OMF skrev:
Hei!
så vidt jeg kan forstå - så vil du da få en DC spenningen på utgangen av effektforsterkeren.
Dette vil gi "conen" et permanent offset. (Noe som ikke er gunstig, men ikke spesiellt farlig)
Derimot er det langt mer alvorlig at DC-motstanden i høytalercoilen er lav (For AC utgjør coilen en impedanse som i betydelig grad reduserer strømmen). Mao - så vil det med realtivt liten DC spenningen på utgangen gå en ganske så stor strøm - som helt sikkert brenner opp coilen dersom den blir stor nok....
Mvh
OMF
Audiomix skrev:
En forsterker med DC nivå på utgangen har en feil.
Mener du det svinget som oppstår ved påslag?
Det er vanligvis så kortvarig at det ikke skader.
Forøvrig mener jeg at alle konstruksjoner skal være sikkre mot slike uøsnkede "DC sving".
Har du noe mer konkret?
Takker!
I brukermanualen til forforsterkeren min(McIntosh C22c) står det at den ikke må brukes mot DC koblede effektforsterkere da den sender DC via utgangene ved oppstart. Det kan også komme DC via inngangene på forforsterkeren som da blir distribuert til utgangene uten "filter" står det forklart.
Jeg har en Plinius SA 250 mk4 effektforsterker som visstnok er DC koblet.
Til slutt bruker jeg Gallo Ref.3.1.
Det som er meget synd er at dette samspiller meget bra og jeg vil egenlig ikke selge noen enkeltkomponenter.
Er dette en advarsel man glatt kan overse?
Når jeg leser OMF sitt svar øker stressnivået betraktelig. Kanskje det blir permanent opphold i boden for den glade C22.