dagene

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.727
    Torget vurderinger
    4
    Bangers & Mash...Keef style...

med Grøstad Baron og Guinness.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Italiensk salcissia er et av noe som begynner å bli enklere å få tak i her til lands, og den vil fungere godt som bangers. Tror jeg skal teste en slik oppskrift med salcissia.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.555
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Cowboymat i dag...

Bacon (tørrsaltet sådant) og bønner i tomatsaus. Dampkokte poteter til, men skulle det vært autentisk måtte jeg vel ha stekt pannebrød i stekepanna, evnt. tortillas...

Johan-r

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn