Hva krever System Audio SA1750 høyttalere av forsterkeren?

Jabba_The_Hut

Medlem
Ble medlem
29.01.2009
Antall liker
0
Jeg har lyst på System Audio SA1750 som Soundgarden selger billig (?) for tiden til 8k (http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=177,178&id=57).

Det finnes sikkert andre gode høyttalere, men disse har akseptabel WAF og jeg har lyttet på dem og synes de høres bra ut.

Hvordan vet jeg hva jeg trenger av forsterker for å drive disse? I min enkle verden trodde jeg at dette var rett fram, og dermed at det burde stått en "forsterker på minimum 40W kreves".

Lydkvaliteten blir vel (?) bedre om forsterkeren slipper å svette, men i tillegg blir vel konsekvensen dersom forsterkeren ikke er kraftig nok at forsterkeren blir ødelagt over tid? Eller?

Her er spesifikasjonene fra Soundgarden sin side:

* Ekstremt hurtige høyttaler-element
* Magnetisk skjermet (kan stå nært tv)
* 2 1/2 - veis d‘Appolito design
* Mekanisk stabilt kabinett
* Vibrasjonsdempende gummi integrert i sokkel
* Finish i ekte tre (bøk, kirsebær eller sort ask)
* Mulighet for Bi-wiring/Bi-amping
* Tekniske Spesifikasjoner:
* Belastbarhet: 180 Watt
* Impedans: 4 Ohm
* Frekvensgang (+/- 3 dB): 40 - 40.000 Hz
* Følsomhet (1W, 1m): 90 dB
* Delefrekvenser (24 dB/okt.: 700 / 3000 Hz
* Dimensjoner (B x H x D) cm: 13 x 105 x 28,9
* Basshøyttalere: 4 x SA WFP1104AV
* Diskanthøyttaler: 1 x SA TWG2506AV

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Det blir sagt ofte at disse trives med forsterker fra Primare, tror det kan være riktig. Jeg har selv hatt SA10 med Teac og senere Hegel H1 og har hørt 1750 med Primare. Jeg ville satset på en Primare og dem har jeg sett en del av på bruktbørsen i det siste.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Minst 120w i 8ohm og gjerne en forsterker med "fyldig klang". Primare I30, ECI 5?

Jabba_The_Hut

Medlem
Ble medlem
29.01.2009
Antall liker
0
Flott! Takker for kjapt svar :)

Investeringsplanen på effektsiden er en Hegel effektforsterker (H2A er såvidt innenfor budsjett tenker jeg om jeg kan finne den brukt) som skal parres med min nåværende Hegel 2PA forforsterker.

Idag har jeg en (gammel) Electrocompaniet AW60FTT effektforsterker, og håpet er at denne skal håndtere høyttalerne til jeg oppgraderer. Er skeptisk av natur og stoler vel ikke helt på selgerne på Soundgarden - sist jeg var innom mente de at dette skulle gå fint.

Spesifikasjonen på AW 60 FTT (se under) sier at den leverer 2 x 110 W i 4 Ohm, og høyttalerne er jo også 4 Ohm ser det ut til.

Da blir vel spørsmålet om AW60FTT driver disse høyttalerne, og i hvor stor grad det blir en stor forbedring med Hegel H2A..

Amplifier section
Main voltage 120 V / 240 V. Clipping point of the amplifier is set to a level where total harmonic
distortion (THD) is 0.2 %.
Output Impedance (20 Hz - 20 kHz) < 0,01 Ohm
Nominal input Impedance 330 kOhm
Input sensitivity for rated output single end 0.8V
Input sensitivity for rated output balanced 0.4V
Max. peak current > 60 A
THD (measured at 1 kHz half power, 8 Ohm) < 0,005 %
THD (measured at 1 kHz -1 dB, 8 Ohm) < 0,007 %
Noise (measured with both inputs shorted) < 130 ?V
Frequency response DC - 65 kHz
Power bandwidth DC - 100 kHz
Channel separation (1 kHz - 10 kHz) > 90 dB
Rated output power
10 % change in line voltage will give app. 20 % change in output power.
8 Ohm 2 x 60 W
4 Ohm 2 x 110 W
2 Ohm 2 x 150 W
Power consumption (no load or signal) 70 W
Dimensions
Width 483 mm / 19 inches
Depth 380mm / 15 inches
Height 115mm / 4.5 inches
Weight 11Kg / 24.2 lbs.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke se bort i fra at de kan ha rett på Soundgarden. AW60 er ikke den råeste effektforsterkeren der ute, men elektronikken din skulle i utgangspunktet passe bra til SA1750. I og med at du har både oppgraderingsplaner og et oppgraderingsbudsjett, er det liten risiko. AW60 er kurant å selge. Fungerer den "nesten" bra, kan du alternativt vurdere å kjøpe enda en og bi-ampe høyttalerne dine. Hvis det bare er snakk om å kjøpe et effekttrinn, er det fullt av muligheter på markedet. Hegel har du jo nevnt selv, Primare kan være et alternativ, hvorfor ikke en litt større EC enn AW60, muligens Lyngdorf SDA2175, jeg mener at Xindak har en som klang- og effektmessig kunne passe o.s.v. o.s.v. - her er det bare å ta tiden til hjelp.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En kompis driver disse med en Primare I10, og det går fint. Han lytter riktignok i nærfelt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har hørt litt på Hegel h 200 integrert og system audio ranger når disse kom....dette syntes jeg var spisst , klinisk og ikke bra i det heletatt , han som drev soundgarden var forsåvidt enig med meg også(LIllestrøm)....det spillte høyt nok i allefall , men når det ble virkelig høyt v(og spisst) sto elementene bare å dirra , så ut som de var på tur ut , jeg antar at magnetene ikke styrer godt nok , det hele fristet ikke noe særlig etter denne opplevelsen (jeg hadde sign.98 fra sa da)

revurderte hele greia og ga jamt f . i WAF , jeg endte opp med klipsch og rør , det angret jeg aldri på....

Når det er sagt er prisen svært bra på 8k for de høyttalerne der , skal du spille grisehøyt kan du kanskje vurdere sub i tillegg , men til lyd ala vanlig lyttenivåer spiller både 1550 og 1750 fint , elementene er utrolig kjappe også , men så lite areale som skal spille bass som 4,5 " elementer blir det ikke bakoversveis....Alle har sine prioriteringer , at dette er mye høyttalere for pengene er det ikke tvil om.

lykke til i din søken , Primare sa han som jobba i butikken visstnok skulle spille bedre , men den som var tilgjenglig var på utlån for anledningen...

Mvh Es

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jabba_The_Hut skrev:
Her er spesifikasjonene fra Soundgarden sin side:

* Ekstremt hurtige høyttaler-element
Hadde vært artig om noen fra Soundgarden kunne forklare hva dette betyr. Betyr det at de spiller med ekstremt mye høyere frekvens enn musikksignalet tilsier? ::)

Mvh

Jabba_The_Hut

Medlem
Ble medlem
29.01.2009
Antall liker
0
Tror kanskje jeg skal forsøke å låne med et par.. Så kan jeg love å returnere dem hurtig ;-)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.201
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jabba_The_Hut skrev:
Tror kanskje jeg skal forsøke å låne med et par.. Så kan jeg love å returnere dem hurtig ;-)
tror det kan være lurt å prøve å låne disse hjem før et kjøp,det jeg har hørt av SA 1750 sammen med primare og hegel har ikke vært mye å skryte av.
tror nok SA 1750 kan være vanskelig å få til, disse krever en riktig match når det kommer til hva dem skal fores med.
så i mine ører er iallefall hegel total miss match.

mvh

Stian

Medlem
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
23
Sted
Porsgrunn
Hei!

Jeg har disse høyttalerene, som drives av en Denon PMA-1500AE forsterker med Logitech Transporter som kilde. Har tidligere hatt en Nad M3 forsterker. Det er klart at denne befinner seg i en annen klasse, men alikevel syntes jeg det ble litt mere liv i diskanten med denonen, samtidig som det låter stort og med god kontroll i bassen.

Stian

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Den gangen jag var eier av SA1750 ble de drevet med companiets AW180,å det spilte aldeles nydelig.

kjell

Jabba_The_Hut

Medlem
Ble medlem
29.01.2009
Antall liker
0
Flotte greier folkens - takk til alle sammen for gode innspill... Forsøker å låne dem i helga så ser vi hva som skjer.

Litt trist om Hegel + SA viser seg å være en dårlig kombo, men bedre å få sjekket ut dette i forkant!

Topp Bunn