Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    Det er mange av de idiotene der ute.

De er så dumme at de tror at bare tilbudet av en god gris er en fornærmelse. Deres stolthet over mangfold er bare en innretting på enfold. Dess flere forskjellige mennesker, dess færre spisemuligheter. Gudene vet hvor de tar det fra.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Eller de har så mange lavtlønnede ansatte med muslimsk tro, ja disse velferdsnylterne ifølge Fråde. De tar seg jobb.

Mange av disse kan jo ikke spise mat som har vært i kontakt med svin. For å spare penger og tid så velger de løsningen å helt fjerne gris fra kjøkkenet. Null sjanse for "contamination". Artikkelen sier også at de sliter med matsvinn. Svinet havner rett i søppla.

Hele saken er i grunn regelrett økonomisk motivert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    LEDER / NORDLYS

Når venstresiden svikter

https://nordnorskdebatt.no/article/venstresidens-svik

Aftenposten omtaler torsdag en rapport hvor det anerkjente Frischsenteret har undersøkt hvordan innvandring har påvirket lønn og sysselsetting for norskfødte.

I perioden 1992 til 2016 økte innvandrernes andel av den voksne befolkningen i Norge fra 5 til 18 prosent, skriver Aftenposten. Ifølge rapporten har den høye innvandringen svekket mulighetene i arbeidsmarkedet for norskfødte fra lavere sosiale lag, og dermed også lagt grunnlaget for økt politisk polarisering i Norge.

Når dette faktagrunnlaget nå foreligger, er det naturligvis lett å tenke på de harde angrepene samfunnsforskeren Ottar Brox ble utsatt for, da han påpekte dette allerede på 1980-tallet.

Brox spådde at stor innvandring og høy arbeidsimport ville føre til stagnasjon i lønninger, at nordmenn fra fattige familier ville bli fortrengt fra arbeidsmarkedene, og at forskjellene i sum ville øke.

Og det er altså nøyaktig det som har skjedd. Den sosiale mobiliteten, et bumerke med den norske velferdsstaten, har blitt mindre. Og de voksende ulikhetene blant annet som konsekvens av høy innvandring, har blitt et tabu. Det Brox snakket om, burde være barnelærdom for venstresiden. Istedet ble Brox brunskvettet av sine egne.

Det som har skjedd, har ikke vært i tråd med kjerneprosjektet til Ap og venstresiden. Som burde være å kjempe for interessene til lavinntektsgrupper i samfunnets nederste sjikt. Man har ikke våget å innrømme at de svakeste blant nordmenn risikerer å tape på høy innvandring.

Ap og venstresiden har på mange måter “globalisert” klassen de skal kjempe for. Det har handlet om å vise solidaritet med de fattige i hele verden, og bringe noen av dem hit. Samtidig har de med høye inntekter i Norge tjent på høy innvandring, blant annet gjennom tilgang på håndverkere, vaskehjelper og annen billig arbeidskraft.

Det er selvfølgelig ikke snakk om et enten eller. Norge skal fortsatt være en trygg havn for forfulgte med reellt behov for beskyttelse. Og en viss arbeidsinnvandring vil Norge være avhengig av. Særlig i de deler av landet der tilgang på arbeidskraft er svak.

Men dette må balanseres opp mot reguleringer og politiske tiltak som forhindrer at Norge på nytt blir et klassesamfunn. Her har venstresiden sviktet. Det skyldes i stor grad svake analyseverktøy. Eller rettere sagt; for lite kontakt med mennesker utenfor sitt eget politiske sjikt.

En del av populismen kan derfor forklares med at partiene på venstresiden har glemt at landet har en arbeiderklasse. Den består dessverre av en stor gruppe mennesker som opplagt føler at blant annet Arbeiderpartiet ikke lengre ivaretar deres interesser.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Eller de har så mange lavtlønnede ansatte med muslimsk tro, ja disse velferdsnylterne ifølge Fråde. De tar seg jobb.

Mange av disse kan jo ikke spise mat som har vært i kontakt med svin. For å spare penger og tid så velger de løsningen å helt fjerne gris fra kjøkkenet. Null sjanse for "contamination". Artikkelen sier også at de sliter med matsvinn. Svinet havner rett i søppla.

Det gjør jo det hele enda værre. Ikke bare er de dumme; de lyver også.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den er god Asbjørn. Vi må forby fosterreduksjon, fordi det levende barn kan bli såret og bli psykisk knekt hvis h*n får vite. Så da er det best at h*n også blir abortert.
    Er det argumentet? Én for alle, alle for én!
    Spør Erna og Asbjørn. Det er de som fronter fosterreduksjon. Resultatet av lovendringen er at alle blir abortert. Det er tross alt en grunn til at man velger å fjerne én. Det er ikke noe man bare gjør for moro skyld.

Hvis i tvil: Jeg gjenga Asbjørns argumenter med færre ord.
    Hanne Skartveit gjengir samme argument bedre og med litt flere ord:
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/l1om19/stoeres-taktiske-spill-om-abort
    Støre har gjort tvillingabort til en symbolsak som i virkeligheten i liten grad handler om kvinners selvbestemmelse. Men den kan bidra til å gjøre abortdebatten enda mer betent og polarisert.

Mens Støre rettmessig beskyldte Ropstad og Solberg for å drive et taktisk spill og svekke abortloven før jul, gjør han nå det samme selv. Det ser ikke særlig pent ut.
    Hun påpeker også det festlige i at Støres (og Larsons) moralske vrede og forbannelse gjelder å gå tilbake til samme rettstilstand som da Støre selv var helseminister og fosterreduksjon ikke var tillatt. Enorm forakt for kvinner, var det ikke slik det var?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Det gjør jo det hele enda værre. Ikke bare er de dumme; de lyver også.
    Lyver? Hvor?

"Det stemmer at vi prøver å unngå svin i personalkantinen. Vi er stolt av mangfoldet på hotellet. Vi har mange nasjonaliteter blant våre ansatte, og vi ønsker å tilpasse oss. Samtidig har vi et stort fokus på matsvinn i Scandic, og ønsker å begrense dette så mye som mulig,"

De ansatte ønsker mindre svin. Hotellet ønsker mindre matsvinn. Jeg leser at de ansatte spiser ikke nok svinekjøtt, og det havner i søppla.

Endringen er økonomisk motivert, slikt som det aller meste på arbeidsplassene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    De ansatte ønsker mindre svin.
    Og likevel fortsetter de å ansete dem i stor skala, slik at ikke normale mennesker kan få anledning til å spise alminnelig norsk kost. Greit nok at de primitive tullingene selv velger hva de vil spise, men når det ødelegger for vanlige menneskers sunne norske kosthold så hadde det være mye bedre å la være å ansette slik. Eller hatt eget spiserom for ørkentullingene.

Ay du har hodet ditt så langt opp i ræven på imamene bør gi en vond snak, men du får glede deg over at det ikke smaker bacon der oppe.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hanne Skartveit gjengir samme argument bedre og med litt flere ord:
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/l1om19/stoeres-taktiske-spill-om-abort
    Støre har gjort tvillingabort til en symbolsak som i virkeligheten i liten grad handler om kvinners selvbestemmelse. Men den kan bidra til å gjøre abortdebatten enda mer betent og polarisert.

Mens Støre rettmessig beskyldte Ropstad og Solberg for å drive et taktisk spill og svekke abortloven før jul, gjør han nå det samme selv. Det ser ikke særlig pent ut.
    Hun påpeker også det festlige i at Støres (og Larsons) moralske vrede og forbannelse gjelder å gå tilbake til samme rettstilstand som da Støre selv var helseminister og fosterreduksjon ikke var tillatt. Enorm forakt for kvinner, var det ikke slik det var?
    "At Støre har gjort tvillingabort som symbolsak." For det første er det ingenting som heter tvillingabort. Dette er politisk spinn fra KrF og Høyre. Dog reell tvillingabort blir det flere av nå som kvinner må abortere begge fostrene. For det andre så er det Erna som har dratt frem saken, ikke Støre. Det er Erna i sin rolle som kynisk maktmanipulator som har gjort temaet aktuelt. Det er Erna som vil ønsker å endre Abortloven som har stått uendret i 40 år. Det er Erna som strammer inn.

Og ja, Ernas maktspill og landing på innstramming er forakt for kvinner. Erna og Ropstad vet bedre enn kvinner om kvinners egen kropp.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Og likevel fortsetter de å ansete dem i stor skala, slik at ikke normale mennesker kan få anledning til å spise alminnelig norsk kost. Greit nok at de primitive tullingene selv velger hva de vil spise, men når det ødelegger for vanlige menneskers sunne norske kosthold så hadde det være mye bedre å la være å ansette slik. Eller hatt eget spiserom for ørkentullingene.

Ay du har hodet ditt så langt opp i ræven på imamene bør gi en vond snak, men du får glede deg over at det ikke smaker bacon der oppe.
    Kanskje Fråde skal melde seg frivillig til å vaske 35 rom dagen for luselønn, slik at flere ansatte bestiller svin i kantina.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er Erna som strammer inn.
    Strammer inn til samme rettspraksis som da Støre var helseminister, etter at departementet senere utvidet tilgangen gjennom en administrativ fortolkning av lov og forskrift. Jeg synes den påtatte moralske forargelsen er ganske morsom, jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    AP og Hakkebakkeskogen ville og også måtte godta noen sure piller om de skulle fått Krfs støtte. Det kunne fort blitt mye verre. Det er ingen som ønsker makt til Krf, men valgresultatet ble nå en gang slik at de kom i vippeposisjon så da bruker de sin forsterkede makt for alt den er verdt. Slik er det politiske systemet i Norge og vi må bare leve med det selv om det fører til gjennomslag for saker som de ikke ville ha fått flertall for om de ikke var i en slik posisjon. Hadde litt flere mennesker stemt Høyre i stedet for et av tullepartiene på venstresiden hadde man nok sluppet å slippe til Krf.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Strammer inn til samme rettspraksis som da Støre var helseminister, etter at departementet senere utvidet tilgangen gjennom en administrativ fortolkning av lov og forskrift. Jeg synes den påtatte moralske forargelsen er ganske morsom, jeg.
    Som alltid kunnskapsløse hjernedøde bablerier som spys ut på autopiliot. Snør det i morgen så er det helt sikkert en konspirasjon fra Erna.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ja, Høyres spinnmakere jobber overtid nå. Innstrammingen er ingen innstramming, må vite. Tenk på den psykiske påkjenning barnet får! At mora kanskje stryker med, eller ikke har økonomi eller ressurser til å oppfostre barnet. Who cares. Tenk på barnet som får vite at han hadde en tvilling som ikke kom frem. Vi må forby! stutdumt. Så nå spinnes det på noe annet.

Du bør lese her:
    https://www.dagbladet.no/kultur/vi-...den-enkelte-kvinne-og-ikke-av-staten/70032735

Kanskje du skal lytte til Unge Høyre, og ikke bare være en gammel gretten gubbe som vet bedre enn kjønnsmoden kvinne?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke VG's Hanne Skartveit vil sette pris på å bli kalt en av Høyres spinnmakere.

Det Unge Høyre overser her er at fosterreduksjon ikke kan gjennomføres før uke 12. Det har blitt etablert enslags "unntakspraksis" med at beslutningen tas før uke 12 og inngrepet gjennomføres etter, uten den nemndbehandlingen som vanligvis kreves etter uke 12. Den endringen ble gjort administrativt som en lovfortolkning, ikke etter politisk behandling av grunnlaget for dette.

Likevel, det som faktisk står i artikkelen du linker til:
    Temaet er verdt en grundigere samtale enn det fikk i 2016, da Justisdepartementet konkluderte med at fosterreduksjon var dekka av dagens lovverk – det er en kvinnes rett å abortere et friskt foster fram til uke 12, også om det har en tvilling som lever videre.

Men kanskje skjedde vurderingen for kjapt? Vi bør ønske oss en aktiv og løpende samfunnsdebatt om hva som skal være rett og galt i samfunnet og i medisinen. Ingen debatter bør tabuiseres – heller ikke abortsaken.

Mange av oss hadde aldri hørt om, enn si tatt stilling til, fosterreduksjon før i 2016. Abort ble plutselig noe veldig konkret: to fostre i magen blir til ett. For mange var det underlig at en kvinne som ønsker å bære fram ett barn, ikke også kan få to. Hun har jo allerede valgt å bli forelder.

Regjeringsapparatet ble pressa til å komme med en rask avklaring. Men antakelig hadde vi vært tjent med en bredere samtale om tvillingabort.
    Helt på linje med Ernas "vi må kunne diskutere dette".

Hvor var dine høylydte anfektelser over det kvinnefiendlige og moralsk anstøtelige da Støre var helseminister og fosterreduksjon ikke var tillatt? "En enorm forakt for kvinner" i følge deg selv.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.592
    Torget vurderinger
    12
    Apropos autopilot......:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jeg tror ikke VG's Hanne Skartveit vil sette pris på å bli kalt en av Høyres spinnmakere.

Det Unge Høyre overser her er at fosterreduksjon ikke kan gjennomføres før uke 12. Det har blitt etablert enslags "unntakspraksis" med at beslutningen tas før uke 12 og inngrepet gjennomføres etter, uten den nemndbehandlingen som vanligvis kreves etter uke 12. Den endringen ble gjort administrativt som en lovfortolkning, ikke etter politisk behandling av grunnlaget for dette.

Hvor var dine høylydte anfektelser over det kvinnefiendlige og moralsk anstøtelige da Støre var helseminister og fosterreduksjon ikke var tillatt? "En enorm forakt for kvinner" i følge deg selv.
    Så mine innsigelser gjelder liksom ikke, fordi jeg ikke har sagt noe for 6 år siden? Prøv å stay classy, Asbjørn.

Hadde noen spurt meg om jeg mente at kvinner vet best om sin egen kropp i 2013 så hadde jeg sagt det samme. Kvinnen skal bestemme.

Du kan prøve å tenke litt selv også. Hvorfor var ikke fosterreduksjon tillatt tidligere. Har det noe med teknologien tilgjengelig og risikoen? At det kanskje ikke var lovverket som var begrensningen, men teknologien.

Men som Høyremedlem, partikanin, så er du jo nå tvunget til å spinne dette til å være minst mulig kostnad.

Hva synes du om at KrF nå har vetorett på bioteknologiloven?
    NIPT-test?
    Egg-donor?
    prøverør for enslige? Sa ikke Erna noe om at kvinner fødte for få?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva synes du om at KrF nå har vetorett på bioteknologiloven?
    NIPT-test?
    Egg-donor?
    prøverør for enslige?
    Siden du spør: Det liker jeg ikke. Som saken med fosterreduksjon viser er det en tendens til at den medisinske teknologien går fortere enn hva samfunnet rekker å tenke gjennom og vurdere, så det er grunn til å skynde seg langsomt også her. Men det er noe annet enn å gi vetorett til det mest restriktive partiet.

Jeg har både i denne tråden og i andre diskusjoner sagt ganske klart hva jeg synes om KrF generelt, og at det irriterer meg spesielt at regjeringsplattformer må innta standpunkter jeg er dundrende uenig i for å tekkes KrF. Alle varianter av KKKKKKKRL-faget i skolen er et kroneksempel. Den dagen KrF forsvinner under sperregrensen for godt vil det ikke bli flagget på halv stang hos meg, gamle hedningen.

Men velgerne bestemte at H, V og FrP ikke lenger har flertall alene. Den felles kjernen mellom de partiene er nokså liberal, noe som passer meg helt utmerket, men nå er det nødvendig å ta hensyn også til KrF for å danne et flertall, og det betyr nødvendigvis en forskyvning i en retning jeg ikke er enig i. Likevel, et regjeringsskifte til et litt vaklende AP med støtte fra Vedums SP, SV og Rødt i tillegg til KrFs verste tendenser ville by meg langt mer imot, så kompromissene for å få til en flertallsregjering med KrF er tross alt bedre sett fra min kant. Det gjør det mulig å føre en forutsigbar politikk gjennom perioden, heller enn å måtte forholde seg til krise etter krise hver gang Hareide går inn i bøttekottet sitt og kommer ut igjen med en åpenbaring.

Det er lenge siden jeg var partikanin, om jeg noen sinne var det. Min base var studentpolitikkens Konservative Studenterforening med en nokså fri holdning til partigrensene på Stortinget. Vi brukte tiden på å krangle med raddisene, ikke på de finere nyanser i partilandskapet. På mange måter var tilknytningen til European Democrat Students viktigere enn koblingen til stortingspartiene. Moderpartiet var not amused den gangen vi sendte en venstremann som representant til landsmøtet. :)

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som alltid kunnskapsløse hjernedøde bablerier som spys ut på autopiliot. Snør det i morgen så er det helt sikkert en konspirasjon fra Erna.
    Eg har vanskeleg for å trur at du eigentleg er motstandar av "kunnskapsløse hjernedøde bablerier spydd ut på autopilot", Deffe?

• Liker
    Reaksjoner: MML

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Apropos autopilot......:

Kva er det som er så feitt med bacon, eigentleg? Berre eg får geitekjøtet mitt, skal eg klare å ete halal fram til grillseongen. Sånn på lag.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.407
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.330
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skatteloven er vel relativt klar på at det aller meste av gratisytelser er skattbare i utgangspunktet.... men fornuft og anstendighet har vel aldri vært et offentlig anliggende...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    mener å huske at det var et parti som var imot byråkrati og smålig skatt. Lurer på hva de mener nå som det har blitt mer og mer av det de siste årene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.833
    Det er først et problem dersom ymse ytelser unndratt beskatning begynner å bli et substitutt for å betale lønn (som jo beskattes), utløser arbeidsgiveravgift osv. Vi er nok ganske langt derfra på de aller fleste områder, og å henge seg opp i ymse "goder" man får som ansatt eller frivillig fremstår som noe smålig og med et omfattende behov for oppfølging både fra "kjøper" og "selger" og evt det offentlige som skal kontrollere innimellom. Men ganske mye ytelser er nesten rene substitutter for penger og det skal ikke veldig mye til før en ikke ubetydelig sum i forhold til lønn erverves på en slik måte. Den rent monetære verdien av ekempelvis et ukespasspå Øyafestivalen er vel rundt 3000kroner. Det er lett omsettbart da festivalen alltid er utsolgt. Dersom noen skulle kjøpe et slikt for egne penger ville vedkommende måtte tjene et sted mellom 3000 og 6000 alt etter hvor mye skatt vedkommende betaler ellers.

Rent prinsipielt er det ikke så lett å se at det å være ansatt ved en kino skal gi en tilgang til gratis kinobiletter for eksempel. Ansattevilkår på ymse varer og tjenester er ganske vanlig og på marginalen betyr jo det at arbeidsgiver kan slippe unna med å betale litt mindre lønn siden ansatte får noe annet som er verdt noe og som ikke beskattes som ordinær inntekt, selv om det for de fleste praktiske formål er ganske nærme ren lønn.

En kollega av meg jobbet for ørten år siden i SAS. Som ansatt kunne han ta med inntil 7(?) personer med på tur hvorsomhelst i verden på nettverket til Star Alliance og de betalte 10% av økonomiklassebilett + skatter. Det er verdt titusener av kroner i året om man liker å reise og man kan godta ganske rævva vilkår i bytte mot et slikt gode.

Slike tjenester er oftest av en slik art at følgende gjelder:
    - den oppleves som verdifull av mottaker (gratis adgang på ting osv)
    - den marginale kostnaden for arbeidsgiver er svært nærme null (gi bort usolgte seter på kino / fly / whatever

Det er en grei win-win for begge parter. Den som taper på det er det offentlige om det er slik at det erstatter normal lønn for arbeidet.

Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    ^ Det har faktisk hendt, men ikke av valgtaktiske grunner. Det var en gang en aktuell sak om kollektivtrafikk som gjorde at jeg syntes V fortjente min stemme den ene gangen. Det er vel det ene unntaket i en ellers konsekvent stemmegivning i valg etter valg.

Min farfar var forøvrig sekretær i det lokale Venstre-laget forlengesiden. Han har dessverre gått samme vei som så mange andre Venstre-folk fra glansdagene. :(
    Det var en i slekten min for herrens mange år siden som var leder i Høyre og statsminister 2 ganger, kanskje derfor jeg er så dyktig politisk.
    :cool:

Stang, Hagerup eller Halvorsen?
    Det var George Francis Hagerup, men han ville jo være i unionen med Sverige så jeg ville nok vært uenig med han også.

• Liker
    Reaksjoner: BT

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Jeg lurer på hvor mange av disse er ansatt gjennom tiltak fra NAV eller fortsatt er på tiltak gjennom NAV.

Men jeg synes det er greit at de kutter svin for de ansatte hos Scandic, men da forventer jeg at det ikke serveres halal mat der det er mest norske eller ikke muslimske gjester.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg lurer på hvor mange av disse er ansatt gjennom tiltak fra NAV eller fortsatt er på tiltak gjennom NAV.

Men jeg synes det er greit at de kutter svin for de ansatte hos Scandic, men da forventer jeg at det ikke serveres halal mat der det er mest norske eller ikke muslimske gjester.
    Tenk for deg at det var vegetarianere og ikke beinharde muhammedanere det handlet om da. Mange av dem er like lite lysten på å spise mat laget i et kjøkken som også lager normal mat.

Hvordan ville folk reagert på at det derfor bare ble servert vegetarmat i kantinen for å tekkes disse folkene? Ingenting galt med vegetarkost som sådan, men når det påtvinges og man nektes normal mat fordi noen andre har spesielle preferanser så er man på virkelig ville veier.

Så hvorfor det bare er islamister man skal krype ynkelig for gir jo liten mening. Folk får nå spise det de vil, men når andre påtvinges et spesielt kosthold for å tekkes dem har det gått alt for langt. Slik galskap må stoppes, og det må gis høylydt beskjed til ansvarlige at de kan reise til helvete med sin ynkelige åling for mørke primitive overtroiske påfunn fra en gjeng som burde vite å oppføre seg bedre i et land de tross alt bare er gjester i... så lenge gjestfriheten varer.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Tenk for deg at det var vegetarianere og ikke beinharde muhammedanere det handlet om da. Mange av dem er like lite lysten på å spise mat laget i et kjøkken som også lager normal mat.

Hvordan ville folk reagert på at det derfor bare ble servert vegetarmat i kantinen for å tekkes disse folkene? Ingenting galt med vegetarkost som sådan, men når det påtvinges og man nektes normal mat fordi noen andre har spesielle preferanser så er man på virkelig ville veier.

Så hvorfor det bare er islamister man skal krype ynkelig for gir jo liten mening. Folk får nå spise det de vil, men når andre påtvinges et spesielt kosthold for å tekkes dem har det gått alt for langt. Slik galskap må stoppes, og det må gis høylydt beskjed til ansvarlige at de kan reise til helvete med sin ynkelige åling for mørke primitive overtroiske påfunn fra en gjeng som burde vite å oppføre seg bedre i et land de tross alt bare er gjester i... så lenge gjestfriheten varer.
    Tja det er vel allerede snakk om at vi alle må over på grønt og kutte ut kjøttet, har ikke sett så mye reaksjoner på dette.

Jeg støtter forslaget når det blir mye svinn fordi nesten ingen spiser svin, jeg tar ikke stilling til hva årsaken er.

S

Slubbert

Gjest
    Svin er veldig miljøvennlig mat sammenlignet med sau og storfe, hvis du skal spise kjøtt er det gris som gjelder.

griz.gif

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Svin er veldig miljøvennlig mat sammenlignet med sau og storfe, hvis du skal spise kjøtt er det gris som gjelder.

Vis vedlegget 526210
    Det er jo sant, men nå blir det jo ikke spist svin på Scandic og da er det jo ikke noe vits i å servere det, så kan man lure på hvorfor ingen spiser svin hos de som jobber der.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest

Tja det er vel allerede snakk om at vi alle må over på grønt og kutte ut kjøttet, har ikke sett så mye reaksjoner på dette.

Jeg støtter forslaget når det blir mye svinn fordi nesten ingen spiser svin, jeg tar ikke stilling til hva årsaken er.
    Har man for mye svinn av noe som helst så kan man justere på mengdene, enten det er påleggsskinke, bananer eller brokkoli. Men når man går til vedtak om å forby skinke, bacon, pølser, leverpostei etc. så burde en bjelle ringe. Da handler det ikke om "svinn".

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.399
    Torget vurderinger
    1
    Har man for mye svinn av noe som helst så kan man justere på mengdene, enten det er påleggsskinke, bananer eller brokkoli. Men når man går til vedtak om å forby skinke, bacon, pølser, leverpostei etc. så burde en bjelle ringe. Da handler det ikke om "svinn".
    Nei det handler nok om svin....:rolleyes:

C

cruiser

Gjest
    Det handler vel om at man serverer 1 -en- varmrett i kantina på kveldstid. Hvor mange ganger i uka de har svin på menyen pr idag vet ikke jeg, men jeg tipper det ikke er så mange. Så i praksis betyr endringen lite til ingenting for de aller fleste. Bortsett fra de mørkredde selvsagt

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Selvfølgelig handler mye av dette om svinn, så kan man spørre seg hvorfor det er så mange som jobber på Scandic som ikke spiser dette mens den samme gruppen har veldig lav yrkesdeltakelse ellers.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    ^ Det har faktisk hendt, men ikke av valgtaktiske grunner. Det var en gang en aktuell sak om kollektivtrafikk som gjorde at jeg syntes V fortjente min stemme den ene gangen. Det er vel det ene unntaket i en ellers konsekvent stemmegivning i valg etter valg.

Min farfar var forøvrig sekretær i det lokale Venstre-laget forlengesiden. Han har dessverre gått samme vei som så mange andre Venstre-folk fra glansdagene. :(
    Det var en i slekten min for herrens mange år siden som var leder i Høyre og statsminister 2 ganger, kanskje derfor jeg er så dyktig politisk.
    :cool:

Stang, Hagerup eller Halvorsen?
    Det var George Francis Hagerup, men han ville jo være i unionen med Sverige så jeg ville nok vært uenig med han også.
    Det var vel ikke så enkelt at han ville være i unionen. Han var veldig for å forhandle fram en løsning, men svensekene var også veldig delt, og da de midt i forhandlngene valgte en tøffere holdning mot Norge, og forhandlingene ikke førte fram, så skjønte Hagerup også at unionen ville rykte, men når han så ville fortsette å forhandle, mistet han støtten både hos folket, redaksjonene og i egen regjering, så han ble skjøvet til side av de utålmodige. Men man skal ikke se bort i fra at viljen han hadde til forhandling var viktig for at det ble en fredlig unionsoppløsning. Dette har et høy spill på mange nivå. Hadde svenskene fått med seg stormaktene på å beholde unionen ville sannsynligvis resultatet blitt helt annerledes.

Det var ovehengende fare for at svensene ville bruke militærmakt, og også at russerne ville forsyne seg av Nord-Norge, så det gode grunner for å velge linjen Hagerup valgte.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det er noko mistenkjeleg med desse oversyna, der ku og sau skal sleppe ut meir CO2 pr kg kjøt enn t.d. gris. Kvifor? Elles er grisen ei økologisk katastrofe i naturen, som øydelegg jordsmonnet i oligotrofe skogområde, i motsetnad til sau, som beiter lyng og gras dei færraste kan gjere seg næringsnytte av. Kyr er vel heller ikkje så ille. Men kanskje det har med produksjonsmetodane, no når det ikkje er lov med heimeslakting til anna enn eige bruk, og ein må transportere dyra til næraste slakteri, som typisk ligg ein tre- fire timar unna gardane.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er noko mistenkjeleg med desse oversyna, der ku og sau skal sleppe ut meir CO2 pr kg kjøt enn t.d. gris. Kvifor? Elles er grisen ei økologisk katastrofe i naturen, som øydelegg jordsmonnet i oligotrofe skogområde, i motsetnad til sau, som beiter lyng og gras dei færraste kan gjere seg næringsnytte av. Kyr er vel heller ikkje så ille. Men kanskje det har med produksjonsmetodane, no når det ikkje er lov med heimeslakting til anna enn eige bruk, og ein må transportere dyra til næraste slakteri, som typisk ligg ein tre- fire timar unna gardane.
    Villsvin er en pest og en plage og et skadedyr, men tamgris holdes jo enten på bås eller i avlukkede områder og utgjør jo ikke der noen trussel mot naturen. Dette CO2/kjøtt tullet tror jeg ikke man skal bruke en kalori på. Det er kun egnet til statistikk for dydspossørene. De får heller kjøpe seg en gulrot og en selfiestang, så er de beskjeftiget noen uker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beregning for norske forhold viser 19,4 kg CO2 pr kg kjøtt for storfe, 2,4 for svin, 1,0 for fjørfe, og hele 28,7 for sau. Per kalori kommer sau og storfe nokså likt ut. Sau og ku fiser tydeligvis mye metan i fordøyelsesprosessen. Det gjør ikke en kylling eller gris.
    https://www.nibio.no/nyheter/tiltak...d6fafb08bcf01/Presisering utslipp fra sau.pdf

Gjestemedlems gulrot gir også langt flere kalorier pr dekar enn sauen:
    Annotation 2019-01-21 161631.jpg

Med snart ti milliarder mennesker på planeten får sånt som dette en betydning, uansett hvilke ord og uttrykk man velger å bruke om det på nett.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.555
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri vært spesielt begeistret for svinekjøtt. Unntak finnes, som slike greier man skjærer i tynne skiver etter at det har vært modnet høyt til fjells.
    Men sau det likar eg, Shaun.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn