Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Det er da ingen som argumenterer imot høyere utdanning her. Det er veien dit man diskuterer.

Tar man fagbrev så har man et yrke. Tar man studiespesialiserende så har man ikke et yrke. => Mye høyere risiko. Folk blir syke, skolelei og livet kan bli kjipt som student på høgskole/universitet.

Hva gjør du når du står der med 2/3 bachelor og 200.000 kr i studielån og har hoppet av? Det er realitetene til mange personer her i landet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Leste du innlegget jeg svarte på? Jeg sa ingenting om at det ikke var "greit", men at bildet den tegneseriestripa tegner om at det er fryktelig lukrativt å være siv.ing. okkesom, ikke helt stemmer med virkeligheten.

I 2017 tjente jeg 650k inkludert overtid med 13 års relevant erfaring. Og det er absolutt greit, men det er ikke fryktelig lukrativt eller å være i lønnsadelen. I min bransje er snittet ca 150.000-200.000 under Teknasnittet, og Teknasnittet dras veldig mye opp av oljebransjen.

Tidligere klassekamerater av meg fra yrkesfag som nå er elektrikere på anlegg, tjener 600k-800k i året avhengig av overtid. Og noen tjener nok også mer. Og de kom inn på boligmarkedet 10-15 år tidligere enn meg, har ikke studielån osv.osv. Så det er ikke gitt at lange studier er veien til høyest mulig livslønn.
    De tjener like godt i rådgivende (bygg/Anlegg) som i oljeindustrien - ofte bedre. Kraftbransjen betaler godt. Vei/Bane betaløer bra. IT bransjen betaler godt. Finans betaler godt. Industrien betaler også generellt bra, avhenger litt av type selvsagt.

De som ligger litt lavere er jo kommune/stat - men de har ofte en del andre goder.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hva med å ikke hoppe av?
    Er du seriøs nå?

Hva er poenget med å påta seg ett-to år til med studielån, og personlig stress og "hardship", for noe en har innsett man ikke får bruk for?

Studenten har innsett at han er dypt ulykkelig i sin nåværende situasjon, og du sier han bare skal fortsette inn i en bransje hvor sannsynligheten for å være ulykkelig er høy, fremfor å velge noe hvor han kan trives godt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva eller hvem er det du argumenterer mot, egentlig? Jeg har aldri verken ment eller skrevet at siv.inger er en lavtlønnet yrkesgruppe.
    Du skrev at det ikke var spesielt lukrativt (hva du nå mente med det vet jeg ikke, men jeg tolket det økonomisk). Med unntak av leger og advokater, så er det vel i grunn ingen som tjener noe særlig bedre enn sivilingeniører (og siviløkonomer) i snitt.

Også hevder du at Tekna snittet er dratt veldig opp av oljeindustrien - litt kanskje, men ikke så mye. Også hevder du at "alle" sivilingeinører har fastlønn, noe jeg ikke kan se fra mitt ståsted.

Men, dette er neppe leseverdig eller relevant så vi lar den ligge...

S

Slubbert

Gjest
    Med "fryktelig lukrativt" og "enormt lukrativt", som er det jeg har skrevet, så mener jeg å være i lønnsadelen der millionlønn er normalen. Det er på ingen måte gitt at du havner der selv om du tar siv.ing.-utdannelse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.503
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er poenget med å påta seg ett-to år til med studielån, og personlig stress og "hardship", for noe en har innsett man ikke får bruk for?

Studenten har innsett at han er dypt ulykkelig i sin nåværende situasjon, og du sier han bare skal fortsette inn i en bransje hvor sannsynligheten for å være ulykkelig er høy, fremfor å velge noe hvor han kan trives godt.
    Ja, men det er vanskelig å vite hvilke antagelser du gjør om hvorfor det butter imot i studiesituasjonen, og i hvilken grad det eventuelt vil gjelde i en fremtidig arbeidssituasjon. Arbeidslivet for en ingeniør er nokså ulikt studielivet.

Jeg kjenner også folk som drømte om å bli frisør, tok utdannelse og fagbrev, for så å utvikle allergi mot enkelte hårpleieprodukter. Krise. Måtte omskolere seg til sivilingeniør i stedet. Burde vedkommende tenkt på det først? Kanskje, men det var nå sånn det ble.

S

Slubbert

Gjest
    Frisør, kokk og bartender er vel omtrent det minst lure du kan satse på hvis du vil ha en levelig lønn og stabile arbeidsforhold. Dårlige lønninger, ekstremt høyt arbeidstempo, notorisk høy konkursrate og høy grad av rusbruk er stikkord, spesielt for utelivsbransjen. Jeg har en del venner som jobber der, og de er i hvert fall ikke i noen lønnsadel, der har de nok med å få råd til pils i glasset.

Men elektriker, rørlegger og den slags yrkesfag tror jeg vil gi trygge og godt betalte jobber i lang, lang tid fremover. Og det er mindre sannsynlig at de jobbene automatiseres bort av roboter enn at mange kontorjobber automatiseres bort av AI. Slike jobber krever finmotorikk under sterkt variable forhold, og jeg tror ikke det blir lønnsomt å sette en robot til å trekke kabler og koble opp rør i en leilighet på mange tiår, om noensinne. Bare se på hvor primitive robotstøvsugerne er i dag, og så skal man lage en maskin som man kan få inn gjennom en vanlig døråpning, plassere på et kjøkkengulv og få til å trekke opp kabler og rør og montere kontakter og brytere etter ikke-standardiserte mål og dimensjoner? Not gonna happen i min levetid i hvert fall. Da skjer det nok fortere at sånne jobber som den jeg har erstattes av AI.

Det er mye enklere og billigere å lage en AI med 3000 i ELO-rating, enn det er å lage en robot som kan knytte skolissene dine.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Ja, men det er vanskelig å vite hvilke antagelser du gjør om hvorfor det butter imot i studiesituasjonen, og i hvilken grad det eventuelt vil gjelde i en fremtidig arbeidssituasjon. Arbeidslivet for en ingeniør er nokså ulikt studielivet.

Jeg kjenner også folk som drømte om å bli frisør, tok utdannelse og fagbrev, for så å utvikle allergi mot enkelte hårpleieprodukter. Krise. Måtte omskolere seg til sivilingeniør i stedet. Burde vedkommende tenkt på det først? Kanskje, men det var nå sånn det ble.
    Selvsagt er jobb anerledes enn studier. Poenget mitt er risikostyring. Tar man studiespesialiserende så risikerer man å stå på bar bakke. Den risikoen er vesentlig lavere med yrkesfaglig.

I tillegg må man velge retning for livet når man er 18, noe som for de aller aller fleste er altfor tidlig. Tar man yrkesfaglig så har man et yrke å falle tilbake på, man kommer tidligere ut i arbeidslivet, og man kan velge høyere utdanning når man har litt mer livserfaring til å faktisk vite hva man ønsker i livet. Man starter ikke karrieren med -200.000 på kontoen i studielån, og kan derfor ha råd til ha valgt feil på vgs.

Med yrkesfaglig så har man også relevant jobb ved siden av studiene.

Bor man på vestlandet så kan man ta fagbrev som prosessoperatør og så etter noen år i bransjen ta en bachelor i energi. Man har da praktisk kunnskap til å forstå studiene og utbyttet er mye høyere enn for de med studiespesialisering som mangler erfaring. Mye smartere enn å gå vanlige veien.

C

cruiser

Gjest
    Hva med å ikke hoppe av?
    Er du seriøs nå?

Det er fullt mulig å endre kursen underveis i studieforløpet..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.711
    Komboen fagbrev og ingeniør-utdannelse er svært ettertraktet i eiendom/ bygg/anlegg
    Nå er ikke Slubberten ingeniørutdannet, han har doktorgrad. Jeg tror ikke det er veldig mange som begynner på yrkesfag og ender opp med en doktorgrad.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hva med å ikke hoppe av?
    Er du seriøs nå?

Det er fullt mulig å endre kursen underveis i studieforløpet..
    Ja, mange det som hopper av ingeniør og begynner på sykepleier e.l. i stedet. Jeg vet faktisk om flere med fullført master of science som har hoppet av bransjen for så å ta utdanning innen helse og omsorg. Det er 3-400 k i studielån.

Kanskje det er bedre å vente litt med det veivalget til man faktisk vet hva man ønsker? Ta yrkesfaglig først.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Man bør heller ta valget når man er 15 år enn når man er 18?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.503
    Man bør heller ta valget når man er 15 år enn når man er 18?
    Man plotter ikke inn endelig mål som 15-åring, men hovedveien blir valgt. Det er nok flere foreldre som sier "min sønn/datter skal bli doktorprofessoradvokat" enn det er 15-åringer som tar det valget selv. Flesteparten av de jeg kjenner som har tatt allmenn videregående har gjort det fordi de ikke vet hva de vil. De som har tatt yrkesfaglig har vært mer bestemte i veivalget. Vi har også hatt noen TAF-elever hos oss, men jeg tror ikke noen av dem har fortsatt løpet etter fullført skolegang, opplegget har vørt for tøft og de har gått lei.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    når du er 18 så har du brukt opp din studierett.

Er litt dumt å ta studiespesialiserende og så fikke ut at det var mekaniker du egentlig ville bli. Det er for seint når du er 18. Og hvor mange er det som bare tar studiespesialiserende, fordi de ikke vet hva de vil? 80%?

Derimot er det ikke for seint å ta høyere utdanning når du har et fagbrev. Du stiller særdeles sterkt med fagbrev og høyere utdanning.

Ønsker du deg ut på plattform... ja, da er det fagbrev som er tingen. Passe dumt å ta studiespesialiserende da.

Hvor mange 15-åringer er det som tar studiespesialiserende, fordi de hører at bare tapere tar yrkesfag og at den eneste måten å få jobb på er med høyere utdanning. Ikke få. Det er massive fordommer i samfunnet og skolevesenet. og folk blir skadelidende av det, for de får ikke tatt et _fritt og informert valg_.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ett av mine barn valgte yrkesfag. Tross 4,8 i snitt ble det aldri noen lærlingeplass. Så det er ikke nødvendigvis rosenrødt å gå den veien heller.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    selvsagt er det ikke rosenrødt. Man kan være uheldig med konjukturene og annet. Får man ikke lærlingeplass kan du ta studiespesialiserende i 3. året og ta høyere utdanning. Man har i realiteten minimale tap.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ja, bortsett fra at det er 4. året, så det tar ett år ekstra.

S

Slubbert

Gjest
    Bedre med ett år ekstra, enn tre umotiverte år som etterhvert blir seks til åtte (bachelor eller master) med middelmådige karakterer og utsikter til en funksjonærjobb. Er du motivert er det også mye lettere å omskolere seg. Det eneste Generasjon Prestasjon egentlig har oppnådd er en dobling av antallet unge uføre. For min del var det å gå yrkesfag én av de beste avgjørelsene jeg noensinne har tatt, og jeg hadde aldri endt opp med så høy utdannelse som jeg nå har hvis jeg i stedet gikk allmenn. Jeg har aldri vært noe eksepsjonelt skolelys, men gjorde det bra fordi jeg var motivert og hadde lyst til å studere og lære mer. I sterk kontrast til siste året på ungdomsskolen hvor jeg var nærmere G enn M i snitt fordi jeg var skolelei. Å gå videre på allmenn da hadde nok gitt meg et vitnemål, men også et høyt middelmådig et. Mest trolig etterfulgt av en høyst middelmådig høyskoleutdannelse. Uten motivasjon må du være ekstremt skarp for å få gode resultater, er du skikkelig motivert holder det med å være normalt intelligent. Selv for ing/siv.ing/dr.ing.

6

65finger

Gjest
    når du er 18 så har du brukt opp din studierett.

Er litt dumt å ta studiespesialiserende og så fikke ut at det var mekaniker du egentlig ville bli. Det er for seint når du er 18. Og hvor mange er det som bare tar studiespesialiserende, fordi de ikke vet hva de vil? 80%?

Derimot er det ikke for seint å ta høyere utdanning når du har et fagbrev. Du stiller særdeles sterkt med fagbrev og høyere utdanning.

Ønsker du deg ut på plattform... ja, da er det fagbrev som er tingen. Passe dumt å ta studiespesialiserende da.

Hvor mange 15-åringer er det som tar studiespesialiserende, fordi de hører at bare tapere tar yrkesfag og at den eneste måten å få jobb på er med høyere utdanning. Ikke få. Det er massive fordommer i samfunnet og skolevesenet. og folk blir skadelidende av det, for de får ikke tatt et _fritt og informert valg_.
    du må ta et år med videregående fag åkkesom etter fagbrevet for å kvalifisere deg til høyskole/universitet. men ja, fagbrev er ikke en dum start imo

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ^
    Jobber du i 5 år kan du får studiekompetanse på 23/5-regelen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tar man fagbrev så har man et yrke. Tar man studiespesialiserende så har man ikke et yrke. => Mye høyere risiko. Folk blir syke, skolelei og livet kan bli kjipt som student på høgskole/universitet.
    https://www.hedmark.org/nyheter/87-...t5jHAsoTiMFAxIRQxCpAUm6-be641JfT0EJLfC9nBh9f0

og rapporten her.
    https://www.hedmark.org/globalasset...nde-opplaring-i-hedmark-skolearet-2018-19.pdf

Se side 13..

Så er altså fullføringsgraden på videregående ca 25 prosentpoeng høyere på studieforberedende (rett under 90%) enn på yrkedsfaglig (rett over 60%).

Det er vanskelig å se at man blir så mye mer skolelei/umotivert på almennefag i de tallene.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.503
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    selvsagt er det ikke rosenrødt. Man kan være uheldig med konjukturene og annet. Får man ikke lærlingeplass kan du ta studiespesialiserende i 3. året og ta høyere utdanning. Man har i realiteten minimale tap.
    Jeg ser at du gjentar dette rådet igjen og igjen. For de fleste av oss som leser tråden er det nok litt for sent til å dra nytte av livsvisdommen din.

Men jeg har tre unge voksne på vei ut i verden. Det utdannelsesrådet jeg sendte med dem på veien var litt annerledes enn ditt. To mastergrader leveres til våren på motsatte sider av planeten.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    mitt utdannelsesråd er at ungdommen skal ta et informert (og fritt) valg. Rådgivertjenesten i skolevesenet suger skikkelig balle. Som det ble beskrevet i den avisartikkelen så fikk en u-skoleelev kommentar om at hvis hun ikke skjerpet seg med karakterene så ville hun ende opp som en taper på yrkesfaglig.

Å ta et valg på bakgrunn av slik informasjon er ikke et informert valg. ei heller særlig fritt.

Et råd som mange elever får er at for å lykkes i livet så må man gå ut fra VGS, rett inn på universitet, få en mastergrad og så få seg en fet jobb slik at man kan tjene gode penger. Å ta valg basert på det rådet er ikke et informert valg. Livet er ikke så enkelt. Det finnes flere veier til et godt liv, hvor det også er mindre risiko.

6

65finger

Gjest
    det er risiko ved å ta en yrkesfaglig risiko også. så det er ikke den ultimate løsningen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg hadde sikkert vært en skikkelig dårlig skolerådgiver. For meg høres det ikke så dumt ut å råde ungdom til å skaffe seg utdanning og jobb.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Faktisk en imam med mer vett i behold enn de fleste "progressive" i politikken. Både voldelige muslimer og venstrevridde islamistapologeter har mye å lære her. Samme gjelder politiske ledere uten ryggrad som Støre.

--

https://www.nrk.no/ytring/ignorer-dem_-1.14796094

Ignorér dem!

Muslimer må ikke la seg lure til å være nyttige idioter for islamfiendtlige grupperinger.

Yasir Fawzi
    Imam, Ahmadiyya Muslimsk trossamfunn Norge i Kristiansand

Selv om jeg fordømmer handlingene til SIAN under demonstrasjonen i Kristiansand 16. november, så er det ikke dem jeg er mest skuffet over. Jeg forventet ikke bedre fra SIAN.

Muslimene derimot, de som reagerte med vold, de skuffet veldig og gikk rett på limpinnen.

Profeten Muhammad har sagt at en muslim er en som gir andre mennesker fred, både med sin tunge og sine hender. De som gikk til angrep på SIAN-demonstrasjonen, oppførte seg alt annet enn muslimsk/fredelig. Hvis de kunne gjøre sånt med så mye politi til stede, Gud vet hva de kunne ha funnet på dersom politiet ikke hadde vært der.

Ved å både være til stede og gå til angrep på demonstrantene på denne måten brøt de selv flere bud i islam, blant annet om å:

Ikke bli værende på steder der det begås blasfemi.
    Ikke straffe blasfemikere.
    Vise tålmodighet.
    Adlyde myndigheter og følge lov og orden.
    Det ironiske er at det egentlig var de såkalte muslimske angriperne som vanæret Koranen mest, ved å ikke følge den og dermed skape kaos og ufred.

De hjalp også SIAN med å oppnå målet sitt: Å nok en gang svekke islams omdømme. Med andre ord, de har gjort islam og fredelige muslimer en bjørnetjeneste. Reaksjonen som ble vist var akkurat det SIAN ønsket. Og da er det ikke rart at de ønsker å gjøre det igjen.

Moskeene i Norge har åpenbart ikke gjort jobben sin. Kan man forvente så mye fra dem? I mange muslimske land blir blasfemi slått hardt ned på. I land som Pakistan blir man straffet for alt som kan oppfattes som blasfemi, som for eksempel hvis en Ahmadiyya-muslim sier den muslimske fredshilsenen Assalamu alaikum, blir dette også regnet som blasfemi og vedkommende straffes for å ha brutt loven.

Denne tankegangen har pakistanske muslimer brakt med seg til Norge og smittet over på andre muslimer med opphav fra andre land. Og når moskeene i Norge sjelden eller aldri tar avstand fra slike blasfemilover eller en slik barbarisk lære, men heller mener at i en islamsk stat skal blasfemi straffes, så kan man ikke akkurat forvente at norske muslimer ikke skal reagere slik noen gjorde: Med vold mot SIAN.

De som gikk til angrep på SIAN hylles som helter blant mange muslimer. Dette er et resultat av at det i årevis har blitt preket at blasfemi må straffes.

Dersom moskeene i Norge ikke ønsker seg flere episoder som den på Kristiansand torv, bør de snarest sette i gang tiltak for å fremme islams sanne lære angående blasfemi. Det er gledelig å se at flere sunni- og sjiamuslimer med ledende verv i Kristiansands moskeer faktisk allerede har begynt å anerkjenne den.

Profeten Muhammad ble hånet mye verre av sitt eget folk mens han levde enn det noen «tøffinger» gjør i dag, med beskyttelse av politiet. Om noen søkte tillatelse fra ham om å straffe slike, nektet han dem bestandig. Det var i tråd med Koranens lære.

Muslimer som ikke følger denne læren, men heller prøver å oppføre seg som mer muslimske enn Profeten Muhammad, fungerer bare som nyttige idioter for islamfiendtlige grupperinger.

Derfor, når SIAN skal demonstrere, uansett om de skal brenne Koranen eller ikke:

Ignorér dem.

La dem stå der alene med demonstrasjonen sin, så får politiet gjøre sin del av jobben.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    461
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk en imam med mer vett i behold enn de fleste "progressive" i politikken. Både voldelige muslimer og venstrevridde islamistapologeter har mye å lære her. Samme gjelder politiske ledere uten ryggrad som Støre.

--

https://www.nrk.no/ytring/ignorer-dem_-1.14796094

Ignorér dem!

Muslimer må ikke la seg lure til å være nyttige idioter for islamfiendtlige grupperinger.

Yasir Fawzi
    Imam, Ahmadiyya Muslimsk trossamfunn Norge i Kristiansand

Selv om jeg fordømmer handlingene til SIAN under demonstrasjonen i Kristiansand 16. november, så er det ikke dem jeg er mest skuffet over. Jeg forventet ikke bedre fra SIAN.

Muslimene derimot, de som reagerte med vold, de skuffet veldig og gikk rett på limpinnen.

Profeten Muhammad har sagt at en muslim er en som gir andre mennesker fred, både med sin tunge og sine hender. De som gikk til angrep på SIAN-demonstrasjonen, oppførte seg alt annet enn muslimsk/fredelig. Hvis de kunne gjøre sånt med så mye politi til stede, Gud vet hva de kunne ha funnet på dersom politiet ikke hadde vært der.

Ved å både være til stede og gå til angrep på demonstrantene på denne måten brøt de selv flere bud i islam, blant annet om å:

Ikke bli værende på steder der det begås blasfemi.
    Ikke straffe blasfemikere.
    Vise tålmodighet.
    Adlyde myndigheter og følge lov og orden.
    Det ironiske er at det egentlig var de såkalte muslimske angriperne som vanæret Koranen mest, ved å ikke følge den og dermed skape kaos og ufred.

De hjalp også SIAN med å oppnå målet sitt: Å nok en gang svekke islams omdømme. Med andre ord, de har gjort islam og fredelige muslimer en bjørnetjeneste. Reaksjonen som ble vist var akkurat det SIAN ønsket. Og da er det ikke rart at de ønsker å gjøre det igjen.

Moskeene i Norge har åpenbart ikke gjort jobben sin. Kan man forvente så mye fra dem? I mange muslimske land blir blasfemi slått hardt ned på. I land som Pakistan blir man straffet for alt som kan oppfattes som blasfemi, som for eksempel hvis en Ahmadiyya-muslim sier den muslimske fredshilsenen Assalamu alaikum, blir dette også regnet som blasfemi og vedkommende straffes for å ha brutt loven.

Denne tankegangen har pakistanske muslimer brakt med seg til Norge og smittet over på andre muslimer med opphav fra andre land. Og når moskeene i Norge sjelden eller aldri tar avstand fra slike blasfemilover eller en slik barbarisk lære, men heller mener at i en islamsk stat skal blasfemi straffes, så kan man ikke akkurat forvente at norske muslimer ikke skal reagere slik noen gjorde: Med vold mot SIAN.

De som gikk til angrep på SIAN hylles som helter blant mange muslimer. Dette er et resultat av at det i årevis har blitt preket at blasfemi må straffes.

Dersom moskeene i Norge ikke ønsker seg flere episoder som den på Kristiansand torv, bør de snarest sette i gang tiltak for å fremme islams sanne lære angående blasfemi. Det er gledelig å se at flere sunni- og sjiamuslimer med ledende verv i Kristiansands moskeer faktisk allerede har begynt å anerkjenne den.

Profeten Muhammad ble hånet mye verre av sitt eget folk mens han levde enn det noen «tøffinger» gjør i dag, med beskyttelse av politiet. Om noen søkte tillatelse fra ham om å straffe slike, nektet han dem bestandig. Det var i tråd med Koranens lære.

Muslimer som ikke følger denne læren, men heller prøver å oppføre seg som mer muslimske enn Profeten Muhammad, fungerer bare som nyttige idioter for islamfiendtlige grupperinger.

Derfor, når SIAN skal demonstrere, uansett om de skal brenne Koranen eller ikke:

Ignorér dem.

La dem stå der alene med demonstrasjonen sin, så får politiet gjøre sin del av jobben.
    Her snakker du RIKTIG Gjestemedlem. Muslimer som har problemer med koranbrenning kan bare ignorere dem.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.375
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt hende dette også er omtalt i den blåblå tråden men den passer nok best her da jeg garanterer at opposisjonen ville vært like prinsippløs, det finnes knapt noe rævslikking som ikke er aktuelt når det er noe man vil oppnå….

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wPJvlG/sterke-reaksjoner-paa-norges-stemmefiske-i-diktatorland?utm_source=vgfront&utm_content=row-10

De er snart like håpløse som de svenske, kunne de bare konsentrere seg litt om eget land fremfor å innbille seg at Norge må redde verden.

Den arbeidene nordmann skal lastes ned med avgifter og skatter mens globalistiske rovdyrkapitalister får fri tilgang til felleskapets midler.

https://www.tv2.no/spesialer/longread/vindparadiset?fbclid=IwAR3HiEBShtrbkzYoNh83jN4rU8Ejbbq5pK-33MfTbVPVBpdkCPokwddG_xo

De utenlandske eierne betaler minimalt med skatt i Norge, men flytter likevel store pengesummer ut av landet.

Vindparken eies gjennom flere selskaper i land med lite eller ingen skatt, blant annet en øy i Det karibiske hav, kan TV 2 avsløre.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Opposisjonen ville vært like tannlaus? (deler av den, kanskje under tvil)

hvilke partier er det som vil skrote hjemfallsretten på våre vannkraftverk?
    Hvilke partier er det som fikk på plass at staten eier oljeressursene og den ikke bare ble gitt vekk til oljeselskapene som i f.eks danmark?

Tyskland og digre pensjonfond eier nå vindfarmene her i landet. Vi får ulempen, kapitalen stikker av med overskuddet. Tro meg, opposisjonen er ikke like tam som Høyre her.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.503
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke partier er det som fikk på plass at staten eier oljeressursene og den ikke bare ble gitt vekk til oljeselskapene som i f.eks danmark?
    Høyre. Helt sant. AP gikk inn for å beholde pengene i Norol/Statoil/Equinor, blant annet for å kunne finansiere internasjonale prosjekter.

S

Slubbert

Gjest
    Hva tjener egentlig Caymanøyene etc på å være skatteparadiser? Det har jeg aldri skjønt eller satt meg inn i, de internasjonale selskapene har jo ingen kontorer der. Og med null i skatt er det ikke noe for øyene i seg selv å tjene på det, skulle man tro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn