Hva har kvalitetene på tomme cd`er å si ved kopiering`?

sunseeker33

Medlem
Ble medlem
22.02.2008
Antall liker
0
Mange mener kopier kan være bedre en en orginal.Det har jeg ikke kopetangse til og forstå noe av. Men ved brenning av kopier har kvaliteten på platende noe betydnig for lyd? Hvis så, hvilke cd` er gode lyd cd`er. Det er ikke snakk om koprimering til div formater. Bare sakte brenning med høyeste kvalitet.Er det noen merker som er spesielt egnet til dette?

::) ??? ??? ??? :- ::)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.091
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
billigmerker bør unngås i min erfaring. blir lett slitt, og huller i laget som inneholder informasjon, en del av de vil ikke la seg brennes en gang- ingen vits i å kjøpe en stabel med 50 eller 100 plater hvis du må kaste 10% og de resterende slites ut..

De fleste kjente merker: tdk, memorex, basf osv fungerer bra, men hvis du først skal bruke noen ekstra kroner på cd-r så kjøp memorex med svarte sider (lagd for ps2?) det er de beste jeg har brukt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis jeg ikke husker feil, så kom Memorex med de sorte CD-ene i 99 eller 2000. Og da ble de markedsført som spesialplater til lyd, for lovlig kopiering av PS2-plater finnes ikke. Jeg har testet dem, og de fungerte glimrende. Dessverre tror jeg ikke jeg har noen lenger selv, som jeg kan teste om fungerer den dag i dag.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt alt mulig og de fleste plater har fungert ypperlig uavhengig av produsent, men så har jeg stort sett handlet på Datakjeden og det jeg finner hos Elkjøp. Nå er jeg forsiktig med alle plater jeg har, så jeg vet ikke noe om den fysiske slitestyrken i mange plater. Jeg kjøper ofte stabler med 100 plater som ikke er så dyre siden jeg brenner sikkerhetskopier av dokumenter og annet.

Det jeg derimot har erfaring med er ulike brennere på datamaskiner. Nå bruker jeg stort sett 3,5" enheter til brenning fra Nec og Samsung (og et fornuftig brenneprogram jeg har kjøpt fra Ashampoo) men jeg har erfart at dårlige resultater ved brenning på et par laptoper jeg har hatt, og noen stasjonære. Det kan man være obs på.

Mvh. Bjørn

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
0
Taiyo Yuden er kongen av brennbare medier. Jeg kjøper alltid printbare plater så jeg har muligheten til å printe direkte på platene, og disse platene er således midt i blinken:

http://www.pxp.no/webshop/product_info.php?cPath=22&products_id=411

Nesten syv kroner per plate er helt klart ganske dyrt, men jeg synes de er verdt det. Ikke bare blir resultatet når man printer på de vanvittig bra, men platene holder en profesjonell standard. De finnes også i 100 pakninger med en normal printbar overflate som koster under fire kroner per plate.

U

utgatt60135

Gjest
mteinum skrev:
Har noen prøvd CD-R platene fra mofi?
Ja, de er gode. Skiller godt mellom instrumenter, har meget oppløst diskant og har evner å formidle musikernes intensjoner utmerket. Men kan savne litt drama og går ikke like kjellerdypt som de beste. God kropp på tonen.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
;D

mye bang-for-the-buck altså ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Svirre skrev:
Taiyo Yuden er kongen av brennbare medier. Jeg kjøper alltid printbare plater så jeg har muligheten til å printe direkte på platene, og disse platene er således midt i blinken:

http://www.pxp.no/webshop/product_info.php?cPath=22&products_id=411

Nesten syv kroner per plate er helt klart ganske dyrt, men jeg synes de er verdt det. Ikke bare blir resultatet når man printer på de vanvittig bra, men platene holder en profesjonell standard. De finnes også i 100 pakninger med en normal printbar overflate som koster under fire kroner per plate.

De skal prøves!

Mvh. RS

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.761
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
;D ;D ;D Lyngen! Kanonbra.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
mteinum skrev:
Har noen prøvd CD-R platene fra mofi?
Ja, de er gode. Skiller godt mellom instrumenter, har meget oppløst diskant og har evner å formidle musikernes intensjoner utmerket. Men kan savne litt drama og går ikke like kjellerdypt som de beste. God kropp på tonen.
-skal vi se -bits & pieces.

Men, har du en high-end brenner? Klarer den å brenne dypt nok slik at bassen beholdes og ikke diskanten fliser? ;D

sunseeker33

Medlem
Ble medlem
22.02.2008
Antall liker
0
Takk for alle gode innspil. Litt mer om higend.Brennere, har aldri hørt om vill gjerne lære mer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
sunseeker33 skrev:
Takk for alle gode innspil. Litt mer om higend.Brennere, har aldri hørt om vill gjerne lære mer.
Jeg tror de tøyser litt med deg, solsikken. Men ikke ta deg nær av det, de er egentlig veldig koselige mennesker. Men det kan sikkert stemme at de billigste brennerne ikke brenner like feilfritt som de bedre, men kjøper du en brenner av god merkevare, så holder det.

sunseeker33

Medlem
Ble medlem
22.02.2008
Antall liker
0
var et noe sånt svar jeg tenkte meg. Regnet med den som følgte pc`en ikke er topp. Hvilke brennere er egnet bedre til dette.

dimm

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Antall liker
0
den som fungte med maskinen er sikkert tip-topp den.. tomplater kan ha litt å si på holdbarheten på cd'en, men innholdet er akkurat det samme om det brennes på en billig eller dyr brenner da det er digital informasjon på de, enten ene 1 eller 0 og brennes det feil så sies det i fra at det skjedde feil under brenning

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.091
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
jeg har brent cd siden de første cd-r kom på markedet. Dårlige brenneprogram, dårlige brennere og dårlige cd-r har jeg opplevd. I dag er kvaliteten jevnt over høy.
I sin tid hørte jeg forskjeller på hvordan du brente cd'ene, om du kopierte filene på cden eller om du lagde et image. Det siste gav høyest kvalitet, og kunne gi deg en kopi bedre enn orginalen. Sporene du brant inneholdt de samme gropene som på den masseproduserte cden du kopierte, men gropene startet/stoppet mer nøyaktig.
I dag er kvaliteten på både rippe og brenneprogram og på brennere og cd blitt jevnt over høy, så om du bruker den ene eller andre brenneren eller programmet skal ikke ha noe å si.
Kvaliteten på cd-r handler stort sett om holdbarhet, jeg kan ikke tro at Mobile Fidelity sine høres bedre ut enn "arkiv-kvalitet" fra andre produsenter, de bare koster mer. Billigste type cd-r kunne miste det reflekterende laget som ofte bare var limt fast på plastikken. De ble også ripet og slitt lettere. En cd som er god nok til å lagre familiefotos på er god nok til musikk.
Masse tweaks til cd går ut på å slipe/tusje kantene på cden samt å mørklegge tekstsiden, dette for å gjøre det lettere for spilleren å lese data fra cd, de svarte cdene kom ferdig tweaket så å si, om du hører det vet jeg ikke, men det kan umulig skade, flere ører enn mine påstår at de har hørt dette.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den grønne tusjen som ble solgt i sin tid hadde nok en effekt, men den var så liten at den nesten ikke var til å snakke om. Jeg tror ikke noen kjøpte ny etter at den første var tom. Jeg tusjet en liten håndfull plater hos en kompis, og det var noen marginale forskjeller å høre. Vi blindtestet selvfølgelig ikke, så resultatet kan ikke sies å være vitenskapelig. Og uansett så var forskjellene så små at ingen jeg kjenner ville betalt for dem.

Men i ettertid ser jeg at de 20+ år gamle platene som ble tusjet har rask oppstart på den famøse HK-spilleren min. I likhet med Keith Jarrett med folien så er de blant de platene som spilleren min jobber minst med. Men ikke like entydig som effekten av folien. Som er litt mer enn marginal, men også en unødvendig dyr løsning. Tipper jeg, siden jeg fikk min gratis.

Uansett så tror jeg ikke de tweakene er de jeg ville brukt tid på. Jeg tror heller ikke at de sorte platene har så stor effekt heller. Da har nok en matte av den typen jeg tester for tiden har mer effekt + at det er en engangsutgift.

Topp Bunn