Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Utrolig godt skrevet og poengtert..... det kjendishysteriet som bedrives og dyrkes av så mange er blitt til absurd-TV. Hvem faen er egentlig interessert i botoxen eller puppa til Sophie Elise og gjengen?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ho-ho...

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hvis ungdommen ikke er raske nok, så får denne fyren bare ansette flere av dem da. Problem solved.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Rart at dette kommer nå midt i en pandemi..

    Free is when you don't have to
    Pay for nothing
    Or do nothing
    We want to be free
    Free as the wind

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    I serien snakke ned den norske ungdommen som arbeidskraft er vi nå kommet til skogsplanterne.

    Jeg har vært ulønnet skogutplanter en gang. Det var fint vær og jeg liker å være ute i naturen osv men fy faen så kjedelig det var.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er å anta at det meste av arbeidet som utføres her på kloden er ganske så kjedelig. nordmenn forventer spennende selvrealiserende prosjekt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    det er å anta at det meste av arbeidet som utføres her på kloden er ganske så kjedelig.
    Godt mulig, men av de ymse oppgavene jeg har hatt opp gjennom årene (mye knyttet til landbruk) var dette i en egen liga.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Jeg har vært ulønnet skogutplanter en gang. Det var fint vær og jeg liker å være ute i naturen osv men fy faen så kjedelig det var.
    Tipper at din far stakk betalingen for plantingen i sin egen lomme :D
    Eller så var det han du plantet for.... barnearbeid kalles det.

    Edit; Blåbærplukking er mye mer kjedelig. Mye mer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    du har ikke bedrevet sensurarbeide på 200 likelydende oppgaver, forstår jeg.
    Pappa har snakket om hvor givende det er å rette stiler fra gymnasiaster så jeg kan i det minste identifisere meg med problemstillingen uten å inneha førstehåndserfaring på feltet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Tipper at din far stakk betalingen for plantingen i sin egen lomme :D
    Eller så var det han du plantet for.... barnearbeid kalles det.
    Det var egen skog. Har i det minste fått juletrær derfra en del år før trærne ble for store. Skogen står der fortsatt så det er håp selv for en ufaglært. Det var ikke akkurat rakketforskning - lage et hull med en innretning man tråkket ned, putt i en plante. Repeat and repeat and repeat.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Rart det derre med juletrær, år etter år etter planting; for lite, for lite, for lite, ......passe stort! passe, for stort, for stort, alt for stort.......
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Det var egen skog. Har i det minste fått juletrær derfra en del år før trærne ble for store. Skogen står der fortsatt så det er håp selv for en ufaglært. Det var ikke akkurat rakketforskning - lage et hull med en innretning man tråkket ned, putt i en plante. Repeat and repeat and repeat.
    Det verste må vel være å bli satt til en tanketom jobb og samtidig ikke kunne tenke på annet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Tanketomme jobber må også gjøres.....
    Absolutt, og poenget var at tanketomme jobber hvor man ikke kan la tanken fly samtidig bør lønnes tilsvarende.

    For å gå tilbake til Welds eksempel, i dag er det ikke noe problem å plante gran og la seg underholdes eller endog utdannes på øret samtidig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ikke bli sur når folka på kiwi er litt utafor; de bare utdannes på øret!

    egen god verden å leve i!

    nei, noruego, du mener ikke at tanketomme jobber bør lønnes tilsvarende, om da ikke; de bør da slett ikke lønnes.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    ^Steike, har du fått låne en PC med fungerende caps lock? Morro for deg, det. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Toppleder i offentlig administrajoner i snitt det tredje mest lukrative man kan drive med om man skal tro SSB. Her er topp 10 for snitt månedslønn fordelet på bransje. Variansen i en del av de andre er nok en del større.

    Månedslønn 2020, månedslønn 2019 og endring er de tre kolonnene

    Handels- og skipsmeglere12203010484016,40 %
    Ledere av olje- og gassutvinning mv.108230110480-2,04 %
    Toppledere i offentlig administrasjon98950100430-1,47 %
    Ledere av forsikring og finansvirksomhet98300947103,79 %
    Finansmeglere95990954000,62 %
    Flygeledere93730886105,78 %
    Finans- og økonomisjefer89490865403,41 %
    Flygere8877090980-2,43 %
    Legespesialister86350855800,90 %
    Geologer og geofysikere8529086420-1,31 %
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Toppleder i offentlig administrajoner i snitt det tredje mest lukrative man kan drive med om man skal tro SSB. Her er topp 10 for snitt månedslønn fordelet på bransje. Variansen i en del av de andre er nok en del større.

    Månedslønn 2020, månedslønn 2019 og endring er de tre kolonnene

    Handels- og skipsmeglere12203010484016,40 %
    Ledere av olje- og gassutvinning mv.108230110480-2,04 %
    Toppledere i offentlig administrasjon98950100430-1,47 %
    Ledere av forsikring og finansvirksomhet98300947103,79 %
    Finansmeglere95990954000,62 %
    Flygeledere93730886105,78 %
    Finans- og økonomisjefer89490865403,41 %
    Flygere8877090980-2,43 %
    Legespesialister86350855800,90 %
    Geologer og geofysikere8529086420-1,31 %
    Tydelig at det trengs et nytt parti som kun har som program å få opp de lavtløntes nivå. Kommisjon i etablert parti får neppe samme virkning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Muligens feilplassert, men fant ikke noe bedre. En sjelden fisk – Ytring (nrk.no)
    Er litt usikker på hvor mange av de, som Mimir Kristjansson, som slenger seg på arbeiderklassehyllesten faktisk har sett serien eller lest noen av intervjuene med han. Ja, Isak Dreyer er betydelig barskere, smartere, mer løsningsorintert og sterkere enn de andre deltakerene i "Norges Tøffeste" som har tilbragt mange timer på studio og løftet vekter fremfor med tungt kroppsarbeid. Og han gruser de i de fleste konkurransene og vinner det hele relativt greit og peker greit nese til de andre treningsnarkomanene som er med.

    Men han er selv ganske klar på at en del av de konkurransene som skal kåre "Norges tøffeste" fremstår som ganske harmløse sammenlignet med jobben hans som fisker. Å skulle dykke med våtdrakt i en stille dam i en park for å hente opp noen lodd i en konkurranse fremstår neppe som en utfordring når man tidligere har hengt naken på propellen i 30-40 minutter i havet utenfor Lofoten for å med kniv kutte bort trålen som har viklet seg fast og båten driver uten motorkraft. Eller synes det er skummelt med en kald dusj når man er vant til å stå midt på natten på havet mens sjøen spruter inn over båten. Det er uforutsigbart, tung jobbing kontinuerlig med lite til ingen søvn til tider, lange perioder på havet og et svært farlig yrke. Hvordan noen får dette til å bli noen form for reklame for ordentli' arbeid er litt vanskelig å skjønne. Han selv selger det i alle fall ikke inn som noe annet enn hva det er - jævlig tungt og jævlig slitsomt og farlig med små marginer for at det kan gå galt. Følgelig blir man også i jævlig god form av det. Og ser sikkert litt annerledes på hva som er utenfor komfortsonen enn hvis man bygger sin kropp på et treningsstudio med ymse temmelig virkelighetsfjerne øvelser.

    Han er jo, sammenlignet med de andre, så hardcore langt på vei fordi arbeidsforholdene, arbeidstimen og arbeidsmengden er noe folk flest aldri ville godtatt og aller minst en politiker fra Rødt om han fikk bestemme hvordan det skulle være. Isak Dreyer selv "hater HMS" etter eget utsagn. Og "har blitt vant til å jobbe døgnet rundt med senebetennelse" og så burtetter.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det partiet heter Rødt med SV på en god annenplass.
    Hadde Moxnes vært partileder i et helt NYTT parti med annet navn enn RØDT, ville det hatt mange fler medlemmer og stemmer. Det norske folk, generellt sagt, er skeptisk til forhistorien til partiet. Ikke jeg da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han er jo, sammenlignet med de andre, så hardcore langt på vei fordi arbeidsforholdene, arbeidstimen og arbeidsmengden er noe folk flest aldri ville godtatt og aller minst en politiker fra Rødt om han fikk bestemme hvordan det skulle være. Isak Dreyer selv "hater HMS" etter eget utsagn. Og "har blitt vant til å jobbe døgnet rundt med senebetennelse" og så burtetter.
    Eller, som min tremenning fra nabogården sa, litt ettertenksomt: «Det er i grunnen rart hvor mange av oss som overlevde oppveksten.»
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg husker den tiden da vi selv måtte gå og hente bøkene ut av hyllene, og kjempe oss gjennom sol og storm til bokhuset. i ettertid er det som jeg undres over at vi i det hele tatt fikk lest oss en bok. (og våre blodige never, etter at papiret skar inn i bløtdelene. som om vi ikke bærer arr på våre ekstremiteter.)

    ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Det fins ikke en jobb nordmenn ikke vil gjøre!
    Det fins lønns og arbeidsforhold vi ikke aksepterer!
    I min ungdom var sommerjobb i renovasjon /dasstømming den beste.
    God lønn og ordna forhold
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er vel kanskje blant de eldre her inne..... jeg husker en barndom hvor det var straff å måtte sitte inne, - nå er det straff å måtte være ute. Jeg husker også sommerjobber med manuelt og tungt arbeid, - 50l melkespann og 50 kgs sekker.....Det er nok en ikke ubetydelig forskjell....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    jeg husker den tiden da vi selv måtte gå og hente bøkene ut av hyllene, og kjempe oss gjennom sol og storm til bokhuset. i ettertid er det som jeg undres over at vi i det hele tatt fikk lest oss en bok. (og våre blodige never, etter at papiret skar inn i bløtdelene. som om vi ikke bærer arr på våre ekstremiteter.)
    Har også hørt om noen som en gang kuttet opp løken selv - og fikk tårer i øynene.

    Jeg har aldri fisket selv, men har møtt noen av sorten - det var jo en greie blant mine jevnaldringer før oljå ble det forjettende land for de som ikke var så hyppe på videre skolegang. De har stort sett vært i ekstremt god form, selv om en del av de gjorde sitt aller beste for å presse mest mulig forfall inn i den tiden de var på land mellom turene siden de hadde lomma relativt full av penger etter en godt betalt tur på et par måneder og absolutt ingen ting å bruke penger på ute på havet. Har også vært borti en del folk som har drevet landbruk i ulendt terreng et helt liv - de var også rimelig gjennomtrente for å si det forsiktig.

    Den nevnte herre i fjernsynet snakker ikke så mye om jobben som snekker så der var det sikkert litt mer ordnende forhold utover at man sikkert blir greit trent av det også. Eneste gangen det er nevnt er når konkurransen er å bygge en mur av blokker a 25 kg. Da sier han bare "jeg renger med de andre bærer en eller to blokker om gangen, på jobben pleide jeg å ta fire om gangen - altså 100 kilo". Vinner selvsagt lett det også.

    Det som må bli årets TV-øyeblikk er i finalen når de skal dra noen tømmerstokker. Det går tregt for vår mann og visdomsordet er "På skogen pleide pappa alltid å si at du må bere stokkan, ikke dra de". Ansiktsuttrykkene på fru Crossfit og hr personlig trener når hr fisker labber forbi de med tømmerstokkene på skuldrene er ubetalelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn