Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gode og relevante betraktninger om 'woke'. Dette er stort sett spikeren på hodet, hvordan f.eks. kommentarfelt ofte fylles opp av troll som gneldrer om 'totalitær woke-ideologi' som ikke tillater meningsutvekslinger og divergerende meninger. Å benevne noe eller noen for woke har blitt en slags hersketeknikk.

    I flere år har jeg blitt kalt woke.

    Det er et vanskelig ord, men de som bruker det, mener som regel at man ser problemer som ikke eksisterer.
    De siste årene har det blitt et skjellsord, og det kommer ofte sammen med andre gloser.
    I mitt tilfelle får jeg ofte høre at jeg er en lidende skrikerunge, patetisk, sutrete, en del av en krenkelses-mafia, og at jeg er kvotert inn i jobben min. Det at jeg nevner det her, vil noen mene er enda et eksempel på hvor selvopptatt og følsom jeg er.


    Idet ordet woke blir brukt, settes man i bås der det ikke er rom for noen nyanser. Det er også som å blåse i en fløyte og se nett-trollene komme løpende.

    På sikt har det blitt skapt et bilde av at det sitter en gjeng med helt like meninger. En gjeng som mener at alt skal rives og sensitivities-leses.

    Èn ting er folk i kommentarfeltet. Men jeg synes det er smått utrolig at det finnes en god del debattanter som bygger hele sin identitet på å bekjempe mørke woke-krefter - når de i mange sammenhenger, er funnet på.

    Ord som woke avsporer enhver debatt, legger opp til et ubehagelig kommentarfelt, og sabler ned de egentlige, nyanserte samtalene.
    Men det er visst ikke skummelt for demokratiet i det hele tatt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Gode og relevante betraktninger om 'woke'. Dette er stort sett spikeren på hodet, hvordan f.eks. kommentarfelt ofte fylles opp av troll som gneldrer om 'totalitær woke-ideologi' som ikke tillater meningsutvekslinger og divergerende meninger. Å benevne noe eller noen for woke har blitt en slags hersketeknikk.



    Gud bedre. Snakk om å møte seg selv i døra. Er det noen som hiver om seg med sterke uttrykk og klistrer "fobi" i panna på andre så er det woke folket. Artikkelforfatteren er kanskje annerledes men...
    At woke er totalitært er et faktum. Når man begynner å sensurere Roald Dahl og Ian Flemming, trakasserere folk som holder fast ved medisinske fakta og kansellere kultur fordi man har et annet syn så har det forlengst gått for langt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gud bedre. Snakk om å møte seg selv i døra. Er det noen som hiver om seg med sterke uttrykk og klistrer "fobi" i panna på andre så er det woke folket. Artikkelforfatteren er kanskje annerledes men...
    At woke er totalitært er et faktum. Når man begynner å sensurere Roald Dahl og Ian Flemming, trakasserere folk som holder fast ved medisinske fakta og kansellere kultur fordi man har et annet syn så har det forlengst gått for langt.
    QED
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo et innlegg helt uten innhold.

    Men man kan jo bare se i tråden her hvor lett det er å diskutere saklig med Woke-gjengen om feks at kjønn er biologi og ikke følelser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje uten innhold hvis man ikke vet hva QED står for.

    .
    Nei, jeg vet hva det står for.

    Men artikkelen du la ut har ingen argumenter, henvisninger eller referanser, bare stråmenn og anklager uten underbygging. Altså det artikkelforfatteren beskylder sin motpart for. Polka skriver meget treffende at hun møter seg selv i døren.

    Du kan jo mene at det er en slik form for kritikk hun i artikkelen mener seg utsatt for, men hvor er hun bedre i det stråmanninnlegget.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, jeg vet hva det står for.

    Men artikkelen du la ut har ingen argumenter, henvisninger eller referanser, bare stråmenn og anklager uten underbygging. Altså det artikkelforfatteren beskylder sin motpart for. Polka skriver meget treffende at hun møter seg selv i døren.

    Du kan jo mene at det er en slik form for kritikk hun i artikkelen mener seg utsatt for, men hvor er hun bedre i det stråmanninnlegget.
    Tenker det handler litt om vilje også, hvis man ikke kan godta synspunkter og erfaringsbaserte meninger uten at det følger med henvisninger og referanser.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Er det ikke det dere er så motstandere av, da? Å blande inn psykologi og følelser i noe som i følge «dere» bare handler om biologi?
    Jeg benekter ikke at det finnes mennesker som i hele sitt liv vil oppleve seg selv som andre kjønn enn det de er født med, og lever lykkelig i en slik tilværelse.
    Andre igjen kan ha store utfordringer som kanskje kan ha andre forklaringer enn at de er født med feil kropp. Det virker naivt å underslå det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Jeg benekter ikke at det finnes mennesker som i hele sitt liv vil oppleve seg selv som andre kjønn enn det de er født med, og lever lykkelig i en slik tilværelse.
    Andre igjen kan ha store utfordringer som kanskje kan ha andre forklaringer enn at de er født med feil kropp. Det virker naivt å underslå det.
    Det er også naivt å underslå at det finnes mennesker som opplever seg som født med feil kjønn og har store problemer med å leve lykkelig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Forundrer meg av og til at presumptivt "streite" folk er så opptatt av andres kjønnsidentiteter eller seksuelle preferanser.
    Er deres eget kjønnsliv så kjedelig?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg benekter ikke at det finnes mennesker som i hele sitt liv vil oppleve seg selv som andre kjønn enn det de er født med, og lever lykkelig i en slik tilværelse.
    Andre igjen kan ha store utfordringer som kanskje kan ha andre forklaringer enn at de er født med feil kropp. Det virker naivt å underslå det.
    Det er vel ingen som underslår at det er en del tilleggsdiagnoser og ting på autismespekteret blant en del av de som definerer seg som trans. Det er tvert i mot noe mange snakker om, og mange lurer vel også på hva det kommer av. Forøvrig er ikke psykiske diagnoser en kontraindikasjon på å være trans, men det kan gjøre at en utredning tar lenger tid.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er også naivt å underslå at det finnes mennesker som opplever seg som født med feil kjønn og har store problemer med å leve lykkelig.
    Det er vel egentlig det som er selve definisjonen på kjønnsinkongruens. Til slutt har man kanskje ikke noe annet valg enn å oppsøke behandling for å føle seg bedre. Og behandling kam bestå av alt fra samtaler til sosial transisjon, og hormonterapi og kirurgi.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Bare det å oppfatte seg selv som annerledes enn det heteronormative flertallet kan vel lett føre til psykisk uhelse?
    Heldigvis er dette lettere nå, men for mange er det langt fra lett.
    For sårbare kan nedsettende ytringer på nett være tungt å bære.
    (uten sammenligning forøvrig X-HKH Märtha Luise, i sin privilegerte posisjon sliter jo med slikt)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er fortsatt er stykke igjen, selv om ting har blitt bedre. Men det er levekårsundersøkelser som viser at LHBT personer ofte har mer rus og psykiske problemer enn andre. Så minoritetsstress er definitivt en ting.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Alt fokuset på trans, "rosa kompetanse" etc. er kanskje uheldig for en del lettpåvirkelige ungdommer i ubalanse.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Alt fokuset på trans, "rosa kompetanse" etc. er kanskje uheldig for en del lettpåvirkelige ungdommer i ubalanse.
    Huff ja, de kan jo få homo lus, send de heller i militæret så de kan bli mannfolk som drekker og puler om damene vil eller ikke.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Huff ja, de kan jo få homo lus, send de heller i militæret så de kan bli mannfolk som drekker og puler om damene vil eller ikke.
    Totalt usaklig. Jeg tror du skjønte hva jeg mente, og jeg formulerte meg heller ikke bastant.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    På samme måte som omtrent halve befolkningen går rundt og tror at gluten og melk er gift, så kan det vel tenkes at trans har blitt et fenomen og noe som tiltrekker seg usikre sjeler.
    Det som helt sikkert har blitt et fenomen er forvirrede folk som vil defineres som ulv, frosk eller noe annet. I en vond verden kan det kanskje være spennende og tiltrekkende å forvandle seg fra noe som føles meningsløst og vondt til noe nytt og spennende.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel heller åpenheten som er større nå, og det må jo være en bra ting.
    Ja det er mye mer åpenhet, aksept og støtte nå - men "problemet" synes å vokse i takt med åpenheten.

    Er det transfobisk å mene at feks Benestad sin tilnærming ikke nødvendigvis gir bedre livskvalitet for denne gruppen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, mitt intrykk er at disse problemene er større enn noen gang. Og det synes jeg kan være verdt å fundere litt på.
    Det har vært en stor økning i de som søker behandling, men det er vel ingen som har konkludert enda om hva som er grunnen. Noen tror det kan komme av mer aksept enn før, og mindre stigma i samfunnet rundt, som gjør det lettere å komme ut.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Alt fokuset på trans, "rosa kompetanse" etc. er kanskje uheldig for en del lettpåvirkelige ungdommer i ubalanse.
    Tja. Noen tror ungdommer kan bli homofile av «homopropaganda» også, så i Russland har de like gjerne en lov som forbyr omtale og opplysning.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Det har vært en stor økning i de som søker behandling, men det er vel ingen som har konkludert enda om hva som er grunnen. Noen tror det kan komme av mer aksept enn før, og mindre stigma i samfunnet rundt, som gjør det lettere å komme ut.
    Nå er vel dette neppe et folkehelse problem for de fleste.
    En "stor" økning fra et veldig lite nivå utgjør fortsatt ganske få.
    Og at media elsker å pirre det store flertall med sånne historier er jo intet nytt under solen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja det er mye mer åpenhet, aksept og støtte nå - men "problemet" synes å vokse i takt med åpenheten.

    Er det transfobisk å mene at feks Benestad sin tilnærming ikke nødvendigvis gir bedre livskvalitet for denne gruppen?
    Benestad sin tilnærming har nok gitt ganske mange betydelig bedre livskvalitet, siden hen har behandlet mange av de som enten ikke ville ha eller fikk behandling ved nasjonalt behandlingssenter.

    Men nå har Benestad mistet legelisensen, så det er vel ikke så relevant lenger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært en stor økning i de som søker behandling, men det er vel ingen som har konkludert enda om hva som er grunnen. Noen tror det kan komme av mer aksept enn før, og mindre stigma i samfunnet rundt, som gjør det lettere å komme ut.
    Det er et eller annet nokså dramatisk som foregår i langsom kino, med fallende testosteronnivåer og fertilitet over stort sett hele verden, og ikke bare blant mennesker. Dagens 22-åringer har testosteronnivåer tilsvarende 67-åringer i 2000. Det skulle ikke forundre meg om det er en sammenheng her. Årsaken er ikke helt klarlagt, men formodentlig noe med hormonhermende kjemikalier fra plast eller fossile drivstoff. Det er neppe på grunn av «wokeness» eller «homosexual propaganda». Scary shit, egentlig.
    According to an analysis of the findings from dozens of scientific studies published in Human Reproduction Update, sperm counts fell by more than 51 percent between 1973 and 2018.

    Again, what is concerning is that the rate of decline has accelerated. Data shows that since 2000, the number of sperm per milliliter of male semen declined 2.64 percent each year—double the rate of decline observed between 1978 and 1999.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Tja. Noen tror ungdommer kan bli homofile av «homopropaganda» også, så i Russland har de like gjerne en lov som forbyr omtale og opplysning.
    Synes du selv at dette var et godt argument, eller skjønte du bare ikke hva jeg stilte spørsmål ved?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå er vel dette neppe et folkehelse problem for de fleste.
    En "stor" økning fra et veldig lite nivå utgjør fortsatt ganske få.
    Og at media elsker å pirre det store flertall med sånne historier er jo intet nytt under solen.
    Nei, jeg husker ikke tallene, bare at det har vært en forholdsvis stor økning. Men transpersoner er fortsatt en liten minoritet sammenligner med feks bifile og homofile tror jeg. Uten at kjønnsidentitet egentlig trenger å noe med legning å gjøre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Som individer er vi alle minoriteter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er et eller annet nokså dramatisk som foregår i langsom kino, med fallende testosteronnivåer og fertilitet over stort sett hele verden, og ikke bare blant mennesker. Det skulle ikke forundre meg om det er en sammenheng her. Årsaken er ikke helt klarlagt, men formodentlig noe med hormonhermende kjemikalier fra plast eller fossile drivstoff. Det er neppe på grunn av «wokeness» eller «homosexual propaganda». Scary shit, egentlig.
    Tja. Tror kanskje det er for enkelt å koble kjønnsidentitet til avvikende hormonnivåer. Mange har jo helt normale verdier før de starter med hormonterapi.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Synes du selv at dette var et godt argument, eller skjønte du bare ikke hva jeg stilte spørsmål ved?
    Nei gode Polk, men du hevder at det helt sikkert har blitt et fenomen er folk vil defineres som "ulv frosk eller noe annet" (dine ord)
    Men du hever debatt nivået!
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Synes du selv at dette var et godt argument, eller skjønte du bare ikke hva jeg stilte spørsmål ved?
    Tenker at det omtrent like sannsynlig at noen blir trans, som at noen blir homofile bare av å høre om det.

    Kanskje det går andre veien også? Hvis transpersoner eller homofile hører nok om heteronormativitet, så kanskje de blir hetero og cis?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Tror kanskje det er for enkelt å koble kjønnsidentitet til avvikende hormonnivåer. Mange har jo helt normale verdier før de starter med hormonterapi.
    Du har også påvirkningen under svangerskapet, og fåglarna vet hvordan det slår ut. Det interessante her er på populasjonsnivå. Vi er allerede i ukjent landskap, og om forekomsten av uklar kjønnsidentitet øker (som den ser ut til å gjøre) er det muligens en grunn til det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vidöppna. Og ukjente, når gen pop har hormonnivåer vi ikke tidligere har sett i menneskehetens historie.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Benestad sin tilnærming har nok gitt ganske mange betydelig bedre livskvalitet, siden hen har behandlet mange av de som enten ikke ville ha eller fikk behandling ved nasjonalt behandlingssenter.

    Men nå har Benestad mistet legelisensen, så det er vel ikke så relevant lenger.
    Jeg synes det er en påfallende tilnærming. Det er ikke mange leger som blir avskiltet.

    Likefullt, Benestad er kjent som liberal (eller aktivist) og da blir han hyllet for sitt virke av de som er på "woke-siden"

    Jeg hadde blitt skuffet/såret og veldig bekymret om jeg var behandlet av en lege som mister lisensen.

    Jeg tenker at for de som fortsatt hyller Benestad så er aktivismen viktigere enn helsen til pasientene han har behandlet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn