Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Høyre sliter også med kronisk manglende matematikkkunnskaper. De tror at gjennomsnitt viser noe som helst. Når det gjelder lønn, er poenget at man skal ha en lønn man faktisk kan leve av. Da man ikke slå sammen summen av alle lønninger og dele på antall. Derimot må man se på lønnsforskjeller og gapet mellom de som får mest og de som får minst.

    Samme manglende kunnskap om grunnleggende matematikk gjelder forøvrig i forhold til corona også; mye smitte i Oslo drar opp landsgjennomsnittet og fører til at områder med minimal smitte må forholde seg til ubegripelige tiltak.
    Det er korrekt - det er en idiotisk greie å snakke om snitt lønn. Men, venstresiden sliter med samme inkompetanse når de snakker om skatt, der de åpenbart ikke har regnet på inntekter og utgifter, skatt og avgifter - for en gjennomsnittlig familiebedrift, eller SMB.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Det er vel derfor man stort sett bruker median når man snakker om lønn?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Høyre sliter også med kronisk manglende matematikkkunnskaper. De tror at gjennomsnitt viser noe som helst. Når det gjelder lønn, er poenget at man skal ha en lønn man faktisk kan leve av. Da man ikke slå sammen summen av alle lønninger og dele på antall. Derimot må man se på lønnsforskjeller og gapet mellom de som får mest og de som får minst.

    Samme manglende kunnskap om grunnleggende matematikk gjelder forøvrig i forhold til corona også; mye smitte i Oslo drar opp landsgjennomsnittet og fører til at områder med minimal smitte må forholde seg til ubegripelige tiltak.

    Det er nok neppe manglende matematikkunnskaper i høyre. De forstår nok at deres omvendte Robin Hood politikk er lite salgbar dersom matematikken skulle fremstilles transparent.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok neppe manglende matematikkunnskaper i høyre. De forstår nok at deres omvendte Robin Hood politikk er lite salgbar dersom matematikken skulle fremstilles transparent.....
    Nåja; etter corona, så tror jeg mer på at det er "alternativ" matematikk de bedriver. Samt omvendt Robin Hood, som vi er vant med.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel derfor man stort sett bruker median når man snakker om lønn?
    Iflg denne tabellen har jeg gått ned i lønn, stemmer forsåvidt da jeg ikke har fått lønnstilleg siste 2 år heller..... Skulle nok vært skipsmegeler istedet
    Gjennomsnittslønn i Norge: 48.750 kr. Medianlønn: 44.150 kr (2020) (finanssans.no)

    At forskjellene øker er det ingen tvil om
    Brattere trapp til lønnstoppen - SSB

    Men det er interessant å se at det er en del er leder i offentlig sektor som særlig øker,. her er Gini koeffesienten brukt
    Stemmer bra med mitt inntrykk av at diverse offentlige leder i helseforetek, eiendom (Entra) og direktorat og sånn er blitt tilgodesett på en (u?)rimelig gunstig måte. Vennetjenester og politisk kamarederi? eller løper man etter private lederlønninger?

    1621344976323.png


    Når sluttet man å snakke om årslønn, og begynte med mndslønn?. Jeg tenker alltid på lønnen pr år=12mnd lønner
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Men det er interessant å se at det er en del er leder i offentlig sektor som særlig øker,. her er Gini koeffesienten brukt
    Stemmer bra med mitt inntrykk av at diverse offentlige leder i helseforetek, eiendom (Entra) og direktorat og sånn er blitt tilgodesett på en (u?)rimelig gunstig måte. Vennetjenester og politisk kamarederi? eller løper man etter private lederlønninger?
    Det er et organisert ran. Det er derfor slike direktørstillinger yngler som kaniner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er interessant å se at det er en del er leder i offentlig sektor som særlig øker,. her er Gini koeffesienten brukt
    Stemmer bra med mitt inntrykk av at diverse offentlige leder i helseforetek, eiendom (Entra) og direktorat og sånn er blitt tilgodesett på en (u?)rimelig gunstig måte. Vennetjenester og politisk kamarederi? eller løper man etter private lederlønninger?
    Den er interessant. Nå mener jeg at forskjellene i formuesoppbygging er langt viktigere enn de relativt små lønnsforskjellene, også fordi lønnsforskjeller stort sett ikke går i arv og bygger seg opp fra generasjon til generasjon, men det er tydelig at "noe skjer" i offentlig sektor. Sett fra min synsvinkel er det lite som tyder på at rødgrønt styre er noen garanti for å snu det, kanskje snarere tvert imot.
    Ved nærmere ettertanke er kanskje Marte Gerhardsen selv et godt eksempel på noen som har fått høy offentlig lønn i arv.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    "Voff"!Hvis man stiller spørsmål om hvorfor det er blitt slik, svarer myndighetene med: "at for å være konkurransedyktige i forhold til det private næringsliv, så må 'lønnslista' legges så høyt, slik at de ikke mister de godt (ny)utdannede økonomene, analytikerne,ingeniørene osv!" Slik har det vært i mange år, og vil neppe avta med det første! Mvh ToreP
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Tja, hvilke føringer som ligger bak, er ikke godt å si! Kan noe av det være at samfunnet er blitt så "komplisert", at en direktør/leder med en "bakgrunn" kun kan styre en del av "organisasjonen", en annen, med en litt annen bekgrunn den neste osv! Umulig å si, men jeg synes det er en smule merkelig at der du tidligere fant en leder, er det idag fem f.eks! Men man må vel få "satt ned et utvalg" for å "få belyst" denne problematikken! La oss si at svarfristen settes til 2035! Mvh ToreP
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.906
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er vel resultatet av NPM i praksis..... en rekke mer eller mindre unødvendige administrative ledd som rapporterer opp-/ nedover til hverandre, uten egentlig produktivitet, og hvor hvert ledd oppover må ha høyere lønn enn leddet nedenfor... man har jo mer ansvar, må vite....Helseforetakene er et glimrende eksempel...
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Enig med deg, "Aurora"! Og ikke for å være ekkel, men under coronakrisens begynnelse fikk man "fungerende - assisterende - helsedirektør", noe som bygger godt opp under din mening her! Målet for NPM er jo å effektivisere offentlig sektor etter styringsprinsipper fra privat sektor, og her husker jeg "målstyring" som et viktig begrep! Om det fungerer etter planen, "strides de lærde"! Mvh ToreP
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Den er interessant. Nå mener jeg at forskjellene i formuesoppbygging er langt viktigere enn de relativt små lønnsforskjellene, også fordi lønnsforskjeller stort sett ikke går i arv og bygger seg opp fra generasjon til generasjon, men det er tydelig at "noe skjer" i offentlig sektor. Sett fra min synsvinkel er det lite som tyder på at rødgrønt styre er noen garanti for å snu det, kanskje snarere tvert imot.
    Ved nærmere ettertanke er kanskje Marte Gerhardsen selv et godt eksempel på noen som har fått høy offentlig lønn i arv.

    Det er vel antagelig en sammenheng mellom lønnsforskjeller og formueoppbygging. Jeg synes lønnsforskjeller er mer problematisk enn at man opparbeider seg formue (innen for rimelighetens grenser). At helt vanlige jobber skal lønnes opptil flere ganger enn andre vanlige jobber er besynderlig logikk.
    Jeg har ingen problemer med at usedvanlig dyktige grundere, innovatører, smarte forretningsfolk eller innehavere av ekstremt sjelden kompetanse tjener mye penger. Men som sagt at helt vanlige jobber, besatt av erstattelige mennesker med erstattelig kompetanse, skal lønnes ekstremt forskjellig er problematisk og ganske uforståelig. Det er dessuten en indirekte aksept av store forskjeller.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    "Voff"!Hvis man stiller spørsmål om hvorfor det er blitt slik, svarer myndighetene med: "at for å være konkurransedyktige i forhold til det private næringsliv, så må 'lønnslista' legges så høyt, slik at de ikke mister de godt (ny)utdannede økonomene, analytikerne,ingeniørene osv!" Slik har det vært i mange år, og vil neppe avta med det første! Mvh ToreP

    Problemet med denne type argumentasjon er at det kun gjelder de som har makt og høy lønn fra før. Hvis man mangler folk i lavlønnsyrker så øker man ikke lønningene, med går inn for sosial dumping i stedet. Dette er intet annet enn at de som har mye karrer til seg mer. Det mangler ikke på lederemner i dette landet.....
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Tja, "Voff", jeg husker da vi fikk lokale lønnsforhandlinger å forholde oss til! Plutselig "seilte" kolleger, med samme utdannelse og kortere "fartstid", forbi deg med et smell! Stilte man spørsmål ved dette, ble man møtt med en mur av "taushet"! Dette gjentok seg år etter år! Selvfølgelig fikk man de "sentrale/nasjonale"- lønnstilleggene, men stort sett "samme gjengen" fikk de lokale!! Ja, snakk om rettferdighet! Mvh ToreP
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel antagelig en sammenheng mellom lønnsforskjeller og formueoppbygging. Jeg synes lønnsforskjeller er mer problematisk enn at man opparbeider seg formue (innen for rimelighetens grenser). At helt vanlige jobber skal lønnes opptil flere ganger enn andre vanlige jobber er besynderlig logikk.
    Jeg har ingen problemer med at usedvanlig dyktige grundere, innovatører, smarte forretningsfolk eller innehavere av ekstremt sjelden kompetanse tjener mye penger. Men som sagt at helt vanlige jobber, besatt av erstattelige mennesker med erstattelig kompetanse, skal lønnes ekstremt forskjellig er problematisk og ganske uforståelig. Det er dessuten en indirekte aksept av store forskjeller.
    Lønnsforskjellene i Norge er fortsatt relativt små i internasjonal sammenheng, og det skal vi være nokså glade for. I mange av landene som vi importerer arbeidskraft fra er lønnsnivået for ingeniører og ledere omtrent det samme som i Norge, og i noen tilfeller en del høyere. Så er det et element av "hold-up" i enkelte lederlønninger, spesielt i USA og en del andre land, hvor lønningene for toppledere har tatt helt av på bekostning av både aksjonærer (=bedriftseiere) og andre ansatte. Konstruksjonen "President and CEO" er en uting i mine øyne, på grunn av den innebyggede rollekonflikten mellom å ivareta aksjonærfellesskapets interesse som styreformann og å utføre styrets beslutninger som daglig leder. Da er man i perfekt posisjon til å karre til seg når man har begge hatter.

    Innen en del bransjer kan man snarere si at lønnsforskjellene er for små. For programmerere er det beviselig en faktor på 10 eller mer i produktivitet mellom de beste og de middelmådige. Den merverdien gjenspeiles sjelden i lønnsnivået, aller minst i Norge, og da er det noen andre som innkasserer verdien. For fotballspillere og lignende er det absurd store lønnsforskjeller, som sjelden er gjenstand for samme moralske harme som leder- og ingeniørlønninger. Det kan hende at en Messi eller en Haaland er verdt enormt mye penger for klubben i form av tilgang på reklamepenger og TV-rettigheter, og da er det jo et godt spørsmål hvor mye av det som bør tilfalle spilleren, hvor mye som burde tilfalle klubbledelsen (som i det minste kan påstå å ha æren for å ha signert en så viktig spiller), og hvor mye som bør tilfalle mer eller mindre anonyme eiere enten de er russiske eksil-oligarker eller amerikanere.

    Når jeg likevel er mer opptatt av formuesoppbyggingen er det fordi det er så mye enklere å tjene den andre millionen enn den første, og enda mye enklere å tjene den tiende eller tjuende. Høye lønninger gir startkapitalen, men ganske fort kommer man til et nivå hvor pengesekken yngler fortere av seg selv enn hva man tjener selv i en riktig godt betalt jobb. Formue i form av aksjer og fast eiendom går i arv, og da er det en neste generasjon som starter med et langt bedre utgangspunkt enn egne talenter og eget arbeid skulle tilsi. Over noen generasjoner kan det bli en ganske betydelig klasseforskjell, stort sett bare motvirket av tredje generasjons anerkjente evne til å søle bort bestefars formue med fyll og spetakkel. Men det er et litt spinkelt grunnlag å bygge et samfunn på.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Godt innlegg, "Asbjørn"! Du har noen gode poenger, her!! Mvh ToreP
    I Norge ble lenge hele produktivitetsveksten and then some tatt ut i form av høyere lønn til ansatte. Det er ikke alle som er klar over det, men frem til ganske nylig så hadde norske lønnsmottakere som kollektiv en lønnsvekst som har vært så høy at det er vanskelig for utlendinger å tro på den. Det er knapt noen, om noen i det hele, land som kan sammenlignes i den vestlige verden.

    Dette er imidlertid ikke nødvendigvis likt fordelt og treffer ulike bransjer ulikt. Men siden det for det første ikke er så fantastisk mange som har topplønningene i Norge og disse uansett ikke er så ekstremt høye, ref Asbjørn overfor, så må det nødvendigvis ha tilfallt relativt brede lag av befolkningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener statistikken fortsatt sier at noe sånt som 70 % av produktivitetsveksten i Norge over lang tid hentes ut av de ansatte i form av høyere lønn og kortere arbeidstid, i motsetning til f eks av kundene gjennom lavere priser eller av eierne som større overskudd. Et par prosent økt reallønn hver år blir ganske bra etterhvert. Men fortsatt sterk økning i reallønn med fallende produktivitet blir trøblete ganske fort.

    1621358276314.png
    1621358347468.png
    1621358492296.png
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener statistikken fortsatt sier at noe sånt som 70 % av produktivitetsveksten i Norge over lang tid hentes ut av de ansatte i form av høyere lønn og kortere arbeidstid, i motsetning til f eks av kundene gjennom lavere priser eller av eierne som større overskudd. Et par prosent økt reallønn hver år blir ganske bra etterhvert.
    Men man bør kanskje fordele den bedre? Prosentvis lønnsøkning er forøvrig en oppskrift for økte forskjeller.......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen mellom medianlønn og gjennomsnittslønn i Norge har vært nokså konstant mellom 11 og 12 % i mange år. Det ser faktisk ut som den er noe lavere nå enn noen år siden, ca 11,1 % i 2020 vs 11,8 % i 2015. Matematikkyndige kan muligens si noe om hva det forteller om endringer i formen på lønnsfordelingen. Eller kanskje det bare er høyrefolk som kan såpass matematikk?;)
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    "Asbjørn"! Litt humor oppi alt alvoret! Nei, jeg tror ikke at det bare er høyrefolk som kan såpass mye matematikk! Opp gjennom årene vet jeg ikke hvor mange ganger f.eks Høyre og Arbeiderpartiet, ikke har klart å summere opp hverandres "regnestykker"! Tallene står der, men på et eller annet forunderlig vis,"glipper det" i regneferdighetene hos begge parter!😂 Mvh ToreP(partipolitisk uavhengig)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Det er jo søtt når høytlønnede snakker om de små lønnsforskjellene i Norge og dulgt antyder at arbeiderlønninger er i høyeste laget. :cool:
    "Moderasjon" er vel stort sett at høytlønte mener arbeidsfolk ikke bør kreve for mye
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Vanskelig å være uenig.
    Er uførepensjonist. Betaler 100 000 i året i skatt.
    Har aldrig hatt grunn til å klage....
    Ser de som sliter og tjener elendig. De trenger et løft.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det som jeg ikke forstår er at offentlig sektor er ledende i økte forskjeller i lederlønninger og vikariater / deltid - mens en rekke partier skal skattlegge og avgiftsbelegge privat sektor for å få ned forskjellene. Det i en tid der hvor vi er avhengig av gründervirksomhet for å få til et grønt skifte med nye arbeidsplasser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Tjaha. Fallskjerm er en vekstnæring både i offentlig og privat regi.
    Hylkes dem som skal?
    Prestasjonene er uvurderlige!🤔
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tjaha. Fallskjerm er en vekstnæring både i offentlig og privat regi.
    Hylkes dem som skal?
    Prestasjonene er uvurderlige!🤔
    Lederlønninger og økte forskjeller i offentlig sektor er viktige debatter. Vi ser jo det i statlige eide selskaper i tillegg. Hvis dette er så viktig, hvorfor ligger ikke fokuset her? Uansett, det som virkelig betyr noe er hva vi får ut av dette og at det gir en gevinst mht skattepengebruk. Det er der debatten burde ha vært.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.906
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor mange er det egentlig som i fullt alvor innbiller seg at det er H-siden som baker kakene som V-siden påståes å dele???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tjaha. Fallskjerm er en vekstnæring både i offentlig og privat regi.
    Hylkes dem som skal?
    Prestasjonene er uvurderlige!🤔
    Det er en vesentlig forskjell på praksis i offentlig og privat sektor. I privat sektor risikerer en sjef å gå på dagen. Dealen er gjerne en kombinasjon av å forplikte seg til ikke å gå til rettssak ved en eventuell oppsigelse, uansett grunn, og å få en garantert kompensasjon for det om situasjonen skulle oppstå. I en nedbemanningsprosess er det kanskje en pakke med noen måneders lønn, fritak fra arbeidsplikt i oppsigelsesperioden ("garden leave"), og litt hjelp til jobbsøk og økonomisk rådgivning. For toppledere er det også et hensyn til at lederen må kunne hevde sitt syn på en sak ovenfor styret, selv om styret beslutter noe annet og lederen ender opp med å gå ut døren som konsekvens. Den integriteten kan koste dyrt, og det er i bedriftens interesse å sikre at den er der. Det er den egentlige funksjonen av "gyldne fallskjermer". Eksempel, uten at jeg har noen spesiell innsikt i hvordan kontrakten hans ser ut:

    I offentlig sektor er praksis helt annerledes. En leder som mislykkes der vil vanligvis bli føyset sidelengs inn på et kontor som "spesialrådgiver", vanligvis med samme lønn, men uten prestisjen som ligger i budsjettansvar og antall ansatte. Da er det ingen økonomisk risiko for lederen å ryke uklar med styret, og derfor heller ingen grunn til å ha en tilsvarende ordning. "Den gyldne fallskjermen" er allerede der i form av stillingsvern og tilnærmet garantert inntekt til pensjonsalder, sammen med gunstigere pensjonsordninger enn i privat virksomhet. Å slenge inn store pengesummer på toppen av det er en uting. Kanskje litt i rauseste laget:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ovet et visst nivå, som faktisk ikke er så veldig høyt i en del sammenhenger, så er man embetsmann. Det betyr at man kun kan avsettes av kongen i statsråd, bedre kjent som regjeringen. Det er stort sett hele grunnen til at en "oppsigelse" blir en spesialrådgiverstilling med alle goder og lite, om noe i det hele ansvar eller konkret innhold i jobben.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    6.214
    Høyre sliter også med kronisk manglende matematikkkunnskaper. De tror at gjennomsnitt viser noe som helst. Når det gjelder lønn, er poenget at man skal ha en lønn man faktisk kan leve av. Da man ikke slå sammen summen av alle lønninger og dele på antall. Derimot må man se på lønnsforskjeller og gapet mellom de som får mest og de som får minst.

    Samme manglende kunnskap om grunnleggende matematikk gjelder forøvrig i forhold til corona også; mye smitte i Oslo drar opp landsgjennomsnittet og fører til at områder med minimal smitte må forholde seg til ubegripelige tiltak.
    Gjennomsnitt viser noe som helst, det viser gjennomsnitt. Man må naturligvis også se på lønnsforskjellene, og de er også vesentlig lavere her enn de fleste andre land. Faktisk er Norge et av de landene i verden hvor det lønner seg minst å ta høyere utdanning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Ovet et visst nivå, som faktisk ikke er så veldig høyt i en del sammenhenger, så er man embetsmann. Det betyr at man kun kan avsettes av kongen i statsråd, bedre kjent som regjeringen. Det er stort sett hele grunnen til at en "oppsigelse" blir en spesialrådgiverstilling med alle goder og lite, om noe i det hele ansvar eller konkret innhold i jobben.
    Nå var jeg aldri embedsmann ( det blir stadig færre av dem også! ), selv om lønna var minst på et slik nivå. Og jeg har i hele min yrkeskarriære lett etter muligheter til å få en sånn der "spesialrådgiverjobb"! En sånn jobb der du får beskjed om: "Ikke ring oss, vi ringer deg!".

    Men er det noen som har tatt i mot mitt generøse tilbud?? Nei!

    Jeg hadde nok slått meg til ro som "vår utsendte" til det relevante FN organ. Dere vet en slik stilling med diplomatpass og skattefri lønn, og representasjonskonto! Men selv ikke det har man fått. Verden er urettferdig!

    I følge leder for min ellers så effektive fagforening skyldes dette at selv om jeg var vrang ( noen vil nok hevde direkte slem! ) og forsøkte så godt jeg kunne å være vanskelig så var jeg dessverre ikke slem nok!

    Så det er der det ligger hvis man vil ha en statlig "fallskjerm"/spesialrådgiverstilling. Man må være "slem nok"!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn