Hva i alle dager holder Largo på med

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    De står hos meg nå. Skjønner at du angrer, men du lider vel ingen JBL-nød...

    Gratulerer E.Largo!
    Er det ML NO.333 som står på gulvet? Lå en på finn som jeg kikket på endel ganger, men landet på rør.
    Håper du skriver litt om lyden når du får koblet opp.
    Bra at 4365'ene til herr ulv havnet i ett godt hjem. Han kan jo ikke legge beslag på alt av JBL her til lands ;)

    ML'en er en no. 336, som er en nyere versjon av no. 333. Solid sak som har vært med meg i noen år.
    Det er litt for tidlig å si noe bastant om lyden. Men jeg har merket meg at lydbildet er større og det er mer dynamikk. De er også merkbart mer følsomme enn Array.
    Jeg er fornøyd foreløpig, men skal nok klare å få mer ut av dem når jeg har fått testet ut litt forskjellige plasseringer.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det dukket opp en ny Blue Note plate på døra i dag. Jackie McLean er ett nytt bekjentskap for meg. Men denne skal jeg nok klare å bli venn med.
    B2AA5584-62E8-46C3-BF5F-ECD14FBAEC40.jpeg


    Det har blitt spilt noen jazzplater i løpet av dagen. Og jeg må si at jeg forstår hvorfor disse store JBL monitorene er populære blant asiatiske jazz elskere. Det er noe med å få servert blåseinstrumenter fra horn av litt størrelse.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake igjen etter tidenes guttetur. Sliten men fornøyd.
    Dubai er jo en helt spektakulær by. Men om det er på en god eller dårlig måte er jeg usikker på. Men vi hadde det ihvertfall veldig gøy på turen
    ED320B27-2A6F-4E0B-AF00-7CC8BBDA83C2.jpeg
    3F626418-20B7-4E0A-8E23-1B9BF986CC91.jpeg
    B8839FD2-5547-4A51-ADF0-08E75B5B7434.jpeg
    7A70EB69-0FC6-479A-96C8-B5A1AA4DC147.jpeg
    96DF9284-B0BC-4703-944A-C3F5CA08EF8E.jpeg
    A0C99A15-FF0A-4E90-8A26-756BFB5FD901.jpeg
    .
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En ny og to gamle britiske plater i innboksen i dag.
    Nursery Crime skal jo være en av progens høydpunkter, så den bør jeg vel ha i hylla. Fikk tak i en repress fra syttitallet og satser på at det er tilstrekkelig.
    New Gold Dream er SM‘s beste imo. Og har en del slagere fra ungdommen. Egentlig rart at jeg ikke har hatt den før nå. Var så heldig å finne en førstepress av denne.
    XTC har jeg likt i årtier og de nye pressingene er knall, så ingenting å lure på.
    A0BD8074-8E37-4C84-8EE1-747A8E4C90D9.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis det ringer på døren og det står to karer utenfor, beware, det er både musikk- og progpolitiet. Anbefaler deg å rydde unna to av skivene, og heller legge XTC godt synlig 😎😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir nesten misunnelig når jeg ser alle i bekjentskaps-kretsen som blir smittet (bare nesten). Hadde sikkert vært godt å bli ferdig med shaiten. God bedring!
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Blir nesten misunnelig når jeg ser alle i bekjentskaps-kretsen som blir smittet (bare nesten). Hadde sikkert vært godt å bli ferdig med shaiten. God bedring!
    Foreløpig så er det ikke så spennende, så ingen grunn til å være misunnelig.
    Symptomene så langt er som en vanlig manflu :p
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Etter noen dager med feber og hodeverk så ser det ut som det værste er over. De siste dagene har blitt tilbrakt under ett teppe mens jeg med sinne og vantro har sett hva den Russiske despoten har foretatt seg i Ukraina. Jeg får bare håpe på at galskapen stopper fortest mulig, og med minst mulig lidelse for det Ukrainske folket. Og at Russerene lar Putin få samme skjebne som sine tidligere kollegaer Muammar og Saddam.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ellers så er humøret stigende :)
    Noen nyankomne plater er funnet frem og en Nebbiolo er satt til lufting. Satser på at det blir en hyggelig lørdagskveld tross alt.
    C601486B-7750-4864-900E-9830B4AA6BF4.jpeg


    Som vanlig er det ingen rød tråd i hva jeg handler, bortsett fra det er musikk som jeg liker.
    Soundgarden plata ble faktisk bestilt i November i fjor. Men som vanlig så er det ingen sammenheng mellom leveringstiden på nettsidene til Skvis på og virkeligheten. De to siste platene fra samme ordren kommer kanskje til påske :sneaky:
    83812233-3108-42DB-92D0-66CFDA445C14.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er gått en del år siden jeg sist kjøpte en konsert på Blu-Ray. Men når jeg så at Knebworth konserten til Oasis var gitt ut så måtte jeg bare slå til. Denne begivenheten markerte vel høydepunktet i karrieren deres. senere gikk det deverre i utforbakke med kjedeligere og kjedeligere utgivelser, masse rot og krangling.

    97DFB105-F45F-4030-968D-11B34B605F05.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    For noen uker siden så leste jeg en gammel tråd på SHF om diverse utgivelser av Phil Colins‘ Face Value. Og der fant jeg ett utdrag fra en bok som omhandler PC’s synspunkter rundt masteringen av denne utgivelsen.

    "In Genesis we'd never taken an incredible interest in the cut — it's only recently that l've discovered how important the cutting engineer is. He really has total control of something you’ve been spending months and thousands of pounds doing. You just go in and give him your master tape and he's like an extra producer — he can make it sound good or bad!"

    Phil first flew to the US to cut Face Value at Sterling Sound in New York (which is mistakenly credited on the sleeve) but Phil wasn't convinced the sound was right, so he tried three different cuts at a mastering studio in London and still wasn't happy with the results.

    “I wanted the record to sound very much like a black album. l think my music is different from a lot of people's music, simply because l'm taking black and white influences and creating something new." In desperation, Phil went home to relax and to listen to some of his favourite music . . . Earth Wind & Fire and The Jacksons. “They sounded great, then l put on my acetate and . . . by comparison, it sounded tame."

    Yet Phil was convinced he'd made a great record and all he needed was a good cut. So in the end: "I looked on the back of the sleeves of all these records I liked and the name Michael Reese kept coming up. ’Mastered by Michael Reese, The Mastering Lab, Los Angeles. "I thought ’****, I’ll just ring him up!' I got the number through Directory Enquiries and called him."

    Because of pressure of work, Phil couldn't actually attend the cut, but gave Michael some basic instructions about levels on different tracks and let Reese do what he's best at. The results were exactly what Phil was hoping for. "It was staggering. I put the cut on and it was much blacker, it just sounded better coming out of the speakers - the sound came out of the speaker as opposed to staying in it."

    However, the story doesn't end there. It appears that two different versions of the album were eventually pressed up — the original Reese cut has TML stamped in the disc's run-off while the later "copy-cuts" (by lan Cooper at the Townhouse) are stamped TOWNHOUSE on the rim. Some copies are reportedly even made up of one side cut by Reese and the other by Cooper!"


    Fra før så hadde jeg den skandinaviske originalen som har en annen master, så en original UK press med TML i innerrilla ble bestilt på Discogs.

    B84E844C-F92E-4A99-ACA1-BDBF3635DAA5.jpeg

    Så er det noe forskjell ?
    Ja, jeg vil si at TML’en låter litt annerledes. Varmere lyd og mer punch er det som slår meg.
    Forskjellen er vel mer en smakssak enn noe annet. For ingen av versjonene låter dårlig.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Soundgardens Badmotorfinger dukket også opp denne uka. Nye pressinger har kommet seg en hel del de siste åra, og denne 2021 utgaven er helt strøken.
    136C9B11-A706-4DFD-852E-3D2C8CCE9A7E.jpeg


    Tøff, tett og tung plate dette. Og helt i grenselandet for hva jeg kan tåle av hard rock :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    For noen uker siden så leste jeg en gammel tråd på SHF om diverse utgivelser av Phil Colins‘ Face Value. Og der fant jeg ett utdrag fra en bok som omhandler PC’s synspunkter rundt masteringen av denne utgivelsen.

    "In Genesis we'd never taken an incredible interest in the cut — it's only recently that l've discovered how important the cutting engineer is. He really has total control of something you’ve been spending months and thousands of pounds doing. You just go in and give him your master tape and he's like an extra producer — he can make it sound good or bad!"

    Phil first flew to the US to cut Face Value at Sterling Sound in New York (which is mistakenly credited on the sleeve) but Phil wasn't convinced the sound was right, so he tried three different cuts at a mastering studio in London and still wasn't happy with the results.

    “I wanted the record to sound very much like a black album. l think my music is different from a lot of people's music, simply because l'm taking black and white influences and creating something new." In desperation, Phil went home to relax and to listen to some of his favourite music . . . Earth Wind & Fire and The Jacksons. “They sounded great, then l put on my acetate and . . . by comparison, it sounded tame."

    Yet Phil was convinced he'd made a great record and all he needed was a good cut. So in the end: "I looked on the back of the sleeves of all these records I liked and the name Michael Reese kept coming up. ’Mastered by Michael Reese, The Mastering Lab, Los Angeles. "I thought ’****, I’ll just ring him up!' I got the number through Directory Enquiries and called him."

    Because of pressure of work, Phil couldn't actually attend the cut, but gave Michael some basic instructions about levels on different tracks and let Reese do what he's best at. The results were exactly what Phil was hoping for. "It was staggering. I put the cut on and it was much blacker, it just sounded better coming out of the speakers - the sound came out of the speaker as opposed to staying in it."

    However, the story doesn't end there. It appears that two different versions of the album were eventually pressed up — the original Reese cut has TML stamped in the disc's run-off while the later "copy-cuts" (by lan Cooper at the Townhouse) are stamped TOWNHOUSE on the rim. Some copies are reportedly even made up of one side cut by Reese and the other by Cooper!"


    Fra før så hadde jeg den skandinaviske originalen som har en annen master, så en original UK press med TML i innerrilla ble bestilt på Discogs.

    Vis vedlegget 801592
    Så er det noe forskjell ?
    Ja, jeg vil si at TML’en låter litt annerledes. Varmere lyd og mer punch er det som slår meg.
    Forskjellen er vel mer en smakssak enn noe annet. For ingen av versjonene låter dårlig.
    Har du hørt 2016 remastern?
    Phil Collins – Face Value (2016, Gatefold 180g, Vinyl) - Discogs
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Enda en plate dukket opp denne uka. Franz Ferdinand har jo ett navn som dessverre er aktuelt om dagen. Plata er kanskje ikke like aktuell siden det er en samling med gamle slagere. Men jeg har alltid hatt sansen for dette skotske pop bandet. Og på vinyl så låter de vel så godt som de kan gjøre :)
    69CE0434-F4ED-424A-A152-5D3192B94161.jpeg


     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke helt påskeferie for meg enda, men helg er det i det minste. Heldigvis dukket det opp en trøstepakke fra Danmark som kun brukte 10 dager på turen med Post Når. Men den var hel og pen heldigvis. Og det er jo det viktigste.
    F3CDD887-4FE5-48DB-8360-470109A6E95E.jpeg


    Blanda drops denne gang.
    Lady Blabird med lekker sort syre soul.
    Pink Floyd i mono der minst en av dem var på syre når de spilte inn denne.
    Spids Nøgnhat er jo Dansker på syre.
    Og jeg må jo være på syre jeg også når jeg kjøper en prog plate med King Crimson 😛
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.065
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Grunnet brudd i foten så har jeg ikke fått gjort noe med plassering av høyttalerene. Så de får stå der de står. Jeg er ikke helt fornøyd, men det låter ikke så aller verst heller.
    Men jeg har begynt å lure litt om jeg er litt sånn som hundeeiere som gjerne likner mer og mer på sine firbente venner. Bare at jeg har samme forholdet til høyttalere?
    5D45408D-0543-4661-9CB4-7688385121AF.jpeg


    Stuttjukk og breikjeftet 😂
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grunnet brudd i foten så har jeg ikke fått gjort noe med plassering av høyttalerene. Så de får stå der de står. Jeg er ikke helt fornøyd, men det låter ikke så aller verst heller.
    Men jeg har begynt å lure litt om jeg er litt sånn som hundeeiere som gjerne likner mer og mer på sine firbente venner. Bare at jeg har samme forholdet til høyttalere?
    Vis vedlegget 809844

    Stuttjukk og breikjeftet 😂
    Med to feite luftehull i fronten? Hmm... Ikke overtenke nå da.. :). God bedring
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn