Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke du en slik liksomnorlenning? Norlenning light. Wannabe norlenning.
    Velg selv. :ROFLMAO:
    I disse tider da man er det man selv definerer seg som det man ønsker å være er jeg nok det som kan kalles:

    "Trønder av fødsel og finnmarking av overbevisning!" :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    Trønder altså. Husk at det har ingen betydning hvor du bor og har bodd mesteparten av livet ditt. Det er ditt fødested og dine foreldres fødested som gjelder. Trønder.

    (Jeg er sikker på at du innerst inne ønsker du var sørlending)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Politiet burde sperre av hele parken etter forsøplingen - deretter overlate oppryddingen til de som kastet noe - OG IKKE åpne før det er gjort. Dette er mer enn griseri - det er et sykdomstegn.
    Syns det er et sunnhetstegn at ungdom tar seg en fest etter 1,5 års lockdown. Nå har foreldregenerasjonen globalt sett kjørt jordkloden i dass, så hva gjør litt lokal ølemballasje på en nanopromille av en gressplen. Foreldre kunne eventuelt alliert seg og tatt ryddejobben dagen derpå, hadde ikke vært meg fremmed.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    Foreldre kunne eventuelt alliert seg og tatt ryddejobben dagen derpå, hadde ikke vært meg fremmed.
    Slik at avkommet får enda flere puter under armene? Noe av greia er vel at denne ungdommen, mistenker også at det er litt eldre ungdom, er ganske så bortskjemte. Største katastrofen de har opplevd er en brukket negl.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Syns det er et sunnhetstegn at ungdom tar seg en fest etter 1,5 års lockdown. Nå har foreldregenerasjonen globalt sett kjørt jordkloden i dass, så hva gjør litt lokal ølemballasje på en nanopromille av en gressplen. Foreldre kunne eventuelt alliert seg og tatt ryddejobben dagen derpå, hadde ikke vært meg fremmed.
    Det er vel mulig at vettet farer ut pga alkoholinntaket ? Det er ikke festen i seg selv som lager griseriet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Slik at avkommet får enda flere puter under armene? Noe av greia er vel at denne ungdommen, mistenker også at det er litt eldre ungdom, er ganske så bortskjemte. Største katastrofen de har opplevd er en brukket negl.
    Nå mener vel jeg at det er du som har flest puter under armene… I din ungdomstid var det kommunalt parkvesen som holdt orden og ingen digitale plattformer hvor de minste avvik ble publisert av en pensjonert hundeier kl 0600 søndag. Idag er kommunen blakk og parkvesenet forlengst lagt ned. Og de brukne neglene har blitt til brukne armer på sosiale medier.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    Nå mener vel jeg at det er du som har flest puter under armene… I din ungdomstid var det kommunalt parkvesen som holdt orden og ingen digitale plattformer hvor de minste avvik ble publisert av en pensjonert hundeier kl 0600 søndag. Idag er kommunen blakk og parkvesenet forlengst lagt ned. Og de brukne neglene har blitt til brukne armer på sosiale medier.
    Dakkars ungdom, tenk at noen reagerer negativt på griseriet. Stor skam at mamma ikke rydder etter dem.

    Der jeg bodde i min barndom/ungdomstid eksisterte det ikke noe parkvesen, vi måtte faktisk rydde etter oss selv. Digital plattform eksisterte ikke, helt korrekt, men duverden hvor godt den analoge plattformen fungerte.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Slik at avkommet får enda flere puter under armene? Noe av greia er vel at denne ungdommen, mistenker også at det er litt eldre ungdom, er ganske så bortskjemte. Største katastrofen de har opplevd er en brukket negl.
    hvilke puter har de under armene?

    Kravene til ungdom er nå 10 ganger så høye som da du var ung.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå mener vel jeg at det er du som har flest puter under armene… I din ungdomstid var det kommunalt parkvesen som holdt orden og ingen digitale plattformer hvor de minste avvik ble publisert av en pensjonert hundeier kl 0600 søndag. Idag er kommunen blakk og parkvesenet forlengst lagt ned. Og de brukne neglene har blitt til brukne armer på sosiale medier.
    Unknown-1.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du får aldri fred for prestasjonsjaget. Alle skal være perfekte, på alle arenaer. Sosiale mediaer er ikke bare et gode. Alle skal være med på ørti organiserte aktiviteter. Tempoet er mye høyere.

    Tilgang til arbeidslivet er vanskeligere nå. De ufaglærte jobbene går til underbetalte østeuropeere, ikke norsk ungdom. Norsk ungdom derimot skal tvinges inn på høgskolene og alle skal ha mastergrad med alt stresset det medfører, for ikke å nevne all studiegjelden.

    Det er svakere tilgang til faste stillinger, som ikke akkurat er gunstig for stressnivået. For ikke å nevne muligheter for å komme inn på boligmarkedet. En 25-årig ferdigstuderte masterkandidat kan drømme om å kjøpe noe. Har han ingen hjelp fra sine foreldre, må han bo på et bøttekott og spare i 10 år.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det med få og for lite jobber for de uten yrkes- eller fagutdanning, er jeg absolutt med på, men å skylde det på den eldre generasjonen blir nokså far fetched...
    Resten er jo faktisk opp til ungdommen selv om de vil delta i jaget etter perfekte rumper, fitte og pupper osv Hva gutta jakter på vet jeg faktisk ikke... Ungdommen er faktisk selv ansvarlig for sine valg og gjerninger....
    Over det ganske land kan man kjøpe en hel enebolig til et par mill eller mindre, - bare ikke i byer og pressområder. At "alle" skal til Oslo, Bergen, Trondheim eller Tromsø for å bo på Løkka eller andre hysteriske pressområder, er jo ikke et forlangende fra den eldre generasjonen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    hvilke puter har de under armene?

    Kravene til ungdom er nå 10 ganger så høye som da du var ung.
    Vi hadde som hovedkrav å ta ansvar for egne handlinger. Vi lærte tidlig at mamma ikke var overalt for å ordne opp. Utdanningspresset kan du skylde dagens foreldregenerasjon for, altså 40-50 åringene. Blant dem er det jo en stor skam at avkommet velger et yrkesfag og ikke en mastergrad i ett eller annet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi er blitt akkurat slik vi syntes våre foreldre var bare i en annen tid. Jeg husker godt meg selv for en haug med år siden. Men at det er en del flotte rumper der ute er i hvert fall sikkert, selv om det nok også er flere store rumper i forhold til vår tid. Helt greit egentlig å ha passert de 60.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke av helt ny dato men han sjit som ei kula etter mi meining.

    Som disse ungdomsgjengene som står på Egertorvet (de står forresten overalt): Jeg blir urolig av dem.
    Det er'ke det at de akkurat gjør no'; det er akkurat det at de ikke gjør no': De står der og gjør ingenting.
    Truende, kalde i øya.
    Når som helst kan de frike ut; det ser'u på øya på dem. Pang!
    Jeg tenker ofte på hva jeg skal svare dem hvis de spør meg om no.
    Er du ikke klar over at folk dævver her i byen? Spør de kanskje. Hva skal man svare på sånt, på sånt vrøvl?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    ^Og noe av fortsettelsen...

    På grunn av Justisdepartemanget sover man ennå noenlunde trygt om natta
    Man kan ligge trygt … hvis man ikke akkurat er en elv eller en sånn tyrkisk fremmedarbeiderfamilie ett eller annet sted på Sørlandet som ikke har papirene i orden
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det med få og for lite jobber for de uten yrkes- eller fagutdanning, er jeg absolutt med på, men å skylde det på den eldre generasjonen blir nokså far fetched...
    Resten er jo faktisk opp til ungdommen selv om de vil delta i jaget etter perfekte rumper, fitte og pupper osv Hva gutta jakter på vet jeg faktisk ikke... Ungdommen er faktisk selv ansvarlig for sine valg og gjerninger....
    Over det ganske land kan man kjøpe en hel enebolig til et par mill eller mindre, - bare ikke i byer og pressområder. At "alle" skal til Oslo, Bergen, Trondheim eller Tromsø for å bo på Løkka eller andre hysteriske pressområder, er jo ikke et forlangende fra den eldre generasjonen.
    Hvor har jeg lagt skyld på den eldre generasjon. Jeg sier at det er andre tider nå. (dog, den eldre generasjonen er utrolig flink til å dra stigen opp etter seg, det er de)

    Hjelper da vanvittig lite å kjøpe en hel (renoversingsobjekt av en) enebolig for et par mill når det ikke er jobb å få der den befinner seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her i området går renoveringsobjekter langt under en mill...... det er da mildt sagt en tøvete holdning du oppviser, som mer enn bare antyder at alt utenfor Løkka er renoveringsobjekter.. Det er en utbredt oppfatning blant yngre at det er gæmlisene som har dratt opp stigen eter seg.. Dette er faktisk i stor grad pisspreik, da det er den generelle samfunnsutviklingen bl.a. drevet av politikken som har blitt og blir ført, som har tatt samfunnet dit vi er...
    Det er ikke gæmlisene som har presset eiendomsprisene til himmels, men en feilslått boligpolitikk, både statlig og kommunal, som har resultert i det vi ser. Den generelle velstandsutviklingen har dog gitt som resultat at en langt større andel foreldre er i stand til å "hjelpe" sine håpefulle, noe som nok også har bidratt til prisveksten i pressområder. Et eksempel er feks Husbankens rolle idette. Jeg bygde selv hus på begynnelsen av 80-tallet, med husbanklån, og det gjorde omtrent alle andre i min aldersgruppe også, - med klare begrensninger både på størrelse og utstyr. Kravene som unge i dag setter til egen bolig er langt på vei hinsidig i forhold til de begrensninger som vi hadde. Luksusen og toppkvaliteten ble vi pent nødt til å ta etterhvert....
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Lykke til med å få bygget noe nytt under 3 mill i dag.

    Hvem er det som har bestemt denne boligpolitikken? Det er definitivt ikke ungdommen.

    Dagens ungdomsgenerasjon ser ut til å bli den første generasjonen som vil få det verre enn sin foreldregenerasjon. Er ikke det å dra stigen opp etter seg?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en utbredt oppfatning blant yngre at det er gæmlisene som har dratt opp stigen eter seg..
    Det sa vi i 1979 også. Nedbetalte hus med lånet nedbetalt av inflasjon og politisk styrt rente.
    Dette er faktisk i stor grad pisspreik, da det er den generelle samfunnsutviklingen bl.a. drevet av politikken som har blitt og blir ført, som har tatt samfunnet dit vi er...
    Det var det nok i 1979 også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjorde vi kanskje, men det husker jeg faktisk ikke... :cool: Foreldregenerasjonen vår, født rundt krigen, var de første av arbeiderklassen som opplevde den framgangen som starta på 60-tallet....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.411
    Her i området går renoveringsobjekter langt under en mill...... det er da mildt sagt en tøvete holdning du oppviser, som mer enn bare antyder at alt utenfor Løkka er renoveringsobjekter.. Det er en utbredt oppfatning blant yngre at det er gæmlisene som har dratt opp stigen eter seg.. Dette er faktisk i stor grad pisspreik, da det er den generelle samfunnsutviklingen bl.a. drevet av politikken som har blitt og blir ført, som har tatt samfunnet dit vi er...
    Det er ikke gæmlisene som har presset eiendomsprisene til himmels, men en feilslått boligpolitikk, både statlig og kommunal, som har resultert i det vi ser. Den generelle velstandsutviklingen har dog gitt som resultat at en langt større andel foreldre er i stand til å "hjelpe" sine håpefulle, noe som nok også har bidratt til prisveksten i pressområder. Et eksempel er feks Husbankens rolle idette. Jeg bygde selv hus på begynnelsen av 80-tallet, med husbanklån, og det gjorde omtrent alle andre i min aldersgruppe også, - med klare begrensninger både på størrelse og utstyr. Kravene som unge i dag setter til egen bolig er langt på vei hinsidig i forhold til de begrensninger som vi hadde. Luksusen og toppkvaliteten ble vi pent nødt til å ta etterhvert....
    Pluss at det er fremfusne 40-åringer som kjøper renoveringsobjektene for å "pusse opp" og leie ut til ågerpriser.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Her i Trondheim er foreldre i harnisk i adressa og på sosiale media fordi dridungene som nå er ferdig i barnehagen ikke får rosesermoni og blir fortalt offentlig hvor flinke dem har vært til å leke i barnehagen.

    Ikke rart de psykiske problemene står i kø noen få år senere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Pluss at det er fremfusne 40-åringer som kjøper renoveringsobjektene for å "pusse opp" og leie ut til ågerpriser.
    Leieprisene i Oslo er ikke spesielt høye, egentlig. Det er såpass laber direkteavkastning at det blir mye et veddemål på fortsatt økende boligpriser. En annen måte å se det på er at kjøpsprisene er høye, selvsagt. Det har vært noen saker om proffe aktører som gir seg fordi avkastningen er såpass laber. Men så lenge prisen på boligen stiger så er man ikke like avhengig av den løpende direkteavkastningen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Her i Trondheim er foreldre i harnisk i adressa og på sosiale media fordi dridungene som nå er ferdig i barnehagen ikke får rosesermoni og blir fortalt offentlig hvor flinke dem har vært til å leke i barnehagen.
    Her på Nordstrand hørte jeg om noen som hadde hatt barnebursdag for en 5. klasse. Da hadde advokatpappa leid limousin som kjørte rundt med barna.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Trønder altså. Husk at det har ingen betydning hvor du bor og har bodd mesteparten av livet ditt. Det er ditt fødested og dine foreldres fødested som gjelder. Trønder.

    (Jeg er sikker på at du innerst inne ønsker du var sørlending)
    Du er gal!! Sørlending??????
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Så-så, ikke nekt. Det er ikke noe galt i å ønske å være sørlending.
    Den eneste grunnen til noe slik må være for bli "same i plena" hos Hønndjevelen!

    Som "halvsame" er det mulig det kan bidra til en eller annen form for obskur lykkefølelse!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Når også samferdselsprosjektenen skal bli store og robuste blir selv de største norske entrepenørene for små. Mesteparten av kontraktene (og pengene) går forsåvidt til norske aktører, men de blir for små for de største kontraktene som det blir stadig flere av.


    • I 2017 gikk ni prosent av kontraktene til utenlandske aktører.
    • I 2020 hadde prosentandelen økt til 43.
    • Hittil i år har 52 prosent av prosjektene gått til utenlandske entreprenører.
    Og kontraktene blir større og større:

    • I 2017 var 21 prosent av kontraktene over tre milliarder kroner.
    • Hittil i år har 64 prosent av statens kontrakter på vei og bane vært på over tre milliarder kroner.– Internasjonale selskaper tar over
    – Når kontraktene blir for store, har svært få eller ingen norske entreprenører sjans til å vinne anbud som hovedentreprenør
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Når også samferdselsprosjektenen skal bli store og robuste blir selv de største norske entrepenørene for små. Mesteparten av kontraktene (og pengene) går forsåvidt til norske aktører, men de blir for små for de største kontraktene som det blir stadig flere av.


    • I 2017 gikk ni prosent av kontraktene til utenlandske aktører.
    • I 2020 hadde prosentandelen økt til 43.
    • Hittil i år har 52 prosent av prosjektene gått til utenlandske entreprenører.
    Og kontraktene blir større og større:

    • I 2017 var 21 prosent av kontraktene over tre milliarder kroner.
    • Hittil i år har 64 prosent av statens kontrakter på vei og bane vært på over tre milliarder kroner.– Internasjonale selskaper tar over
    – Når kontraktene blir for store, har svært få eller ingen norske entreprenører sjans til å vinne anbud som hovedentreprenør

    Synes å være en plan; stadig flere på NAV og mer jobb ut av landet.......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn