Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.445
    Sted
    Sølvbyen
    Ja, den gleden har jeg også hatt, men det har vel vært noe mer harmløst med mindre matchingen handlet om noe som vedkommende tilfeldigvis hadde til salgs samtidig. 😌

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.571
    Torget vurderinger
    96
    Er det lurt å kjøre tur-retur Halden-Strømstad kun for å fylle drivstoff? Hva er galt med folk. De jentene kan umulig spare mye. Følger man med så er det tider hvor det kanskje er 2 kroner forskjell. De skal også kjøre rundt 6 mil.
    Greit å fylle billigere om man har vært og handlet selvsagt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.710
    Sted
    Ein knaus
    Følger man med så er det tider hvor det kanskje er 2 kroner forskjell. De skal også kjøre rundt 6 mil.
    Dersom ein reknar medgått tid til køyring som gratis, er det kanskje ein hundrelapp å henta (SEK 17.29 er NOK 18.44). Kom tilbake frå Sverige via E6 i går, og annonsert dieselpris på NOK 19-20 iallfall nær Oslo.

Som du seier: Dersom ein har anna ærend, er det sjølvsagt fint å tanka opp i Sverige.

Ut over det var prisnivået i Sverige høgare enn eg hugsar det var.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.571
    Torget vurderinger
    96
    De sparer minimalt om man regner med drivstoff til turen og slitasje på bil. Sikkert en fin skravletur da.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.389
    Sted
    Oslo
    Jeg tenker at det er noe man gjør fordi man har lyst på en road trip, ikke for å spare penger.
    Hadde et halvår i Halden, var nesten aldri over grensa.
    Bodde i Oslo med MC, ofte en tur juni/juli /august til Strømstad, lunsj på havna og en bedagelig tur gjennom Indre Enfold tilbake igjen.
    Litt røyk og systemvarer, aldri på Nordby

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Holmestrand
    Jeg tenker at det er noe man gjør fordi man har lyst på en road trip, ikke for å spare penger.
    Hengte med kone og yngste datter til Nordby på onsdag. Handla litt kjøtt og ymse. Spiste litt på turen, lat sommerdag, fordi noen hadde lyst på en road trip, akkurat som du sier.
    🤗

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.571
    Torget vurderinger
    96
    Akkurat disse to sa rett ut at de dro utelukkende for drivstoff, at det var mye billigere og at køen var verdt det. Lite gjennomtenkt spør du meg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.710
    Sted
    Ein knaus
    Akkurat disse to sa rett ut at de dro utelukkende for drivstoff, at det var mye billigere og at køen var verdt det. Lite gjennomtenkt spør du meg.
    Men det er vel ganske typisk overslagsrekning nokre gjer: SEK = NOK, anta minste pris i Sverige og høgste i Norge, sjå bort frå tur-retur.

Vi stoppa på Nordby fredag fordi ungane ville handla snop heimover. Det var ikkje eigentleg spesiell trengsel, men eg vart litt overraska over kor mange som trilla rundt på enorme handlevognar med brett med cola, pepsi og «energidrikk».

Ja, eg veit slikt er dyrt enkeltvis her i landet. Men eg trur også at ein god del av gevinsten går med til meirforbruk og tap av pant.

Herregud kor sur, moralistisk og fordomsfull gubbe eg er som står her og kastar stein i glashus. 🪨

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Holmestrand
    Men det er vel ganske typisk overslagsrekning nokre gjer: SEK = NOK, anta minste pris i Sverige og høgste i Norge, sjå bort frå tur-retur.

Vi stoppa på Nordby fredag fordi ungane ville handla snop heimover. Det var ikkje eigentleg spesiell trengsel, men eg vart litt overraska over kor mange som trilla rundt på enorme handlevognar med brett med cola, pepsi og «energidrikk».

Ja, eg veit slikt er dyrt enkeltvis her i landet. Men eg trur også at ein god del av gevinsten går med til meirforbruk og tap av pant.

Herregud kor sur og fordomsfull gubbe eg er som står her og kastar stein i glashus.
    Folk tar faktisk med seg tilbake og panter, så kom ikke her og si «folket» ikke er økonomisk bevisste!
    😂

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.492
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    De ganger jeg er ner på hytta annhvær uke så har jeg fyllt tanken i swe (15.50kr) og klart meg med kort jobb pendling i Oslo og ner igjen på samme tank. Så bor man i Halden så kan man nok kjøre på svensk bensin mye av tiden. Det er vel også bensin stasjon vid gamle Svinesund parken vid grensen fortsatt?

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    460
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Er det lurt å kjøre tur-retur Halden-Strømstad kun for å fylle drivstoff? Hva er galt med folk. De jentene kan umulig spare mye. Følger man med så er det tider hvor det kanskje er 2 kroner forskjell. De skal også kjøre rundt 6 mil.
    Greit å fylle billigere om man har vært og handlet selvsagt.

Hvis man velger å stå mange timer i kø for å fylle fuel i Sverige må det være for å ha følelsen av å kunne forsvare kjøreturen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Holmestrand
    Hvis man velger å stå mange timer i kø for å fylle fuel i Sverige må det være for å ha følelsen av å kunne forsvare kjøreturen.
    Da vi under vår harry-ferd på onsdag passerte utsalgssteder for fossilt drivstoff så var det unektelig kø, men det var ikke snakk om mer enn 5-6 biler, så jeg tror ingen «tilbragte dagen» i kø.
    Det tror jeg må stå for Dagbladets regning.
    Noe MÅ man jo finne på for å få klikk på ingenting.
    😂

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.492
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Da vi under vår harry-ferd på onsdag passerte utsalgssteder for fossilt drivstoff så var det unektelig kø, men det var ikke snakk om mer enn 5-6 biler, så jeg tror ingen «tilbragte dagen» i kø.
    Det tror jeg må stå for Dagbladets regning.
    Noe MÅ man jo finne på for å få klikk på ingenting.
    😂
    Klassisk Dagblad vinkling:p det er klart att man kan møte kø midt i ferie tider vid siste bensin stasjon før Norge.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    225
    Sted
    Halden
    Vedkommende har selvsagt stemmerett, kjører bil og er muligens også innehaver av en stilling av samfunnskritisk betydning.

Gud hjelpe.

Startet å overføre penger
    I første omgang overførte offeret 5000 kroner til en navngitt person med konto i Sbanken, noe som gikk gjennom uten problemer.

Men da offeret i april 2023 forsøkte å overføre 478.000 fra en konto i DNB til en annen navngitt mottager med konto i Sbanken, stoppet DNB transaksjonen da den utløste kundetiltak.

DNB var ikke fornøyd med offerets forklaring om at overføringen var et lån til en mangeårig venn som skulle bruke pengene til å pusse opp et hus. Det forelå ingen låneavtale, og DNB sa opp kundeforholdet etter å ha stoppet overføringen.

Bare åtte dager etter at DNB stanset transaksjonen, overførte offeret det samme beløpet – 478.000 kroner – fra sin egen konto i Sbanken til en navngitt person. Sbanken stanset først overføringen, og spurte hvor pengene kom fra.

Offeret opplyste at pengene kom fra DNB og sparing. Offeret kom med nesten identisk forklaring som til DNB, men denne gangen at pengene skulle gå til hans gamle venn for å pusse opp datterens hus, samt utgifter til syv hunder. Sbanken godkjente nå overføringen.

Svindelofferet og svindlerne hadde på forhånd samordnet forklaringene som ble gitt til banken.

Knapt en måned senere, den 11. mai 2023, forsøkte offeret å overføre 957.100 kroner til samme konto som måneden før.

Sbanken sa først stopp og ba om begrunnelse, adressen til vennens datter og hvilken type oppussing det var snakk om, da banken anså det «veldig merkelig med lån i denne størrelsen til dette formål».

Svindelofferet svarte Sbanken nokså skarpt at banken ikke skulle blande seg inn, og at banken ikke hadde noe med hva oppussingen gikk ut på. Sbanken sperret først offerets konto, men da offeret motsatte seg dette og krevde at banken løste «problemet så snart som mulig», godkjente Sbanken overføringen tross alle mistankene.

Men etter dette satte Sbanken foten ned og avviste flere forsøk på overføringer til utlandet.

1. juni informerte offeret så Sbanken om at han hadde blitt svindlet, for til sammen 1.435.100 kroner.

Dette tilsvarer beløpet offeret krevde erstattet av DNB/Sbanken, med henvisning til bankens omsorgsplikt.

Her hører det med til historien at offeret, etter å ha meldt om svindel til Sbanken, fortsatte å overføre penger.

I perioden juli til september overførte svindelofferet over to millioner kroner til svindlerne fra kontoer i andre banker, som altså ikke er en del av erstatningskravet mot DNB/Sbanken.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    den store saken her er at banken blander seg med hvor pengene kommer fra, hva de skal brukes til samt nekter å utføre tjenester som er basic tjenester for en bank (overføring av penger)
    Toppen av frekkheten kommer når man skylder på banken for at man ble svindlet. Denne mannen har ingenting i krypto å gjøre

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.491
    den store saken her er at banken blander seg med hvor pengene kommer fra, hva de skal brukes til samt nekter å utføre tjenester som er basic tjenester for en bank (overføring av penger)
    Er du faktisk alvorlig nå??
    Hvis så, er dette nok et fenomen du ikke har tenkt nevneverdig gjennom.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.571
    Torget vurderinger
    96
    Toppen av frekkheten kommer når man skylder på banken for at man ble svindlet. Denne mannen har ingenting i krypto å gjøre
    Synes du virkelig det er rart at bankene har kundetiltak og mekanismer som slår inn ved større beløp? Med dagens enorme antall svindelforsøk?

For meg er det merkeligste her hvordan noen kan være så korka, og samtidig ha så mye penger.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    460
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Synes du virkelig det er rart at bankene har kundetiltak og mekanismer som slår inn ved så store beløp? Med dagens enorme mengder svindelforsøk?

For meg er det merkeligste her hvordan noen kan være så korka, og samtidig ha så mye penger.
    Hæ? Det er vel ikke nødvendigvis en sammenheng mellom å ha mye gryn og hvor skarpt det er mellom ørene..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er du faktisk alvorlig nå??
    Hvis så, er dette nok et fenomen du ikke har tenkt nevneverdig gjennom.
    så du mener at banken skal blande seg inn med dine penger? Hvor skal grensen gå?
    Selvfølgelig er dette bullshit og regler bankene har fått tredd nedover øra sine fra myndighetene, såkalte hvitvaskingsloven m.fl
    Men problemet er at det bare skaper problemer for de lovlydige, mens det stopper ikke engang idioter fra å gi bort penger til svindlere.
    Så fortell meg, hva er så fantastisk med å stå der å ikke få betalt for deg fordi banken later som de er morra di?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Synes du virkelig det er rart at bankene har kundetiltak og mekanismer som slår inn ved større beløp? Med dagens enorme antall svindelforsøk?

Ja jeg syns det er rart, med mindre man aksepterer at det "ikke er dine penger", og det er vel slik faktum er nå. Pengene du har på kontoen er ikke dine, banken kontrollerer de. Du er bare heldig hvis du aller nådigst får lov til å ta de ut / overføre de.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.571
    Torget vurderinger
    96
    Hæ? Det er vel ikke nødvendigvis en sammenheng mellom å ha mye gryn og hvor skarpt det er mellom ørene..
    For å tjene masse penger vil jeg tippe at man trenger økonomisk teft, kynisme, en viss intelligens, og sunn skepsis.

Og ikke vær redd for lange arbeidsdager. Og bl.a. derfor er jeg ikke millionær. 😂

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.389
    Sted
    Oslo
    Ja jeg syns det er rart, med mindre man aksepterer at det "ikke er dine penger", og det er vel slik faktum er nå. Pengene du har på kontoen er ikke dine, banken kontrollerer de. Du er bare heldig hvis du aller nådigst får lov til å ta de ut / overføre de.
    Så lett det er å hacke/svindle/utnytte folk på nett, så er det bra bankene har rutiner.
    Overførte selv en større sum til en utenlandsk venninne, banken ringte meg for å verifisere, syns det er betryggende

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvordan vet du at det var banken som ringte og ikke noen som utga seg for å være banken?
    Bra noen liker det, personlig er jeg ikke noe fan av at de jeg betaler for å oppbevare pengene mine skal blande seg i hvor de kommer fra, hva de skal brukes til og hvor fort jeg skal ha de.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.389
    Sted
    Oslo
    hvordan vet du at det var banken som ringte og ikke noen som utga seg for å være banken?
    Bra noen liker det, personlig er jeg ikke noe fan av at de jeg betaler for å oppbevare pengene mine skal blande seg i hvor de kommer fra, hva de skal brukes til og hvor fort jeg skal ha de.
    Så om noen på et vis får tilgang til dine bank opplysninger og prøver å sluse ut en halv mill fra din konto, så vil du helst at banken ikke informerer deg og spør om det er rett?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis man er uforsiktig og deler 2fa med andre så er det din egen feil
    dersom banken har sikkerhetshull og pengene blir stjålet så er det et internt anliggende og bankens problem og ikke noe jeg trenger å vite om.
    Det vi snakker om her er overføringer med vilje og viten
    spørsmålet blir jo heller om man syns at det er greit at man tydeligvis har overvåkning på alle kontoer og folk som sitter parat for å ringe kunden for å spørre hva han driver med..

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    225
    Sted
    Halden
    Det er klare rutiner ved pengeoverføringer over visse beløp, og disse er ganske mye lavere enn dem det var snakk om i dette tilfellet. (Bare å lese avtalen man har underskrevet da man inngikk et kundeforhold med banken).

Banken har rapporteringsplikt ved slike overføringer og i tillegg har den også rutiner for å sikre at kunders midler ikke overføres urettmessig eller inn i forhold der det kan være snakk om svindel. Mengder av mennesker svindles daglig, fordi de tror på slike opplegg som det i denne saken, der en idiot trodde han skulle bli rik om han bare overførte nok penger til folk han ikke kjente -- men som fikk ham til å være med på en oppdiktet årsak som skulle oppgis til banken, slik at overføringene kunne skje.

Hva Dr. Bass er overlater jeg til fantasien.

Banken kan stå erstatningsansvarlig dersom den ikke følger etablerte varslingsrutiner som skal forhindre svindel og idioten har forsøkt å få utløst slik erstatning. Men siden banken kunne vise til at den ble skjelt ut fordi den forsøkte å hindre at kontoinnehaver ga bort pengene sine til ukjente, uten kompensasjon, er det idioten som står pengelenset og ikke banken.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.788
    Sted
    Bergen
    Å joda, grønt skifte, bærekraft, oooh norske skattebetaler
    Heldigvis er det alltid noen som har det værre

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.788
    Sted
    Bergen
    har vi nå den første godt dokumenterte trump og maga metode politikeren i Norge?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn