Hva kan skje om.....

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
en kobler en forforsterker som sender DC til utgangene under oppstart mot en effektforsterker som er DC koblet???

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
så vidt jeg kan forstå - så vil du da få en DC spenningen på utgangen av effektforsterkeren.

Dette vil gi "conen" et permanent offset. (Noe som ikke er gunstig, men ikke spesiellt farlig)

Derimot er det langt mer alvorlig at DC-motstanden i høytalercoilen er lav (For AC utgjør coilen en impedanse som i betydelig grad reduserer strømmen). Mao - så vil det med realtivt liten DC spenningen på utgangen gå en ganske så stor strøm - som helt sikkert brenner opp coilen dersom den blir stor nok....

Mvh
OMF

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En forsterker med DC nivå på utgangen har en feil.
Mener du det svinget som oppstår ved påslag?
Det er vanligvis så kortvarig at det ikke skader.
Forøvrig mener jeg at alle konstruksjoner skal være sikkre mot slike uøsnkede "DC sving".
Har du noe mer konkret?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Hei!
så vidt jeg kan forstå - så vil du da få en DC spenningen på utgangen av effektforsterkeren.

Dette vil gi "conen" et permanent offset. (Noe som ikke er gunstig, men ikke spesiellt farlig)

Derimot er det langt mer alvorlig at DC-motstanden i høytalercoilen er lav (For AC utgjør coilen en impedanse som i betydelig grad reduserer strømmen). Mao - så vil det med realtivt liten DC spenningen på utgangen gå en ganske så stor strøm - som helt sikkert brenner opp coilen dersom den blir stor nok....

Mvh
OMF
Audiomix skrev:
En forsterker med DC nivå på utgangen har en feil.
Mener du det svinget som oppstår ved påslag?
Det er vanligvis så kortvarig at det ikke skader.
Forøvrig mener jeg at alle konstruksjoner skal være sikkre mot slike uøsnkede "DC sving".
Har du noe mer konkret?

Takker!
I brukermanualen til forforsterkeren min(McIntosh C22c) står det at den ikke må brukes mot DC koblede effektforsterkere da den sender DC via utgangene ved oppstart. Det kan også komme DC via inngangene på forforsterkeren som da blir distribuert til utgangene uten "filter" står det forklart.
Jeg har en Plinius SA 250 mk4 effektforsterker som visstnok er DC koblet.
Til slutt bruker jeg Gallo Ref.3.1.

Det som er meget synd er at dette samspiller meget bra og jeg vil egenlig ikke selge noen enkeltkomponenter.

Er dette en advarsel man glatt kan overse?

Når jeg leser OMF sitt svar øker stressnivået betraktelig. Kanskje det blir permanent opphold i boden for den glade C22.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Siden du sier det spiller bra, så betyr vel det at alt er såre vell?
Hvis du ikke hører (eller ser) noe unormalt, er alt i orden.
På ett eller annet tidspunkt vil det oppstå feil. Ta ikke slike sorger på forskudd.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Problemet kan løses ved

1) La begge apparatene stå påslått alltid, eller:

2) Slå på pre-en først.

Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom en passer på å slå på effektforsterkeren som siste enhet før en skal spille og slå den av som første når en er ferdig, så skjer det ikke noe galt.
Ikke optimalt konstruert dersom en må følge en slik prosedyre. Ingenting bør være slik at det sender ut DC eller et høyt spenning sving ved på- og avslag.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min Slimdevices Transporter, som jeg benytter som forforsterker, er DC-koblet på utgangene. Nå er det som følger etter AC-koblet så det holder, så det går greit å dra ut kontakten uten at ting blir skadd. La meg legge til at de ICEpowereffektforsterkerne mine har (fornuftige) softklippingskretsløp også.

Men til spørsmålet: Dette går normalt bra så lenge effektforsterkeren tennes sist og slukkes først. Hva som skjer ved strømbrudd vet ikke jeg. Og eforøvrig er jeg helt enig i alt det Audiomix skriver i Svar #6.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Flott!
Det betyr at jeg kan ta det rolig såfremst man skrur på i rett rekkefølge.
Men det er høyttalerne som får støyten, ikke effektforsterkeren om det kommer en puls eller lignende?
Et element i høyttaleren er ikke noe problem å fikse selv. Det er straks verre å sende 70 kg forsterker på service.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
70kg? Oj.

Det er høyttalerne som får støyten, ja. Forsterkere flest tåler å klippe.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En slik "puls" som oppstår ved på- og avslag er normalt ganske slakk. Det er bass elementet som får støyten. Det tåler en trøkk eller to.

Topp Bunn