jeg har brent cd siden de første cd-r kom på markedet. Dårlige brenneprogram, dårlige brennere og dårlige cd-r har jeg opplevd. I dag er kvaliteten jevnt over høy.
I sin tid hørte jeg forskjeller på hvordan du brente cd'ene, om du kopierte filene på cden eller om du lagde et image. Det siste gav høyest kvalitet, og kunne gi deg en kopi bedre enn orginalen. Sporene du brant inneholdt de samme gropene som på den masseproduserte cden du kopierte, men gropene startet/stoppet mer nøyaktig.
I dag er kvaliteten på både rippe og brenneprogram og på brennere og cd blitt jevnt over høy, så om du bruker den ene eller andre brenneren eller programmet skal ikke ha noe å si.
Kvaliteten på cd-r handler stort sett om holdbarhet, jeg kan ikke tro at Mobile Fidelity sine høres bedre ut enn "arkiv-kvalitet" fra andre produsenter, de bare koster mer. Billigste type cd-r kunne miste det reflekterende laget som ofte bare var limt fast på plastikken. De ble også ripet og slitt lettere. En cd som er god nok til å lagre familiefotos på er god nok til musikk.
Masse tweaks til cd går ut på å slipe/tusje kantene på cden samt å mørklegge tekstsiden, dette for å gjøre det lettere for spilleren å lese data fra cd, de svarte cdene kom ferdig tweaket så å si, om du hører det vet jeg ikke, men det kan umulig skade, flere ører enn mine påstår at de har hørt dette.