Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.064
    Her var det ingen voksne hjemme:
    Halve dagen går bort i å bytte plass... Norges desidert dyreste kontorplasser, omkring 10 mill. kr pr ansatt og nærmere 15 mill. kr pr arbeidsplass, som ikke legger tilrette for at byråkratene skal gjøre sitt daglige dont.

Mvh
    KJ
    Har hørt litt chatter om at en god del har sluttet / søkt seg andre steder siden de ikke vil sitte i øppna landskap. Man har vel visst at det er en dårlig ide ganske lenge basert på det (lille) jeg har lest om slikt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.850
    Torget vurderinger
    2

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.826
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Man har vel visst at det er en dårlig ide ganske lenge basert på det (lille) jeg har lest om slikt.
    Det for meg uforståelege er kor inngrodd denne visjonen om ope landskap og free seating er.

Eg skjønar sjølvsagt at det er effektivt når det skal vera mindre enn ein arbeidsplass pr tilsett, og at det tek mindre areal enn cellekontor. Men det vitnar om skrallande lite kunnskap om dei tilsette, anten dei først og fremst arbeider ved å skriva, snakka i telefonen eller ha møte.

Greitt, det var sikkert lurt å prøva. Det ser jo moderne og dynamisk ut på bilete og illustrasjonar. Og kanskje det finst fagmiljø som trivst med å ha det slik, det gjer det sannsynlegvis. Men det burde vera openbert at det ikkje treffer store grupper av arbeidstakarar.

For tjue år sidan var dynamiske kontor med tjukke romdelarar (funka også som demping og tavler) vanleg. Sjølv det verkar som ein betre idé.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.058
    Torget vurderinger
    1
    Hadde man bare vært ærlig nok og innrømmet at det handler om å redusere arealer og kostnader, og til en viss grad ønske om overvåking, og spart oss for alt pjattet.
    Sparte penger kunne ha fungert som "forklaring" om ikke kostnadene løp sin vei. Kunne ha fått et sabla fint hjemmekontor til 10 mill. kr, med god plass og fine fasiliteter til besøkende og forholdsvis lav risiko for terroranslag o.l.

Mvh
    KJ

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.064
    Sparte penger kunne ha fungert som "forklaring" om ikke kostnadene løp sin vei. Kunne ha fått et sabla fint hjemmekontor til 10 mill. kr, med god plass og fine fasiliteter til besøkende og forholdsvis lav risiko for terroranslag o.l.

Mvh
    KJ
    Selve kontrodelen av regjeringskvartalet er holdt i temmelig ordinær og nøktern standard, det er alt sikkerthetsgreiene rundt som har tatt helt av. Men fra det (lille) jeg vet om hvordan byråkrater stort sett jobber fremstår i alle fall öppna landskap som en veldig dårlig ide. Jeg sitter selv i et veldig åpent landskap, men hos oss er det mer eller mindre en forutsetning gitt aktiviteten som foregår og alle andre over alt løser det på samme måten.

Resten av butikken har "free seating". hvordan det funker i praksis aner jeg ikke, jeg har i alle fall min egen faste plass, noe som også er en forutsetning forsåvidt.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.657
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Veterinærinstituttet ble bygd med cellekontorer. Det samme ble kontordelen på veterinærhøgskolen.
    Det er riktignok noen 2-personer kontorer og noen få 4-6 personers. De siste er tenkt benyttet i prosjekt sammenheng.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.850
    Torget vurderinger
    2
    Apropos helsevesen i verdensklasse...

– Jeg fikk faktisk litt sjokk. Tenk at vi i dette landet ikke har penger til å håndtere skittentøy i garderobene på SUS, sier Kjell Egil Tjosevik.

Forrige uke varslet han smittevernsjefen ved SUS om det han anser som både et hygieneproblem, et kulturproblem og en potensiell smitterisiko i garderobene på SUS Ullandhaug.

– I flere ansattgarderober ligger det skitne arbeidsuniformer, operasjonstøy og våte, illeluktende håndklær i hauger på gulvet, sier Tjosevik.

– Henger ikke på greip
    Grunnen er blant annet at det ikke finnes skittentøykurver å legge brukte håndklær i.

– Jeg har meldt fra flere ganger, uten at det skjer noe. Derfor ble jeg ganske irritert da jeg nylig kom på jobb og så at skittentøyet nok en gang fløyt i garderoben, sier han.

Tjosevik forteller at SUS nettopp hadde en egen smitteverndag med fokus på håndhygiene og andre viktige hygienetiltak.

– Så tillater vi samtidig at dette skjer i garderobene. Det henger ikke på greip, sier han.

Svaret han fikk fra smittevernsjef Irena Jakopanec ga ham derfor bakoversveis.

Hun skriver at saken ble tatt opp i ledergruppen forrige uke,men at tilbud på skittentøystativer foreløpig er vurdert som for kostbart.

– Vi jobber videre med problemstillingen, opplyser hun.

Til Aftenbladet skriver Jakopanec at hun er på konferanse, og henviser til kommunikasjonsavdelingen.

– Skal leveres tilbake
    Direktør for driftsservice, Dan Tore Falnes, medgir at dagens situasjon ikke er heldig.

– Det er selvsagt ikke greit for noen at skittentøy blir liggende slik. Garderobene er et fellesområde, og vi ønsker en arbeidsplass som oppleves både ryddig og trivelig for alle. Alt arbeidstøy skal leveres tilbake i egne tøyautomater, sier Falnes.

– Men håndklær er ikke en del av avtalen sykehuset har med den eksterne tekstilleverandøren. Ansatte som trenger håndklær, får dette via sin egen avdeling og leverer det tilbake der.

Driftsdirektøren understreker samtidig at dagens situasjon, med opphopning av arbeidstøy og håndklær, ikke er tilfredsstillende.

– Vi kan ikke være fornøyde med dette, og vi vil derfor fortsette arbeidet med å finne løsninger. Dette innebærer blant annet bedre løsninger for å henge opp tøy og håndklær, sier han.

– Håndklær inngår ikke i avtalen
    – Er det riktig at skittentøykurver blir vurdert som for kostbart for SUS?

– Vurderingen gjelder ikke skittentøykurvene i seg selv. Bakgrunnen er at håndtering av håndklær ikke inngår i dagens avtale, og at det dreier seg om et stort volum. Dermed innebærer det betydelige kostnader og ressursbruk samlet sett.

Kjell Egil Tjosevik rister på hodet.

– Én ting er at rotet er lite kjekt å se på, men det er også et smittevernproblem. Slike hauger med skittentøy gir grobunn for at mikroorganismer kan trives og vokse, og eventuelt føre til smitte i neste ledd, sier han.

Den erfarne SUS-medarbeideren synes det er flott med fokus på håndhygiene, blant annet fordi mange på sykehuset kan være sårbare og utsatt for nosokomiale infeksjoner.

– Men man må også legge til rette for at de ansattes garderober er rene og nyvasket på en arbeidsdag. Slik er det ikke nå, sier han, og legger til at situasjonen har vært slik lenge.

Skriver avvik
    – Jeg vet at vi er flere som har skrevet avvik. Jeg har også spurt renholder om å få et skittentøystativ til brukte håndklær, uten at det har kommet på plass.

– Først og fremst må alle få beskjed om å returnere eget arbeidstøy på rett måte til automatene. De fleste har kunnskap nok til å skjønne dette, så det dreier seg nok aller mest om latskap og et disiplinproblem, sier han.

Traumekoordinatoren mener samtidig at sykehuset straks må få på plass skittentøystativ i hver garderobe der ansatte kan legge brukte håndklær.

– Vi trenger også en ordning der skittentøyet blir tømt og nye sekker kommer på plass før lukta blir for ubehagelig, sier han.

– Dette er enkle tiltak som vil ha en stor betydning for den generelle hygienen, noe som er alfa og omega i et sykehus.

Mange må dusje
    Hovedverneombud Marius Malmo på SUS peker på at summen av skittentøy i garderobene er et resultat av både ukultur og mangelfulle løsninger.

– Vi har ordninger for skittent arbeidstøy, men det mangler gode ordninger for brukte håndklær og den slags i garderobene. Mange har behov for en dusj både før, underveis eller etter vakt, og da bruker de fleste håndklær fra avdelingene. Disse havner dessverre ofte på gulvet, sier han.

Han mener problemet krever tiltak.

– Men tilbakemeldingene vi har fått fra ledelse og arbeidsmiljøutvalg er at dette er noe som det verken er økonomi eller kapasitet til å håndtere slik den økonomiske situasjonen er per i dag.

Stortingsrepresentant Jonas Andersen Sayed (KrF) sendte allerede før helgen et spørsmål til helseminister Jan Christian Vestre (Ap) om situasjonen.

Der ber han statsråden svare på hvordan han vil sikre at smittevernhensyn blir ivaretatt i offentlige sykehus når grunnleggende hygienetiltak i ansattgarderober blir avvist av økonomiske årsaker.

– Opplysningene om mangelfulle hygieneforhold i ansattgarderober på SUS er alvorlige. Det er uholdbart at brukte tekstiler blir liggende åpent i garderober, med lukt, mulig smittefare og det jeg mener er et uakseptabelt arbeidsmiljø som konsekvens, sier han.

Også Sayed har fått informasjon om at nødvendige tiltak skal ha blitt vurdert som for kostbare av sykehusledelsen.

– Det er vanskelig å forstå at et sykehus ikke har råd til noe slikt. Det blir helt absurd å henge opp lapper om håndvask, samtidig som ansatte opplever at helt grunnleggende hygienetiltak nedprioriteres, sier KrF-representanten.

Han mener saken er et symptom på den økonomiske krisen i Helse Stavanger, og krever at regjeringen tar grep.

– Man sparer seg rett og slett til fant.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.058
    Torget vurderinger
    1
    Selve kontrodelen av regjeringskvartalet er holdt i temmelig ordinær og nøktern standard, det er alt sikkerthetsgreiene rundt som har tatt helt av. Men fra det (lille) jeg vet om hvordan byråkrater stort sett jobber fremstår i alle fall öppna landskap som en veldig dårlig ide. Jeg sitter selv i et veldig åpent landskap, men hos oss er det mer eller mindre en forutsetning gitt aktiviteten som foregår og alle andre over alt løser det på samme måten.

Resten av butikken har "free seating". hvordan det funker i praksis aner jeg ikke, jeg har i alle fall min egen faste plass, noe som også er en forutsetning forsåvidt.
    Jeg er veldig klar over at det er tømt noen mrd kr i "sikkerhet". Sikkerheten i regjeringskvartalet er et tema det har vært nær umulig å diskutere / drøfte under veis, særlig i offentligheten, jf. f. eks. debattene om senkingen av ring 1 og rivingen av y-blokka. Sikkerhet i kombinasjon med ideen om å samle departementene i ett område har gått opp i en høyere enhet.

mvh
    KJ

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.277
    Kunne ha fått et sabla fint hjemmekontor til 10 mill. kr, med god plass og fine fasiliteter til besøkende og forholdsvis lav risiko for terroranslag o.l.
    Hadde vel kanskje til og med bidratt til å få slutt på all klagingen over sur jobbkaffe.

• Haha
    Reaksjoner: KJ

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.898
    Jeg har registrert at overraskende mange på dette forum har usedvanlig tungt for elementær prosentregning, selv etter å ha fått forklarklart og vist det gjentatte ganger. Her er regnskapet til Coop Norge for de siste fem årene (2025 ligger ikke tilgjengelig ennå)

Vis vedlegget 1196903

Her kan man ta den nederste linjen markert i gult og dele på den øverste. Selv de aller mest tungnemne burde klare å gjennomføre operasjonen for 2021 siden man kan huske fra barneskolen at null delt på noe blir null. Husk å gange med 100 for å få tallet i prosent.

Dersom man gjør samme øvelsen for Rema eller Norgesgruppen så får man et tall som er høyre, type 3-4-5% alt etter hvilket år man ser på. Deretter kan man se hvor mange bransjer man klarer å finne som driver med like små marginer (da prosentuelt - ikke nominelt, jeg har registrert at den forskjellen er svært vanskelig å skjønne). Som også forklart ved gjentatte anledninger, og kanskje enda vanskeligere å skjønne dersom man ikke skjønner det overstående er at det er fullt mulig over tid å bygge opp en kosiderabel formue til tross for at driftsmarginene er lave, men det er litt mer komplisert.

Av de tre usual suspects er det Coop som går suverent dårligst og slik har det stort sett vært leeeenge. De selger langt på vei de samme varene som de andre til ca samme priser men til tross for å i følge folklore og en del på dette forum flå kundene så er de altså så spektakulært talentløse at de ikke klarer å tjene noe penger av betydning. De må være skikkelig ordentlig inkompetente der langt oppe i Groruddalen.
    Konsernregnskapet gir vel et bedre uttrykk her.

1778562867029.png

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.335
    Det ser ut til at vann - viddsprosjektet Stad skipstunnel endelig er begravd. Jeg har hatt et veddemål gående, og det ser ut til at jeg kan innløse gevinsten. Målstreken var når bevilgninger ble gitt. Men hvem veit, hvis Nasjonalpopulistisk parti, forkortet SP, kommer i posisjon igjen..... .

"– Vi har tatt en ny runde for å se hva tilbudene kunne bli. Det ligger minimum tre milliarder over kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt, og det er før prosjektet har begynt. Prosjektet blir for dyrt, og derfor setter vi nå en sluttstrek for det, sier Støre."

Skipstunnel ved Stad foreslås skrinlagt – igjen

1778571442668.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.826
    Sted
    Jeg sitter selv i et veldig åpent landskap, men hos oss er det mer eller mindre en forutsetning gitt aktiviteten som foregår og alle andre over alt løser det på samme måten.
    Eg trur det er mange bransjar der ope landskap er vanleg, og ikkje noko problem.

Men det at dei som jobbar med å designa kontormiljø ikkje ser at ulike yrkesgrupper kan ha ulike behov er så rart; litt som om ein arkitekt skulle gå ut frå at alle var som seg sjølv.

For eigen del meiner eg det også er rart at dette er så pop i nye bygg i UH-sektoren, at ein ikkje forstår at ein vesentleg del av arbeidet er individuelt og krev konsentrasjon og fokus.

At ein lærar på vgs eller grunnskulen, med ca 60% arbeidstid i klasserommet, ikkje kan få cellekontor, er openbert.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.058
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til at vann - viddsprosjektet Stad skipstunnel endelig er begravd. Jeg har hatt et veddemål gående, og det ser ut til at jeg kan innløse gevinsten. Målstreken var når bevilgninger ble gitt. Men hvem veit, hvis Nasjonalpopulistisk parti, forkortet SP, kommer i posisjon igjen..... .

"– Vi har tatt en ny runde for å se hva tilbudene kunne bli. Det ligger minimum tre milliarder over kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt, og det er før prosjektet har begynt. Prosjektet blir for dyrt, og derfor setter vi nå en sluttstrek for det, sier Støre."

Vis vedlegget 1198014
    Det skal først kvernes i Stortinget, atter en gang, ca 20 juni har vi et svar. Tipper det sitter veldig langt inne for Stortinget å si definitivt nei.

Mvh
    KJ

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.335
    Det skal først kvernes i Stortinget, atter en gang, ca 20 juni har vi et svar. Tipper det sitter veldig langt inne for Stortinget å si definitivt nei.

Mvh
    KJ
    You are right. ! Men det er null kroner i budsjettet.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.850
    Torget vurderinger
    2
    Man skal ha vanvittig mye penger til overs for å bygge en slik tunnel. Kanskje så mye at man ikke helt vet hva man skal bruke dem til...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.826
    Sted
    You are right. ! Men det er null kroner i budsjettet.
    Det vil visa seg kor stort hinder det er. No er det tydelegvis lagt inn 4-5 mrd forhandlingsrom (eufemisk beteikna som reduksjon av oljepengebruken), så vi får sjå: billigare kollektivtransport eller ein skipstunnel som ein symbolsk omtanke for kysten. Eller kanskje litt ekstra til kommunane? Nja, det siste kjem mest sannsynleg neste år, rett før kommunevalet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.513
    Jeg skjønner egentlig ikke argumentasjons-logikken i en del saker.

Staten skal bruke 21,5 milliarder i strømstøtte i 2026. Det er liksom greit. Men å bruke 7 milliarder på avgiftslette på bensin/diesel det er liksom ikke greit fordi det påvirker kjerneinflasjonen. Når folk bruker mindre penger på energi, så brukes de pengene heller på kjøpesentrene, da økes etterspørselen etter varer og dermed prisene. Men å bruke 21,5 milliarder ekstra i butikkene i stedet for å betale strømregning, det er liksom helt greit.

Henger ikke på greip i forhold til målsettingen om å få ned kjerneinflasjonen og dermed ned på rentene folk betaler på lånene sine.
    Ellers kan det være gode grunner for strømstøtte til folket.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.058
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner egentlig ikke argumentasjons-logikken i en del saker.

Staten skal bruke 21,5 milliarder i strømstøtte i 2026. Det er liksom greit. Men å bruke 7 milliarder på avgiftslette på bensin/diesel det er liksom ikke greit fordi det påvirker kjerneinflasjonen. Når folk bruker mindre penger på energi, så brukes de pengene heller på kjøpesentrene, da økes etterspørselen etter varer og dermed prisene. Men å bruke 21,5 milliarder ekstra i butikkene i stedet for å betale strømregning, det er liksom helt greit.

Henger ikke på greip i forhold til målsettingen om å få ned kjerneinflasjonen og dermed ned på rentene folk betaler på lånene sine.
    Ellers kan det være gode grunner for strømstøtte til folket.
    Det er totalen og helheten som teller.

Mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.058
    Torget vurderinger
    1
    ... Nå skal Stortinget rydde opp ...

Av en eller annen grunn peker "alle" på statsforvalteren som syndebukk, mens galskapen henger i interkommunal kommunedelplan for Forus

Mvh
    KJ

• Liker
    Reaksjoner: MML
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.850
    Torget vurderinger
    2
    ... Nå skal Stortinget rydde opp ...

Av en eller annen grunn peker "alle" på statsforvalteren som syndebukk, mens galskapen henger i interkommunal kommunedelplan for Forus

Mvh
    KJ
    Ja, senest i dag så var det en stortingspolitiker som kalte dette « tullballvedtaket fra Statsforvalteren». Kommunen ville gi disp. fra eget tullball vedtak, statsforvalteren sa nei og dermed så ble han syndebukken. Til og med lokalpolitikere skylder dette på statsforvalteren.

• Liker
    Reaksjoner: MML
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn