Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.848
    begrunn
    har empati selv så ingen er perfekt :)
    Kanskje sjekke ordboka. Empati betyr å forstå hvordan andre mennesker har det, med hovedvekt på det emosjonelle. Det er en innsikt, og ikke det samme som sympati. Hvis du feks skal være en effektiv leder er det viktig å forstå hvordan hver enkelt medarbeidere har det … så kan lederen bruke den innsikten til å ta individuelle hensyn, trykke på de rette knappene for å få mest mulig ut av medarbeideren eller en kombinasjon.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er grunntanken virkelig at man ikke skal tape velferd? Ikke tape noe økonomisk? I så fall for generøst for godt betalte grupper imo.
    Nå har du både klippet innlegget og tatt det ut av sammenheng, så lar den ligge.

• Wow
    Reaksjoner: Bx

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje sjekke ordboka. Empati betyr å forstå hvordan andre mennesker har det, med hovedvekt på det emosjonelle. Det er en innsikt, og ikke det samme som sympati. Hvis du feks skal være en effektiv leder er det viktig å forstå hvordan hver enkelt medarbeidere har det … så kan lederen bruke den innsikten til å ta individuelle hensyn, trykke på de rette knappene for å få mest mulig ut av medarbeideren eller en kombinasjon.
    Nei, egentlig ikke:
    Hvis man mangler empati, bryr man seg lite om hva andre folk føler, tenker eller trenger. Det kan gjøre at man setter sine egne behov først, og oppfører seg egoistisk

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.019
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.395
    Sted
    '
    Noen som har spareprodukter fra Santander? Da bør dere sjekke renteberegningene.
    Rentene ble satt ned i dag 21/7, men renteberegningen som vises i nettbanken tilsier at ny rente er beregnet fra 1/7 og at jeg dermed har gått glipp av gammel og høyere rente i tidsrommet 1 til 20 juli. Å prøve å forklare dette til en chatbot er umulig da den svarer med «vi har konkurransedyktige rente, bla, bla, bla».

Møkkaselskap!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.363
    Torget vurderinger
    2
    GJESTEKOMMENTAR: Unge mennesker tror de opplever ting ingen har opplevd før dem, og de voksne, de eldre, sukker ofte over ungdommens manglende erfaring og klokskap.

Det er vanskelig at tidene forandrer seg. I enhver diskusjon på internettet blir man raskt ledet inn i bås og satt på plass. Båsen for «boomers», «generasjon Z» («generasjon snowflake»), «millennials», eller – som jeg fant ut jeg er: «generasjon X», «ironigenerasjonen» på norsk. Det er i hvert fall sånn at de unge er skjøre, storforlangende og bortskjemte, mens vi, vi som er født før 1975, vi er frekke, uhøflige, rasister, homofobe, litt egoistiske også, egentlig.

Så når jeg på NRK Ytring 15. juli leser enda en kronikk om hvor vanskelig det er å være mor, prøver jeg å minne meg selv på det. At jeg har levd en stund, at verden forandrer seg. For Linn Espeland, markedssjef og mor til to gutter på to og fire, forteller at ikke bare er det vanskelig å være mor, men at å være mor på ferie, som må gjøre alt det som barnehagen skulle ha gjort, er nærmest uoverkommelig.

Bedre før?
    En mor som må passe på at barnet ikke drukner på badeland, mens hun samtidig må dokumentere hvor lykkelig alle er. En mor som er dødssliten av å jobbe i en så viktig jobb som hun har. En mor som – mens barna var på planleggingsstadiet – hadde blitt lovet at både onkler og besteforeldre skulle stille opp og passe dem, men som nå føler seg sviktet. Nå må hun faktisk pottetrene det ene barnet, mens det andre må lære seg å vente på tur – og dette skal være ferie!

Som generasjoner før henne har gjort, forteller hun at det er annerledes for henne. At vi, alle vi som enten er besteforeldre eller håper at vi snart skal bli det, vi over 50, vi «millennials, og «boomere», vi hadde det så mye enklere. For oss fantes verken tidsklemme, dårlig økonomi, press eller stress. For da vi var unge, måtte ikke begge foreldrene jobbe.

Glemte du noe?
    Men glemmer hun ikke noe i klagesangen sin? Glemmer hun ikke noe når hun klager på at småbarnsforeldre må begynne å jobbe før barnet er avvent puppen? Glemmer hun ikke noe når hun snakker om lange dager i barnehagen, med personale som verken lærer ungene manerer eller å gå på do?

Ligger det ikke en lang kvinnekamp bak at mor kan ha en viktig lederstilling selv med små barn? Glemmer hun ikke at det ligger en lang likestillingskamp bak at far har krav på permisjon i småbarnstiden? Glemmer hun ikke at kvinner i generasjoner før henne verken hadde opparbeidet pensjon eller hadde mulighet for å forsørge seg selv, men var avhengig av inntektene til mannen sin?

Heftig debatt
    Innlegget kommer i kjølvannet av en heftig debatt fordi NAVs sjeflege Marit Hermansen (61, akkurat innenfor å være «boomer») uttalte at hun mener at gravide sykemelder seg for ofte.

Kommentator Caisa Linnea Hagfors (29, generasjon «snowflake») holdt på å dette av stolen der hun brukte det lille hun hadde av tid (og overskudd), enda hun både er gravid og hjemme med en toåring, til å skrive et innlegg om saken. Trebarnsmor og KrF-nestleder Ida Lindtvedt Røse (32, «gen Y»/«millennias») går hardt ut mot sjeflegen, og forteller at hun angrer på at hun ikke sykemeldte seg da hun var gravid i sitt første svangerskap. Fysioterapeut Mathilde Okkenhaug Pilskog (35, «generasjon Y»), mener at alle gravide burde jobbe minst 20 prosent redusert.

Stress og ammepoliti
    Denne debatten er bare en del av en endeløs rekke kronikker og artikler om småbarnsforeldre som vil ha fri til henting og levering i barnehagen, som synes de må bake for mye, arrangere for mange halloweenparties, som synes det er stress med juleavslutninger, som mener de burde ha lavere skatt og jobbe mindre, som er dritlei av «ammepolitiet», som irriterer seg over «boomere», som hevder at de kan sitt yrke der de står bak kassa i interiørbutikken, eller er «kundeveiledere», der de sitter og svarer på telefoner.

Som synes det er urettferdig med studielån, som irriterer seg over å få fravær når de er hos legen, eller har kjøretimer. De blir sykemeldte, eller som det heter nå: de «sykemelder seg» fordi det er så mye vondt og trist i verden. Det er vanskelig for en av «ironigenerasjonen» å ta inn over seg at det går an å bli så traumatisert og personlig opprørt over at helsepersonell utfører en helt normal undersøkelse av underlivet til en kvinne.

Kampene som vi vant
    For min generasjon har fortellingene fra generasjonen før oss, fra «de som bygget landet», som vi kaller dem, – alle dråpene i havet som til sammen nå utgjør «eldrebølgen», vært fortellinger om universell barnetrygd, som mormoren min ble rød i kinnene av å forsvare.

Det har vært fortellingen om studielån som gjorde det mulig for faren min å reise til Oslo og gå på universitetet. Det har vært fortellingen om mor som var i fullt arbeid seks uker etter at jeg ble født. Det har vært fortellingen om kvinner som har kjempet for muligheten til abort. Det har vært fortellingen om kvinner som har kjempet for muligheten for å ta utdannelse, kunne arbeide, forsørge seg selv og tjene opp sin pensjon.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Bergen

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.848
    Noen som har spareprodukter fra Santander? Da bør dere sjekke renteberegningene.
    Rentene ble satt ned i dag 21/7, men renteberegningen som vises i nettbanken tilsier at ny rente er beregnet fra 1/7 og at jeg dermed har gått glipp av gammel og høyere rente i tidsrommet 1 til 20 juli. Å prøve å forklare dette til en chatbot er umulig da den svarer med «vi har konkurransedyktige rente, bla, bla, bla».

Møkkaselskap!
    Jeg trodde Santander i Norge stort sett finansierte leasingkontrakter på biler. Har du vanlig forbrukskunde forhold?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.395
    Sted
    '
    Jeg trodde Santander i Norge stort sett finansierte leasingkontrakter på biler. Har du vanlig forbrukskunde forhold?
    Jeg har bare noen sparekonti der. Tidligere hadde jeg kredittkort hos Santander også, men den delen ble solgt eller oppkjøpt av Avida.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand

Møkkaselskap!
    Har prøvd å snakke med de pre-chatbot. Det var også en ganske så frustrerende øvelse, som sikkert ikke har blitt enklere med bot-er.
    😂

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.582
    De fleste slike banker finansierer utlånsmassen i betydelig grad med gode vilkår på innskudd. Santander er riktig nok, i motsetning til typiske forbruksbanker, en internasjonal gigant men Santander Consumer Finance eller hva den nå heter er et underbruk av moderskipet uten at jeg har helt koll på eierforhold, driftsmodell og ikke minst i hvilken grad moderskipet garanterer for underbruket.

Topplisten for vilkår på innskudd i Norge er stort sett fullstendig dominert av slike banker. Svea, Norwegian, bluestep, Santander consumer finance og hva de nå alle heter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408

Dette er bekymringsfullt. Opp gjennom mitt arbeidsliv har jeg sett mange teoretisk svake som er meget dyktige fagarbeidere. Dessuten har jeg sett mange teoretisk gode som har tatt fagbrev for så å "gå videre" Å følge en kandidat frem til fagbrev koster mye penger og tar mye tid, da er det frustrerende at vedkommende slutter etter kort tid.
    Hva som kan gjøres er det vel vanskelig si.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.682
    Sted
    Ein knaus
    Hva som kan gjøres er det vel vanskelig si.
    TAF er/var jo ei skreddarsydd retning for dette løpet, men dyr å drifta. Eg trur likevel det er bra å tilby folk som vil vidare ei praktisk-teoretisk retning, og at det er eit behov i begge endar. Også folk som er skuleflinke («teoretiske») kan verta lei av at skulen er så pass abstrakt og lite konkret.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.363
    Torget vurderinger
    2
    Flaut og pinlig...

-Denne eksklusive vesken er laget av det sjeldne Niloticus-krokodilleskinnet, og er farget i en unik gradering fra hvitt til grått, inspirert av de snødekte toppene i Himalaya-fjellene.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Bergen
    Såpass må det jo være når man er kjæresten til en fotballspiller, til og med, har jeg etter hvert forstått, av det gode slaget…

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.554
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    opp ned koko verden, der fotballspillere og gangsterrappere tjener bedre enn de som prøver å gjøre verden til en bedre sted.
    Sirkus og brød og alt det der...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Flaut og pinlig...

-Denne eksklusive vesken er laget av det sjeldne Niloticus-krokodilleskinnet, og er farget i en unik gradering fra hvitt til grått, inspirert av de snødekte toppene i Himalaya-fjellene.

«Å få tak i en Birkin er i seg selv en prestasjon, ventelistene er lange og tilgangen begrenset. Men å få tak i en Himalaya Birkin regnes som nærmest umulig. Vesken er ekstremt sjelden, produseres i svært begrenset antall og tilbys kun til et eksklusivt utvalg Hermès-kunder.»

Ja, det er virkelig en prestasjon å ha så mye penger at man kan kjøpe noe «ingen» andre har råd til.
    Imponerende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn