Litt usikker på hva du vil få frem her, men vi bedriver jo massiv import av mennesker med en helt annen kultur, og jeg synes ikke det er spesielt vellykket.Både kriminalitet og straffenivå gjenspeiler kulturen. Hva ellers er nytt?
Litt usikker på hva du vil få frem her, men vi bedriver jo massiv import av mennesker med en helt annen kultur, og jeg synes ikke det er spesielt vellykket.Både kriminalitet og straffenivå gjenspeiler kulturen. Hva ellers er nytt?
SSB må da for pokker ha statistikk over hvor mange timer folk jobber i Norge?Så vidt jeg vet er kravet gir å være sysselsatt i Norge at man utfører minst 1 time lønnet arbeid den siste uken
SSB har gjort så godt de kan for å normalisere tallene for å få dem sammenlignbare. Det er bare ikke der forklaringen finnes.Er man da sikre på at man beregner på samme måte, - at det ikke er forskjellige ordninger, tiltak etc som maskerer tallene??
Det er veldig mye data i den arbeidskraftundersøkelsen, og det er grundige sammenligninger fra Eurostat. Man har statistikk for «alt» om arbeidsmarkedet.SSB må da for pokker ha statistikk over hvor mange timer folk jobber i Norge?
Men det går kanskje under radaren.
Det norske sykefraværet kan hverken forklares med målemetode eller trekk ved de ansatte
Samlet sett er det er ingenting i sammensetningen av gruppen av sysselsatte som tilsier at Norge skulle ha et totalt sett høyere sykefravær enn landene vi har sett på i denne artikkelen. Vi har noen flere eldre i arbeid (som trekker gjennomsnittet opp), men også færre i fysisk tunge yrker og færre funksjonshemmede i jobb (som trekker gjennomsnittet ned). Vi har ingen grunn til å konkludere med at disse resultatene er et utslag av oppbygningen av selve undersøkelsen, i og med at alle EU- og EØS-land opererer med de samme definisjonene.
Vi ser derimot at det er store forskjeller i sykelønnsordningene, og at arbeidsledigheten i Nederland økte da sykefraværet gikk ned. Det er derfor rimelig å anta at flere har blitt flyttet over til arbeidsledighetstrygd i andre land. At arbeidsledighetstallene i landene vi ser på er høyere enn i Norge i store deler av tidsperioden vi ser på gir støtte til denne konklusjonen.
Den sannsynlige årsaken til det høyere sykefraværet i Norge er med andre ord at man som syk i Norge blir gående med sykelønn, mens man i de andre landene er mer utsatt for å bli gående arbeidsledig mens man er syk.
Så vidt jeg vet er kravet gir å være sysselsatt i Norge at man utfører minst 1 time lønnet arbeid den siste uken
SSB må da for pokker ha statistikk over hvor mange timer folk jobber i Norge?
Men det går kanskje under radaren.
Hvis du gidder å lese noe av det som blir postet her - så er det veldig åpenbart hva årsaken er. Men man må jo være villig til å ta til seg kunnskap.Spørsmålet som diskuteres omkring norske sykelønnsordninger, er egentlig om de gjør at vi utnytter systemet eller ei. Om vi skofter mer enn vi er syke, bare fordi vi kan. Og derom strides vel både lærde og ulærde.
Det er overveiende sannsynlig at en karensdag vil presse mange halvsyke på jobben, så kan en spørre seg om det er lurt eller dumt. Jeg har hørt enkelte raringer i fullt alvor spørre om du "har tatt ut" alle 3-dagerne, det er en holdning jeg bare ikke klarer å begripe, uansett hvor mye jeg prøver. Så at noen utnytter systemet, er rimelig klart. Men forklarer det hele forskjellen? Vi er neppe sykere i Norge enn i Sverige eller Nederland, for den del. Dermed må det være noe annet. Jeg er tvilende til at hele greia er latskap og systemutnyttelse, men akkurat hva det er, skulle jeg samtidig like å vite.
Det er svært vanskelig å sammenlikne forskjellige land av opplagte årsaker. Dette er så komplisert at man kan finne den sammenhengen man ønsker. Det som imidlertid er faktum er at vi har en av verdens høyeste andel uføretrygdede, samtidig som vi har verdens høyeste sykefravær. Det er opplagt at noe skurrer siden de sykeste derfor allerede er tatt ut av arbeidsstokken og det er jo ingen grunn til å tro at "verdens rikeste land" skal ha spesielt dårlig helse.Er man da sikre på at man beregner på samme måte, - at det ikke er forskjellige ordninger, tiltak etc som maskerer tallene??
Helt enig i at kunnskapen er det viktige her, og en del peker mot at det foregår en del systemutnyttelse, men jeg (og mange med meg) betviler at det er så enkelt som at folk bevisst velger å utnytte systemet. Derimot kan det være noe psykologi i at man ender med å melde seg syk litt tidligere enn en svensk arbeider, rett og slett fordi man faktisk er syk, men dersom man tar 1 Ibux + 1 Paracet, så karrer man seg til jobben de tre dagene det tar å komme gjennom de tre verste dagene. Om det er utnyttelse eller sunn fornuft er jeg derimot usikker på. (for ordens skyld; jeg hører med til dem som spiser tabletter og går på jobb. Men har blitt noe mer forsiktig med det i og med covid, og ettersom hjemmekontor også fungerer i slike tilfeller)Hvis du gidder å lese noe av det som blir postet her - så er det veldig åpenbart hva årsaken er. Men man må jo være villig til å ta til seg kunnskap.
God bedring! Det er forøvrig ingen overraskelse at sykefrvaværeet har null korrelasjon til alvorlighetsgraden av somatisk sykdom.Ja til karensdager! Den lave terskelen for å sykemelde seg vil forsvinne som dugg for solen så fort vi innfører karensdager.
Mvh en som er nyoperert og som takket nei til sykemelding..
Det er to spørsmål.Spørsmålet som diskuteres omkring norske sykelønnsordninger, er egentlig om de gjør at vi utnytter systemet eller ei.
Det er nok ikke så lett.Ja til karensdager! Den lave terskelen for å sykemelde seg vil forsvinne som dugg for solen så fort vi innfører karensdager.
Hos oss ligger det mellom 1 og 2%Men hvor stort er egentlig sykefraværet hos disse som tjener over 6g?
Eg hugsar eit moteksempel frå boka Freakonomics. Parafrasert:Løsningen er egentlig genial og enkel. Innfør en karensdag og deretter 90% lønn.
Sjølv om @OMF sikkert har rett i at vi stiller mindre krav no enn før, liker eg å tru at det framleis er ein god del "arbeidsmoral" att. Er det ikkje ein fare for at karensdagar, i tillegg til å piska elgjegarane på jobb, også vil gjera det meir legitimt å vera borte frå jobb på kort sikt, fordi ein trass alt betalar for det sjølv?Ein barnehage er plaga av at nokre foreldre alltid hentar "litt" for seint. Dette er eit problem, fordi det gjev barnehagen auka lønskostnader. Løysinga er å innføra eit gebyr på nokre hundre kroner kvar gong foreldra hentar for seint. Resultatet er det motsette av forventa: Med gebyret oppfattar foreldra det å henta barna for seint som eit tilbod, nærast som utvida opningstid, så talet på ungar som vert henta for seint, eksploderer.
Eg hadde aldri vasskoppar som barn. Derimot vart eg smitta i vaksen alder då sjefen tok med poden på jobb, fordi han var heime frå skulen med vasskoppar.Du kan selvsagt proppe deg med Ibux og Paracet om du er nedsnyltet med influensa og gå på jobb. En ting er om du er særlig effektiv, en annen ting er du samtidig også er en smittebærer og risikerer å smitte øvrige arbeidskollegaer.
Jeg hadde selv en sjef som aldri var var borte, uansett hvor syk ham var. Han slet en del med influensa og luftveisproblemer men stilte uansett opp på jobb. Fikk han utført noe produktivt? Nei, men han smittet ut både meg og andre medarbeidere.
I de mer eleverte sfærer av lønnshierarkiet så funker nok ikke økonomisk (mild) pisk særlig godt uansett for å motvirke eventuell utnyttelse av systemet. Litt avhengig av livssituasjon, hvor mye gjeld man har for å ha maks BOA, hytte, kul bil osv så utgjør en dags lønn fort ikke allverdens fra eller til. Si at man tjener 1 million i året og betaler 35% skatt. Da har man netto ca 3000 kroner / arbeidsdag utbetalt. Dersom man - rent hypotetisk - kunne kjøpe seg fridager, spesielt i tilknytning til helg for 3k pr dag så tipper jeg det ville blitt handlet en del av sorten. Om man går glipp av 10% lønn /dag så blir kostnaden 300 kroner / dag. Altså helt uvensentlig.Men hvor stort er egentlig sykefraværet hos disse som tjener over 6g?
LOL Dette er galimatias for landets største bedriftskategori, de med 1- 4 ansatte. Å måtte betale 90% lønn i et år for en langtidssykemeldt vil medføre et konkursras uten like, i feks håndverksfag*. Nyetableringer vil utebli da vedkommende tømrermester heller vil søke seg jobb hos en stor entreprenør.Løsningen er egentlig genial og enkel. Innfør en karensdag og deretter 90% lønn... Samtidig så må arbeidsgiver betale mer for den sykemeldte slik at også de vil ha incentiver for å tilrettelegge for å få arbeidstaker tilbake i jobb
Den handler vel egentlig om at folk som ikke er syke skal ha et incitament til ikke å skulke.Vi har såvidt kommet ut av Cov19 situasjonen, og nå går den politiske debatten om hvorvidt sjuke folk bør ha et økonomisk incitament til å gå på jobb?
Det er nok på tide å avvikle Gjemmekontorene.Vi har såvidt kommet ut av Cov19 situasjonen, og nå går den politiske debatten om hvorvidt sjuke folk bør ha et økonomisk incitament til å gå på jobb?
Dette er et klassisk argument. Du skal og bør holde deg hjemme de få gangen man har omfattende luftveisinfeksjoner, men det er altså ikke en slik type problemstilling som er driverne bak det enorme fraværet. Dette er vel en typisk bias da det sannsynligvis er slike tilstander som gjør at du selv er hjemme fra jobb. Dette utgjør en mikroskopisk del av det totale fraværet.Du kan selvsagt proppe deg med Ibux og Paracet om du er nedsnyltet med influensa og gå på jobb. En ting er om du er særlig effektiv, en annen ting er du samtidig også er en smittebærer og risikerer å smitte øvrige arbeidskollegaer.
Jeg hadde selv en sjef som aldri var var borte, uansett hvor syk ham var. Han slet en del med influensa og luftveisproblemer men stilte uansett opp på jobb. Fikk han utført noe produktivt? Nei, men han smittet ut både meg og andre medarbeidere.
Helt klart, men dette er altså allerede gjort forsøksordninger uten endring av sykelønnsbetalingen som viser at fraværet var konstant. Altså god grunn til å tro at årsaken til fraværet er relativt frikoblet helsesituasjonen. Å gi mer ansvar til den enkelte vil frigjøre enorme resurser i helsevesenet som ikke har noen medisinsk funksjon. Det er bare for å hvitvaske fraværet og er følgelig en enorm ressurssløsing.I de mer eleverte sfærer av lønnshierarkiet så funker nok ikke økonomisk (mild) pisk særlig godt uansett for å motvirke eventuell utnyttelse av systemet. Litt avhengig av livssituasjon, hvor mye gjeld man har for å ha maks BOA, hytte, kul bil osv så utgjør en dags lønn fort ikke allverdens fra eller til. Si at man tjener 1 million i året og betaler 35% skatt. Da har man netto ca 3000 kroner / arbeidsdag utbetalt. Dersom man - rent hypotetisk - kunne kjøpe seg fridager, spesielt i tilknytning til helg for 3k pr dag så tipper jeg det ville blitt handlet en del av sorten. Om man går glipp av 10% lønn /dag så blir kostnaden 300 kroner / dag. Altså helt uvensentlig.
Dersom man har 0 lønn første dag og 90% utbetalt siden så koster en tredagers under 4000 kroner. Det kan man fort se på som rasende billig for å ta seg en svært oval helg på hytta eller hva man nå vil.
Så da sitter man igjen med kombinasjonen av arbeidsmoral og hvor lyst folk stort sett har til å gå på jobben, som tallene til OMF indikerer så ser begge deler ut til å være helt ok. Jeg vet ikke hva sykefraværet i min avdeling er (det publiseres kun tall på konsernnivå) men jeg tipper et sted mellom 0 og 1%.
For å presisere: Jeg tenker ikke at det er mulig eller ønskelig å overføre hele sykepengeansvaret til arbeidsgiver, men at arbeidsgiver feks betaler 30% ville gjort noe med viljen til å tilrettelegge for å få noen tilbake. Om man samtidig hadde redusert sykepengene med 10%, så ville staten spart 40%.LOL Dette er galimatias for landets største bedriftskategori, de med 1- 4 ansatte. Å måtte betale 90% lønn i et år for en langtidssykemeldt vil medføre et konkursras uten like, i feks håndverksfag*. Nyetableringer vil utebli da vedkommende tømrermester heller vil søke seg jobb hos en stor entreprenør.
Sykelønnsordningen må sees i sammenheng med oppsigelsesvernet. En langtidssykemeldt blir fort en møllesten rundt SMB-bedriftens hals.
*Typisk SMB bedrift med 4 ansatte og 8-10 millioner i omsetning, med fire hundre tusen i årsoverskudd før skatt. Eieren jobber allerede 30% mer enn de ansatte, tar ut moderat lønn, og skal nå ut med 600k til en langtidssykemeldt ansatt. IKKE bærekraftig!