Hva kjennetegner et godt gulvstående møbel for en platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hva kjennetegner et godt gulvstående møbel for en platespiller? Gjerne for den vanlige fyren i gata som ikke har et eget hifi rom. Er det lurt å ha alle LP-ene under platespilleren i samme møbelet så det skaper mer tyngde? I hvert fall for lette møbler?

Regner selvfølgelig med det er fordel å sette møbelet på gummiføtter dersom det er mulig.

Jeg bruker en hylle fra Muuto som ser slik ut:
    zz.jpeg

Foreløpig har jeg kun den stående modulen med blomsten i, altså en hylle. I denne passer plater perfekt, og jeg kan bare kjøpe flere hyller hvis jeg vil utvide. Den er akkurat stor nok for en platespiller. Har plassert denne på gulvet da høyttalerne står på TV benken, og jeg har skjønt platespillere ikke skal stå på samme møbel som høyttalere.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    1, vannrett
    2, stabil
    3, ikke vibrere

Ikea Lack bord er anerkjent high-end bord. Ditt ser OK ut prøv da vel. Evt med en ikea slakteblokk under om det passer

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    1, vannrett
    2, stabil
    3, ikke vibrere

Ikea Lack bord er anerkjent high-end bord. Ditt ser OK ut prøv da vel. Evt med en ikea slakteblokk under om det passer
    Takk! Det virket ganske bra med Pro-Ject spillerne mine, hoppet aldri når jeg gikk forbi. Jeg har vatret det :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.642
    Torget vurderinger
    28
    Det er stor forskjell på hvor ømfintlige ulike spillere er på underlag. Spilleren jeg har hatt som er minst påvirket av underlag er Avid. Ikke forandrer lyden seg som følge av endring i underlag i samme grad som for andre spillere jeg har (hatt). Har i tidligere lytterom hatt gulv som har gynget og ristet når jeg har gått på det, problematisk for SME, aldri for Aviden.

Har selv god erfaring med tre og kryssfinér under spillere. Det som har fungert dårligst hos meg er stein.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    12182321_10156186561505015_1193322237_n.jpg

Slik ser det ut her nå. Virker veldig bra foreløpig.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.642
    Torget vurderinger
    28
    Det aller, aller viktigste er at møbelet står stabilt, det vil si at det ikke vipper (ref. Bord med tre eller fire ben).
    Jeg ville nok forsøkt å fylle møbelet noe, bøker eller plater.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det aller, aller viktigste er at møbelet står stabilt, det vil si at det ikke vipper (ref. Bord med tre eller fire ben).
    Jeg ville nok forsøkt å fylle møbelet noe, bøker eller plater.
    Planen er absolutt å fylle med mer plater så det står mer stødig! Ettersom gulvet er litt skeivt har jeg måttet rette opp ved å bruke filtknotter, i tillegg til at hyllen står på fire gummiknotter fra før av. Burde være ganske vibrasjonssikkert egentlig :p

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har min spiller på en pidestall, eller rettere sagt en sandfylt HT-stativ (ganske solid sak, men skulle helst ha brukt noe enda kraftigere. En Target R6 hadde vært topp!). Greit med litt høyde for å lette plateskiftinga også ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.264
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har min spiller på en pidestall, eller rettere sagt en sandfylt HT-stativ (ganske solid sak, men skulle helst ha brukt noe enda kraftigere). Greit med litt høyde for å lette plateskiftinga også ;)
    Har du funderat på WB's eget till Cirkeln gunner?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har min spiller på en pidestall, eller rettere sagt en sandfylt HT-stativ (ganske solid sak, men skulle helst ha brukt noe enda kraftigere). Greit med litt høyde for å lette plateskiftinga også ;)
    Å jada, selvsagt. Men synes det er drøyt å kreve overkant av 6k kr noe som i prinsippet er en HT-stativ. Gjerrige meg :rolleyes:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.264
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Å jada, selvsagt. Men synes det er drøyt å kreve overkant av 6k kr noe som i prinsippet er en HT-stativ. Gjerrige meg :rolleyes:
    Ser den! ;)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ser mange anbefaler Ikea Lack, men finnes det noen steder man kan kjøpe samme type materiale, men i tilpasset størrelse? Eventuelt om det er andre type plater dere anbefaler at jeg har oppå hylla mellom platespiller.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.747
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lack , og mange av de vegghyllene som står rett ut fra veggen uten knekter, er av såkalt torsion box konstruksjon, dvs de har en slags vertikal matrisestruktur innvendig av tynne treplater, finer, stiv papp etc, med et tynt sterkt topplag på begge sider. Dette gjør at plata blir veldig lett og stiv. Samme konstruksjon brukes også i slette og lette dørblad til innerdører. Honeycomb kjerne i feks vinger er samme prisippet. Aner ikke om det finnes feks hyller som er brede ok - kanskje andre vet???

Her er et eksempel for de som vil kjøre DIY..... :)
    http://www.popularwoodworking.com/projects/floating-shelves

S

SAH

Gjest
    Jeg bruker en Reflection benk som er kjøpt på Møbelringen. Denne har jeg modifisert ved at jeg har fjernet bakveggen og glasshyllene, og laget en "kassett" av eikeplatet (beiset i samme farge som selve benken), for oppbevaring av LP-plater. Totalt er det plass til ca. 100 plater i benken. Sammen med vekten av elektronikken gir dette en veldig tungt og stabilt underlag for platespilleren.

I samme slengen vil jeg nevne, siden du har bestilt en Clearaudio Consept, at jeg har byttet ut benene på platespilleren med mer solide ben i aluminium. Under disse igjen har jeg skiver i 3 mm tykkelse av sorbothane. I mitt tilfelle fungerer denne løsningen helt glimrende. Beklager den dårlige kvaliteten på IPad- bildet :)

Vedlegg

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en Reflection benk som er kjøpt på Møbelringen. Denne har jeg modifisert ved at jeg har fjernet bakveggen og glasshyllene, og laget en "kassett" av eikeplatet (beiset i samme farge som selve benken), for oppbevaring av LP-plater. Totalt er det plass til ca. 100 plater i benken. Sammen med vekten av elektronikken gir dette en veldig tungt og stabilt underlag for platespilleren.

I samme slengen vil jeg nevne, siden du har bestilt en Clearaudio Consept, at jeg har byttet ut benene på platespilleren med mer solide ben i aluminium. Under disse igjen har jeg skiver i 3 mm tykkelse av sorbothane. I mitt tilfelle fungerer denne løsningen helt glimrende. Beklager den dårlige kvaliteten på IPad- bildet :)

Er dette justerbare ben og er de mye bedre enn originalt?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Er det forresten fordel å ha platespiller på helt eget møbel, eller å ha høyttalerne på eget gulvstativ, og TV, forsterkere PC osv i samme møbel? Burde vel være en vesentlig fordel med å ha platespilleren på et helt eget møbel.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Etter mitt skjønn, bør / skal en platespiller så langt som råd er, ha et dedikert møbel / hylle.
    Innlegg #16 var alvorlig ment!
    En vegg vil i de fleste sammenheng fremstå som et bedre valg, enn et gulv som fundament. Selvsagt avhengig av gulvets beskaffenhet og konstruksjon. Er det en støpt løsning, så vil man jo langt på vei eliminere problematikken med resonanser og bevegelser som vanligvis oppstår i "vanlige" gulv.

S

SAH

Gjest

Er dette justerbare ben og er de mye bedre enn originalt?
    Benene er ikke justerbare, så jeg gjorde selve grovopprettingen på benken. Finjusteringer gjorde jeg med tynne skiver mellom benene og platespilleren, slik at den er helt i vater. Synes de medfølgende benene var noe spinkle og estetisk tok det seg også bedre ut med disse benene i aluminium. Har prøvd litt forskjellig underlag, men det er denne løsningen jeg har "landet på", og som jeg synes ga best resultat.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke føtter anbefaler dere å ha under møbelet forresten? Justerbare

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Etter mitt skjønn, bør / skal en platespiller så langt som råd er, ha et dedikert møbel / hylle.
    Innlegg #16 var alvorlig ment!
    En vegg vil i de fleste sammenheng fremstå som et bedre valg, enn et gulv som fundament. Selvsagt avhengig av gulvets beskaffenhet og konstruksjon. Er det en støpt løsning, så vil man jo langt på vei eliminere problematikken med resonanser og bevegelser som vanligvis oppstår i "vanlige" gulv.

Bor i et borettslag og føler faktisk det er enda mer vibrasjoner i veggen, men det kan selvfølgelig bare være ønsketenkning

Gullmunn

Medlem
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    17
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ut fra bildet at hyllen er plassert i et hjørne. Forsøk å unngå dét. Opphopning av trykkbølger kan gi kraftig akustisk tilbakekobling. Sjekk eventuelt ut audiophysics sider for plassering av høyttalere. Poenget er å finne punktene i rommet som gir minst forsterkning. Man kan som et utgangspunkt beregne 1/3, 1/5, 1/7 osv. av lengde og bredde. Der disse linjene krysser hverandre vil forsterkningen være minst.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.642
    Torget vurderinger
    28
    Nå står møbelet ditt i hjørnet. Og uten å kjenne konstruksjonen så er det høyst sannsynlig mindre vibrasjoner i gulvet her enn midt ute på gulvet. Enten ligger gulvet på bærende vegg under, eller så vil veggen stå oppe på gulvet og bidra til å dempe det, særlig i hjørnet. (Lydbølger holdt utenom, ref innlegget over). Skal du ha gulvstående spiller så har det ingen hensikt med eget møbel, en forsterker stående ved siden av, på samme møbel, gjør ingen skade. Høyttalere derimot, det er fy.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.485
    Sted
    Sørlandet
    Min erfaring er at man på ett solid, dødt gulv (mur, betong) fint kan sette platespilleren på ett gulvmøbel hvis man gjør ting riktig. Men har man tregulv, bor i eldre hus med dårlig gulv, svai, osv så er det nesten ingen annen utvei enn å montere platespilleren på en vegghylle.

-BB-

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det koker vel ned til at møbelet må være stabilt NOK, og isolere godt NOK mot vibrasjoner/rystelser fra omgivelsene, i tillegg til at topplata må være noenlunde i vater.

På betonggulv slipper man nok unna med det meste, men i en leilighet med reisverk i tre, med hengende tregulv og naboer som danser rundt, kan det fort hende at man må gjøre tiltak.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å gjøre høyttalerne om til gulvstående, flytte platespiller opp på mediebenken og putte lack plate under? Dette gir vel forbedringer i lyden også, da høyttalerne fungerer bedre på gulvstativ etter hva jeg leser.

Jeg har en slik en
    11421531_10155702760305015_201400763_n.jpg

Uten all kjerringgreiene oppå selvfølgelig :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerne på stativer (de blir ikke "gulvstående høyttalere" likevel) er sikkert en god idé. Eller i det minste å få de vekk fra bordet platespilleren skal stå på.

Kanskje en løsning for å ha platespilleren stående på benken kan være å lage en vibrasjonsdempende base mellom benken og platespilleren. Enkleste måte er å sette en tung treplate (Ikea slakteblokk, en bit av en benkeplate i eik, etc...) på Sorbothane-føtter (billig fra ebay) eller andre gummiføtter oppå benken, og platespilleren oppå denne igjen. Evt. hvis du vil gå hardere til verks, lage deg en sandfylt "plate" ved å bruke tre mdf-plater som du limer sammen, der du har skåret ut hulrom i den midterste somdu fyller med blåsesand (Biltema). Evt. finnes slike baser å få kjøpt. Dyre, og rimeligere. Pro-Ject's "ground-it" er vel noe slikt.

Men det sies som sagt at Clearaudio Concept er følsom for rystelser, så du må nesten bare prøve hva som funker. :)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalerne på stativer (de blir ikke "gulvstående høyttalere" likevel) er sikkert en god idé. Eller i det minste å få de vekk fra bordet platespilleren skal stå på.

Kanskje et kompromiss kan være å lage en vibrasjonsdempende base mellom benken og platespilleren. Enkleste måte er å sette en tung treplate (Ikea slakteblokk, en bit av en benkeplate i eik, etc...) på Sorbothane-føtter (billig fra ebay) eller andre gummiføtter oppå benken, og platespilleren oppå denne igjen. Evy, hvis du vil gå hardere til verks, lage deg en sandfylt "plate" ved å bruke tre mdf-plater som du limer sammen, der du har skåret ut hulrom i den midterste somdu fyller med blåsesand (Biltema). Evt. finnes slike baser å få kjøpt. Dyre, og rimeligere. Pro-Ject's "ground-it" er vel noe slikt.

Men det sies som sagt at Clearaudio Concept er følsom for rystelser, så du må nesten bare prøve hva som funker. :)

Jepp! Men ettersom platespiller per nå står inne i hjørnet, så er det vel mer gunstig å få flyttet den opp på mediebenken og høyttalerne opp på stativer?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! Men ettersom platespiller per nå står inne i hjørnet, så er det vel mer gunstig å få flyttet den opp på mediebenken og høyttalerne opp på stativer?
    Ja.
    Da kjører jeg på med det :)

Tror du Lack plate på mediebenken også sorbothane føtter i mellom vil funke bra?

Eventuelt kan jeg bare dra opp på Byggmaker å få de til å kutte ut en perfekt plate fra kjøkkenplatene deres.

Er disse http://www.ebay.com/itm/4-SORBOTHAN...hash=item56609aec0e:m:mA2if9syyfUE0W5j5H9nPwg OK, eller burde jeg kjøpe noen råere?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror en Lack-plate er alt for lett. Det behøves noe med litt masse. I verste fall en eller annen litt tykk hylleplate i spon eller mdf, hvis du vil kjøpe noe ferdig og "pent".

De føttene er helt perfekte. Sammen med gummiføttene på platespilleren og den tunge plata mellom dem og disse, gir dette sannsynligvis glimrende vibrasjonsdemping.

Skal du ha Concept i alu- eller tre-finish? jeg så bilde av tre for første gang nå, og syntes den var stilig! :)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror en Lack-plate er alt for lett. Det behøves noe med litt masse. I verste fall en eller annen litt tykk hylleplate i spon eller mdf, hvis du vil kjøpe noe ferdig og "pent".

De føttene er helt perfekte.

Hva med en plate fra en kjøkkenbenk? En i eik for eksempel. Da kan jeg jo kutte den til perfekt størrelse også.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det finner jeg ut av. Tror uansett dette blir veldig bra :D burde jo bli en skikkelig vesentlig forbedring fra dagens løsning.
    Stativ bestilt! :D

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen løse tanker omkring temaet:

Gulv eller vegg? Kommer vel litt an på hva slags gulv og hva slags vegg.

Jeg har for eksempel flytende parkett på betong. Jeg har hatt andre typer gulv, f.eks. linoleum på tre på smått underdimensjonerte trebjelker. Å si at gulvene har oppført seg forskjellig er ingen overdrivelse, mildt sagt.

Veggene mine er malt betong og malt gips. Uten å ha prøvd vegghylle er det ingen grunn til å tro annet enn at de ville oppført seg like forskjellig. Om man skrur opp like hyller på forskjellige steder på veggen, i hvert fall på lettvegger, så tipper jeg de vil oppføre seg forskjellig. Hva skjer med en hylle montert ved stenderne i forhold en montert mellom stenderne? Midt på veggen i forhold til ved et hjørne?

En annen ting er at platespillere ikke bare er forskjellige med tanke på hvor følsomme de er for underlaget, men også hvordan.

Et godt eksempel: Jeg byttet for noen år siden fra Rega til VPI. Begge spillerne er uten fjæroppheng, men VPIen veide kanskje fire ganger så mye som Regaen. Det funka ikke i det hele tatt å sette VPI der Rega hadde stått (IKEA Corras nattbord). Jeg tror det som skjedde var at resonanser i gulvet traff resonanser i bordet som traff resonanser i platespilleren. Løsningen ble å bryte kjeden med en IKEA slakterblokk på myke føtter.

Enda mer forskjellig blir det med stive kontra fjæropphengte spillere. Typisk er fjæropphengte spillere avstemt til en resonansfrekvens på 3-4 Hz som jeg ikke tar feil. Det er en drøy oktav under anbefalt resonansfrekvens på kombinasjonen av arm og pickup. Det er også snaue 3 oktaver over frekvensen ved usentrerte plater (0,55 Hz eller noe). Hensikten med det er å unngå at to systemer har samme eller nærliggende resonansfrekvenser. Det blir det fort mye trøbbel av.

Hva da, om du har et gulv som svinger ved samme frekvens som platespilleren? Eller samme frekvens som arm/pickup? Eller en vegg for den del?

Trikset er å bryte loopen, og hva som skal til er nok avhengig av mange både bygningstekniske forhold og platespillerbord og platespiller. Ingen har kontroll over alt, og vi blir nødt til å finne ut av det på egen hånd. Eksperimenter og finn ut av det. Jeg tror ikke på å surre med fjaksen forskjellige typer spikes, eller fjaksen forskjellige merker av myke føtter. Prøv heller spikes og myke føtter, kanskje noen forskjellige størrelser/stivhet.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    465
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel to skoler for vibrasjonsdemping:
    1) Så tungt som mulig slik at vekten demper vibrasjoner.
    2) Så lett og stivt som mulig slik at vibrasjoner som uansett møbelet blir utsatt for dør ut tidlig.

Jeg har best resultat med sistnevnte.
    Min VPI står på et Pagode Infinity Signatur rack som jeg kom over på bruktmarkedet. Parkett på betong. Fungerer godt. Skal prøve å bytte ut gummi bena med en lettere og stivere type fra Symposium så snart Tor får de inn i butikken. Disse har fått god kritikk.
    Ellers har jeg god erfaring med å kombinere myke dempere og stive koner. Myk absorbent mellom underlag og plate. Spikes eller koner mellom plate og komponent.
    Underlag til platespillere må prøves og lytting avgjør hva som er best.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn