Hva kan forklare en spesiell bias atferd?

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg har et par med Manley Snappers. De har fungert feilfritt i over et halvt år nå. Har skiftet et par utgangsrør (EL34) og et mikrofonisk input rør (12at7), ellers ingenting. Utgangsrørene har nok fått 1500-2000 timer på seg, så de nærmer seg nok utbyttetid. Bias er generelt sett svært stabil. Små justeringer en gang i blant. Helt til nå nylig. På den ene monoblokken falt bias 30 % en dag. Jeg justert den opp på alle rørene, fallet var likt på alle fire EL34. Sjekket igjen dagen etter og da var de 30% over normalen, så jeg justerte ned igjen. Nå har de falt 30% ned igjen. Det som er merkelig er at alle faller eller øker i bias helt likt. Kan det være driver røret (7044) som må byttes? Er forklaringen at det er noe som virker felles på alle rørene som påvirker bias, eller er det bare det at alle fire rørene er klare for utbytting? Dette er litt merkelig da det ene røret er nyere enn de andre. Håper noen helt vil forsøke å forklare fenomenet. Fått fin hjelp på tech-hjørnet før.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Tror ikke likerettingen skjer med rør i Snapper. Her er jeg på dypt vann, da jeg ikke forstår meg stort på det tekniske. Forsøker å lære fort løpende.

Snapper har tre typer rør; input, driver og output. Likeretting, rectifing, er vel da tatt hånd om på annen måte, eller? Ellers så sitter det et likeretterrør i preampen, et 5Y3WGT rør. Dersom dette røret er ustabilt, kan det påvirke bias i effekttrinnet?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det kan ha vært lav spenning på nettet...
Preampen har ikke innvirkning.

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvor mye måler du i testpunktene for BIAS? Det er ikke så mye å mistenke siden alle 4 rørene endrer seg likt.
Sjekk om -60V til Bias nettverkene er stabil. Hvis den av en eller annen grunn endrer seg, vil strømmen i alle utgangsrørene endre seg også.
Det er ikke noe foran utgangsrørene som kan påvirke dette.
Hvis det bare er det ene trinnet som oppfører seg slik, kan du se bort i fra endringer i nettspenningn.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for innspillene. Dere har allerede utelukket noen faktorer jeg var bekymret for at det kunne angå.

Audiomix, du sier at jeg kan sjekke bias til nettverkene. Hvordan gjør jeg det?

Bias settes slik (tatt fra manualen): "300mVDC measured across 10 ohm cathode resistor"

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Helt nederst til venstre på skjemaet ser du bias nettverkene. Herfra går g1-forspenningen opp til hvert enkelt utgangsrør.
Se om du kan finne punktet der -60V kommer inn.
OK med 300mV i testpunktene for bias. Det tilsvarer 30mA katodestrøm.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg forstår det som at jeg da må inn i forsterkeren. Tror nok jeg mangler den tekniske ferdigheten og kunnskapen til dette.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for alle innspill så langt. Tenkte jeg skulle fortelle om siste utvikling. Jeg har forsøkt å monitorere bias hyppigere og har nå hatt lengre perioder med stabil bias og perioder med gradvis senking av biasnivå. Etter litt mailing med Manley, innspill fra dere og alle observasjonene er det vel mest tenkelige at det er snakk om "slitne" rør. De har nok spilt nærmere 2000 timer og begynner vel å vise ustabil atferd. Er ikke det en sannsynlig konklusjon?

(Har også byttet alle rørene fra den ene ampen til den andre, men etter dette har de vært stabile.)

Min bekymring er nok et utspill av at jeg ikke har levd med slike rørkonstruksjoner lengre enn 2/3 års. Så dette blir første utbytte av effektrør. Har nettopp bestilt 8 stk med Svetlana EL34 SED (nyproduserte).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har du spurt Manley om hvilke rør de anbefaler og forventet levetid?
Hva ble / blir levert originalt?

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Manley brukte tidligere Electro-Harmonix EL34 men har nå gått over til det som satt i mine blokker: GT. Tror GT rør opprinnelig er JJ rør, men kontrollert av GT. Men det kan vel ikke være noe problem å bruke Svetlana EL34 SED?

Angående forventet levetid skriver de: "The average for the tubes in the SNAPPER should to be around 2000+ hours for the output tubes, hey, maybe lots more, depending on usage, more for the input and driver tubes."

Mine blokker har ikke vært i bruke lengre enn siden september 2008, men jeg tror nok har en ca 2000 timer. Bruker dem mye ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Oslo2 skrev:
Manley brukte tidligere Electro-Harmonix EL34 men har nå gått over til det som satt i mine blokker: GT. Tror GT rør opprinnelig er JJ rør, men kontrollert av GT. Men det kan vel ikke være noe problem å bruke Svetlana EL34 SED?

Angående forventet levetid skriver de: "The average for the tubes in the SNAPPER should to be around 2000+ hours for the output tubes, hey, maybe lots more, depending on usage, more for the input and driver tubes."

Mine blokker har ikke vært i bruke lengre enn siden september 2008, men jeg tror nok har en ca 2000 timer. Bruker dem mye ;)
Svetlana er svært mye bedre enn de andre som nevnes her. Eventuelt NOS fra kjente produsenter.
Hva menes med dette?
The average for the tubes in the SNAPPER should to be around 2000+ hours for the output tubes, hey, maybe lots more, depending on usage

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Du spør hva som menes med sitatet (som er tatt fra manualen). Jeg trodde det betydde at jeg kan forvente en levetid på EL34 før på rundt 2000 timer. Men siden du spør, så må jeg spørre ??? ;) Hva annet kan det bety?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det som er fornuftig i sitatet er at levetiden for de rørene som nevnes er ca 2000 timer. Det vil si brukstid.
Da blir det litt rart å si at det kan være mye mer enn 2000 timer avhengig av bruk.
Hvis rørene ikke brukes, varer de "evig".
Ved mishandling vesentlig kortere.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg forstår. Men kan de mene at arbeidsforholdene til rørene, f.eks. ventilasjon, lydvolum osv, kan ha innvirkning?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det spiller en stor rolle for levetiden om rørene kjøres pent eller stresses.
Sammenlign med en bilmotor. En kjører ikke med full gass hele tiden.
Rallykjørere og band gitarister holder liv i de som reparerer.
Vi "vanlige" får ting til å holde år etter år.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg tror at bruken av monoblokkene er innen det "vanlige"; de driver ikke en spesiell tung last på høyttaleren og det spilles ikke veldig høyt. På den annen side står de inni et skap som ikke alltid har døren oppe. Det blir likevel ikke varmere enn at det er behagelig varmt der inne. Så da må jeg vel regne med å bytte effektrør etter en ca 2000 timer. Håper smårørene holder lengre, slik de sier i manualen.

Det som er litt rart er at effektrørene har hatt en stabilbias de siste dagene. Forstår fortsatt ikke helt de plutselige svingningene. Finnes det noen generell forklaring på slikt?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Oslo2 skrev:
Det som er litt rart er at effektrørene har hatt en stabilbias de siste dagene. Forstår fortsatt ikke helt de plutselige svingningene. Finnes det noen generell forklaring på slikt?
Hvis alle rørene justeres med et potmeter er vel kontaktfeil i dette en mulighet, eller?

Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er sepparat biasjustering for hvert utgangsrør. Fire i hver kanal.
Jeg har kanskje spurt om dette tidligere:
Er dette "fenomenet" kun på en kanal?
Gjelder det alle rørene der det oppstår?
Har du forsøkt å bytte rør fra en kanal til en annen?
Følger feilen rørene eller er den konstant i kun en kanal?

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Fenomenet var på en kanal, det gjaldt alle rørene, men minst det røret som var nyest. Jeg byttet så alle rørene fra den ene kanalen til den andre. Etter dette har de alle oppført seg stabilt, både rørene som var ustabile og rørene som var stabile men nå i den andre ampen. Det må vel bety at jeg har ved tilfeldige måletidspunkter begynt å registrere "slitene" rør som ikke er like stabile, men i det "lange løp" fortsatt oppfører seg relativt stabilt?

Kanskje jeg bare gjør for mye ut av det.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du er nok inne på noe der ;)
Det er lurt å følge med. Når det er så enkelt som å sjekke spenningen i noen målepunkter og eventuelt justere, vil jeg anbefale å se det an.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for at dere har fulgt meg i mine bekymringer. Venter de nye rørene i dag eller morgen. Ser frem i mot det. Ustabiliteten i bias motiverte meg jo til innkjøp av nye rør, så det kan jo ende godt. Jeg tar opp igjen tråden dersom problemet fortsetter, men håper at vi har fått det diagnosert riktig.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Nå har jeg spilt et par dager med de nye rørene: Svetlana EL34 SED. Stilte bias rett etter at de ble montert og bias har vært "dønn" stabile siden. Det betyr vel at de forrige rørene begynte å "brenne" ut. Jeg var vel litt for mye bekymret - kunne jo bare ha testet med nye rør :-[ Dette er første gang jeg bytter effektrørene.

Likevel fint å vite at svarene kommer raskt her om det er noe jeg lurer på.

Topp Bunn