Hva har jeg hørt...? - 6L6

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei!

Du verden hvordan man kan bli tatt på sengen.. Lånte av en kamerat en matchet quad SED 6L6 utgangsrør til mine Quicksilver Mid Monos. Har prøvet flere typer KT88 og EL34 typer, både nyprodusert og NOS. Men makan til flott gjengivelse/klang har jeg aldri hatt i heimen. De spiller med en mellomtone som går i retning av elektrostater, selv på mine DIY ProAcloner 2.5. Stort og åpent lydbilde med masse rom og mikrodynamikk..

Jeg leser litt om historien til dette røret og det er imponerende at et rør konstruert i 1936 fortsatt holder koken i dag.. Det store spørsmålet mitt er hvilke erfaringer dere andre har med dette røret og eventuelt hvilke fabrikat som er best klangmessig til hifibruk..

Mvh
Lasse

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Hmm,er forsterkeren din altetende mht rør? Har sjøl KT88,er disse ekvivalent eller? KT88 er vel fetere enn EL34,så kor ligger disse i gata? Veit jo at det e store forskjeller fra rør til rør da men generelt stemmer vel det æ sier KT88 kontra EL34..Hva ble bedre? Nyskjerrig ::)

mvh Filip

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Hmm,er forsterkeren din altetende mht rør? Har sjøl KT88,er disse ekvivalent eller? KT88 er vel fetere enn EL34,så kor ligger disse i gata? Veit jo at det e store forskjeller fra rør til rør da men generelt stemmer vel det æ sier KT88 kontra EL34..Hva ble bedre? Nyskjerrig ::)

mvh Filip
He, he.. Ja det kan du si. Quicksilver spiser det meste: KT66, KT77, EL34, KT88, 6550, KT90 og 6L6. Hvordan dette gjøres ligger bortenfor min viteevne, men konstruktøren Mike Sanders har klargjort alle sine forsterkere til dette. Kanskje noen andre kan forklare?

I mine monoblokker er det EL34 og nå 6L6 som spiller best, både på mine dynamiske høyttalere og Quad 2905 som er en kjempematch til QS.. KT88 blir litt "transistoraktig".

Mvh
Lasse

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.684
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hadde en gang en Golden tube SE40, der jeg byttet ut de opprinnelige 5881 med 6L6....
Var behagelig lyd, men kanskje litt hengekøye.... ;D

mvh
Proffen

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Vel.. Jeg spør om gode 6L6 rør og tips til gode fabrikanter. Det jeg hørte hos meg var ingen hengekøye, men virkelig god high end.. Quicksilver gjør virkelig ting bra med disse rørene. Ser at hos gitargutta er dette et kjent rør, men er det ukjent for oss?

Ser at russerne og kineserne produserer for fullt med stort volum. SED SV6L6 winged C spilte virkelig godt, men hva med kinarørene?

Mvh
Lasse

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hmm, kunne vaert morro aa proeve i Antique Soundlabs blokkene mine. Hvilket driverroer(12AX7) bruker du sammen med SED'ene? Og er den eksakte betegnelsen paa SED roerene SED SV6L6GC?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
hroekk skrev:
Hmm, kunne vaert morro aa proeve i Antique Soundlabs blokkene mine. Hvilket driverroer(12AX7) bruker du sammen med SED'ene? Og er den eksakte betegnelsen paa SED roerene SED SV6L6GC?
Hei!

SED SV6L6 GC er korrekt. Kjøpes billigst fra www.tubedepot.com. Mid Mono benytter inngangsrør 12AX7 (Mullard ICE, ca 1965) og driverrør 6922 (Amprex gold pin USA, ca 1962).

Mvh
Lasse

Topp Bunn