Hva har jeg gjort!?…

B

break_out

Gjest
Hva har jeg gjort!?… I min søken på den perfekte innstilling av vinylspiller har jeg kommet til et punkt der jeg notorisk hører på sss-lyder, pustelyder der start/- stopp, eller lengde disseketeres og analyseres ned i det ugjenkjennelige. Den menneskelige stemme er vell vår beste referanse for å stille inn alle disse parametrene på vår vinylanstaster, men dersom en lytter og blir fiksert på enkelte lyder så kan en ødelegge hele musikkopplevelsen. Jeg har ikke tidligere lagt merke til alle sss-lyder og pustelyder som blir presentert av våre sangidoler, men jøss de finnes over alt. Ble såpass paranoid her i Juleuka at jeg kjøpte en CD utgivelse av Norah Jones for å sjekke om det var like mange sss-lyder og pustelyder der også, og ja de var der også men så klart presentert i cd-drakt… Dette er skrevet som et varsku til alle dere innstillingsfreeker, la det være og nyt heller musikken, finn en grei innstilling å la det bli med det, ikke gå i innstillingsfellen.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.702
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Et godt råd når det gjelder livet generelt er vel å nøye seg med 90%. Streber man etter det perfekte blir man nok aldri helt tilfreds.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
He, he, ja her kan vi kjenne oss igjen, noen og enhver...

Du har sikkert startet med musikkinteresse og så har du begitt deg inn i hifiverdenen. Hifiverdenen er full av teknofile flisespikkere og det vet næringslivet. De tilbyr deg det ene og det andre som skal gjøre musikkopplevelsen god. Du venner deg til å høre på lyden og ikke musikken. Du fokuserer mere på finurligheter enn på helhet. Så ender du opp med en slags avhengighet av nye duppeditter - nesten som en narkoman.

:)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.543
Torget vurderinger
18
Kjenner meg litt igjen her ja, personlig så fokuserer jeg til tider ekstremt på minimale forskjeller i kanalbalansen. Når det gjelder sibilanter så mener jeg at innen hifi så overfokuseres det ganske enormt på dette naturlige fenomemet. Hvis man hører etter i en normal samtale mellom mennesker så er det ingen problemer med å registrere skarpe s lyder men siden vi skjelden fokuserer på slike ting i real life så er det ikke et irritasjnsmoment. På de fleste gode annlegg jeg har eid/hørt så har det forekommet skarpe s-lyder men dette mener jeg nesten alltid ligger i opptaket og er spesiellt fremtredende ved bruk av nær mik.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Og når vi snakker om platespillere handler det ofte om dårlig sporing eller impedanse-mismatch. Jeg holdt på å gi opp vinylmediet på grunn av dette for et års tid siden, nå tenker jeg ikke på fenomenet overhode.

Håper du finner en løsning break_out, enten den blir foranding av lyden, eller at du lærer lytte anderledes. Jeg klarte aldri det siste.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.315
Torget vurderinger
1
Vi har vel alle vært der, uansett avspillingsmedium, at man befinner seg i stadige situasjoner der man leter etter feil i lyden. Og så spiller man det om og om igjen for å sikre seg at det er plata, og ikke utstyret det er feil på. Etter sigende fra min tidligere samboer kunne dette være fryktelig irriterende til tider...

Mvh. Bjørn

B

break_out

Gjest
Spilleren sporer bra og jeg tror jeg har funnet de riktige verdiene for tonearm og PU, men det er i impedanse tåken jeg har falt igjennom og det hardt. Jeg har nå internt i riaa 47k ohm og var for så vidt meget fornøyd i noen stilarter og da spesielt instrumentale klassiske og jazz plater gjerne med få musikere og nærfeltsopptak. Du får et nærvær samt vidt spekter i musikken som er storslagent. Men når jeg da skal spille pop og rock så blir det uengasjerende og kjedelig. Laget meg en ekstern kabelsak i helgen som jeg lett kunne skifte motstand, og testet først med 100 ohm. Spilte da de platene som falt igjennom på 47k ohm, da skinte de og driven var tilbake… Tror jeg får velge meg en middelvei her et såkalt kompromiss (liker ikke dette ordet…). En liker helt klart å få alle disse detaljene en får med godt utstyr, men marginene blir små og innvirkning stor dersom en gjør forandringer.

Tror kuren for dette problemet ligger litt i impedans innstilling men mest i hodet mitt…

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Laget meg en ekstern kabelsak i helgen som jeg lett kunne skifte motstand, og testet først med 100 ohm. Spilte da de platene som falt igjennom på 47k ohm, da skinte de og driven var tilbake… Tror jeg får velge meg en middelvei her et såkalt kompromiss (liker ikke dette ordet…).
Hva med å belaste Akiva'en med 150 ohm som Linn anbefaler? Er ikke sikkert det bare er et tall de fant på helt i ørska 8)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Laget meg en ekstern kabelsak i helgen som jeg lett kunne skifte motstand, og testet først med 100 ohm. Spilte da de platene som falt igjennom på 47k ohm, da skinte de og driven var tilbake… Tror jeg får velge meg en middelvei her et såkalt kompromiss (liker ikke dette ordet…).
Hva med å belaste Akiva'en med 150 ohm som Linn anbefaler? Er ikke sikkert det bare er et tall de fant på helt i ørska 8)
Skal få testet ut denne samt flere verdier. Nå er jeg jo ødelagt så det gjør vell ingenting om jeg fortsetter ::) ;D ::) ;D ::)

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.577
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Akiva spilte klart best med 110 ohm hos meg, virker som om Akiva fort blir litt villter og ukontrolert med h?ye impedanse belastninger....... pr?vde 800 og 1500 ohm og selv der sá "sssss" et det i vei synes jeg.

B

break_out

Gjest
Jeg har til nå brukt Funk Firm Achromat og vært fornøyd med denne, ikke at den gjør det store utslaget men den tilfører en slags friskhet kontra Linn sin ordinære filtmatte. Men etter jeg nå har blitt klar over et problem jeg saktens har hatt i ”toppen”, kall det feil avrundning samt fokus på sss lyder, så virker det nå som det mest sannsynlig er denne Funk matten som er skyldig part. Jeg antar at dette problemet kom på banen når Keel ble installert i spilleren min, da jeg ikke kan huske dette tidligere, men ønsker ikke å være bastant på dette punkt. Uansett sent i går så byttet jeg til filtmatten igjen og gjorde grovinnstillinger av VTA. Merket med en gang en forskjell her, og ser for meg at dette vil være et avsluttet kapittel etter fininnstillinger er utført. Jeg havner i første omgang på 100 ohm impedans, men vil bestille inn et motstandssett på 150 ohm også prøve høyere ohm verdier også ila dagen. Nå skal jeg bare gjøre litt fininnstillinger ::) ;D ::) ;D ::) så skal jeg fortsette med å nyte musikken og avslutte dette innstillingshelv…. Har noen vinylplater i postsystemet som jeg håper gjør sin entré snart :).

B

break_out

Gjest
Der satt impedansen og valget falt på 1500ohm. Måtte ta en ny runde etter at filt matten var på plass igjen og har brukt noen timer i dag på å stille inn arm VTA,VTF og antiskate. Det blir et kompromi dette og jeg var innom på 47kohm i dag og spilte litt og det er utrolig hvordan en kan føle rommet med små sammensettninger av musikere, både klassisk og Jazz sjangeren.

Min erfaring med ohm setting på 100 var en hard topp samt disse skjærende sss lydene selv med filt matten men i mindre grad. Men når jeg beveget meg fra 100 ohm og videre 300-500-1000-1500 ohm så gikk det rette veien i forhold til min smak. Herron riaa’en ble kjøpt med 1500ohm loddet inn og tidligere eier brukte denne settingen på sin ”topp of the line Dynavector PU”, foresten imponerende hvor mange som har denne PU’en på sentralen nå.

Ringte Kontrapunkt i dag og fikk en peptalk på hvilke parametere jeg skulle konsentrere meg om, og i dag er jeg igjen en glad laks med spiller på plass igjen.

PS. 150 ohm for Akiva PU er ikke en anbefalt setting fra Linn, de anbefaler å høre seg frem til det en liker best fra 50 ohm og oppover....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
PS. 150 ohm for Akiva PU er ikke en anbefalt setting fra Linn, de anbefaler å høre seg frem til det en liker best fra 50 ohm og oppover....
OK, men Linto (som er partneren til Akiva) har 150 ohm som fast impedans så vidt jeg har fått med meg....

Det var forøvrig en på Naim-forum med Keel og Akiva som hadde opplevd noe lignende som deg.

Bra å høre at det igjen spiller musikalsk og ikke HiFi'sk...

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
OK, men Linto (som er partneren til Akiva) har 150 ohm som fast impedans så vidt jeg har fått med meg....
Stemmer nok det, men det er tilsynelatende stor forskjell hvilken riaa en bruker og såklart personlige preferanser.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Stemmer nok det, men det er tilsynelatende stor forskjell hvilken riaa en bruker og såklart personlige preferanser.
Enig der, det viktige er synergi med resten av stæsjet og egen opplevelse av lyden 8)

Men en ting har jeg lært meg ang. vinyloppsett og det er å ikke forandre/introdusere mer enn en ting av gangen. Ellers er det lett å gå seg vill.........
Når jeg nylig kjøpte ny motor og T.KABLE var det fristende å bytte alt mens spilleren var åpnet, men motor ble byttet først og T.KABLE 2 uker etter. Da visste jeg veldig godt hva de to oppgraderingene tilførte hver for seg...

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Enig der, det viktige er synergi med resten av stæsjet og egen opplevelse av lyden 8)

Men en ting har jeg lært meg ang. vinyloppsett og det er å ikke forandre/introdusere mer enn en ting av gangen. Ellers er det lett å gå seg vill.........
Når jeg nylig kjøpte ny motor og T.KABLE var det fristende å bytte alt mens spilleren var åpnet, men motor ble byttet først og T.KABLE 2 uker etter. Da visste jeg veldig godt hva de to oppgraderingene tilførte hver for seg...
Hvordan opplevde du byttet av motor samt T-kabel, jeg for min del likte veldig godt den innfestningen/klipset i spiller?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Interessant observasjon.

Bra gjort aa erkjenne det ogsaa!

Kjenner meg litt igjen;

Kjopte Diana Krall "Girl in the other Room" paa vinyl, for aa kunne sammenligne med CD'n som jeg har (og liker godt).

Hoerer klart forskjell paa stemmen. Den virker en touch lysere gjennom vinyloppsettet (utstyret vises under, og pu er Ortofon Rohmann. Impedansen er satt til 100 ohm i ASR'en).

Har ikke faatt tid til aa leke mer med impedansejustering, men ser heller ikke bort i fra at jeg maa jobbe litt med VTA (som jeg mener er helt i vater)

B

break_out

Gjest
Erland skrev:
Interessant observasjon.

Bra gjort aa erkjenne det ogsaa!

Kjenner meg litt igjen;

Kjopte Diana Krall "Girl in the other Room" paa vinyl, for aa kunne sammenligne med CD'n som jeg har (og liker godt).

Hoerer klart forskjell paa stemmen. Den virker en touch lysere gjennom vinyloppsettet (utstyret vises under, og pu er Ortofon Rohmann. Impedansen er satt til 100 ohm i ASR'en).

Har ikke faatt tid til aa leke mer med impedansejustering, men ser heller ikke bort i fra at jeg maa jobbe litt med VTA (som jeg mener er helt i vater)
Har vært en frustrerende prosess dette, men jeg føler nå at jeg er der jeg ønsker å være med vinylrigg og riaa. Jeg hadde også en Rohman tidligere og brukte da selv 100ohm på min daværende SAT riaa. Dette spilte meget bra og den gang så rotet jeg det ikke til med andre ohm settings på denne riaa. Men da jeg fikk Herron riaaen så likte jeg så godt lyden med de 1500 ohm som var loddet inn at jeg ikke testet 100 ohm på denne med Rohman.

Uansett så er det "farlig" som du ser å bli for hysterisk med instillinger, og det med VTA spesielt er vanskelig dersom en har flere tykkelser på platene. Still den inn med en middels platetykkelse, eller 180g dersom det er å foretrekke. Ville heller brukt mer tid på VTF og antiskate, her er det mer å hente.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Kanskje Steve Hoffman kan belyse emnet noe i sine Audioleksjoner: ;)
Bør kanskje legge til at han i hovedsak driver med restaurering(remixing,selv om han hater ordet)av eldre innspillinger.Derfor alle henvisningene til sekstitalls musikk.

http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson1.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson2.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson3.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson4.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson5.htm

Mvh Rune :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Hvordan opplevde du byttet av motor samt T-kabel, jeg for min del likte veldig godt den innfestningen/klipset i spiller?
Det som overrasket meg mest var bytte av motor. Hadde ikke ventet det store her basert på andres uttalelser. Helt tydelig at den nye motoren må ha enda mindre vibrasjoner enn den gamle. Musikken fløt på en helt annen måte og det var betydelig mer luft mellom instrumentene/musikerne både lateralt og longitudinalt.
T.KABLE var en like stor overaskelse. Spesielt i toppen. Symbaler klang ut på en mer naturlig måte og alt var mye "crispere".
Er ikke like begeistret for T-klamp'en. Når den ligger fastspent i P-klip'en er det mulig å skyve den noe fram og tilbake. Med den gamle P-clip'en satt armkabelen dønn fast...
Har sannsynligvis ikke noe å si, når bunnplata er på plass vil den (T-klamp'en) ikke kunne forkyves.

B

break_out

Gjest
Rune.U skrev:
Kanskje Steve Hoffman kan belyse emnet noe i sine Audioleksjoner: ;)
Bør kanskje legge til at han i hovedsak driver med restaurering(remixing,selv om han hater ordet)av eldre innspillinger.Derfor alle henvisningene til sekstitalls musikk.

http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson1.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson2.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson3.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson4.htm
http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson5.htm

Mvh Rune :)
Interessant, skal få lest gjennom etter hvert det var jo endel stoff dette :).

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
FZ skrev:
Det som overrasket meg mest var bytte av motor. Hadde ikke ventet det store her basert på andres uttalelser. Helt tydelig at den nye motoren må ha enda mindre vibrasjoner enn den gamle.
Her var nok Japsene som lagde Mikro Seiki noen aar foran......
Den har DC-motor med eksternt PSU.....fra 1982..

B

break_out

Gjest
Min motor er rundt tre år gammel og bør ha noen år igjen før uskift, er det noen regel servert fra Linn eller andre leverandører på antatt levetid?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Min motor er rundt tre år gammel og bør ha noen år igjen før uskift, er det noen regel servert fra Linn eller andre leverandører på antatt levetid?
Motoren var nesten det eneste som var igjen etter min '82 modell. Motoren var altså 25 år gammel. Ingenting feil med den, men den nye er altså enda mer vibrasjonsfri :)

Kjenner også to stykker som har nesten 30 år gamle motorer i sine LP12'ere. De går som bare det de.....

Så slapp av, disse motorene er nærmest evigvarende. Har faktisk aldri hørt om noen hvor motoren har streika.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
Erland skrev:
FZ skrev:
Det som overrasket meg mest var bytte av motor. Hadde ikke ventet det store her basert på andres uttalelser. Helt tydelig at den nye motoren må ha enda mindre vibrasjoner enn den gamle.
Her var nok Japsene som lagde Mikro Seiki noen aar foran......
Den har DC-motor med eksternt PSU.....fra 1982..
Ingen selvfølge at en DC-motor er bedre enn en AC-motor IMO. Eller hva...?

Topp Bunn