Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det går også ann å drikke uten å bli helt ape også da...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med andre ord er det et utelukkende positivt tiltak at store deler av fadderuka droppes, da det blir mindre opplevd diskriminering av de som ikke drikker, og de da stiller likt med de andre.
    Eller er det dette vi frykter? At avholdsfolk skal infiltrere det gode selskab uten at noen legger merke til det, fordi det ikke var noen fadderuke som kunne ekskludere de?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vet om flere personer som i sin studietid valgte å lære seg å drikke øl eller vin, fordi de ønsket å ta del av sosialiseringen. De ville ikke bli satt på sidelinjen.
    Det er ikke nødvendigvis snakk om et enten, eller...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Mange har vel da gått over til ikke flytende substanser..
    Vet ikke. En stund siden jeg så på dette, men fritt etter hukommelsen er nedgangen i alkoholkonsum ganske betydelig. Det ble mellom annet forklart med at flere har venner fra eksempelvis muslimske miljøer enn tidligere og da blir det flere sosiale sammenhenger hvor drikking ikke er en sentral komponent. I tillegg har det vel blitt mer og mer populært å stirre på smarttelefonen sin enn å sosialisere seg...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Jeg synes en sak som har gått litt galt i oljenasjonen er avgiftpåslag av godt og vel 3,60 / liter på Eco1 diesel. Ved min lokale stasjon kan du deler av uka kjøpe fossil diesel for kr. 11.72 på den ene siden av veien, mens på skiltet hos Eco1 over gata lyser tallet 19.84 grelt mot kundene. Jeg liker veldig godt Eco1-diesel; den lukter ingenting, den ryker ikke, og den har en anelse høyere energinivå, og dermed en anelse lavere forbruk. I tillegg er den produsert fra avfall og planteopphav.

    Staten vurderer nå å pålegge drivstoffleverandørene en større %-andel gjenvinnbar diesel i normaldieselen, dette gjør de samtidig som de slår beina under de som leverer 100% gjenvinnbart. Dette er ikke god politikk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Videre til det ovenstående, angående Eco1 drivstoff:

    Alle våre produkter oppfyller EUs krav til bærekraft. Eco-1 selger kun sertifiserte produkter. Dette sikrer sporbarhet og dokumentasjon av klimanytte. Sertifiseringen sikrer også at arbeidstakers lønn og sosiale rettigheter blir ivaretatt. Fremstillingen av produktene skjer ikke på bekostning av verken matproduksjon eller regnskog. Råvarene som brukes i fremstillingen kommer fra biomasse som er en fornybar ressurs. Ved kjøp fra Eco-1 kan du derfor føle deg trygg på at produktene holder mål.

    Til forskjell fra fossilt drivstoff tilfører ikke biodrivstoff ny CO2 inn i atmosfæren. Det vil si at det ikke bidrar til økt CO2-konsentrasjon.
    Dessuten er det lavere Nox og lavere mengde svevestøv fra denne dieseltypen. Hva pokker er det staten mener med å i stillhet fullstendig ødelegge markedet for Eco1?? Jeg har ved ett enkelttilfelle svelget en forskjell på 7 kroner pr. liter i forhold til stasjonen over veien, men det kjentes faktisk ikke helt greit. Jo, jeg betaler gjerne litt ekstra for Eco1, men det går vel en komfortgrense i området 3 kroner / liter eller så. På båten (seilbåt, minimalt forbruk) lever jeg greit med den prisen, men for varebilens del, blir det etter hvert ganske feil. Men Eco1 gruser fossilt på alt, så jeg ønsker virkelig å benytte dette drivstoffet.

    En eller annen lobbyist bør få seg ikke bare et smekk på pungen, men et realt ballespark.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Privatbilismen er og blir problematisk på flere plan. Dersom EU's sertifiseringskrav skal ha noe for seg, må de være dynamiske og følges av kontroll- og sanksjonsmuligheter. Eco1 er miljøsertifisert, og dersom dette ikke rekker, må man endre reglene, i stedet for å ta de som forholder seg til eksisterende regelverk.

    Som nevnt pålegges leverandører høyere innblanding av ikke-fossil diesel, samtidig kveler de leverandører av alternativt drivstoff som faktisk er miljøsertifisert. Det er dobbelmoralsk og ufornuftig. Jeg har ingen tro på at Eco1 er noe miljøfyrtårn, men de representerer en start på en utvikling der vi kan fase ut fossilt mot noe annet og bedre, parallelt med innføringen av elektriske kjøretøy. Med sin avgiftspolitikk dreper den norske stat et nødvendig nybrottsarbeide, i stedet for å bidra til å drive det videre i riktig retning. Man kan jo undre på motivasjonen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finnes det informasjon om hvor mye "miljø" det er i dieselen til Eco-1, ettersom de ikke vil frigjøre info......? 19kr/l synes jeg lukter litt humbug...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror det er fordi det er små volum og dyrt å produsere. Avgiftene er vel det samme som vanlig diesel. Det var jo et opplett i media på at det ble co2-avgift på biodiesel.

    Johan-Kr
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Begynn med å legge ut et bilde av deg sjøl, WayAhead, så kan vi holde en avstemning om du er skyldig i et eller annet, eller ikke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207

    Og fortsatt mener mange at i Norge har det meste gått galt, at vi er ufrie, at vi har elendig styring. Det er lov å tenke seg om. Ingen av våre rettigheter og velfungerende systemer er autonome. De må jobbes for hever fordømte dag.

    Kudos til norske politikere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det ser ut som Norge er blitt en nasjon av sytere, er jeg faktisk tildels ening i.... det med politikerne er jeg nok svært langt fra udelt enig i....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    At det ser ut som Norge er blitt en nasjon av sytere, er jeg faktisk tildels ening i.... det med politikerne er jeg nok svært langt fra udelt enig i....
    Saklig uenighet er noe fullstendig annet enn å anse politikere som en eller annen form av kollektivt undermål.
    Generelt er de nordiske politikere hederlige folk med gode hensikter.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Ja, hadde jeg ikke før skrytt av nordiske politikere, så skjer altså dette her...:

    jøssamegåvårherrebevares
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Og fortsatt mener mange at i Norge har det meste gått galt, at vi er ufrie, at vi har elendig styring. Det er lov å tenke seg om. Ingen av våre rettigheter og velfungerende systemer er autonome. De må jobbes for hever fordømte dag.

    Kudos til norske politikere.
    Ja, hadde jeg ikke før skrytt av nordiske politikere, så skjer altså dette her...:

    jøssamegåvårherrebevares
    Godt du ser det selv.

    Nordiske politikere er langt fra så gode som vi vil ha det til.


    "det er typisk norsk å være god" <--- Brundtland bommet grovt. Hadde hun lagt til prefiksen selv- så hadde hun truffet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Godt du ser det selv.

    Nordiske politikere er langt fra så gode som vi vil ha det til.


    "det er typisk norsk å være god" <--- Brundtland bommet grovt. Hadde hun lagt til prefiksen selv- så hadde hun truffet.
    På den annen side er de slett ikke så elendige som mange vil ha det til, heller. Og vi har en presse som er relativt våkne, og vet å si fra når sånne dustesaker som dette oppstår. Og, i rettferdighetens navn, så er ikke den handlende part (fru Elvestuen) politiker. Men dette burde hun uansett ha spart sin mann for, selv om hun mente det aldri så godt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Det primære problemet er ikke at de ikke er velmenende, men rekruteres fra en broilerfabrikk der kameraderi og bekjenskap er nøkkelen til posisjoner. Stadig færre av dem rekruteres fra vanlige yrker og stadig færre av dem har hatt vanlig jobb. Det gjør noe med deres virkelighetsforståelse.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det gjør noe med virkelighetsforståelsen av landet som helhet, er hevet over enhver tvil. Alt for mange av de er totalt snøblinde for at det finnes et land utenfor Ring 3...... Respekt er ikke noe man får utdelt med tittel eller lønningspose, og altfor mange gjør det beste de kan for å fjerne det lille snev av respekt de måtte h startet med. Det gjelder i aller høyeste grad både denne og en del tidligere regjeringer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dette er også noe som tilsynelatende er gått galt her i landet. en viktig mann utenfor demokratisk kontroll…

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tilsynelatende... Det er delte meninger om det. Eksperter sier at Olsen kan overstyres i bakgrunn av en lov, men Sanner argumenterer i en annen lov. For å få "klarhet" insisterte han på å ikke bruke sin egen lovavdeling, men gå eksternt til Tangens advokat. Alt annet enn tillitsvekkende prosess fra Sanner.

    Om det er arroganse eller slett arbeid, hvem vet.

    Tillitsbyggende er det ikke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Det primære problemet er ikke at de ikke er velmenende, men rekruteres fra en broilerfabrikk der kameraderi og bekjenskap er nøkkelen til posisjoner. Stadig færre av dem rekruteres fra vanlige yrker og stadig færre av dem har hatt vanlig jobb. Det gjør noe med deres virkelighetsforståelse.
    Dette er ren faktaforfalskning. Det norske valgsystemet har løsninger for å spre rekrutteringen. Men som i alle yrker, vil noen søke mot toppen, og dermed kunne betegnes som "broilere", mens andre er fornøyde her ute i proletariatet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da har vi fått plassert høyresiden. når banken er hinsides demokratisk kontroll; en liten artig øy helt for seg selv. de som driver med pengene våre

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet som påpekes er mer at Stortinget nettopp har vedtatt en sentralbanklov som gir banken stor grad av uavhengighet mot politisk press, og så straks etterpå oppdager at sentralbanksjefen har gjort noe som er politisk idiotisk. Da har man et delikat problem. Kanskje det bør inn en paragraf om at sentralbanken er uavhengig i pengepolitikken, men at forvaltningen av oljefondet er underlagt en viss politisk styring.

    § 1-4.Sentralbankens uavhengighet
    (1) Kongen i statsråd kan treffe vedtak om målene for sentralbankvirksomheten, jf. § 1-2 og § 1-3. Banken skal gis anledning til å uttale seg før vedtak treffes. Slike vedtak skal meddeles Stortinget.
    (2) Norges Bank kan ikke instrueres i sin virksomhet etter loven, jf. § 1-3, unntatt i ekstraordinære situasjoner. Vedtak om å instruere banken må treffes av Kongen i statsråd. Banken skal gis anledning til å uttale seg før vedtak treffes. Slike vedtak skal meddeles Stortinget så snart som mulig.
    Så vidt jeg kan se ble den paragrafen enstemmig vedtatt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er forsåvidt sterkt ønskelig at noen av de viktigste oppgavene til en sentralbank nettopp skal være utenfor politisk kontroll. Som for eksempel rentefastsettelsen og pengepolitikken. For de som lurer på hvordan noe av det motsatte ser ut kan man se på Fed i USA, som nå mer og mer fremstår som en institusjon som skal opprettholde aksjekurser selv om de i teorien er uavhengige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn