Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk også beskjed om at deler av familien ville fraskrive seg all kjennskap til meg om jeg skulle finne på å melde meg inn i mantallet.
    Så at det er noe interessante holdninger ute å går er nok hevet over all tvil.
    Deler av min nordnorske familie har samiske aner. Familien drev som handelsmenn langs Helgelandskysten. Det var tydeligvis bedre forretning den gangen å la folk tro at mørkt hår og litt eksotisk utseende skyldtes jødisk opphav enn samisk.

    Siden etterhvert «alle visste» at familien var jøder førte dette til en plutselig interesse for dokumentert slektsgransking i 1940, som i sin tur kan ha spart familien for riktig ubehagelige konsekvenser noe senere. Minnet om den dagen tyskerne og norsk statspoliti kom for å hente familien til konsentrasjonsleir var noe av det siste min mor fortsatt husket som dement, helt til den siste uken hun levde.

    Men nordpå er det fortsatt folk som «vet» at familien er jødisk. Min kone nevnte slektsnavnet der oppe en gang, og fikk svaret «å, ja, jødene!»

    Folk er rare dyr.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.419
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ble det virkelig ikke mer fokus på det omtalte "gullkortet"?

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...mstridt-gullkort-til-stortinget-alle-fikk-det

    Ap v/stortingspresidenten vil angivelig se på ordningen, mens Venstre foreslår lobbyregister. Problematisk er det i alle fall når forhenværende
    Stortingsrepresentanter forlater tinget med hue og rævva full av etterlønn og pensjon for så å ende opp hos First House e.l. Og da med livslang
    adgang til Stortinget.

    Revolving door.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.061
    Ble det virkelig ikke mer fokus på det omtalte "gullkortet"?

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...mstridt-gullkort-til-stortinget-alle-fikk-det

    Ap v/stortingspresidenten vil angivelig se på ordningen, mens Venstre foreslår lobbyregister. Problematisk er det i alle fall når forhenværende
    Stortingsrepresentanter forlater tinget med hue og rævva full av etterlønn og pensjon for så å ende opp hos First House e.l. Og da med livslang
    adgang til Stortinget.

    Revolving door.
    Rødt vil stenge de ute...

    Moxnes understreker at han ikke vil nekte tidligere representanter adgang til Stortinget.

    – Vårt forslag vil bare bety at de vil måtte følge vanlige rutiner for registrering og sikkerhet, og tas imot av ansatte eller sittende representanter i sin gamle partigruppe, sier han.


     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke folk hørt om hudkreft - fali i syden, hilsen Ludvik ?

    Norge er blant de land i verden som har flest tilfeller av føflekkreft og ligger på dødelighets toppen. Ikke bra å reise til syden og steike seg i sola en uke eller to for man må jo være steike brun etter en tur til syden ? Skremmende med det pass kjøret vi ser om dagen - er det verd å ta sjansen :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Hva i h*** er galt med folk nå? Har de ikke hørt om posten?
    Om man skal reise de neste 7-8-10 ukene så må man jo beholde det man har i mellomtiden. Da er det henting som gjelder.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble spurt om jeg hadde tenkt å reise før jeg fikk nytt pass. Det hadde jeg ikke planer om, så da fikk de overlevert gammelt pass. Om jeg skulle reist, kunne jeg beholdt det. Det er nok også en sjekk for å se at man har det gamle passet.
    " Alle som søker om nytt pass eller nasjonalt ID-kort ha med det gamle passet, selv om det er utløpt. Du får ikke søkt om nytt pass eller ID-kort hvis du ikke har det med. Når du søker om nytt pass, skal det gamle makuleres."
    Sitat fra linken i innlegg #13370. Hvis politiet sa noe annet til deg så følger de ikke sine egne regler, men det har de vel aldri gjort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2
    " Alle som søker om nytt pass eller nasjonalt ID-kort ha med det gamle passet, selv om det er utløpt. Du får ikke søkt om nytt pass eller ID-kort hvis du ikke har det med. Når du søker om nytt pass, skal det gamle makuleres."
    Sitat fra linken i innlegg #13370. Hvis politiet sa noe annet til deg så følger de ikke sine egne regler, men det har de vel aldri gjort.
    Ja, og jeg forteller fra hva som skjedde da jeg gjorde akkurat det. Jeg hadde med mitt gamle pass og ble spurt om jeg skulle reise før det nye var klart, om maks to uker. Jeg sa nei og overleverte det. Jeg ville fått det tilbake til bruk for en reise om jeg skulle avsted i det mellomrommet, men da måtte jeg møtt opp personlig for å hente det nye og overlevere det gamle. Alternativt kunne jeg fått det nye i posten og sluppet fremmøte, om jeg overleverte det gamle da jeg bestilte nytt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    " Alle som søker om nytt pass eller nasjonalt ID-kort ha med det gamle passet, selv om det er utløpt. Du får ikke søkt om nytt pass eller ID-kort hvis du ikke har det med. Når du søker om nytt pass, skal det gamle makuleres."
    Sitat fra linken i innlegg #13370. Hvis politiet sa noe annet til deg så følger de ikke sine egne regler, men det har de vel aldri gjort.

    Hva om man har mistet passet? Blir man gjort statsløs?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.952
    Antall liker
    5.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hva om man har mistet passet? Blir man gjort statsløs?
    Nei, men man må formelt melde det tapt slik at det kan ugyldiggjøres.
    Og er man «sløv» og har mistet flere pass, kan man få passnekt. Det gjelder også nødpass.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    " Alle som søker om nytt pass eller nasjonalt ID-kort ha med det gamle passet, selv om det er utløpt. Du får ikke søkt om nytt pass eller ID-kort hvis du ikke har det med. Når du søker om nytt pass, skal det gamle makuleres."
    Sitat fra linken i innlegg #13370. Hvis politiet sa noe annet til deg så følger de ikke sine egne regler, men det har de vel aldri gjort.
    Som Fela sier, om du velger å hente beholder du det gamle til det nye er klart. Du kan linke alt du vil, men det er altså slik det funker i den virkelige verden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Intet nytt under solen. SP fremstår som udugelige og SV vil ha idédugnad - som kjent den høyeste form for arbeide blant de.


    Det er nærmest vakkert at regjeringen for folk flest har ansvaret for atfolk flest ikke får dratt på sommerferie. Om man mener at dette er folk flests feil som ikke har tenkt på dette i god tid så burde man i det minste for konsistensens skyld mene at stemmeretten burde avskaffes siden folk flest ikke er i stand til selv de enkleste ting, som å bestille nytt pass mens landet er stengt.

    sperregrensen neste.

    oppgave: prøv å anvende tenkningen «folk er teite så dette er din egen feil» og se hvor du ender opp i en del problemer folk flest kan ha å stri med en eller annen gang i livet. Om du fortsatt holde på tanken om at folk er teite, vurder så hvorfor denne tankegangen skal være begrenset til passøknad og ikke gjelde som et generelt prinsipp.

    dette er flaut for styre og stell og føyer seg fint inn i sammenhengen uansett hva forklaringen er. For det driter folk flest med rette i.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Passproblemtikken er vanskjøttet politikk på sitt beste, - men det var de blå-grå som fixet politireformen.... Om samme eller denne regjeringen kan lastes for problemene hos Thales er jeg usikker på....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Passproblemtikken er vanskjøttet politikk på sitt beste, - men det var de blå-grå som fixet politireformen.... Om samme eller denne regjeringen kan lastes for problemene hos Thales er jeg usikker på....
    På hvilken måte forårsaket politireformen at folk må stå mange timer i kø foran politihuset i Oslo bare for å hente et allerede produsert pass?

    Dessuten minner vi om at AP stemte for nevnte reform. Det hele var et bredt forlik og litt utvannet kompromiss mellom AP og daværende regjeringspartier. På hvilken måte mener du at regjeringen Støre nå kan late som at dette er noen annens feil? I tillegg til selv ha vært med på å vedta reformen er vi nå godt inne i hans egen regjeringsperiode.

     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I følge Politiet selv er en stor del av årsakene til køene for henting av pass underbemanning... Nå skulle man vel tro at det skulle være mulig å skille mellom henting av ferdige pass og bestilling av nye, men det ser ikke akkurat slik ut...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hentet mitt nye pass forrige uke. Én kø hele veien, uansett hva man skulle. Én kølapp- maskin. Ukrainere for registrering, ta passbilde, hente pass/ id- kort; samme kø.

    Særdeles effektivt. Not.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hoved problemet er vel at de som produserer passene ikke har god nok tilgang til en del råvarer. Ikke ukjent i disse tider da folk ikke får bilene sine heller.

    Forstår dog ikke helt problemet. Nå har folk ruget på disse passene i 3 år, og nå noen uker før de skal reise og utsette seg for mulig hudkreft og betale godt for det, så skal alt skje på timen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I følge Politiet selv er en stor del av årsakene til køene for henting av pass underbemanning... Nå skulle man vel tro at det skulle være mulig å skille mellom henting av ferdige pass og bestilling av nye, men det ser ikke akkurat slik ut...
    Siden du skylder på de blåblå og politireformen fra 2015 skulle man kanskje forvente at du har enslags teori om årsak og virkning her. Politireformen kritiseres av justisministerens eget parti for å innebære sentralisering, fordi antall distrikter ble redusert og lensmannskontoret i Utbygda ble flyttet til nærmeste tettsted. Antall ansatte i Oslo politidistrikt har økt, også sett i forhold til befolkningen.


    Prøver igjen: På hvilken måte forårsaker reformen de lange køene for å hente pass ved Oslo politikammer? På hvilken måte fritar politireformen (som AP stemte for) fra 2015 nåværende regjering fra ansvaret for dagens situasjon?

    Hint:
    Hovedårsaken til de lange ventetidene er at passprodusentene mangler komponenter og at mange må fornye pass fordi de reiser for første gang etter coronakrisen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Forstår dog ikke helt problemet. Nå har folk ruget på disse passene i 3 år, og nå noen uker før de skal reise og utsette seg for mulig hudkreft og betale godt for det, så skal alt skje på timen.
    Mener du at folk som ikke er i stand til noe så enkelt burde ha lov til å stemme? Er det ytelser fra det offentlige ellers du vil fornuftsprøve?

    det kan umulig ha kommet som noen overtaskelse at veldig mange på ett eller annet tidspunkt vil ha nytt pass ca samtidig. Det er ingen ting som tyder på at noen var klare for at så skulle skje.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forsåvidt noe annet enn politireformen. Fra linken:
    Med denne strukturen vil en andel av innbyggerne få lengre reisevei til nærmeste pass- og ID-kontor enn kravet på 45 minutters kjøretid. For å sørge for at brukervennligheten ivaretas på en best mulig møte skal Politidirektoratet påse at det innføres kompenserende servicetiltak.

    Et nytt tiltak er at man nå skal spare brukerne for unødvendig ventetid, ved å ha et tilbud om timebestilling på alle pass- og ID-kontorer. Alle politidistrikter skal også tilby utvidede åpningstider, for å sikre at publikum får dekket sine behover. For å sikre at servicetilbudet er tilpasset lokale forhold, skal muligheten for drop-in og fleksible åpningstider vurderes i de lokale politirådene i det enkelte distrikt.
    Ser ikke helt hvordan den skulle forklare dagens køer heller, eller hvordan det skulle frita dagens regjering fra ansvaret.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvilket ansvar har dagens regjering for å ha skapt kaoset?? Sånn rent bortsett fra at de heller ikke gjør noe....
    Forøvrig så har en rekke folk stått i kø i ukas nyhetssendiger og klaget sin nød om hvorfor de må reise lange veier for både å søke og hente pass... har det ingenting å gjøre med reduksjonen av passkontorer???
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er da ikke antall kontorer eller timer som er problemet, men at de ikke klarer å produsere pass fort nok. Utleveringen får politiet selv ta skylden for. Ansavaret ligger uansett hos styre & stell som i disse dager svært konkret utviser sin manglende evne til å ordne ting for hundretusener. Det ville sannsynligvis gått like galt på ca samme måte med en annen regjering, men det er en fattig trøst for justisminister med entourahe. Det er deres problem nå og de som eier det og de klarer neppe å løse det. Mønsteret er ganske tydelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mønsteret er vel det samme som alltid; alt kommer alltid overraskende på våre myndigheter. Alt fra at det ikke forstås at én kø for én oppgave er tingen, én kømaskin for hver oppgave, at det nødvendigvis blir stor etterspørsel etter pass i år- etter 2 år med restriksjoner, at kapasiteten derfor burde vært økt på FORHÅND- ikke i etterkant, at pass er noe man burde sørget for å ha på "lager" pga av den høyst forventede økningen i etterspørsel av de. Osv, osv, osv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Siden det knapt har vært mulig å reise i et par år og et pass for voksne er gyldig i 10 år må man anta at søknader er ca 3 ganget et normalår pluss litt ekstra siden pass for barn er gyldig kortere. At de sier at antall søknader har økt er det samme som å idioteklære seg selv siden det var helt åpenbart at så ville skje når reiserestriksjoner forsvant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket ansvar har dagens regjering for å ha skapt kaoset?? Sånn rent bortsett fra at de heller ikke gjør noe....
    Forøvrig så har en rekke folk stått i kø i ukas nyhetssendiger og klaget sin nød om hvorfor de må reise lange veier for både å søke og hente pass... har det ingenting å gjøre med reduksjonen av passkontorer???
    Tja, ved å ikke tenke tanken på at kanskje nordmenn ville planlegge ferie som vanlig i år etter at samme regjering opphevet coronarestriksjonene 12 februar, og derfor heller ikke øke bemanning og åpningstider på passkontorene i tide for rushet. Ikke at det ville hjulpet på produksjonsproblemene, det heller.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    dere snakker om noe som likner beredskap. vi vet alt om at det er ingenting slikt i regering og forvaltning. det er typisk norsk å komme etterpå, og selv da skjer det lite.
    Det er DSB som tar seg av beredskap heldigvis.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.131
    dere snakker om noe som likner beredskap. vi vet alt om at det er ingenting slikt i regering og forvaltning. det er typisk norsk å komme etterpå, og selv da skjer det lite.
    Virker som om noen tror det finnes utømmelige ressurser ute i samfunnet, og at det bare er å trykke på en knapp, så er alle på rett plass til rett tid.

    Fenomenet som sådan ser vi over hele verden; cruisebåtene har ikke personell, turistmålene får ikke tak i folk, sykehusene mangler personell osv, osv....
    Selv om alle vet at det behøves, finnes ingen trylleformel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Fenomenet som sådan ser vi over hele verden; cruisebåtene har ikke personell, turistmålene får ikke tak i folk, sykehusene mangler personell osv, osv....
    Selv om alle vet at det behøves, finnes ingen trylleformel.
    Ikke så merkelig at folk som nylig har opplevd at politikere bestemmer at "de ere herved uten jobb på ubestemt tid" ser seg om etter noe annet å drive med i relativt stor skala. Det som da normalt skal skje er at lønninger og annet kommer på et slikt nivå at tilstrekkelig mange finner det attraktivt nok og/eller at prisene skal opp på et nivå der det oppstår en ny likevekt mellom etterspørsel av ett-eller-annet og tilbudet om det samme.

    Når "alt" blir dyrere vil folk etter hvert kutte ut noe som ikke sorterer under nødvendigheter. Hva som inngår i "nødvendigheter" er rimelig individuelt, utover mat og et sted å bo, men det er heller ikke ekstremt nøye hvor den enkelte velger å kutte sitt konsum for å få bedre samsvar mellom inntekt og utgifter.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her skjærer man ned på forsikring og ungene før bimmern ryker https://www.tv2.no/nyheter/14821132/
    Hvis en ikke har betalt ned så lenge på lånet, og bilen ikke er så forferdelig gammel, så er det ikke sikkert at en klarer å få sletta lånet ved å selge den. Da sitter ei igjen med et restlån å betale og ingen bil...

    At det nå ikke nødvendigvis er så smart å maxe ut på lån for å kjøpe fet bil er en annen historie.

    Johan-Kr
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.131
    Ikke så merkelig at folk som nylig har opplevd at politikere bestemmer at "de ere herved uten jobb på ubestemt tid" ser seg om etter noe annet å drive med i relativt stor skala. Det som da normalt skal skje er at lønninger og annet kommer på et slikt nivå at tilstrekkelig mange finner det attraktivt nok og/eller at prisene skal opp på et nivå der det oppstår en ny likevekt mellom etterspørsel av ett-eller-annet og tilbudet om det samme.

    Når "alt" blir dyrere vil folk etter hvert kutte ut noe som ikke sorterer under nødvendigheter. Hva som inngår i "nødvendigheter" er rimelig individuelt, utover mat og et sted å bo, men det er heller ikke ekstremt nøye hvor den enkelte velger å kutte sitt konsum for å få bedre samsvar mellom inntekt og utgifter.
    Overhodet ikke merkelig. Det som er litt merkelig, er at mange ser ut til å tro at politikerne kan trylle frem et uendelig antall ansatte til alle oppgavene som nødvendigvis melder seg etter en sånn "pause i normalen" som vi har vært igjennom. Det kommer til å ta noe tid, dette her, og det mener jeg ikke er noens feil; sånn blir det i forbindelse med verdensomspennende kriser og endringer av levevilkår.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.144
    Antall liker
    4.300
    Torget vurderinger
    1
    dere snakker om noe som likner beredskap. vi vet alt om at det er ingenting slikt i regering og forvaltning. det er typisk norsk å komme etterpå, og selv da skjer det lite.
    En av «beredskapens» forbannelser er at den er aldri lønnsom, inntil du får bruk for den. Når statsbudsjettet og andre offentlige budsjetter er en stadig kamp mellom alle umulige gode formål, så er det fort gjort at «beredskap» taper kampen om pengene. Nå handler beredskap like mye om planlegging, men det er mye den samme kampen om avbyråkratisert tid.

    Et tilgrensende forhold som imidlertid har vunnet kampen er «security»/sikkerhet. Noe vi ser i nytt regjeringskvartal der milliardene ruller for å bygge fysisk «sikring» mot det som så langt var et engangstilfelle. Og bare for å gjøre det til et potensielt mer attraktivt terrormål så samler vi alle eggene i en kurv ...

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hentet mitt nye pass forrige uke. Én kø hele veien, uansett hva man skulle. Én kølapp- maskin. Ukrainere for registrering, ta passbilde, hente pass/ id- kort; samme kø.

    Særdeles effektivt. Not.
    Trodde en som er så flink til å forutsi hendinger og deres sammenheng ville tatt poenget i fjor da f.eks "POLETIE" gjorde oss oppmerksom på at det kunne være lurt å fornye passet hvis det går ut i nærmeste framtid. Men dette er jo andre fagfelt enn internasjonal hornmusikk eller pandemihåndtering.

    Dr.E
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Men beredskap i forhold til mobile gasskraftverk vil jo ikke gi lavere priser, gass er jo allerede marginalen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn