Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt touran, men derimot cherry turboTrondmeg skrev:Tydeligvis. Lett overrasket likevel. Den gamle cherry'en underholdt vesentlig mer ....
/jan
Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt touran, men derimot cherry turboTrondmeg skrev:Tydeligvis. Lett overrasket likevel. Den gamle cherry'en underholdt vesentlig mer ....
i will change to it anydayJanR skrev:Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt touran, men derimot cherry turboTrondmeg skrev:Tydeligvis. Lett overrasket likevel. Den gamle cherry'en underholdt vesentlig mer ....
/jan
Preferansene er for forskjellig jaTrondmeg skrev:Jøss. Jeg kjører touran firmabil og det er det tristeste jeg noensinne har kjørt. Støl etter 3 mil pga setene. Det er mange forskjellige preferanser.
Fattigmans Porsche Boxster 2.5 er en frisørbil ja, selv om den ikke er basert på en standardbil. Legg på automatgir, så har du lagt gullegget! Har selv testet den og kan bekrefte at Porsche 911 har et helt annet drag og er en helt annen bilTrondmeg skrev:Er Boxter frisørbil? Den er hverken pen eller basert på en standardbil. Kjøreegenskapene er normalt noe Porsche får ok for.
Bare for nysgjerrighetens del; hvilken BMW-motor er det som har 285 HK?John_Harald skrev:.Trondmeg skrev:Jøss. Jeg kjører touran firmabil og det er det tristeste jeg noensinne har kjørt. Støl etter 3 mil pga setene. Det er mange forskjellige preferanser.
... Jeg kjører til vanlig en BMW med 285 hk...
For å imøtekomme din nysgjerrighet kan jeg informere at BMW har kommet med noen fantastiske treliters dieselmotorer de siste årene som også kan kombineres med 6 trinns manuell gir. Det sitter ofte samme motor, gir, klutsj og driverk i bilene med forskjellig programvare i motorstyringen. Lyden og draget er deiligVidar P skrev:Bare for nysgjerrighetens del; hvilken BMW-motor er det som har 285 HK?John_Harald skrev:.Trondmeg skrev:Jøss. Jeg kjører touran firmabil og det er det tristeste jeg noensinne har kjørt. Støl etter 3 mil pga setene. Det er mange forskjellige preferanser.
... Jeg kjører til vanlig en BMW med 285 hk...
Har vi samme bil? For å slippe en bombe, jeg får en ny Touran som firmabil med stor firmalogo snart. Skjønner ikke at du opplever skuffende seigdragingsevne med 320 Nm. Hvis du ønsker bedre bunndrag, bredere effektregister og høyere toppeffekt anbefales en liten oppgradering av motorprogramvaren.. Det er få familiebiler som har 180Hk og 400NmTrondmeg skrev:Jeg har samme seter, dekk og 140hk motor som du omtaler. Hjelper ikke på pizza Grandiosa-opplevelsen. Tristesse in persona. Og hvis du mener denne er god å kjøre også ift BMW så blir jeg også skeptisk til sistnevnte. Da kan den umulig være i orden. Angående TDI motoren så er ikke den spesielt imponerende med sitt smale register og skuffende seigdragingsevne. Tviler på at vi har samme bil egentlig
. Og jeg kjører ca 5000 i mnd med den så jeg kjenner godt til den. Småklønete ergonomi også, spesielt på handsfree, varme og vinduspussere. Også imaget da mann. Jeg krevde stor firmalogo på min så ingen skulle få rare tanker
![]()
Min opplevelse er at draget/momentet på 2,0TDI er ganske jevnt frem til 3500 o/min.. Ønsker å dokumentere dette med en effektmålingnorcad skrev:"Holder med" Trondmeg her.
Den eneste grunnen til at John_Harald tror 2,0TDI har godt bunndrag, bredt effektregister og kjører lett fra "de fleste vanlige personbiler" må være at han tror alle andre biler er 1,9TDI.................
Nå har ikke jeg kjørt Touran men mange andre VAG biler med 2,0TDI og ser ikke helt hva som er strålende med den. Men når sant skal sier er den slett ikke verst fra 1850 til 1870 o/min ;D
? Legger med to filmer av bilenVidar P skrev:Det må iallefall være noe riv ruskende galt med den treliters sekssylindrede BMW-maskinen
Det der ser ikke ut som en dynomåling.. Var veldig rett den dreiemomentkurven der, du kan jo samenligne målingene selv.. Ellers er den nye 245HK-utgaven i F10 530d en fantastisk motorVidar P skrev:Her er ditto diagram for en (ift din) ussel 3-liters BMW diesel (245HK-utgaven i F10 530d) som sikkert ikke er like flott kurvet som din chippede 285HK'er.
Det er 836 Turan tilsalgs på finn nå, de fleste er 1.9tdi og de fleste har mindre en 140 hk..norcad skrev:"Holder med" Trondmeg her.
Den eneste grunnen til at John_Harald tror 2,0TDI har godt bunndrag, bredt effektregister og kjører lett fra "de fleste vanlige personbiler" må være at han tror alle andre biler er 1,9TDI.................
Touranen har et godt vekt/kraftforhold i turtallsregisteret mange bruker motoren til daglig, i tillegg er den lavt drevet og spinner lett ved gasspådrag i andregir ut av kurver..Vidar P skrev:Det hele bare belyser at noe synes underlig når du synes Touranen er en liflig og lystig bil. Det var bare det.
Ikkje akkurat eit kvalitetstegn, er det vel?John_Harald skrev:Touranen har et godt vekt/kraftforhold i turtallsregisteret mange bruker motoren til daglig, i tillegg er den lavt drevet og spinner lett ved gasspådrag i andregir ut av kurver..
Dette er et tegn på avslått ESP, lav dreving, et godt vekt/kraftforhold som gir masse moment på hjuleneBrasse skrev:Ikkje akkurat eit kvalitetstegn, er det vel?John_Harald skrev:Touranen har et godt vekt/kraftforhold i turtallsregisteret mange bruker motoren til daglig, i tillegg er den lavt drevet og spinner lett ved gasspådrag i andregir ut av kurver..
John_Harald skrev:Touranen har et godt vekt/kraftforhold i turtallsregisteret mange bruker motoren til daglig, i tillegg er den lavt drevet og spinner lett ved gasspådrag i andregir ut av kurver..Vidar P skrev:Det hele bare belyser at noe synes underlig når du synes Touranen er en liflig og lystig bil. Det var bare det.
Minien min spinner på andre gir med kun 36hk.Brasse skrev:Eller et dårlig balansert chassis, slitte dempere og dårlige dekk?![]()
Her er ein video av ein kamerats Peugeot 205 GTI (800 kilo og rundt 200 hest).John_Harald skrev:Dette er et tegn på avslått ESP, lav dreving, et godt vekt/kraftforhold som gir masse moment på hjuleneBrasse skrev:Ikkje akkurat eit kvalitetstegn, er det vel?John_Harald skrev:Touranen har et godt vekt/kraftforhold i turtallsregisteret mange bruker motoren til daglig, i tillegg er den lavt drevet og spinner lett ved gasspådrag i andregir ut av kurver..![]()
Støtter tanken om MX-5. De som kaller det ein frisørbil har 1) ikkje prøvd ein 2) ikkje peiling.bjarnetv skrev:Minien min spinner på andre gir med kun 36hk.
betyr det at den har dårlige kjøreegenskaper?
forresten synd at mx-5 har frisørstempel; hadde jeg hatt litt mer cash ville jeg kjøpt en.
Min 60 Cadillac (2200kg og rundt 325hk) kvin heller ikke i dekkene på noen som helst 180grader! Og nei den krenger ikke heller, selv ikke i 100 km/t. Men kjører jeg særlig fortere begynner den å "svømme" litt med sine lavprofil dekk (235/75-15)Brasse skrev:Her er ein video av ein kamerats Peugeot 205 GTI (800 kilo og rundt 200 hest).
Legg merke til at det ikkje ein gang kvin i dekka ut av første 180 grader (2. gir)
----------
En gammel MX-5 koster ikke stort. De er såpass enkle å vedlikeholde at de varer bortimot evig med litt omsorg. Driftskostnaden kommer an på hvor pirkete man er. Hvis du vil holde den "som ny" koster det, men hvis du derimot er så heldig å finne et velholdt eksemplar brukt har du en fenomenal sommerbil til minimal kostnad. Den er forresten enda morsommere på vinterføre.Brasse skrev:Støtter tanken om MX-5. De som kaller det ein frisørbil har 1) ikkje prøvd ein 2) ikkje peiling.bjarnetv skrev:Minien min spinner på andre gir med kun 36hk.
betyr det at den har dårlige kjøreegenskaper?
forresten synd at mx-5 har frisørstempel; hadde jeg hatt litt mer cash ville jeg kjøpt en.
Det at minien spinner på andre gir kan vel lett kureres med eit par toyo r888![]()
Middelmådige ja, men fasinasjonen min er at den er sprekere enn gjennomsnittet i klassen. Slik oppfatter jeg denne etter å ha teste mye annet. Du kan jo opplyse meg om hvilke betalbare syvsetere med diesel som akselerer like bra i fartTrondmeg skrev:Jeg ikke skeptisk til BMW. Jeg forstår Bare ikke fascinasjon for ultramiddelmådighet uten noe annet enn middelmådige egenskaper. Men, jeg aksepterer at ikke alle deler dette.
Enig! Fant fort ut av dette når jeg kjøpte ny Golf. 2.0TDI i samme Golfen kjører dårligere en de små bensin turboene (TSI). Enkelt forklart er det for mye vekt over forhjulene med en stor oljebrenner. Samme bil med 100kg lettere TSI motor er en langt mere livlig bil å kjøre. Den peker i det minste snuten i den retningen du vil ved gass-pådrag.hifiguru skrev:Touran med store dieselmotoren er en skikkelig dekkspiser i rundkjøringer, ESP-lampa tenner fort, innerhjulet griper dårlig, ihvertfall når rundkjøringen er dosert som en kjegle...