Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva kjører dere og hvorfor?http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=po

    HåkonN skrev:
    larkrla skrev:
    Dette er dataene til BMWs nye 2,0 liter bensin med turbo, kan bestilles i X1 nå, og kommer selvfølgelig i mange andre serier etterhvert.

    Motordaten

    Zylinder/Ventile 4/4
    Hubraum in ccm 1.997
    Hub/Bohrung in mm 90,1/84,0
    Nennleistung in kW (PS) bei 1/min 180 (245) / 5.000
    Max. Drehmoment (Nm) bei 1/min 350 / 1.250
    Verdichtung : 1 10,0

    Jeg tror ikke det finnes noen 2-liters diesel med disse ytelsene, som tar X1 til 100 på 6,1 sek. I en 3-serie blir den ennå raskere.
    Imponerende data, enig i det (dog annen data kommer opp på BMW.no). Men det finner nok ingen 2 liter diesel med 245hk orginalt, så man må nok heller sammenligne pris i stedenfor motorvolum. Derfor greit å ta med at denne lille SUV`en med normal startpris på 360 000kr, koster 700 000kr med motoren nevnt ovenfor.

    Og hvem er egentlig gal nok til å bruke 0.7-1 mill på en 2 liters leke-SUV? Det er jo nesten like mye som en 135i, som parkerer denne glatt og har skikkelig gromlyd - om man først skal prioritere ytelse fremfor størrelse/luksus.
    Det er vel sansynlig at det blir 1-serie og 3-serie denne motoren vil bli mest aktuell. Men merk at ytelsene med denne motoren i en X1 ligner ytelsene til en 535i Touring. Da kan man jo forestille seg hva den presterer i en 1-serie.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Og som tidligere nevnt her og som ser ut til å bli glemt, motoralternativet 535i er en del dyrere enn 530d, tenk om man skulle lagt på 350 000kr i budsjett på en 530d.
    Med xDrive er prisforskjellen på 535i og 530d ca 140.000,- så riktig så ille er det vel ikke.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Kjører Golf 140Tdi 4-motion 2011 modell.
    Om man kunne fått 4-motion på 1,4 160hk Tsi hadde jeg kjøpt en slik.

    Jobber i bilbransjen og nå er det nesten slik at kundene går på autopilot på diesel uansett hvor gode argumenter det er for bensin.
    De som bruker bilen mest til småkjøring burde sterkt vurdere bensin. Mange dielselbiler får knappt oppleve driftstemperatur, spesiellt såkalte miljømodeller. Tette partikkelfilter, og høy slitasjegrad på motor er ikke uvanlig.

    Det er forbausende god drivstofføkonomi i nye bensinmotorer om man ikke er tung på gassfoten. Ved aktiv kjøring bruker gjerne bensinmotorene en god del mer enn dieselene.

    Er enig i at moderne dieselmodeller passer godt til økonomisk forflyttning, men det er forskjell på forflyttning og bilkjøring! For sjåfører som liker bilkjøring og ikke transport vinner bensinmotoren, pga det effektive virkeområdet oppover i turtall. Og den subjektive følelsen av respons er gjerne større i bensinmotorens favør enn tallene i seg selv skulle tilsi.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa skrev:
    Ford S-Max, 7 seter

    Kjærring og tre unger, ofte bruk for ekstra plass.
    Ser pen ut til å være syvseter.
    Kjører idiotisk bra til å være syvseter.
    Stor deilig plass, høyt baksete = ikke bilsjuke unger.
    Mye for pengene.
    For liten motor når det er mye last, helt ok til daglig (115hk diesel).
    Ikke påkostet feeling innvendig, ikke Audi for å si det sånn....
    Ubrukelig under -15, dieselvarmer er et must (har jeg lært nå..)
    Dårlig stereo

    R
    Etter et drøyt år og drøyt 50 tusen km.

    Pluss:
    Plass, lav støy, driftsikkerhet, pris og kjøreegenskaper til å være buss

    Minus:
    For liten motor, dårlig effekt på varmeapparat, ikke imponerende lavt forbruk (ca på Zafira-nivå 0.67 tot, men Touran var mye lavere), forferdelig dårlig stereo som noen ganger ikke har lyst å spille og som skrangler fælt i dørene når det spiller bass...

    Happenings:
    Frontrute med noen varmetråder som ikke virket, ny rute på garanti
    Ledlys foran som ble kondens i og ødelagt, nytt på garanti

    Ble veldig overrasket da jeg etter 80 mil i Volvo V50 leiebil kom tilbake i Forden og opplevde den som mer stillegående, sammenskrudd/tight og bedre kjøreegenskaper. Så den er nok ikke så dårlig, bare jeg som finner feil over tid bak rattet...

    Det som var alternativet i fjor var en Touran, og i sett etterkant hadde nok det vært det beste valget.
    Men da jeg var redd for at den nye Touran skulle være et veldig steg opp så ville jeg ikke sitte med en gammel bil (fikk bilen i slutten av juni).... Nå ser jeg jo at den gamle Touran var finere og den nye ikke er så ny at det gjør noe.

    En Touran 140hk Tdi R-Edition med DSG hadde ikke gjort vondt, muligens.....
    Vel, det får bli neste gang.

    Har jo Peugeot 5008 og så kommer det ny Zafira i 2012.
    Eventuelt drite i 7-seter og få masse annet å velge i. 8)
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    HåkonN skrev:
    Og som tidligere nevnt her og som ser ut til å bli glemt, motoralternativet 535i er en del dyrere enn 530d, tenk om man skulle lagt på 350 000kr i budsjett på en 530d.
    Med xDrive er prisforskjellen på 535i og 530d ca 140.000,- så riktig så ille er det vel ikke.
    Tanken var vel først om man tillot å svinge et par hundre tusen hver vei for diskusjonen sin skyld, så kan differansen bli over 300k.

    For ordens skyld, jeg hadde nok selv valgt 535i over 530d bare så det er sagt.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    mutz skrev:
    Det er forbausende god drivstofføkonomi i nye bensinmotorer om man ikke er tung på gassfoten. Ved aktiv kjøring bruker gjerne bensinmotorene en god del mer enn dieselene.
    Men man velger jo bensin fordi man skal kjøre litt aktivt/på høyere turtall der effekten ligger. Eller så er jo poenget borte, eller hur?

    mutz skrev:
    Er enig i at moderne dieselmodeller passer godt til økonomisk forflyttning, men det er forskjell på forflyttning og bilkjøring! For sjåfører som liker bilkjøring og ikke transport vinner bensinmotoren,
    Her har vi de siste sidene diskutert BMW`er med 0-100 på alt fra 5 til 8 sek, toppfart på opp mot 250km/t og 400Nm og du konkluderer med at det er for folk som ikke liker bilkjøring. ;)

    Enig med deg ift. lyd/følelse. Men de fleste små bensinmotorer i dag gir meg snarere magesår enn smil på lavt turtall der man ligger 90% av tiden. Jeg leier ulike modeller ofte gjennom Hertz/Avis. Og denne stadige nedgiringen hver gang man skal gi litt på/forbikjøre.... :p På større motorer blir det selvfølgelig noe annet - da kan man få pose og sekk, men da kan man ofte gange bilens pris med to om man skal ha skilter på bilen.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det er forbausende god drivstofføkonomi i nye bensinmotorer om man ikke er tung på gassfoten. Ved aktiv kjøring bruker gjerne bensinmotorene en god del mer enn dieselene.

    Men man velger jo bensin fordi man skal kjøre litt aktivt/på høyere turtall der effekten ligger. Eller så er jo poenget borte, eller hur?
    Kan bare snakke for egen del, men jeg liker spillerommet i turtallsregisteret på bensinmotorer. Og den vedvarende følelsen av kraft når man drar bilen ut på turtall.
    På en dieselbil er det ikke noe kjempepoeng å bruke turtallsregisteret siden dreiemomentet ligger i et mer begrenset område. Det er uinspirerende i min bok.

    En annen sak er at bensinmotoren kan kjøres på lavere turtall enn dieselmotorer. Eneste fordelen jeg kan se med dieselmotorer er drivstofføkonomi og trekkvogn-egenskapene. Nå jobber mange produsenter med å etterligne turtallskarakteristikken på dieselbilene slik at de ligner på bensinmotorer. Da "struper" de motoren der momentet naturlig er høyest, og via motorstyring opprettholdes momentet oppover i turtallsregisteret. På høyt turtall får man det karakteristiske gjennomtrengende dieselbrølet, hvor en bensinmotor kvitterer med musikk. Hvorfor gjør de det? Det er nettopp fordi bensinmotorer har et fortrinn i forhold til naturlig fleksibilitet.

    Enig med deg ift. lyd/følelse. Men de fleste små bensinmotorer i dag gir meg snarere magesår enn smil på lavt turtall der man ligger 90% av tiden. Jeg leier ulike modeller ofte gjennom Hertz/Avis. Og denne stadige nedgiringen hver gang man skal gi litt på/forbikjøre.... På større motorer blir det selvfølgelig noe annet - da kan man få pose og sekk, men da kan man ofte gange bilens pris med to om man skal ha skilter på bilen.
    Skjønner godt hva du mener om vi snakker leiebiler. De er jo gjerne bestykket med de minste motorene uansett om det er diesel eller bensin. Det er en avveining mellom pest/kolera. Foretrekker ingen av delene ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    RoDa skrev:
    Etter et drøyt år og drøyt 50 tusen km.
    Holy fuck!
    25-30 til og fra jobb og diverse annen jobbkjøring, og ca 20 privat.
    Kone, tre barn og meg selv som skal på diverse aktiviteter og trening.
    Drar på litt det. ;)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Dere har ikke sagt noe om utvekslinga(høyt eller lavt giret) ::) den har jo mye og si for både akselrasjon,forbruk og respons i forskjellige hastigheter.Jeg synes at automat passer bedre på større motorer med høyt dreimoment, høyere utveksling slik at man får et mykere skifte. Jeg har firetrins automat med overdrive. Jeg har en knapp som jeg kan koble ut overdriven ved ujevne stigninger og unnabakker. mvh.Guit
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Guit skrev:
    Dere har ikke sagt noe om utvekslinga(høyt eller lavt giret) ::) den har jo mye og si for både akselrasjon,forbruk og respons i forskjellige hastigheter mvh.Guit
    Det er riktig!
    En god gearkasse og riktig utveksling kan "sukre pillen". Men det forandrer ikke den underliggende motorkarakteren. Syns f.eks VW konsernets DSG kasse og Fords Powerskift gjør mye bra uansett om de står i bensin eller dieselbiler.

    Den mest håpløse motor/gearkombinasjonen (for meg) er langsteget 5-trinnskasse i kombinasjon med liten dieselmotor.
    Ikke er det spesiellt økonomisk for norske forhold, og det til tross for at det ofte er dette man finner i miljømodellene til forskjellige produsenter.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    mutz skrev:
    Guit skrev:
    Dere har ikke sagt noe om utvekslinga(høyt eller lavt giret) ::) den har jo mye og si for både akselrasjon,forbruk og respons i forskjellige hastigheter mvh.Guit
    Det er riktig!
    En god gearkasse og riktig utveksling kan "sukre pillen". Men det forandrer ikke den underliggende motorkarakteren. Syns f.eks VW konsernets DSG kasse og Fords Powerskift gjør mye bra uansett om de står i bensin eller dieselbiler.

    Den mest håpløse motor/gearkombinasjonen (for meg) er langsteget 5-trinnskasse i kombinasjon med liten dieselmotor.
    Ikke er det spesiellt økonomisk for norske forhold, og det til tross for at det ofte er dette man finner i miljømodellene til forskjellige produsenter.
    Er enig der ja :) Automatkassen krever mere av motoren. Man får mere tap av motorkraft, slik at man må ha noe ekstra og ta av. Dieselmotorene har også større ''motorbrems'' som har innvirkning på de forskjellige automatkasser. mvh.Guit
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Jeg har diesel selv, men det har å gjøre med at jeg har en stor og ting bil, som ville vært temmelig kostbar i drift med bensin. Jeg skal snart bytte (noen som trenger en landcruiser for vinteren?), og skal over på en e-klasse stasjonsvogn. Jeg gleder meg til å få bensinmotor igjen.
    Du må ikke sammenligne moderne dieselmotorer i personbiler med hva som står i en Landcruiser.
    Når det gjelder turtallsvillighet eller mangel på sådant er det mest merkbart i bykjøring der dieseler har et kort register. På den annen side er motsatt på landeveien; her setter du bilen i femte og der står den opp bakke ned bakke og ved forbikjøringer. Ingen vits å bruke turtall når kreftene er der på lave trurtall....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Jeg forstår ikke dette med "vesentlige besparelser" når det kommer til diesel. Om man har en normal årlig kjørelengde, så er det da ikke så voldsomme besparelser på drivstoff? Det kan man ta igjen ved å fylle de dagene det er rimeligst? :)
    Jeg gjorde dette regnestykket for noen år tilbake og fant at jeg hadde spart 120 000kr i drivstoffkostnader på min nåværende bil kontra om jeg skulle ha kjøpt en 2.4 V6 bensin som var alternativet - gudene vet hva jeg har spart til nå. I tillegg var dieselmodellen billigere i innkjøp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ca halve drivstofforbruket pr mil og 10-15 % lavere pris pr liter gjør en forskjell, ja...
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    mutz skrev:
    Den mest håpløse motor/gearkombinasjonen (for meg) er langsteget 5-trinnskasse i kombinasjon med liten dieselmotor.
    Ikke er det spesiellt økonomisk for norske forhold, og det til tross for at det ofte er dette man finner i miljømodellene til forskjellige produsenter.
    kjørte rundt med en 2003 opel vivaro 1.9D et halvt år.
    ved 60km/t måtte man konstant bytte frem og tilbake mellom 4 til 3 ut i fra om det var en oppoverbakke eller lignende.
    kroneksempelet på irriterende utveksling!
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jeg kjøpte diesel nå - i praksis tilsvarende bil som jeg hadde i bensin før.

    Drivstoffpris pr. km:
    Bensin 11,70 kroner pr. mil i snitt (bensinpris 13 kroner).
    Diesel 8,40 kroner pr. mil i snitt (dieselpris 12 kroner).

    Det betyr en besparelse på 3,30 kroner pr. mil. Så for min del utgjør det 12.000 kroner i året. Regner vi med 50 prosent skatt på inntekten - betyr det at jeg må tjene 24.000 kroner for å dekke inn forskjellen.

    Minus med diesel? Det støyer mer inne i bilen enn det gjorde før.
    Ellers merker jeg ingen forskjell.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Så til en viss (stor) grad kan man si at man kjører diesel fordi det er billig, eller bensin fordi det er morro?
    Joda, det finnes selvfølgelig unntak; både dieselpurker som går fælt og gamlingens Toyota bensin som absolutt ikke er morsom..........
    Jeg for min del ser ingen grunn til å diskutere eller argumentere. Jeg kjører bensinturbo sålenge de finnes - mitt valg, mitt ønske, mine penger og ikke minst mitt prinsipp. ;D

    Frem til nå har jeg hatt 20 biler i mitt eie. EN åttesylindret, TO sekssylindret, EN femsylindret, FEM firesylindret med turbo og resten firesylindrede sugemotorer og jeg har ALDRI fyllt diesel! :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    HVA: Golf GTI 1995 modell. Soltak og ettermontert Blaupunkt stereo (budsjettmodell).
    HVORFOR: Fordi det tar 8 minutter til jobben og det er billig.

    Har også en Passat stasjonvogn 2007 med den minste dieselmotoren. Bruker den som familiebil og i ferier. Den har fungert perfekt og feilfritt i 4 år. Ganske sprek motor og billig i drift. 0.45 på langkjøring.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Morro ja. Merkelig nok har BMW valgt djevelens drivstoff når de har laget det de anser som fremtidens sportsbil.

    3 sylindret diesel hybrid, ytelser som en BMW M3, 356hk/800Nm (!), 0,37l på mila.

    [video]CLGygbCr3sg[/video]

    Prototyper filmet under testkjøring allerede.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    RoDa skrev:
    RoDa skrev:
    Ford S-Max, 7 seter

    Kjærring og tre unger, ofte bruk for ekstra plass.
    Ser pen ut til å være syvseter.
    Kjører idiotisk bra til å være syvseter.
    Stor deilig plass, høyt baksete = ikke bilsjuke unger.
    Mye for pengene.
    For liten motor når det er mye last, helt ok til daglig (115hk diesel).
    Ikke påkostet feeling innvendig, ikke Audi for å si det sånn....
    Ubrukelig under -15, dieselvarmer er et must (har jeg lært nå..)
    Dårlig stereo

    R

    En Touran 140hk Tdi R-Edition med DSG hadde ikke gjort vondt, muligens.....
    Vel, det får bli neste gang.
    Kona fikk en Touran 140hk som konebil til bursdagen og det er en spek syvseter :)
    De fleste på Hifisentralen vil vel karakterisere det som en sportsbil, hvis dette hadde vært en kabeldebatt ;) Denne gir 180hk/400Nm etter tuning, et vekt/kraft-forhold som holder følge med mange av dagens premiumbiler!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nå må du gi deg. Touran kan overhode ikke karakteriseres som noen sportsbil, den er uten sportslige egenskaper, er kjedelig og intetsigende og frarådes på det sterkeste. Jeg vet det fordi jeg har det som firmabil og kjører 60k pr år med det. Tysk middelmådighet på sitt ypperste. Ikke god på noe, ikke dårlig på noe. Smalt register og superkjedelig å kjøre. Bare min oppfatning om egen bil :). Selvfølgelig flott at andre har andre oppfatninger om slike.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fruen fikk en Touran som lånebil på verkstedet for en tid tilbake, og omtaler den fortsatt som "en sånn Volkswagen Kalkun".

    Men vi har vel disset Touran nok tidligere i tråden?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev:
    Men vi har vel disset Touran nok tidligere i tråden?
    ;D ;D ;D

    Av egen erfaring:
    Leie/låne-biler kan ikke nødvendigvis regnes som representative for hvordan bilen vil oppleves i eget eie.
    Disse bilene er ofte hardkjørt fra første kilometer og fremstår som en "hva du får om du grisebanker bilen din hver dag, hver kilometer" type bil. Det kan dog vise noe angående holdbarhet ;D
    Har selv kjørt leiebil som har skuffet noe veldig og senere kjørt samme bilmodell i privat eie som oppleves veldig annerledes.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    RoDa skrev:
    Asbjørn skrev:
    Men vi har vel disset Touran nok tidligere i tråden?
    ;D ;D ;D

    Av egen erfaring:
    Leie/låne-biler kan ikke nødvendigvis regnes som representative for hvordan bilen vil oppleves i eget eie.
    Disse bilene er ofte hardkjørt fra første kilometer og fremstår som en "hva du får om du grisebanker bilen din hver dag, hver kilometer" type bil. Det kan dog vise noe angående holdbarhet ;D
    Har selv kjørt leiebil som har skuffet noe veldig og senere kjørt samme bilmodell i privat eie som oppleves veldig annerledes.
    Leiebiler er lite representativt på hvordan en bil med en bilinteressert eier oppfører seg..
    En Touran på 1600 kg med 180 hk har et vekt/kraftforhold som knuser mange sportsbiler. Særlig når man ser på gjennomsnittlig effekt fra mellomregisteret til toppeffekt. Derfor mener jeg at en Touran kan få frem smilet og oppleves som sportslig under aks :) Touran vil også oppleves som sportsligere en de fleste andre 7-setere på markedet.

    Det er klart at hvis man kjører 60000 km pr år i en Touran, blir man lei. Skal love deg at du hadde blitt lei av å kjøre 60000 km i året også med en Ferrari også, med alle ulempene det medfører. Alt med måte ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    John_Harald skrev:
    En Touran på 1600 kg med 180 hk har et vekt/kraftforhold som knuser mange sportsbiler. Særlig når man ser på gjennomsnittlig effekt fra mellomregisteret til toppeffekt. Derfor mener jeg at en Touran kan få frem smilet og oppleves som sportslig under aks :) Touran vil også oppleves som sportsligere en de fleste andre 7-setere på markedet.

    Det er klart at hvis man kjører 60000 km pr år i en Touran, blir man lei. Skal love deg at du hadde blitt lei av å kjøre 60000 km i året også med en Ferrari også, med alle ulempene det medfører. Alt med måte ;D
    Jeg likte den Touranen jeg hadde veldig godt, den 7-seteren jeg har likt best av de jeg har hatt. (Zafira2002, Zafira2007, Touran2008 og S-Max2010) Kjørte ca 60k med min Touran, var kun 105hk-en. Men det var en annen kjøreopplevelse enn Passat med samme motor og lang 5trinnskasse kontra 6trinnskasse i Touran.

    Skulle gjerne hatt Touran igjen og angrer litt på at det ikke ble en sånn istedet for S-Max denne gangen....
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det er nesten slik at jeg ikke tør å si at jeg kjører Vovo XC60 med den medfarten mange biler får i denne tråden. Premium Sound med subber montert gjør det ekstra stas å legge ut på langtur. Alpine og Dynaudio synes jeg gjør en god jobb bare man får stilt inn alt slik at bassen ikke blir for dominerende. Automatkasse gjør ikke bilen til noe lyn, men med 163 HK og 420 Newton så går det greit unna.

    Volvosetene er gode og progressiv cruisecontrol gjør kjøreopplevelsen meget god.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    RoDa skrev:
    John_Harald skrev:
    En Touran på 1600 kg med 180 hk har et vekt/kraftforhold som knuser mange sportsbiler. Særlig når man ser på gjennomsnittlig effekt fra mellomregisteret til toppeffekt. Derfor mener jeg at en Touran kan få frem smilet og oppleves som sportslig under aks :) Touran vil også oppleves som sportsligere en de fleste andre 7-setere på markedet.

    Det er klart at hvis man kjører 60000 km pr år i en Touran, blir man lei. Skal love deg at du hadde blitt lei av å kjøre 60000 km i året også med en Ferrari også, med alle ulempene det medfører. Alt med måte ;D
    Jeg likte den Touranen jeg hadde veldig godt, den 7-seteren jeg har likt best av de jeg har hatt. (Zafira2002, Zafira2007, Touran2008 og S-Max2010) Kjørte ca 60k med min Touran, var kun 105hk-en. Men det var en annen kjøreopplevelse enn Passat med samme motor og lang 5trinnskasse kontra 6trinnskasse i Touran.

    Skulle gjerne hatt Touran igjen og angrer litt på at det ikke ble en sånn istedet for S-Max denne gangen....
    Du får selge S-Maxen og kjøpe en Touran i stedet. Versonen med 105hk kan også chipes opp til 144 hk og fås brukt til en hyggelig pris. Selv selger jeg sportsbilen min, BMW 3-serie 325 D 3.0l M-pakke 2007, for å prioritere hifi i stedet :) Om kort tid, får jeg også en Touran som firmabil med grønne skilte og gleder meg som en unge til å slippe alle bilkostnader!

    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30014215
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Geir Kristiansen skrev:
    Det er nesten slik at jeg ikke tør å si at jeg kjører Vovo XC60 med den medfarten mange biler får i denne tråden. Premium Sound med subber montert gjør det ekstra stas å legge ut på langtur. Alpine og Dynaudio synes jeg gjør en god jobb bare man får stilt inn alt slik at bassen ikke blir for dominerende. Automatkasse gjør ikke bilen til noe lyn, men med 163 HK og 420 Newton så går det greit unna.

    Volvosetene er gode og progressiv cruisecontrol gjør kjøreopplevelsen meget god.
    Volvo XC60 ser jo meget fin ut.
     
    A

    AK27

    Gjest
    Anonym skrev:
    Geir Kristiansen skrev:
    Det er nesten slik at jeg ikke tør å si at jeg kjører Vovo XC60 med den medfarten mange biler får i denne tråden. Premium Sound med subber montert gjør det ekstra stas å legge ut på langtur. Alpine og Dynaudio synes jeg gjør en god jobb bare man får stilt inn alt slik at bassen ikke blir for dominerende. Automatkasse gjør ikke bilen til noe lyn, men med 163 HK og 420 Newton så går det greit unna.

    Volvosetene er gode og progressiv cruisecontrol gjør kjøreopplevelsen meget god.
    Volvo XC60 ser jo meget fin ut.
    Naboen "vår" i Sollia har fått seg R8, så ålreit ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    AK27 skrev:
    Anonym skrev:
    Geir Kristiansen skrev:
    Det er nesten slik at jeg ikke tør å si at jeg kjører Vovo XC60 med den medfarten mange biler får i denne tråden. Premium Sound med subber montert gjør det ekstra stas å legge ut på langtur. Alpine og Dynaudio synes jeg gjør en god jobb bare man får stilt inn alt slik at bassen ikke blir for dominerende. Automatkasse gjør ikke bilen til noe lyn, men med 163 HK og 420 Newton så går det greit unna.

    Volvosetene er gode og progressiv cruisecontrol gjør kjøreopplevelsen meget god.
    Volvo XC60 ser jo meget fin ut.
    Naboen "vår" i Sollia har fått seg R8, så ålreit ut.
    Så den sist jeg var innom, fet den selv i forhold til den forrige bilen.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    John_Harald skrev:
    RoDa skrev:
    John_Harald skrev:
    En Touran på 1600 kg med 180 hk har et vekt/kraftforhold som knuser mange sportsbiler. Særlig når man ser på gjennomsnittlig effekt fra mellomregisteret til toppeffekt. Derfor mener jeg at en Touran kan få frem smilet og oppleves som sportslig under aks :) Touran vil også oppleves som sportsligere en de fleste andre 7-setere på markedet.

    Det er klart at hvis man kjører 60000 km pr år i en Touran, blir man lei. Skal love deg at du hadde blitt lei av å kjøre 60000 km i året også med en Ferrari også, med alle ulempene det medfører. Alt med måte ;D
    Jeg likte den Touranen jeg hadde veldig godt, den 7-seteren jeg har likt best av de jeg har hatt. (Zafira2002, Zafira2007, Touran2008 og S-Max2010) Kjørte ca 60k med min Touran, var kun 105hk-en. Men det var en annen kjøreopplevelse enn Passat med samme motor og lang 5trinnskasse kontra 6trinnskasse i Touran.

    Skulle gjerne hatt Touran igjen og angrer litt på at det ikke ble en sånn istedet for S-Max denne gangen....
    Du får selge S-Maxen og kjøpe en Touran i stedet. Versonen med 105hk kan også chipes opp til 144 hk og fås brukt til en hyggelig pris. Selv selger jeg sportsbilen min, BMW 3-serie 325 D 3.0l M-pakke 2007, for å prioritere hifi i stedet :) Om kort tid, får jeg også en Touran som firmabil med grønne skilte og gleder meg som en unge til å slippe alle bilkostnader!

    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30014215
    Du må vel skatte av fordelen, så helt gratis er det vel ikke :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Man har ingen fordel av å kjøre en varebil med grønne skilter i jobbsammenheng. Dette er skattefritt. Det er noe annet hvis man bruker bilen til private formål, som f. eks dra på ferie, kjøre barna til barnehagen, kjøre på butikken osv.
    I stedet for at bedriften betaler meg kjøregodtgjørelse etter statens satser, betaler de heller en varebil
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    John_Harald skrev:
    Man har ingen fordel av å kjøre en varebil med grønne skilter i jobbsammenheng. Dette er skattefritt. Det er noe annet hvis man bruker bilen til private formål, som f. eks dra på ferie, kjøre barna til barnehagen, kjøre på butikken osv.
    I stedet for at bedriften betaler meg kjøregodtgjørelse etter statens satser, betaler de heller en varebil
    Hvis du parkerer bilen hjemme, og kjører derfra til jobb, utfører evnt.ærend på jobben med den og kjører hjem og parkerer bilen (hjemme) inntil neste arbeidsdag, så skal du alikevel skatte av det. Du slipper kun skatt hvis bilen parkeres på jobb etter utført arbeidsdag, og du kommer deg til/fra jobben på annet vis.

    Se punkt 2.3 her: http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143280#x143280

    Johan-Kr
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Fenalaar skrev:
    John_Harald skrev:
    Man har ingen fordel av å kjøre en varebil med grønne skilter i jobbsammenheng. Dette er skattefritt. Det er noe annet hvis man bruker bilen til private formål, som f. eks dra på ferie, kjøre barna til barnehagen, kjøre på butikken osv.
    I stedet for at bedriften betaler meg kjøregodtgjørelse etter statens satser, betaler de heller en varebil
    Hvis du parkerer bilen hjemme, og kjører derfra til jobb, utfører evnt.ærend på jobben med den og kjører hjem og parkerer bilen (hjemme) inntil neste arbeidsdag, så skal du alikevel skatte av det. Du slipper kun skatt hvis bilen parkeres på jobb etter utført arbeidsdag, og du kommer deg til/fra jobben på annet vis.

    Se punkt 2.3 her: http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143280#x143280

    Johan-Kr
    Skatteetaten har hatt en runde med regnskapsførene her i distriktet, med kraftig innskjerping av reglene, du kan slippe "til og fra jobbskatt" hvis du har oppmøte i bilen, men da kan du ikke møte på en byggeplass/kunde 10 ganger på rad.Heia Norge!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Julenissen skrev:
    Fenalaar skrev:
    John_Harald skrev:
    Man har ingen fordel av å kjøre en varebil med grønne skilter i jobbsammenheng. Dette er skattefritt. Det er noe annet hvis man bruker bilen til private formål, som f. eks dra på ferie, kjøre barna til barnehagen, kjøre på butikken osv.
    I stedet for at bedriften betaler meg kjøregodtgjørelse etter statens satser, betaler de heller en varebil
    Hvis du parkerer bilen hjemme, og kjører derfra til jobb, utfører evnt.ærend på jobben med den og kjører hjem og parkerer bilen (hjemme) inntil neste arbeidsdag, så skal du alikevel skatte av det. Du slipper kun skatt hvis bilen parkeres på jobb etter utført arbeidsdag, og du kommer deg til/fra jobben på annet vis.

    Se punkt 2.3 her: http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143280#x143280

    Johan-Kr
    Skatteetaten har hatt en runde med regnskapsførene her i distriktet, med kraftig innskjerping av reglene, du kan slippe "til og fra jobbskatt" hvis du har oppmøte i bilen, men da kan du ikke møte på en byggeplass/kunde 10 ganger på rad.Heia Norge!
    Jeg har tatt en prat med regnskapsføreren ;D Dette er i gråsonen, men skal tåle bokettersyn. Det store problemet er de som kjøper seg dyre Mercedes ML o.l. med grønne skilter, som blir brukt kun som en privatbil og krever mva fradrag..

    Heldigvis, er det mange vurderinger/kriterier som gjør at varebilen i liten grad egnet til privat bruk.
    Se punkt 3.3 Unntak ;) Dette er slik jeg har forstått opp til dagligleder å vurdere.
    Bilen jeg får blir brukt til kundemøter. Jeg er sjelden på kontoret og jeg resier ofte direkte til kundene hjemmefra.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    John_Harald skrev:
    Julenissen skrev:
    Fenalaar skrev:
    John_Harald skrev:
    Man har ingen fordel av å kjøre en varebil med grønne skilter i jobbsammenheng. Dette er skattefritt. Det er noe annet hvis man bruker bilen til private formål, som f. eks dra på ferie, kjøre barna til barnehagen, kjøre på butikken osv.
    I stedet for at bedriften betaler meg kjøregodtgjørelse etter statens satser, betaler de heller en varebil
    Hvis du parkerer bilen hjemme, og kjører derfra til jobb, utfører evnt.ærend på jobben med den og kjører hjem og parkerer bilen (hjemme) inntil neste arbeidsdag, så skal du alikevel skatte av det. Du slipper kun skatt hvis bilen parkeres på jobb etter utført arbeidsdag, og du kommer deg til/fra jobben på annet vis.

    Se punkt 2.3 her: http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143280#x143280

    Johan-Kr
    Skatteetaten har hatt en runde med regnskapsførene her i distriktet, med kraftig innskjerping av reglene, du kan slippe "til og fra jobbskatt" hvis du har oppmøte i bilen, men da kan du ikke møte på en byggeplass/kunde 10 ganger på rad.Heia Norge!
    Jeg har tatt en prat med regnskapsføreren ;D Dette er i gråsonen, men skal tåle bokettersyn. Det store problemet er de som kjøper seg dyre Mercedes ML o.l. med grønne skilter, som blir brukt kun som en privatbil og krever mva fradrag..

    Heldigvis, er det mange vurderinger/kriterier som gjør at varebilen i liten grad egnet til privat bruk.
    Se punkt 3.3 Unntak ;) Dette er slik jeg har forstått opp til dagligleder å vurdere.
    Bilen jeg får blir brukt til kundemøter. Jeg er sjelden på kontoret og jeg resier ofte direkte til kundene hjemmefra.
    Problemet er bare at lengre ned står det"Biltyper som varevogn, pick-up o.l. er ikke i seg selv i liten grad egnet til privat bruk."
    Og dette har vi fått beskjed om at de blir å følge(bilparken i firmaet bestar av div varebiler med grønne skilt,transporter,hiace,navara osv)
    Nå kan daglig leder bli personlig ansvarlig og firmaet kan miste momsfradraget hvis det ikke er innberettet som lønn,i tilegg blir det straffeskatt osv på bruker
    Flere firmaer her i byen har montert inn gps-kjørebok og mange har kjøpt bilene fra firmaet og får kjøregodtgjørelse.Og bevisbyrden er på din side.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her skal det flås, vettu...

    Litt absurd at en som enslig mann, personlig næringsdrivende skal være nødt å ha to biler for å unngå å bli beskattet til døde for firmabilen (2001-modell) (som jeg er nødt å ha for å få gjort jobben...)

    Det er forsåvidt Kristin Halvorsen & co i et nøtteskall, men alikevel...

    Attpåtil ble reglene for varebiler på grønne skilter endret i 2001/2002, slik at nyere (mindre) biler på grønne skilter er rett og slett trange og ukomfortable å kjøre med. (Skilleveggen måtte flyttes fram.) Når en sitter i bilen 30 timer i uka, begynner god sittestilling å bli viktig for at ryggen min skal henge sammen.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn