Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.972
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kommer selvsagt også litt an på hva man gjør... det skal ikke stikkes under en stol at vi også hadde noen hysterisk morsomme stunder i den felleslab'en...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.109
    VI sitter i landskap hos oss, rundt 30 i vær sone, samt at vi har mingleplasser, telefonrom, møtelokale osv. Samtlige sitter med bose quietcomfort hele dagen og samhandling foregår digitalt. For min del greit nok, jeg vet ikke om noe annet da dette er min første "kontorjobb"
    Men tror den evt vinninga går opp i spinninga slik som vi har tilpasset oss hvertfall
    I tillegg legger jeg merke til at det blir ganske glissent i landskapet etterhvert når et firma har innført slike ordninger. Folk kommer på jobb tidsnok til første møte, går hjem etter siste, men velger helst å jobbe hjemmefra og skype inn til møtene hvis mulig. Man legger så stor vekt på å skape "muligheter til samhandling" at folk skyr unna. Dessuten har jeg en liten mistanke om at det er litt for mange unge kvinnelige interiørarkitekter involvert. Det blir enormt mange sofagrupper egnet for å drikke en kopp latte og sludre litt, men som stort sett står ubrukte. Noen ganger føler jeg meg som Kjell.
    Hehe, har gjort meg tilsvarende refleksjoner og stor fan av Lunch. Min erfaring er dog at utfordringen ikke kommer fra hvorvidt man har kvinnelig eller mannlig ledelse men snarere HR og IT «omstillinger» som gjør at man bruker stadig mer tid på å administere egen jobb enn faktisk å gjøre den.

    Før kunne jeg ringe IT for å få umiddelbar hjelp hvis maskinen streiket når jeg samtidig hadde en tidsfrist for en viktig leveranse for organisasjonen. Nå må jeg først gå gjennom et skjema for å beskrive problemet, hvilken feilsøking jeg har foretatt og fortrinnsvis hvilke løsninger jeg selv har funnet i prosessen, før jeg en gang får registrert problemet i en kø med folk som ikke er helt sikker på hvilken nettverkskriver de er koblet til, eller hvordan man går frem for å endre sprøkoppsett på tastaturet...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.972
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hehe... jeg har en etterhvert stor samling lunch-striper som passer til de fleste anledninger :cool: NPM er i ferd med å ødelegge normale arbeidsrutiner. Bedriften jeg jobber i ble ISO-sertifisert for en del år siden, og etter det bruker man til tider mer tid på å "administrere" idiotiske avvik en på å gjøre det man egentlig skal gjøre....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.972
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - må ikke.... det er dessverre dagens virkelighet, i både offentlig og privat sektor.... stadig fler skal passe på at stadig færre gjør stadig flere oppgaver....

    roere.jpg
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    VI sitter i landskap hos oss, rundt 30 i vær sone, samt at vi har mingleplasser, telefonrom, møtelokale osv. Samtlige sitter med bose quietcomfort hele dagen og samhandling foregår digitalt. For min del greit nok, jeg vet ikke om noe annet da dette er min første "kontorjobb"
    Men tror den evt vinninga går opp i spinninga slik som vi har tilpasset oss hvertfall
    I tillegg legger jeg merke til at det blir ganske glissent i landskapet etterhvert når et firma har innført slike ordninger. Folk kommer på jobb tidsnok til første møte, går hjem etter siste, men velger helst å jobbe hjemmefra og skype inn til møtene hvis mulig. Man legger så stor vekt på å skape "muligheter til samhandling" at folk skyr unna. Dessuten har jeg en liten mistanke om at det er litt for mange unge kvinnelige interiørarkitekter involvert. Det blir enormt mange sofagrupper egnet for å drikke en kopp latte og sludre litt, men som stort sett står ubrukte. Noen ganger føler jeg meg som Kjell.
    Hehe, har gjort meg tilsvarende refleksjoner og stor fan av Lunch. Min erfaring er dog at utfordringen ikke kommer fra hvorvidt man har kvinnelig eller mannlig ledelse men snarere HR og IT «omstillinger» som gjør at man bruker stadig mer tid på å administere egen jobb enn faktisk å gjøre den.

    Før kunne jeg ringe IT for å få umiddelbar hjelp hvis maskinen streiket når jeg samtidig hadde en tidsfrist for en viktig leveranse for organisasjonen. Nå må jeg først gå gjennom et skjema for å beskrive problemet, hvilken feilsøking jeg har foretatt og fortrinnsvis hvilke løsninger jeg selv har funnet i prosessen, før jeg en gang får registrert problemet i en kø med folk som ikke er helt sikker på hvilken nettverkskriver de er koblet til, eller hvordan man går frem for å endre sprøkoppsett på tastaturet...
    Sånn går det når ledelsen har outsourcet IT-support til et eksternt firma, gjerne med delkontor i India, i den tro at man sparer penger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slutter aldri forbause meg over hvor mange hjernedøde nek som har fått jobb på et universitet. Svenskheten tyter ut av ørene her og den nye ynkelige generasjon snøfnugg har sikkert fått en ny helt.

    https://www.aftenposten.no/meninger...-tildeles-via-lotteri--Marianne-Nordli-Hansen
    Usikker på hva som er så hjernedødt her. Vi har et problem. Har Deph et hjernefriskt forslag til løsning?

    (Dr Dong jobber på universitet og er kanskje allerede hjernedød)
    Vi har ikke et problem her og det er ikke nødvendig å generere et. I Norge har alle muligheter til høyere utdanning, hvis de er skikket til det. Hvis de har kunnskap og evner så stiller de fleste likt. Helt uavhengig av sosial bakgrunn og økonomi. Er du smart og har gode karakterer, så stiller du foran i køen enn selv den fjongeste rikingen. Vi har gratis utdanning i Norge og et system med skolevalg basert på kunnskap og egeninnsats. Rase, sosial status, kjønn, økonomi, familie, kontakter etc. spiller ingen rolle. Alle har like muligheter og det er kun opp til dem selv om de vil utnytte dem eller gi faen.

    Her vil man rive ned dette og erstatte det med tilfeldigheter der døgenikter og skoletapere skal stå likt med de som har lagt ned litt arbeid og har de nødvendige evnene til å ha nytte av et studium. Når man så har fått igjennom dette, så åpner det selvsagt for at identitetspolitiske kvoteringer skal overstyre alt, inkludert kunnskap, viten og innsats. Lotterikvoter til alle de nye identitetsgruppene.

    Dette er symptomatisk for det som har ødelagt endel amerikanske universiteter og for den gryende svenskheten i samfunnet. Avvikling av meritokratiet og bort meed tanken på at det kun er egne evner og innsats det står på og ikke hvilken populært ny "svak gruppe" du tilhører som skal avgjøre dine muligheter.

    Så det jeg ser som et problem er at dette blir tatt på alvor. Det kan føre til alvorlige skadevirkninger på samfunnet. Skoler og universiteter skal være en plass for fag og læring, og ikke være utklekkingsanstalter for identitetspolitiske persilleblader, ei heller en barnehage for de evneveike.

    --

    Lett relatert:

    https://www.telegraph.co.uk/educati...-analogue-clocks-exam-halls-teenagers-unable/

    Schools are removing analogue clocks from exam halls as teenagers 'cannot tell the time'


    --

    Så for å summere opp. Lotterier og kvotering må aldri få lov til å erstatte karakterer og ferdigheter som opptakskrav til hverken videregående eller høyere utdanning. Ei heller skal man tvinge folk til å måtte gå på spesielle skoler kun fordi de er geografisk nær der de bor. Det sier seg selv at om du bor i en bydel der halvparten av elevene knapt kan lese og skrive, så blir læringsmiljøet mye dårligere. Og da er det grusomt å måtte frata oppegående elever i samme bydel muligheten til noe bedre, selv om de ikke har råd til å betale for plass på private gymnas.
     
    Sist redigert av en moderator:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Artig at folk faktisk tror ting er gratis når man betaler over skatteseddelen i stedet for å faktureres direkte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg så Brennpunkt i går omkring åpne kontorlandskap og la merke til at 2 av de som mente det var veldig bra - rektor på Høgskolen på Vestlandet og rektor ved NTNU begge har egne, stor, kontor og jeg regner med at det vil de fortsette å ha framover. De har sikkert "gode grunner" til det. Akkurat som ordføreren i Trondheim hadde da det ble påpekt at hun kjørte bil på jobb og hadde egen gratis parkeringsplass til tross for at hun argumenterte sterkt for at man skulle fjerne parkeringsplasser og folk måtte reise mer kollektivt. Men "hun måtte på så mange møter og måtte ha med seg klesskift, så hun var avhengig av bil".

    Paul Chaffey framsto ikke akkurat i et positivt lys. Ikke Statsbygg heller.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Kontorlandskap er de ekstrovertes endelige seier over de introverte. Problemet er at de introverte får gjort mye mindre enn før, noe som blir særlig merkbart siden de ekstroverte stort sett renner i møter og produserer minimalt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mer om kostnader som ikke dukker opp i SBB regnskapet...

    https://www.politiforum.no/artikler...mann-skutt-og-drept-mann-skutt-i-foten/435859
    Omtrent samtidig ble det kjent at en politipatrulje ble angrepet av rundt 20 maskerte ungdommer. Det resulterte i en massiv politiinnsats ved hjelp av både Beredskapstroppen, politihelikopter og flere politipatruljer.

    Tidligere ble ikke politiet angrepet. Nå skjer det. Det er den store dreiningen mot noe svært alvorlig, sier leder av Oslo politiforening, Kristin Aga.

    I løpet av kort tid har politiet opplevd at 150 ungdommer gikk til felles front mot politiet på Oslo S, og at en politipatrulje ble forsøkt jaget av et 20-talls maskerte ungdommer på Vestli.

    − Slikt skjedde ikke før. Dette er den store dreiningen mot noe helt alvorlig, sier Aga til Politiforum.


    Nå opplever vi at barn ned til 12-13 slenger ukvemsord etter politipatruljene, sier Aga.

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Mer om kostnader som ikke dukker opp i SBB regnskapet...

    https://www.politiforum.no/artikler...mann-skutt-og-drept-mann-skutt-i-foten/435859
    Omtrent samtidig ble det kjent at en politipatrulje ble angrepet av rundt 20 maskerte ungdommer. Det resulterte i en massiv politiinnsats ved hjelp av både Beredskapstroppen, politihelikopter og flere politipatruljer.

    Tidligere ble ikke politiet angrepet. Nå skjer det. Det er den store dreiningen mot noe svært alvorlig, sier leder av Oslo politiforening, Kristin Aga.

    I løpet av kort tid har politiet opplevd at 150 ungdommer gikk til felles front mot politiet på Oslo S, og at en politipatrulje ble forsøkt jaget av et 20-talls maskerte ungdommer på Vestli.

    − Slikt skjedde ikke før. Dette er den store dreiningen mot noe helt alvorlig, sier Aga til Politiforum.


    Nå opplever vi at barn ned til 12-13 slenger ukvemsord etter politipatruljene, sier Aga.

    Mvh
    OMF
    Mulig Politiet er for unge, eller har mistet hukommelsen:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/wl9K5/Da-taregassen-hang-over-Oslo-sentrum-natt-til-1-mai

    Disqutabel
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Ungdomsopprør og oppbygging av mafia er kanskje ikke helt sammenlignbart.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mer om kostnader som ikke dukker opp i SBB regnskapet...

    https://www.politiforum.no/artikler...mann-skutt-og-drept-mann-skutt-i-foten/435859
    Omtrent samtidig ble det kjent at en politipatrulje ble angrepet av rundt 20 maskerte ungdommer. Det resulterte i en massiv politiinnsats ved hjelp av både Beredskapstroppen, politihelikopter og flere politipatruljer.

    Tidligere ble ikke politiet angrepet. Nå skjer det. Det er den store dreiningen mot noe svært alvorlig, sier leder av Oslo politiforening, Kristin Aga.

    I løpet av kort tid har politiet opplevd at 150 ungdommer gikk til felles front mot politiet på Oslo S, og at en politipatrulje ble forsøkt jaget av et 20-talls maskerte ungdommer på Vestli.

    − Slikt skjedde ikke før. Dette er den store dreiningen mot noe helt alvorlig, sier Aga til Politiforum.


    Nå opplever vi at barn ned til 12-13 slenger ukvemsord etter politipatruljene, sier Aga.

    Mvh
    OMF
    Mulig Politiet er for unge, eller har mistet hukommelsen:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/wl9K5/Da-taregassen-hang-over-Oslo-sentrum-natt-til-1-mai

    Disqutabel
    Hvilken relevans har det hva som skjedde for 40 år siden..?
    Eller ønsket du å fokusere på den språklige unøyaktigheten...?

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Ungdomsopprør og oppbygging av mafia er kanskje ikke helt sammenlignbart.
    Nei, det er det ikke. Men denne tendensen til svartmaling av samfunnsfenomener, er som oftest ikke helt presise. Vi har faktisk sett lignende tilstander tidligere i hovedstaden, men "manns minne" er lovlig kort. Det som skjer nå skal ikke unnskyldes, det skal stoppes hardt og kontant, men vi må ikke gå i den fella å tro at "alt var bedre før":

    Alt var ikke bedre før

    Skytevåpen og sprengstoff
    Til å begynne med tiltrakk disse Frognergjengen seg svært unge medlemmer, helt ned i 12 års alderen, og i utgangspunktet var det mindre forseelser, eller rene rampestreker, som sto på agendaen.

    Men etter hvert som de ble eldre var det ikke lenger nok å slåss og drive hærverk. Flere forsøk fra foreldre og politi, til å bryte opp gjengen, visste seg fånyttige, og miljøet tiltrakk seg stadig mer kriminelle elementer og miljøet ble hardere.

    Frognerbanden begynte med biltyverier, innbrudd og overfallsran, og under biljakter hendte det at medlemmer avfyrte skudd mot politiet. Ikke helt ulik slik vi ser i dagens gjenger, ble frykten for politiet og respekten for loven etter hvert fullstendig tilsidesatt. Politiet gjorde blant annet beslag som inneholdt både skytevåpen og sprengstoff.
    Disqutabel
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Relevansen er vel at det ikke er noe nytt fenomen som har kommet med muslimene.. det holder med å se på en halv episode av nattpatruljen for å få med seg at respekten for ordensmakten ikke er hva den burde være. Uavhengig av farge og religion. Når det er sagt ee det like forkastelig uansett hvem som gjør det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Det er viktig å ha med seg historien, helt enig. Den forteller oss at slik gjenoppbygging fører med seg utrolig mye kriminalitet, dersom den får blomstre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Mer om kostnader som ikke dukker opp i SBB regnskapet...

    https://www.politiforum.no/artikler...mann-skutt-og-drept-mann-skutt-i-foten/435859
    Omtrent samtidig ble det kjent at en politipatrulje ble angrepet av rundt 20 maskerte ungdommer. Det resulterte i en massiv politiinnsats ved hjelp av både Beredskapstroppen, politihelikopter og flere politipatruljer.

    Tidligere ble ikke politiet angrepet. Nå skjer det. Det er den store dreiningen mot noe svært alvorlig, sier leder av Oslo politiforening, Kristin Aga.

    I løpet av kort tid har politiet opplevd at 150 ungdommer gikk til felles front mot politiet på Oslo S, og at en politipatrulje ble forsøkt jaget av et 20-talls maskerte ungdommer på Vestli.

    − Slikt skjedde ikke før. Dette er den store dreiningen mot noe helt alvorlig, sier Aga til Politiforum.


    Nå opplever vi at barn ned til 12-13 slenger ukvemsord etter politipatruljene, sier Aga.

    Mvh
    OMF
    Mulig Politiet er for unge, eller har mistet hukommelsen:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/wl9K5/Da-taregassen-hang-over-Oslo-sentrum-natt-til-1-mai

    Disqutabel
    Hvilken relevans har det hva som skjedde for 40 år siden..?
    Eller ønsket du å fokusere på den språklige unøyaktigheten...?

    Mvh
    OMF
    Relevansen er at slike samfunnsfenomen ikke nødvendigvis tilhører innvandring som fenomen, det er nok litt mer komplekst enn som så. Jeg vil bare stigmatiseringen til livs, da denne kan være sterkt misvisende, og fyre opp under flere uønskede samfunsstrekk.

    Dessuten vil jeg påvise at når Politiet sier "slikt skjedde ikke før", så er det direkte feil.

    Disqutabel
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Apropos kostnader, er det noen som har regnet på hva den urnorske helgefylla koster i kroner og øre i året?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde ekstrajobb i Securitas på den tiden og det var ganske "festlig" i Trondheim også i disse årene. Satt som bevæpnet vakt på varehusene i det som i dag kalles "Trondheim Torg" nat til 1. mai og på Vinmonopolutsalg natt til 17 mai.

    Den vesentlig forskjellen mellom det vi ser i dag og det vi hadde den gangen var samfunnets reaksjon på dette. Den gangen ble dette møtt med fast hånd, det var ikke snakk om at "dakkar ungdom, vi må opprette masse nye klubber for dem!" Det ble oppfattet som opprør og behandlet som det. I alle fall ett år ble det delt ut skarp ammo til Garden som hadde vakt ved slottet, og man var klar til å skyte om pøpelen forsøkte å ta seg inn i Slottet. Halve Stortinget hadde vel falt om i krampegråt om noe slik hadde skjedd i dag og det hadde nok kommet krav om at både minister og Forsvarets ledelse måtte gå av!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo bare å se til de svenske storbyene så ser man hva grenseløs naivitet og whataboutisme fører til... Det kommer til å bli slik her også om vi fortsetter med det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Relevansen er at slike samfunnsfenomen ikke nødvendigvis tilhører innvandring som fenomen, det er nok litt mer komplekst enn som så. Jeg vil bare stigmatiseringen til livs, da denne kan være sterkt misvisende, og fyre opp under flere uønskede samfunsstrekk.

    Dessuten vil jeg påvise at når Politiet sier "slikt skjedde ikke før", så er det direkte feil.

    Disqutabel
    OK - så du er ikke sikker på at det "samfunssfenomenet" som er omtalt i artikkelen er knyttet til innvandring..?

    Direkte feil er det neppe - tror ikke saken du hentet frem er sammenlignbar.

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Det er jo bare å se til de svenske storbyene så ser man hva grenseløs naivitet og whataboutisme fører til... Det kommer til å bli slik her også om vi fortsetter med det.
    Problemet med dette utsagnet, og Spiralis' i innlegget før, er at det ikke medfører riktighet. Samfunnets maktapparat bedriver verken snillisme, eller unnfallenhet. Den typen oppførsel vi her snakker om, bli møtt med kontante metoder. Dessuten, vi har lavere kriminalrater enn på svært lenge, og antallet voldsofre på sykehusene er ikke nevneverdig på vei opp.
    Det er greit å være edruelig i slike debatter, for å unngå å hause opp en stemning det ikke finnes noe reelt grunnlag for.

    Svenske byer, ja, det finnes noen områder i et par byer, der dette er betydelig verre, og på høyt internasjonalt nivå. Men i Norge har vi langt fra de samme forutsetninger, så det er usannsynlig at vi kommer til å se noe slikt her.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Apropos kostnader, er det noen som har regnet på hva den urnorske helgefylla koster i kroner og øre i året?
    Dette er jo inkludert i alle tallene.
    Sykefravær som følge av fyll er jo inkludert i sykrefravær.
    kriminaltiet er jo med i statistikken
    osv osv.

    Dette er ikke noe strort problem.

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Relevansen er at slike samfunnsfenomen ikke nødvendigvis tilhører innvandring som fenomen, det er nok litt mer komplekst enn som så. Jeg vil bare stigmatiseringen til livs, da denne kan være sterkt misvisende, og fyre opp under flere uønskede samfunsstrekk.

    Dessuten vil jeg påvise at når Politiet sier "slikt skjedde ikke før", så er det direkte feil.

    Disqutabel
    OK - så du er ikke sikker på at det "samfunssfenomenet" som er omtalt i artikkelen er knyttet til innvandring..?

    Direkte feil er det neppe - tror ikke saken du hentet frem er sammenlignbar.

    Mvh
    OMF
    Det som skjer akkurat nå er blant annet knyttet til innvandring, men like mye til følgene av å ikke høre til, å være arbeidsledig, ghettofisering etc. etc. Det er ikke kun en enkelt faktor. Og tallene viser at jo, det er direkte sammenlignbart med ting som har skjedd før, da med litt annet krydder i sausen, men det utartet på samme vis.

    Så uttalelsen fra Politiet om at det vi ser i dag er noe helt nytt, er direkte feil, jo.

    Disqutabel
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Det er jo bare å se til de svenske storbyene så ser man hva grenseløs naivitet og whataboutisme fører til... Det kommer til å bli slik her også om vi fortsetter med det.
    Problemet med dette utsagnet, og Spiralis' i innlegget før, er at det ikke medfører riktighet. Samfunnets maktapparat bedriver verken snillisme, eller unnfallenhet. Den typen oppførsel vi her snakker om, bli møtt med kontante metoder. Dessuten, vi har lavere kriminalrater enn på svært lenge, og antallet voldsofre på sykehusene er ikke nevneverdig på vei opp.
    Det er greit å være edruelig i slike debatter, for å unngå å hause opp en stemning det ikke finnes noe reelt grunnlag for.

    Svenske byer, ja, det finnes noen områder i et par byer, der dette er betydelig verre, og på høyt internasjonalt nivå. Men i Norge har vi langt fra de samme forutsetninger, så det er usannsynlig at vi kommer til å se noe slikt her.

    Disqutabel
    Usannsynlig? Er det ikke samme utviklingen vi ser?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Det er jo bare å se til de svenske storbyene så ser man hva grenseløs naivitet og whataboutisme fører til... Det kommer til å bli slik her også om vi fortsetter med det.
    Problemet med dette utsagnet, og Spiralis' i innlegget før, er at det ikke medfører riktighet. Samfunnets maktapparat bedriver verken snillisme, eller unnfallenhet. Den typen oppførsel vi her snakker om, bli møtt med kontante metoder. Dessuten, vi har lavere kriminalrater enn på svært lenge, og antallet voldsofre på sykehusene er ikke nevneverdig på vei opp.
    Det er greit å være edruelig i slike debatter, for å unngå å hause opp en stemning det ikke finnes noe reelt grunnlag for.

    Svenske byer, ja, det finnes noen områder i et par byer, der dette er betydelig verre, og på høyt internasjonalt nivå. Men i Norge har vi langt fra de samme forutsetninger, så det er usannsynlig at vi kommer til å se noe slikt her.

    Disqutabel
    Usannsynlig? Er det ikke samme utviklingen vi ser?
    Statistikkene viser at det ikke er samme utvikling. Sjekk gjerne selv: https://www.ssb.no/lovbrudda/

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Relevansen er at slike samfunnsfenomen ikke nødvendigvis tilhører innvandring som fenomen, det er nok litt mer komplekst enn som så. Jeg vil bare stigmatiseringen til livs, da denne kan være sterkt misvisende, og fyre opp under flere uønskede samfunsstrekk.

    Dessuten vil jeg påvise at når Politiet sier "slikt skjedde ikke før", så er det direkte feil.

    Disqutabel
    OK - så du er ikke sikker på at det "samfunssfenomenet" som er omtalt i artikkelen er knyttet til innvandring..?

    Direkte feil er det neppe - tror ikke saken du hentet frem er sammenlignbar.

    Mvh
    OMF
    Det som skjer akkurat nå er blant annet knyttet til innvandring, men like mye til følgene av å ikke høre til, å være arbeidsledig, ghettofisering etc. etc. Det er ikke kun en enkelt faktor. Og tallene viser at jo, det er direkte sammenlignbart med ting som har skjedd før, da med litt annet krydder i sausen, men det utartet på samme vis.

    Så uttalelsen fra Politiet om at det vi ser i dag er noe helt nytt, er direkte feil, jo.

    Disqutabel
    Kunne du linke til noe som sannsynliggjorde at arbeidsledige etnisk norske grupper seg sammen og angriper politiet..? I samme slengen noe som viser at ghettofisering ikke er knyttet til innvandring.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo bare å se til de svenske storbyene så ser man hva grenseløs naivitet og whataboutisme fører til... Det kommer til å bli slik her også om vi fortsetter med det.
    Problemet med dette utsagnet, og Spiralis' i innlegget før, er at det ikke medfører riktighet. Samfunnets maktapparat bedriver verken snillisme, eller unnfallenhet. Den typen oppførsel vi her snakker om, bli møtt med kontante metoder. Dessuten, vi har lavere kriminalrater enn på svært lenge, og antallet voldsofre på sykehusene er ikke nevneverdig på vei opp.
    Det er greit å være edruelig i slike debatter, for å unngå å hause opp en stemning det ikke finnes noe reelt grunnlag for.

    Svenske byer, ja, det finnes noen områder i et par byer, der dette er betydelig verre, og på høyt internasjonalt nivå. Men i Norge har vi langt fra de samme forutsetninger, så det er usannsynlig at vi kommer til å se noe slikt her.

    Disqutabel
    Usannsynlig? Er det ikke samme utviklingen vi ser?
    Statistikkene viser at det ikke er samme utvikling. Sjekk gjerne selv: https://www.ssb.no/lovbrudda/

    Disqutabel
    Drap, drapsforsøk, vold, voldtekt, grov voltekt og disse tingene man gjerne forbinder med dette øker fra 2016 til 2017.

    Hensynløs atferd og personforfølgelse stiger fra 4659 til 5590 fra 2016 til 2017.

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Relevansen er at slike samfunnsfenomen ikke nødvendigvis tilhører innvandring som fenomen, det er nok litt mer komplekst enn som så. Jeg vil bare stigmatiseringen til livs, da denne kan være sterkt misvisende, og fyre opp under flere uønskede samfunsstrekk.

    Dessuten vil jeg påvise at når Politiet sier "slikt skjedde ikke før", så er det direkte feil.

    Disqutabel
    OK - så du er ikke sikker på at det "samfunssfenomenet" som er omtalt i artikkelen er knyttet til innvandring..?

    Direkte feil er det neppe - tror ikke saken du hentet frem er sammenlignbar.

    Mvh
    OMF
    Det som skjer akkurat nå er blant annet knyttet til innvandring, men like mye til følgene av å ikke høre til, å være arbeidsledig, ghettofisering etc. etc. Det er ikke kun en enkelt faktor. Og tallene viser at jo, det er direkte sammenlignbart med ting som har skjedd før, da med litt annet krydder i sausen, men det utartet på samme vis.

    Så uttalelsen fra Politiet om at det vi ser i dag er noe helt nytt, er direkte feil, jo.

    Disqutabel
    Kunne du linke til noe som sannsynliggjorde at arbeidsledige etnisk norske grupper seg sammen og angriper politiet..? I samme slengen noe som viser at ghettofisering ikke er knyttet til innvandring.

    Mvh
    OMF
    Ghettofisering er naturlig nok knyttet til innvandring, så jeg tenker ikke lete etter noe som taler i mot det, akkurat.
    Hva angår tidligere (etnisk norske) gjenger i hovedstaden som har angrepet Politiet, har jeg allerede linket til det, for noen innlegg siden.

    Disqutabel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Svenske byer, ja, det finnes noen områder i et par byer, der dette er betydelig verre, og på høyt internasjonalt nivå. Men i Norge har vi langt fra de samme forutsetninger, så det er usannsynlig at vi kommer til å se noe slikt her.

    Disqutabel
    Ja vi har litt lavere innvandring fra arabiske kulturer, enn så lenge, så vi ser forskjellen. Men det er mange som ønsker at vi skal legge oss på svensk innvandringsnivå og samtidig tillegge oss den identitetspolitikkens og kulturrelativismen som utgjør den svenske åsikskorridoren. Så om litt rødere politikere får makten så kan fort tempoet i utviklingen øke her til lands også.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Usannsynlig? Er det ikke samme utviklingen vi ser?
    Statistikkene viser at det ikke er samme utvikling. Sjekk gjerne selv: https://www.ssb.no/lovbrudda/

    Disqutabel
    Drap, drapsforsøk, vold, voldtekt, grov voltekt og disse tingene man gjerne forbinder med dette øker fra 2016 til 2017.

    Hensynløs atferd og personforfølgelse stiger fra 4659 til 5590 fra 2016 til 2017.

    Mvh
    OMF
    At tallene svinger fra år til annet, er vel selvsagt. En trend oppstår selvsagt ikke ved hjelp av 2 tall. Trendene er klare. Det som har vist signifikant økning er angrep på Politiet. Vold går i hovedsak ned. Spesielt drap. Vinning går klart ned. I det hele tatt er tallene relativt positive for de fleste krim-typer, men ikke alle.
    Bak statistikkene ligger selvsagt også mange andre fenomen, som blant annet fokus fra politiets side, samt inndeling av kriminaltyper i statistikkene. Man må forholde seg til slike tall med en viss forsiktighet.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Usannsynlig? Er det ikke samme utviklingen vi ser?
    Statistikkene viser at det ikke er samme utvikling. Sjekk gjerne selv: https://www.ssb.no/lovbrudda/

    Disqutabel
    Drap, drapsforsøk, vold, voldtekt, grov voltekt og disse tingene man gjerne forbinder med dette øker fra 2016 til 2017.

    Hensynløs atferd og personforfølgelse stiger fra 4659 til 5590 fra 2016 til 2017.

    Mvh
    OMF
    At tallene svinger fra år til annet, er vel selvsagt. En trend oppstår selvsagt ikke ved hjelp av 2 tall. Trendene er klare. Det som har vist signifikant økning er angrep på Politiet. Vold går i hovedsak ned. Spesielt drap. Vinning går klart ned. I det hele tatt er tallene relativt positive for de fleste krim-typer, men ikke alle.
    Bak statistikkene ligger selvsagt også mange andre fenomen, som blant annet fokus fra politiets side, samt inndeling av kriminaltyper i statistikkene. Man må forholde seg til slike tall med en viss forsiktighet.

    Disqutabel
    Det er du som påstår at kriminaliteten går ned: Tall fra siste fem år:
    Vold og mishandling 35147 34111 35003 34969 36687
    Hensynsløs atferd og personforfølgelse 5111 5449 5400 4659 5590
    Seksuallovbrudd 4823 4780 5709 7079 7986

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Drap, drapsforsøk, vold, voldtekt, grov voltekt og disse tingene man gjerne forbinder med dette øker fra 2016 til 2017.

    Hensynløs atferd og personforfølgelse stiger fra 4659 til 5590 fra 2016 til 2017.

    Mvh
    OMF
    At tallene svinger fra år til annet, er vel selvsagt. En trend oppstår selvsagt ikke ved hjelp av 2 tall. Trendene er klare. Det som har vist signifikant økning er angrep på Politiet. Vold går i hovedsak ned. Spesielt drap. Vinning går klart ned. I det hele tatt er tallene relativt positive for de fleste krim-typer, men ikke alle.
    Bak statistikkene ligger selvsagt også mange andre fenomen, som blant annet fokus fra politiets side, samt inndeling av kriminaltyper i statistikkene. Man må forholde seg til slike tall med en viss forsiktighet.

    Disqutabel
    Det er du som påstår at kriminaliteten går ned: Tall fra siste fem år:
    Vold og mishandling 35147 34111 35003 34969 36687
    Hensynsløs atferd og personforfølgelse 5111 5449 5400 4659 5590
    Seksuallovbrudd 4823 4780 5709 7079 7986

    Mvh
    OMF
    Dette er tydelig cherrypicking, noe jeg går ut fra at du selv var fullt klar over da du valgte akkurat disse tallene. Det er IKKE jeg som påstår noe som helst, generelt har vi fallende trender for de fleste typer lovbrudd, også totalt antall voldsforbrytelser. Dessuten kan jeg gjerne gjenta at man må omgås slike tall med en viss forsiktighet, da det alltid ligger mange forutsetninger i fatet ved tolkningen av dem

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Drap, drapsforsøk, vold, voldtekt, grov voltekt og disse tingene man gjerne forbinder med dette øker fra 2016 til 2017.

    Hensynløs atferd og personforfølgelse stiger fra 4659 til 5590 fra 2016 til 2017.

    Mvh
    OMF
    At tallene svinger fra år til annet, er vel selvsagt. En trend oppstår selvsagt ikke ved hjelp av 2 tall. Trendene er klare. Det som har vist signifikant økning er angrep på Politiet. Vold går i hovedsak ned. Spesielt drap. Vinning går klart ned. I det hele tatt er tallene relativt positive for de fleste krim-typer, men ikke alle.
    Bak statistikkene ligger selvsagt også mange andre fenomen, som blant annet fokus fra politiets side, samt inndeling av kriminaltyper i statistikkene. Man må forholde seg til slike tall med en viss forsiktighet.

    Disqutabel
    Det er du som påstår at kriminaliteten går ned: Tall fra siste fem år:
    Vold og mishandling 35147 34111 35003 34969 36687
    Hensynsløs atferd og personforfølgelse 5111 5449 5400 4659 5590
    Seksuallovbrudd 4823 4780 5709 7079 7986

    Mvh
    OMF
    Dette er tydelig cherrypicking, noe jeg går ut fra at du selv var fullt klar over da du valgte akkurat disse tallene. Det er IKKE jeg som påstår noe som helst, generelt har vi fallende trender for de fleste typer lovbrudd, også totalt antall voldsforbrytelser. Dessuten kan jeg gjerne gjenta at man må omgås slike tall med en viss forsiktighet, da det alltid ligger mange forutsetninger i fatet ved tolkningen av dem

    Disqutabel
    Hva mener du med Cherrypicking. Dette er jo totale tall for hele områder.

    Hvor har du forresten tallene for at totalt antall voldsforbrytelser går ned. I linken du hadde så var 2017 det høyeste på de 14 årene som statistikken var ført. Nest høyest var 2013, deretter 2015, 2016 og lavest i begynnelsen av perioden. Trenden er soleklar.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Det er du som påstår at kriminaliteten går ned: Tall fra siste fem år:
    Vold og mishandling 35147 34111 35003 34969 36687
    Hensynsløs atferd og personforfølgelse 5111 5449 5400 4659 5590
    Seksuallovbrudd 4823 4780 5709 7079 7986

    Mvh
    OMF
    Dette er tydelig cherrypicking, noe jeg går ut fra at du selv var fullt klar over da du valgte akkurat disse tallene. Det er IKKE jeg som påstår noe som helst, generelt har vi fallende trender for de fleste typer lovbrudd, også totalt antall voldsforbrytelser. Dessuten kan jeg gjerne gjenta at man må omgås slike tall med en viss forsiktighet, da det alltid ligger mange forutsetninger i fatet ved tolkningen av dem

    Disqutabel
    Hva mener du med Cherrypicking. Dette er jo totale tall for hele områder.

    Mvh
    OMF
    Cherrypicking betyr at du plukker ut akkurat de tallene som taler best for din påstand, samt holder unna de tall som taler i mot. Jeg anbefaler de som er interessert å se på statistikkene selv, samt ta med alle forbehold man bør i en slik setting. Noen tall er negative. De fleste peker i en positiv retning.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er du som påstår at kriminaliteten går ned: Tall fra siste fem år:
    Vold og mishandling 35147 34111 35003 34969 36687
    Hensynsløs atferd og personforfølgelse 5111 5449 5400 4659 5590
    Seksuallovbrudd 4823 4780 5709 7079 7986

    Mvh
    OMF
    Dette er tydelig cherrypicking, noe jeg går ut fra at du selv var fullt klar over da du valgte akkurat disse tallene. Det er IKKE jeg som påstår noe som helst, generelt har vi fallende trender for de fleste typer lovbrudd, også totalt antall voldsforbrytelser. Dessuten kan jeg gjerne gjenta at man må omgås slike tall med en viss forsiktighet, da det alltid ligger mange forutsetninger i fatet ved tolkningen av dem

    Disqutabel
    Hva mener du med Cherrypicking. Dette er jo totale tall for hele områder.

    Mvh
    OMF
    Cherrypicking betyr at du plukker ut akkurat de tallene som taler best for din påstand, samt holder unna de tall som taler i mot. Jeg anbefaler de som er interessert å se på statistikkene selv, samt ta med alle forbehold man bør i en slik setting. Noen tall er negative. De fleste peker i en positiv retning.

    Disqutabel
    Ja jeg vet godt hva cherrypicking er, men hvordan kan du argumentere med det når jeg henter totale tall fra vold og seksualbrudd fra din link.
    Hvilken tall mente du jeg burde ha brukt...?

    Hvilke forbehold mener du at man bør ta..?

    Mvh
    OMF
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.071
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo alltid en forhistore for disse tallene feks hvordan sakene blir bevisst eller ubevisst klassifisert. Allikevel er jeg overbevist om at OMF har et veldig godt poeng. Den totale kostanden med å ta inn en stor mengde mennesker med svært lite forutsetning til å klare seg selvstendig i et norsk arbeidsmarke er nok vanskelig å beregne eksakt. Jeg mistenker allikevel at denne kostnaden er lang høyere enn ofisielle tall skulle tilsi nettopp pga disse ringvirkninge som nevnt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.860
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis tematikken er litt mindre betent, så kan man jo kalle en spade for en spade:

    https://www.vegvesen.no/fag/publika...ast_title=Høyrisikogrupper+i+vegtrafikken.pdf

    Tidligere funn blir bekreftet
    Analyse av ulykkesstatistikk viser klart at innvandrere med norsk førerkort har høyere ulykkesrisiko enn norskfødte med norsk førerkort
    Dette gjelder generelt innvandrere fra ”ikke-vestlige” land, og først og fremst innvandrere fra Midt-Østen og Afrika.
    • Menn født i Midt-Østen og Afrika har mer enn dobbelt så høy risiko som menn født i Norge. Kvinner født i Midt-Østen har
    mer enn dobbelt så høy ulykkesrisiko som norskfødte kvinner.
    •I nesten alle aldersgrupper har førere fra Afrika og Midt-Østen høyest risiko


    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.224
    Det er jo alltid en forhistore for disse tallene feks hvordan sakene blir bevisst eller ubevisst klassifisert. Allikevel er jeg overbevist om at OMF har et veldig godt poeng. Den totale kostanden med å ta inn en stor mengde mennesker med svært lite forutsetning til å klare seg selvstendig i et norsk arbeidsmarke er nok vanskelig å beregne eksakt. Jeg mistenker allikevel at denne kostnaden er lang høyere enn ofisielle tall skulle tilsi nettopp pga disse ringvirkninge som nevnt.
    Det har flere samfunnsmessige kostnader, så vel økonomiske som kulturelle og statistiske. Det som kan diskuteres, er hvorvidt det skal hektes på merkelappen "innvandrer", eller om man skal lære seg mest mulig om årsaker, virkninger og tiltak. Kunnskap er aldri feil i et ikke-totalitært samfunn.

    Disqutabel
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn